Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin dijital ortamda sağlık bilgisi edinme durumları

Yıl 2023, , 644 - 653, 01.12.2023
https://doi.org/10.52880/sagakaderg.1295728

Öz

Öz
Giriş ve Amaç: Bu araştırma, Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin dijital ortamda sağlık bilgisi edinme durumlarının belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırmaya 134 hemşirelik öğrencisi ve 55 iş sağlığı ve güvenliği öğrencisi olmak üzere 189 öğrenci dahil edilmiştir. Veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgi Formu” ve “Dijital Ortamda Sağlık Bilgisi Edinme ve Teyit Ölçeği” kullanılmıştır.
Bulgular ve Sonuç: Çalışmamızda, 19-20 yaş aralığında, cinsiyeti kadın, evli, aile tipi bölünmüş, hemşirelik bölümünde okuyan, 2.sınıfta öğrenim gören, internette günlük 3-4 saat vakit geçiren, en çok Twitter sosyal medya platformunu kullanan, pandemide dijital ortamda sağlık bilgisi arama durumu artan, sağlık hakkında sosyal medya grubuna üyeliği bulunan, sağlık hakkında sosyal medya sayfası takip eden, sağlık hakkında WhatsApp grubuna üyeliği bulunan bireylerin dijital ortamda sağlık bilgisi edinme ve teyit davranışları ölçeği puan ortalamasının daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Bu bulgular doğrultusunda öğrencilerin dijital ortamda sağlık bilgisi edinme çabalarının yüksek olduğu, bu nedenle öğrencilerin dijital ortamdaki doğru sağlık bilgilerine erişimlerinin sağlanması için uygun yönlendirmeler ve bilgilendirmelerin yapılması önem ve öncelik arz etmektedir.

Destekleyen Kurum

Bulunmamaktadır.

Proje Numarası

Proje kapsamında değildir.

Teşekkür

Çalışmaya katılmayı kabul eden değerli öğrencilere katkılarından dolayı teşekkürlerimizi sunarız.

