Giriş: Sağlık reformları kaliteli, adil ve kolay ulaşılabilir sağlık hizmeti sunmak, sağlığı geliştirmek, kaynakları verimli kullanmak, sağlık göstergelerinin bölgesel farklılığı azaltmak gibi unsurları vurgulamaktadır. Bu çerçevede Sağlıkta Dönüşüm Programı bileşenlerinden Aile Hekimliği Sistemi, sağlık reformlarının önemli bir parçasıdır. 2005 yılında Düzce ilinde pilot uygulama ile başlayan model, 2010 yılında ülke geneline yaygınlaştırılmıştır. Amaç: Bu çalışmanın amacı, Eskişehir ilinde yaşayan vatandaşların aile hekimliği sisteminden memnuniyet düzeylerinin değerlendirilmesidir. Yöntem: Araştırma, 30 soruluk anket formunun basit tesadüfî örneklem yöntemi ile seçilen 8 farklı aile sağlığı merkezine kayıtlı 18 yaşını tamamlamış 120 vatandaşa uygulanmasıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmada Avrupa genel pratisyenlik veya aile hekimliği değerlendirme ölçeği (EUROPEP) kullanılmıştır. Bulgular: Araştırma sonucunda “çok iyi” ve “iyi” ölçekleri toplandığında en yüksek puan verilen ifadeler %90,84 ile “sizi dinlemesi”, %87,5 ile “sizi muayene etmesi” ve %82,5 ile “kayıt ve bilgilerinizi gizli tutması” ifadeleri olmuştur. “Çok kötü” ve “kötü” ölçeklerinin toplanması ile oluşan en düşük puanlı ifadeler ise %23,34 ile “doktorunuza telefonla ulaşabilmeniz” ve %20 ile “muayenehaneye telefonla ulaşabilmeniz” ifadeleridir. Aile hekimliği modeline yönelik memnuniyet düzeyinin sosyo-demografik özelliklere göre p<0,05 anlamlılık değerinde belirli bir farklılık göstermediği saptanmıştır. Sonuç: Araştırmanın sonucunda, Eskişehir ilinde aile hekimliği hizmeti alan hastaların genel anlamda memnun oldukları belirlenmiştir.
Introduction: Health care reforms offering high quality, easily accessible and equitable health care, improving health, use resources efficiently, emphasizes elements such as to reduce regional disparities in health indicators. In this framework, the Family Physician System, a component of the Health Transformation Program, is an important part of health care reforms. The model which started with the pilot implementation in the province of Düzce in 2005 has been spread throughout the country in 2010. Purpose: The aim of this study is to evaluate the level of satisfaction of citizens in the family medicine system in the city of Eskişehir. Method: The study was carried out by applying a 30-question survey of 120 citizens of the simple random sampling method with the age of 18 registered with the selected 8 different family health center. The European General Practitioners or European Patients Evaluate General/Family Practice (EUROPEP) Scale has been used in the study. Findings: Research results in “very good” and “good” when the scales meet the highest score given statements 90.84% “listened to”, with 87.5% “to examine you” and also with 82.5% “recording and maintain the confidentiality of information” has been expressions. “Very bad” and “bad” scale of the collection consists of the lowest scoring 23.34% with phrases that “you can get your doctor on the phone” and 20% “you can reach the office by phone” expressions. The level of satisfaction with the family medicine model was not significantly different from the socio-demographic characteristics in the significance value of p <0.05. Conclusion: As a result of the research, it was determined that the patients receiving family medicine services in Eskişehir were generally satisfied.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2018 |
Kabul Tarihi | 19 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 1 |