Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Egzersize Başlamayı Ertelemek: Egzersiz Erteleme Ölçeği (EEÖ)

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 3, 393 - 400, 24.09.2025
https://doi.org/10.33631/sabd.1658822

Öz

Amaç: Egzersize katılım, sosyal, kişisel ve çevresel faktörlerden etkilenen karmaşık bir davranışsal süreç olmakla birlikte egzersiz yapmayı ertelemek oldukça yaygın bir durumdur. Egzersize katılımı ertelemenin altında yatan sebepleri anlaşılır kılacak bir ölçeğin geliştirilmesi, bireylerin egzersiz yapmaya karşı olan erteleme eğilimlerini anlamak, ölçmek ve müdahale stratejileri geliştirmek için oldukça önemlidir. Bu bağlamda bu araştırmada egzersizi erteleme nedenlerini incelemeyi ve anlamayı mümkün kılacak bir ölçeğin geliştirmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Tarama modelinden faydalanarak tasarlanan bu araştırmanın katılımcı grubu düzenli olarak egzersiz yapmayan 18- 55 yaş aralığında toplam 1060 birey oluşturmaktadır. Ölçek maddeleri, literatür taraması ve alan uzmanları görüşleri alınarak hazırlanmıştır.
Bulgular: Yapılan açımlayıcı faktör analizi sonucunda, zaman, motivasyon ve kaygı olmak üzere üç alt boyuttan oluşan toplam 10 madde içeren bir yapı elde edilmiştir. Bu yapı, doğrulayıcı faktör analiziyle sınanmış ve geçerliliği doğrulanmıştır. Ölçek güvenirliği, iç tutarlık kat sayısı, açıklanan ortalama varyans, kompozit güvenirlilik değerleri ve güvenirlilik katsayısı kullanılarak değerlendirilmiştir. Yapılan analizler, ölçeğin tüm alt boyutlarında 0,70'in üzerinde Cronbach’s Alpha iç tutarlılık katsayısına, güvenirlik katsayısına ve kompozit güvenirlilik değerine sahip olduğunu ve 0,50'nin üzerinde açıklanan ortalama varyansa sahip olduğunu göstermektedir.
Sonuç: Bu araştırma sonucunda geliştirilen ölçeğin güvenilir ve geçerli bir ölçüm aracı olduğu sonucuna varılabilir. Bu ölçek, egzersizi ertelemeye ilişkin nedenleri anlamak ve müdahale stratejileri geliştirmek için kullanılabilir.