Kaynakça

  • Avcı, K., & Avşar, Z. (2014). Sağlık iletişimi ve yeni medya. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (39), 181-190. Beaunoyer, E., Arsenault, M., Lomanowska, A. M., & Guitton, M. J. (2017). Understanding online health information: evaluation, tools, and strategies. Patient Education and Counseling, 100, 183-189. https://doi.org/10.1016/j.pec.2016.08.028
  • Ceylan, S. S. (2021). Adölesan sağlığı için bir tehlike: Mensturasyon hijyeni ile ilgili türkçe web sayfalarındaki bilgiler ne kadar güvenilir? Sakarya Tıp Dergisi, 11(2), 366-372.
  • Çömlekçi, M. F., & Bozkanat, E. (2021). İnfodemide dijital ortamda sağlık bilgisi edinme ve teyit davranışları. İstanbul University Journal of Sociology, 41(1), 103-125.
  • Dadaczynski, K., Okan, O., Messer, M., Leung, A. Y., Rosário, R., Darlington, E., & Rathmann, K. (2021). Digital health literacy and web-based information-seeking behaviors of university students in Germany during the COVID-19 pandemic: Cross-sectional survey study. J Med Internet Res., 23(1), e24097. https://doi.org/ 10.2196/24097 Darı, A. B. (2017). Sosyal medya ve sağlık. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 6(18), 731-758.
  • Demirci, Ş., Uğurluoğlu, Ö., Konca, M., & Çakmak, C. (2021). Socio‐demographic characteristics affect health information seeking on the internet in Turkey. Health Information & Libraries Journal, 38(4), 304-312.
  • Ertaş, H., Kıraç, R., & Ünal, S.N. (2020). Sağlık bilimleri fakültesi öğrencilerinin siberkondri düzeyleri ve ilişkili faktörlerin incelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 15(23), 1746-1764.
  • Escoffery, C., Miner, K. R., Adame, D. D., Edd S. B., Drph, L. M., & Med, E. M. (2005). Internet use for health information among college students. J Am Coll Health., 53, 183-188. https://doi.org/10.3200/JACH.53.4.183-188
  • Flynn, K. E., Smith, M. A., & Freese, J. (2006). When do older adults turn to the internet for health information? Findings from the wisconsin longitudinal study. J Gen Intern Med, 21, 1295–1301. https://doi.org/10.1111/j.1525-1497.2006.00622.x
  • Gencer, Z. T., Daşlı, Y., & Biçer, E. B. (2019). Sağlık iletişiminde yeni yaklaşımlar: Dijital medya kullanımı. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 22(1), 42-52.
  • Gül, İ., Demir, S., & Coşkun, İ. (2022). E-sağlık okuryazarlığı ve çevrimiçi sağlık bilgisi arama davranışı üzerine bir araştırma. Electronic Turkish Studies, 17(7), 83-101.
  • Güzel, A., & Kurtuldu, A. (2018). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin sağlık ile ilgili konularda internet kullanımı hakkında bir araştırma. Electronic Turkish Studies, 13(18), 741-755.
  • Hassani, S. N. (2006). Locating digital divides at home, work, and everywhere else. Poetics, 34, 250–272. https://doi.org/10.1016/j.poetic.2006.05.007
  • Hanauer, D., Dibble, E., Fortin, J., & Col, N. (2004). Internet use among community college students: Implications in designing healthcare interventions. J Am Coll Health., 52, 197–202.
  • Ivanitskaya, L., Boyle, I. O., & Casey, A. M. (2006). Health information literacy and competencies of information age students: Results from the interactive online Research Readiness Self-Assessment (RRSA). Journal of Medical Internet Research, 8(2), e504.
  • Jacobs, W., Amuta, A.O., & Jeon, K.C. (2017). Health information seeking in the digital age: An analysis of health information seeking behavior among US adults. Cogent Social Sciences, 3(1). https://doi.org/10.1080/23311886.2017.1302785
  • Kilit, D.Ö., & Eke, E. (2019). Bireylerin sağlık bilgisi arama davranışlarının değerlendirilmesi: Isparta ili örneği. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 22(2), 401-436.
  • Mathews, S. C., McShea, M. J., Hanley, C. L., Ravitz, A., Labrique, A. B., & Cohen, A. B. (2019). Digital health: A path to validation. NPJ digital medicine, 2(1), 38.
  • Mıdık, Ö., & Aker, S. (2021). Tıp fakültesi öğrencilerinin pandemi sürecinde e-sağlık okur yazarlık düzeyleri ve sağlık bilgisi arama davranışları. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 30(4), 245-251.
  • Montagni, I., Cariou, T., Feuillet, T., Langlois, E., & Tzourio, C. (2018). Exploring digital health use and opinions of university students: Field survey study. JMIR mHealth and uHealth, 6(3), e9131.
  • Ogan, C.L., Ozakca, M., & Groskek, J. (2008). Embedding the internet in the lives of college students: Online and offline behavior. Soc Sci Comput Rev., 26, 170–177.
  • Percheski, C., & Hargittai, E. (2011). Health information-seeking in the digital age. Journal of American College Health, 59(5), 379-386. https://doi.org/ 10.1080/07448481.2010.513406.
  • Ronquillo, Y., Meyers, A., & Korvek, S. J. (2017). Digital health. StatPearls Publishing, Treasure Island (FL), 22 Dec 2017. PMID: 29262125
  • Rowley, J., Johnson, F., & Sbaffi, L. (2015). Students’ trust judgements in online health information seeking. Health Informatics Journal, 21(4), 316-327.
  • Seçkin, G., Yeatts, D., Hughes, S., Hudson, C., & Bell, V. (2016). Being an informed consumer of health information and assessment of electronic health literacy in a national sample of internet users: Validity and reliability of the e-HLS instrument. Journal of Medical Internet Research, 18(7), e161.
  • Şahin, Ö.E., & Yücel, A. (2021). Online sağlık bilgisi arama davranışında sorunlar, tutum ve güvenilirlik değişkenlerinin incelenmesi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (53), 137-156.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics (6th ed.). Boston, MA: Pearson. Tennant, B., Stellefson, M., Dodd, V., Chaney, B., Chaney, D., Paige, S., & Alber, J. (2015). eHealth literacy and Web 2.0 health information seeking behaviors among baby boomers and older adults. Journal of Medical Internet Research, 17(3), e70. https://doi.org/10.2196/jmir.3992
  • Zhou, L., Zhang, D., Yang, C. C., & Wang, Y. (2018). Harnessing social media for health information management. Electronic Commerce Research and Applications, 27, 139-151.

STATUS OF HEALTH SCHOOL STUDENTS OBTAINING HEALTH INFORMATION IN DIGITAL ENVIRONMENT

Yıl 2023, , 644 - 653, 01.12.2023
https://doi.org/10.52880/sagakaderg.1295728

Öz

Objective: This research was conducted to determine the health information acquisition status of Health School students in the digital environment.
Methods: A total of 189 students, including 134 nursing students and 55 occupational health and safety students, were included in the study. “Personal Information Form” and “Obtaining and Verifying Health Information from Digital Media Scale” were used as data collection tools.
Results and Conclusion: In our study, in the 19-20 age range, gender is female, married, family type is divided, studying in the nursing department, studying in the 2nd year, spending 3-4 hours a day on the internet, using Twitter social media platform the most, in the pandemic, the situation of searching for health information in the digital environment increased, have a membership in the social media group about health, following social media page about health and are a member of the WhatsApp group about health have a higher score average of the scale of acquiring health information and confirming behaviors in the digital environment. In line with these findings, due to the high efforts of students to acquire health information in the digital environment, it is important and priority to provide appropriate guidance and information in order to ensure that students have access to accurate health information in the digital environment.

Proje Numarası

Proje kapsamında değildir.

Kaynakça

  • Avcı, K., & Avşar, Z. (2014). Sağlık iletişimi ve yeni medya. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (39), 181-190. Beaunoyer, E., Arsenault, M., Lomanowska, A. M., & Guitton, M. J. (2017). Understanding online health information: evaluation, tools, and strategies. Patient Education and Counseling, 100, 183-189. https://doi.org/10.1016/j.pec.2016.08.028
  • Ceylan, S. S. (2021). Adölesan sağlığı için bir tehlike: Mensturasyon hijyeni ile ilgili türkçe web sayfalarındaki bilgiler ne kadar güvenilir? Sakarya Tıp Dergisi, 11(2), 366-372.
  • Çömlekçi, M. F., & Bozkanat, E. (2021). İnfodemide dijital ortamda sağlık bilgisi edinme ve teyit davranışları. İstanbul University Journal of Sociology, 41(1), 103-125.
  • Dadaczynski, K., Okan, O., Messer, M., Leung, A. Y., Rosário, R., Darlington, E., & Rathmann, K. (2021). Digital health literacy and web-based information-seeking behaviors of university students in Germany during the COVID-19 pandemic: Cross-sectional survey study. J Med Internet Res., 23(1), e24097. https://doi.org/ 10.2196/24097 Darı, A. B. (2017). Sosyal medya ve sağlık. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 6(18), 731-758.
  • Demirci, Ş., Uğurluoğlu, Ö., Konca, M., & Çakmak, C. (2021). Socio‐demographic characteristics affect health information seeking on the internet in Turkey. Health Information & Libraries Journal, 38(4), 304-312.
  • Ertaş, H., Kıraç, R., & Ünal, S.N. (2020). Sağlık bilimleri fakültesi öğrencilerinin siberkondri düzeyleri ve ilişkili faktörlerin incelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 15(23), 1746-1764.
  • Escoffery, C., Miner, K. R., Adame, D. D., Edd S. B., Drph, L. M., & Med, E. M. (2005). Internet use for health information among college students. J Am Coll Health., 53, 183-188. https://doi.org/10.3200/JACH.53.4.183-188
  • Flynn, K. E., Smith, M. A., & Freese, J. (2006). When do older adults turn to the internet for health information? Findings from the wisconsin longitudinal study. J Gen Intern Med, 21, 1295–1301. https://doi.org/10.1111/j.1525-1497.2006.00622.x
  • Gencer, Z. T., Daşlı, Y., & Biçer, E. B. (2019). Sağlık iletişiminde yeni yaklaşımlar: Dijital medya kullanımı. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 22(1), 42-52.
  • Gül, İ., Demir, S., & Coşkun, İ. (2022). E-sağlık okuryazarlığı ve çevrimiçi sağlık bilgisi arama davranışı üzerine bir araştırma. Electronic Turkish Studies, 17(7), 83-101.
  • Güzel, A., & Kurtuldu, A. (2018). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin sağlık ile ilgili konularda internet kullanımı hakkında bir araştırma. Electronic Turkish Studies, 13(18), 741-755.