Kaynakça

  • Steel P. The nature of procrastination: a meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychol Bull. 2007;133(1):65-94.
  • Ferrari JR, Díaz-Morales JF, O’Callaghan J, Díaz K, Argumedo D. Frequent behavioral delay tendencies by adults: international prevalence rates of chronic procrastination. J Cross-Cult Psychol. 2007;38(4):458-64.
  • Kim KR, Seo EH. The relationship between procrastination and academic performance: a meta-analysis. Pers Individ Dif. 2015;82:26-33.
  • Sanecka E. Psychopathy and procrastination: triarchic conceptualization of psychopathy and its relations to active and passive procrastination. Curr Psychol. 2022;41(2):863-76.
  • Brownlow S, Reasinger RD. Putting off until tomorrow what is better done today: academic procrastination as a function of motivation toward college work. J Soc Behav Pers. 2000;15(5):15-34.
  • Lay CH. At last, my research article on procrastination. J Res Pers. 1986;20(4):474-95.
  • Dietz F, Hofer M, Fries S. Individual values, learning routines and academic procrastination. Br J Educ Psychol. 2007;77(4):893-906.
  • Kühnel J, Bledow R, Kuonath A. Overcoming procrastination: time pressure and positive affect as compensatory routes to action. J Bus Psychol. 2023;38(4):803-19.
  • Wolters CA. Understanding procrastination from a self-regulated learning perspective. J Educ Psychol. 2003;95(1):179-87.
  • Flett GL, Blankstein KR, Martin TR. Procrastination, negative self-evaluation, and stress in depression and anxiety. In: Ferrari JR, Johnson JL, McCown WG, editors. Procrastination and task avoidance: theory, research, and treatment. Boston: Springer; 1995. p. 137-67.
  • Solomon LJ, Rothblum ED. Academic procrastination: frequency and cognitive-behavioral correlates. J Couns Psychol. 1984;31(4):503-9.
  • Spada MM, Hiou K, Nikcevic AV. Metacognitions, emotions, and procrastination. J Cogn Psychother. 2006;20(3):319-26.
  • Jackson T, Weiss KE, Lundquist JJ. Does procrastination mediate the relationship between optimism and subsequent stress? J Soc Behav Pers. 2000;15(5):203-12.
  • Milgram N, Mey-Tal G, Levison Y. Procrastination, generalized or specific, in college students and their parents. Pers Individ Dif. 1998;25(2):297-316.
  • Klingsieck KB. Procrastination in different life-domains: is procrastination domain specific? Curr Psychol. 2013;32(2):175-85.
  • Kim S, Fernandez S, Terrier L. Procrastination, personality traits, and academic performance: when active and passive procrastination tell a different story. Pers Individ Dif. 2017;108:154-7.
  • Zanjani S, Yunlu DG, Beigh JNS. Creative procrastinators: mapping a complex terrain. Pers Individ Dif. 2020;154:109640.
  • Kroese FM, Nauts S, Kamphorst BA, Anderson JH, de Ridder DTD. Bedtime procrastination: a behavioral perspective on sleep insufficiency. In: Sirois FM, Pychyl TA, editors. Procrastination, health, and well-being. San Diego: Elsevier Academic Press; 2016. p. 93-119.
  • Kelly SM, Walton HR. “I’ll work out tomorrow”: the procrastination in exercise scale. J Health Psychol. 2021;26(13):2613-25.
  • Pan Y, Lin M. Dynamic leakage aware power management with procrastination method. 2009 Canadian Conference on Electrical and Computer Engineering; 2009; St. John’s. Piscataway (NJ): IEEE; 2009. p. 247-51.
  • Trost SG, Owen N, Bauman AE, Sallis JF, Brown W. Correlates of adults’ participation in physical activity: review and update. Med Sci Sports Exerc. 2002;34(12):1996-2001.
  • Sirois FM. Out of sight, out of time? A meta-analytic ınvestigation of procrastination and time perspective. Eur J Pers. 2014;28(5):511-20.
  • Büyüköztürk Ş. Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. 1st ed. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık; 2007.
  • Yurdugül H. Using content validity ındexes for content validity in scale development studies. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi; Denizli: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi; 2005. p. 1-6.
  • Veneziano L. A method for quantifying content validity of health-related questionnaires. Am J Health Behav. 1997;21(1):67-70.
  • Büyüköztürk Ş. Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık; 2018.
  • Tavşancıl E. Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık; 2002.
  • Özdamar K. Paket programlar ile istatistiksel veri analizi: MINITAB 16 – IBM SPSS 21. Eskişehir: Nisan Kitabevi; 2013.
  • DeVellis RF, Thorpe CT. Scale development: theory and applications. 5th ed. Thousand Oaks (CA): SAGE Publications; 2021.
  • Çokluk Ö, Şekercioğlu G, Büyüköztürk Ş. Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. 2nd ed. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık; 2014.
  • Yaşlıoğlu MM. Sosyal bilimlerde faktör analizi ve geçerlilik: keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanılması. İstanbul Üniv İşletme Fak Derg. 2017;46:74-85.
  • Bayram N. SPSS ile veri analizi. İstanbul: Ezgi Kitabevi; 2004.
  • Erkorkmaz U, Etikan I, Demir O, Ozdamar K, Sanisoglu Y. Confirmatory factor analysis and fit indices: review. Turkiye Klin J Med Sci. 2013;33:210-23.

Procrastinating Exercise Initiation: Exercise Procrastination Scale (EPS)

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 3, 393 - 400, 24.09.2025
https://doi.org/10.33631/sabd.1658822

Öz

Aim: Engaging in exercise is a multifaceted behavioral process shaped by individual social and environmental influences, yet delaying exercise remains a common occurrence. Developing a scale that elucidates the reasons underlying exercise procrastination is crucial for understanding, measuring, and devising intervention strategies to address individuals' tendencies to defer exercise. In this context, this study seeks to develop and evaluate a scale that facilitates the investigation and understanding of the factors contributing to exercise procrastination.
Material and Methods: The research, structured using a survey model, involves a participant group of 1,060 individuals aged 18 to 55 who do not regularly engage inexercise. The scale items were formulated based on a comprehensive literature review and expert consultations in the field.
Results: Following exploratory factor analysis, a measurement structure comprising three sub-dimensions, namely time, motivation, and anxiety, with a total of 10 items, was obtained. The scale's reliability was evaluated through various measures, including Cronbach's alpha for internal consistency, average variance extracted, composite reliability, and the reliability coefficient. The analyses revealed that the scale exhibited Cronbach's alpha coefficients, reliability coefficients, and composite reliability values above 0.70 for all sub-dimensions, as well as an average variance extracted above 0.50. Conclusion: Consequently, the scale created in this research can be deemed a reliable and valid assessment tool. It can serve to explore the causes of exercise procrastination and to formulate intervention strategies.

Kaynakça

  • Steel P. The nature of procrastination: a meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychol Bull. 2007;133(1):65-94.
  • Ferrari JR, Díaz-Morales JF, O’Callaghan J, Díaz K, Argumedo D. Frequent behavioral delay tendencies by adults: international prevalence rates of chronic procrastination. J Cross-Cult Psychol. 2007;38(4):458-64.
  • Kim KR, Seo EH. The relationship between procrastination and academic performance: a meta-analysis. Pers Individ Dif. 2015;82:26-33.
  • Sanecka E. Psychopathy and procrastination: triarchic conceptualization of psychopathy and its relations to active and passive procrastination. Curr Psychol. 2022;41(2):863-76.
  • Brownlow S, Reasinger RD. Putting off until tomorrow what is better done today: academic procrastination as a function of motivation toward college work. J Soc Behav Pers. 2000;15(5):15-34.
  • Lay CH. At last, my research article on procrastination. J Res Pers. 1986;20(4):474-95.
  • Dietz F, Hofer M, Fries S. Individual values, learning routines and academic procrastination. Br J Educ Psychol. 2007;77(4):893-906.
  • Kühnel J, Bledow R, Kuonath A. Overcoming procrastination: time pressure and positive affect as compensatory routes to action. J Bus Psychol. 2023;38(4):803-19.
  • Wolters CA. Understanding procrastination from a self-regulated learning perspective. J Educ Psychol. 2003;95(1):179-87.
  • Flett GL, Blankstein KR, Martin TR. Procrastination, negative self-evaluation, and stress in depression and anxiety. In: Ferrari JR, Johnson JL, McCown WG, editors. Procrastination and task avoidance: theory, research, and treatment. Boston: Springer; 1995. p. 137-67.
  • Solomon LJ, Rothblum ED. Academic procrastination: frequency and cognitive-behavioral correlates. J Couns Psychol. 1984;31(4):503-9.
  • Spada MM, Hiou K, Nikcevic AV. Metacognitions, emotions, and procrastination. J Cogn Psychother. 2006;20(3):319-26.
  • Jackson T, Weiss KE, Lundquist JJ. Does procrastination mediate the relationship between optimism and subsequent stress? J Soc Behav Pers. 2000;15(5):203-12.
  • Milgram N, Mey-Tal G, Levison Y. Procrastination, generalized or specific, in college students and their parents. Pers Individ Dif. 1998;25(2):297-316.
  • Klingsieck KB. Procrastination in different life-domains: is procrastination domain specific? Curr Psychol. 2013;32(2):175-85.
  • Kim S, Fernandez S, Terrier L. Procrastination, personality traits, and academic performance: when active and passive procrastination tell a different story. Pers Individ Dif. 2017;108:154-7.
  • Zanjani S, Yunlu DG, Beigh JNS. Creative procrastinators: mapping a complex terrain. Pers Individ Dif. 2020;154:109640.
  • Kroese FM, Nauts S, Kamphorst BA, Anderson JH, de Ridder DTD. Bedtime procrastination: a behavioral perspective on sleep insufficiency. In: Sirois FM, Pychyl TA, editors. Procrastination, health, and well-being. San Diego: Elsevier Academic Press; 2016. p. 93-119.
  • Kelly SM, Walton HR. “I’ll work out tomorrow”: the procrastination in exercise scale. J Health Psychol. 2021;26(13):2613-25.
  • Pan Y, Lin M. Dynamic leakage aware power management with procrastination method. 2009 Canadian Conference on Electrical and Computer Engineering; 2009; St. John’s. Piscataway (NJ): IEEE; 2009. p. 247-51.
  • Trost SG, Owen N, Bauman AE, Sallis JF, Brown W. Correlates of adults’ participation in physical activity: review and update. Med Sci Sports Exerc. 2002;34(12):1996-2001.
  • Sirois FM. Out of sight, out of time? A meta-analytic ınvestigation of procrastination and time perspective. Eur J Pers. 2014;28(5):511-20.
  • Büyüköztürk Ş. Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. 1st ed. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık; 2007.
  • Yurdugül H. Using content validity ındexes for content validity in scale development studies. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi; Denizli: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi; 2005. p. 1-6.
  • Veneziano L. A method for quantifying content validity of health-related questionnaires. Am J Health Behav. 1997;21(1):67-70.
  • Büyüköztürk Ş. Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık; 2018.
  • Tavşancıl E. Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık; 2002.
  • Özdamar K. Paket programlar ile istatistiksel veri analizi: MINITAB 16 – IBM SPSS 21. Eskişehir: Nisan Kitabevi; 2013.
  • DeVellis RF, Thorpe CT. Scale development: theory and applications. 5th ed. Thousand Oaks (CA): SAGE Publications; 2021.
  • Çokluk Ö, Şekercioğlu G, Büyüköztürk Ş. Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. 2nd ed. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık; 2014.
  • Yaşlıoğlu MM. Sosyal bilimlerde faktör analizi ve geçerlilik: keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanılması. İstanbul Üniv İşletme Fak Derg. 2017;46:74-85.
  • Bayram N. SPSS ile veri analizi. İstanbul: Ezgi Kitabevi; 2004.
  • Erkorkmaz U, Etikan I, Demir O, Ozdamar K, Sanisoglu Y. Confirmatory factor analysis and fit indices: review. Turkiye Klin J Med Sci. 2013;33:210-23.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İsmail İlbak 0000-0002-3364-0990

Mehmet Akarsu 0000-0002-8149-801X

Serkan Düz 0000-0001-7611-4838

Ahmet Yasuntimur 0000-0003-0924-8021

Zeynep İnci Karadenizli 0000-0002-9159-999X

Stefan Stojanovic 0000-0001-6610-197X

Yayımlanma Tarihi 24 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 16 Mart 2025
Kabul Tarihi 17 Ağustos 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 3

Kaynak Göster

Vancouver İlbak İ, Akarsu M, Düz S, Yasuntimur A, Karadenizli Zİ, Stojanovic S. Procrastinating Exercise Initiation: Exercise Procrastination Scale (EPS). SABD. 2025;15(3):393-400.