  • Hassani, S. N. (2006). Locating digital divides at home, work, and everywhere else. Poetics, 34, 250–272. https://doi.org/10.1016/j.poetic.2006.05.007
  • Hanauer, D., Dibble, E., Fortin, J., & Col, N. (2004). Internet use among community college students: Implications in designing healthcare interventions. J Am Coll Health., 52, 197–202.
  • Ivanitskaya, L., Boyle, I. O., & Casey, A. M. (2006). Health information literacy and competencies of information age students: Results from the interactive online Research Readiness Self-Assessment (RRSA). Journal of Medical Internet Research, 8(2), e504.
  • Jacobs, W., Amuta, A.O., & Jeon, K.C. (2017). Health information seeking in the digital age: An analysis of health information seeking behavior among US adults. Cogent Social Sciences, 3(1). https://doi.org/10.1080/23311886.2017.1302785
  • Kilit, D.Ö., & Eke, E. (2019). Bireylerin sağlık bilgisi arama davranışlarının değerlendirilmesi: Isparta ili örneği. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 22(2), 401-436.
  • Mathews, S. C., McShea, M. J., Hanley, C. L., Ravitz, A., Labrique, A. B., & Cohen, A. B. (2019). Digital health: A path to validation. NPJ digital medicine, 2(1), 38.
  • Mıdık, Ö., & Aker, S. (2021). Tıp fakültesi öğrencilerinin pandemi sürecinde e-sağlık okur yazarlık düzeyleri ve sağlık bilgisi arama davranışları. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 30(4), 245-251.
  • Montagni, I., Cariou, T., Feuillet, T., Langlois, E., & Tzourio, C. (2018). Exploring digital health use and opinions of university students: Field survey study. JMIR mHealth and uHealth, 6(3), e9131.
  • Ogan, C.L., Ozakca, M., & Groskek, J. (2008). Embedding the internet in the lives of college students: Online and offline behavior. Soc Sci Comput Rev., 26, 170–177.
  • Percheski, C., & Hargittai, E. (2011). Health information-seeking in the digital age. Journal of American College Health, 59(5), 379-386. https://doi.org/ 10.1080/07448481.2010.513406.
  • Ronquillo, Y., Meyers, A., & Korvek, S. J. (2017). Digital health. StatPearls Publishing, Treasure Island (FL), 22 Dec 2017. PMID: 29262125
  • Rowley, J., Johnson, F., & Sbaffi, L. (2015). Students’ trust judgements in online health information seeking. Health Informatics Journal, 21(4), 316-327.
  • Seçkin, G., Yeatts, D., Hughes, S., Hudson, C., & Bell, V. (2016). Being an informed consumer of health information and assessment of electronic health literacy in a national sample of internet users: Validity and reliability of the e-HLS instrument. Journal of Medical Internet Research, 18(7), e161.
  • Şahin, Ö.E., & Yücel, A. (2021). Online sağlık bilgisi arama davranışında sorunlar, tutum ve güvenilirlik değişkenlerinin incelenmesi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (53), 137-156.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics (6th ed.). Boston, MA: Pearson. Tennant, B., Stellefson, M., Dodd, V., Chaney, B., Chaney, D., Paige, S., & Alber, J. (2015). eHealth literacy and Web 2.0 health information seeking behaviors among baby boomers and older adults. Journal of Medical Internet Research, 17(3), e70. https://doi.org/10.2196/jmir.3992
  • Zhou, L., Zhang, D., Yang, C. C., & Wang, Y. (2018). Harnessing social media for health information management. Electronic Commerce Research and Applications, 27, 139-151.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Özlem Akgün 0009-0005-2704-8391

Serpil Toker 0000-0001-6809-6342

Proje Numarası Proje kapsamında değildir.
Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2023
Kabul Tarihi 23 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Akgün, Ö., & Toker, S. (2023). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin dijital ortamda sağlık bilgisi edinme durumları. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 10(4), 644-653. https://doi.org/10.52880/sagakaderg.1295728
INDEX: “Index Copernicus, EBSCO Central & Eastern European Academic Source, EBSCO CINAHL,EuroPub, Sobiad, Asos Index, Turk Medline, Google Sholar, Dergipark,Türkiye Atıf Dizini ve Araştırmax...




Creative Commons License


Sağlık Akademisyenleri Dergisi  Creative Commons Attribution 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmaktadır.