BibTex RIS Kaynak Göster

Sağlık yönetimi bölümünün üniversite sınavında ve kamuya personel alımlarındaki kontenjanları: 2016 yılı değerlendirmesi

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 1, 17 - 22, 01.01.2017

Öz

Bu çalışma ile sağlık yönetimi bölümünün üniversite sınavındaki kontenjanları, öğretim üyesi durumu ve kamuya merkezi personel alımlarındaki kontenjanlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda ÖSYM’nin (Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı) kurumsal internet adresinden Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi (ÖSYS) ve Kamu Personel Seçme Sınavı (KPSS) 2016 yılı başvuru ve tercih kılavuzlarından yararlanılmıştır. 31’i kamu, 24’ü özel olmak üzere 55 üniversitede lisans düzeyinde sağlık yönetimi bölümü bulunmaktadır. Kamu üniversiteleri 4630, özel üniversiteler 1253 olmak üzere toplam 5883 öğrenciye kontenjan açmıştır. Kamu üniversitelerindeki kontenjanların tamamına, özel üniversitelerin ise büyük bir kısmına öğrencilerin yerleştiği bulunmuştur. Öğretim üyelerinin sayısına bakıldığında kamu üniversitelerinde 22 profesör, 30 doçent, 92 yardımcı doçent olmak üzere toplam 144; özel üniversitelerde ise 21 profesör, 13 doçent, 40 yardımcı doçent olmak üzere toplam 74 öğretim üyesinin bulunduğu görülmüştür. Ayrıca 2016 yılı merkezi alımlarla kamuya toplamda 24.817 kişinin alındığı fakat sağlık yönetimi mezunlarına bir kişilik bile kontenjan açılmadığı bulunmuştur. Üniversiteye öğrenci ve kamuya personel alımındaki kontenjanların, kamu ve özel sektördeki ihtiyaçlar gözetilerek İnsan Kaynakları Yönetimi ilkeleri doğrultusunda planlanması önerilmektedir. Profesyonelleşmenin özellikle de insan hayatına doğrudan etkili olan sağlık sektöründe profesyonelleşmenin vazgeçilmez bir gerçek olduğu perspektifinden bakıldığında, sağlık yönetimi alanında öğrenim gören sağlık profesyonellerinin kaliteli ve nitelikli sağlık hizmeti için kamuda daha fazla istihdam edilmesinin faydalı olacağı değerlendirilmektedir.

Kaynakça

  • Uzuntarla Y. Genç Yaş Grubunun Organ Bağışına Yönelik Düşünce ve Bilgi Düzeylerinin Verilen Eğitime Göre Karşılaştırılması. Turk Neph Dial Transpl 2016; 25(3):296- 301.
  • Can A, İbicioğlu H. Yönetim ve Yöneticilik Yönünden Üniversite Hastanelerinin Değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2008;13(3):253-275.
  • Ertaş A. Sağlık Yönetiminde İntörnlük Uygulamaları ve Mesleki Oryantasyon. Journal of Medical Education and Informatics 2016;1:17-27.
  • Gökçora İH. Profesyonelliğe Saygı. Üniversite ve Toplum 2005;5(3).
  • Ruekert RW, Orville CW, Kenneth JR. The Organization of Marketing Activities: A Contingency Theory of Structure and Performance. Journal of Marketing 1985;49(1): 13-25.
  • Herdman EA. Meslekler ve Profesyonellik. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2012;9(2):3-7.
  • Sarvan F. Gelişmiş Ülkelerde ve Türkiye’de Sağlık Hizmetleri Yöneticiliği Meslek ve Eğitimi. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Dergisi 1994;1(1):209-236.
  • Çimen M. Sağlık Yönetimi ve Sağlık Yönetim Eğitimi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2010;1(3): 136-139.
  • Öztürk Z, Ilıman EZ. Sağlık Yönetimi ve İşletmeciliği Bölümünde Okuyan Öğrencilerin Bölümü Tercih Nedenleri ile Beklenti ve Motivasyon Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2015; 8(1):71-93.
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı (ÖSYM). Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi (ÖSYS) Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu 2016.(http://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2016/LYS/ TERCIH/OSYSKONTKILAVUZU29072016.pdf.).
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı (ÖSYM). KPSS-2016/1: Bazı Kamu Kurum ve Kuruluşlarının Kadro ve Pozisyonlarına Yerleştirme İçin Tercih Kılavuzu ve Bilgileri. (http://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2016/KPSS/ TERCIH1/TABLO-3_lisans22062016.pdf).
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı (ÖSYM). KPSS-2016/2: Bazı Kamu Kurum ve Kuruluşlarının Kadro ve Pozisyonlarına Yerleştirme İçin Tercih Kılavuzu ve Bilgileri. (http://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2016/KPSS/ TERCIH2/Tablo3_21122016.pdf).
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı (ÖSYM). KPSS 2016/3: Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşları Tercih Kılavuzu ve Bilgileri. (http://www.osym.gov.tr/TR,10273/ kpss-20163-saglik-bakanligi-ve-bagli-kuruluslari-kpss- 20163-tercih-kilavuzu-ve-bilgileri.html).
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı (ÖSYM). KPSS 2016/4: Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşları Tercih Kılavuzu ve Bilgileri. (http://www.osym. gov.tr/TR,10274/kpss-20164-gida-tarim-ve-hayvancilik- bakanligi-kpss-20164-tercih-kilavuzu-ve-bilgiler.html).
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı (ÖSYM). KPSS 2016/5: Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Tercih Kılavuzu ve Bilgileri. (http://www.osym.gov.tr/TR,12617/kpss-20165- cevre-ve-sehircilik-bakanligi-tercih-kilavuzu.html).
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı (ÖSYM). KPSS 2016/6: Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşları Tercih Kılavuzu ve Bilgileri. (http://dokuman.osym.gov.tr/ pdfdokuman/2016/KPSS/TERCIH6/TABLO-3_12102016.pdf).
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı (ÖSYM). KPSS 2016/7: Tercih Kılavuzu ve Tablolar. (http://www. osym.gov.tr/TR,12739/kpss-20167-tercih-kilavuzu-ve- tablolar.html).
  • Chan DSK. Association Between Student Learning Outcomes From Their Clinical Placement and Their Perceptions of The Social Climate of The Clinical Learning Environment. Internatinal Journal of Nursing Studies 2002;39:517-524.
  • Çalışkan T, Akgöz S. Sağlık Yüksek Okulu Öğrencilerini Mesleki Yaşama Hazırlamada Yıl İçi ve Yaz Stajlarının Katkısı. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2005;31(1):9-13.
  • Karaöz S. Hemşirelikte Klinik Öğretime Genel Bir Bakış ve Etkin Klinik Öğretim İçin Öneriler. Hemşirelikte Araştırma ve Geliştirme Dergisi 2001;3:15-21.
  • Tengilimoğlu D, Işık O, Akbolat M. Sağlık İşletmeleri Yönetimi. Nbel Yayın Dağıtım, Ankara, 2009.
  • Akwahle W. An Urgent Call to Professionalize Leadership and Management in Health Care Worldwide. Management Sciences For Health 2006; (4):1–21.
  • Şahman İ, Tengilimoğlu D, Işık O. Özel Hastanelerde Yönetimin Profesyonelleşmesinin, Kurumsallaşma Süreci Üzerindeki Etkisini Belirlemeye Yönelik Alan Çalışması. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2008;10(2):1-23.
  • Adıgüzel O, Tanrıverdi H, Özkan DS. Mesleki Profesyonellik ve Bir Meslek Mensupları Olarak Hemşireler Örneği. Yönetim Bilimleri Dergisi 2011;9(2):237-259.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. Sağlıkta Dönüşüm. Ankara, Aralık 2003.

Placement of department of health management in university admission exam and public personel recruitment: Assessment of 2016

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 1, 17 - 22, 01.01.2017

Öz

With this study it is aimed to analyze that the quota of health management departmant in university exam, the number of instructor and the quota of central public recruitment of them. In this context 2016 application and preference guide of student selection and placement system and public personnel selection exam is used. There are 55 universities that have undergraduate health management department including 31 public and 24 private universities. Totally 5883 quota is set for students, 4630 of them for public universities and 1253 of them for private universities. It is found that students placed to all of the public universities quota and to most of the private universities quota. When the number of instructor is examined it is obsereved that there are 144 instructor including 22 professors, 30 associate professors and 92 assistant professors in public universities; there are 74 instructor including 21 professors, 13 associate professors and 40 assistant professors in private universities. Besides it is observed that 24.817 personnel were recruited in central recruitment in 2016, but there was not reserved any quota not even one for them who has graduated from health management department. It is suggested that the quota of student admission to university and personnel recruitment to public should be planned considering the necessities of public and private sector according to human resources management principles. When looked at the perspective that professionalisation especially in health sector which is very influential for human life directly is indispensible truth, it is evaluated that employment of health management educated professionals in public more would be benefical for qualified health service.

Kaynakça

  • Uzuntarla Y. Genç Yaş Grubunun Organ Bağışına Yönelik Düşünce ve Bilgi Düzeylerinin Verilen Eğitime Göre Karşılaştırılması. Turk Neph Dial Transpl 2016; 25(3):296- 301.
  • Can A, İbicioğlu H. Yönetim ve Yöneticilik Yönünden Üniversite Hastanelerinin Değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2008;13(3):253-275.
  • Ertaş A. Sağlık Yönetiminde İntörnlük Uygulamaları ve Mesleki Oryantasyon. Journal of Medical Education and Informatics 2016;1:17-27.
  • Gökçora İH. Profesyonelliğe Saygı. Üniversite ve Toplum 2005;5(3).
  • Ruekert RW, Orville CW, Kenneth JR. The Organization of Marketing Activities: A Contingency Theory of Structure and Performance. Journal of Marketing 1985;49(1): 13-25.
  • Herdman EA. Meslekler ve Profesyonellik. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2012;9(2):3-7.
  • Sarvan F. Gelişmiş Ülkelerde ve Türkiye’de Sağlık Hizmetleri Yöneticiliği Meslek ve Eğitimi. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Dergisi 1994;1(1):209-236.
  • Çimen M. Sağlık Yönetimi ve Sağlık Yönetim Eğitimi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2010;1(3): 136-139.
  • Öztürk Z, Ilıman EZ. Sağlık Yönetimi ve İşletmeciliği Bölümünde Okuyan Öğrencilerin Bölümü Tercih Nedenleri ile Beklenti ve Motivasyon Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2015; 8(1):71-93.
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı (ÖSYM). Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi (ÖSYS) Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu 2016.(http://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2016/LYS/ TERCIH/OSYSKONTKILAVUZU29072016.pdf.).
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı (ÖSYM). KPSS-2016/1: Bazı Kamu Kurum ve Kuruluşlarının Kadro ve Pozisyonlarına Yerleştirme İçin Tercih Kılavuzu ve Bilgileri. (http://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2016/KPSS/ TERCIH1/TABLO-3_lisans22062016.pdf).
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı (ÖSYM). KPSS-2016/2: Bazı Kamu Kurum ve Kuruluşlarının Kadro ve Pozisyonlarına Yerleştirme İçin Tercih Kılavuzu ve Bilgileri. (http://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2016/KPSS/ TERCIH2/Tablo3_21122016.pdf).
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı (ÖSYM). KPSS 2016/3: Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşları Tercih Kılavuzu ve Bilgileri. (http://www.osym.gov.tr/TR,10273/ kpss-20163-saglik-bakanligi-ve-bagli-kuruluslari-kpss- 20163-tercih-kilavuzu-ve-bilgileri.html).
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı (ÖSYM). KPSS 2016/4: Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşları Tercih Kılavuzu ve Bilgileri. (http://www.osym. gov.tr/TR,10274/kpss-20164-gida-tarim-ve-hayvancilik- bakanligi-kpss-20164-tercih-kilavuzu-ve-bilgiler.html).
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı (ÖSYM). KPSS 2016/5: Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Tercih Kılavuzu ve Bilgileri. (http://www.osym.gov.tr/TR,12617/kpss-20165- cevre-ve-sehircilik-bakanligi-tercih-kilavuzu.html).
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı (ÖSYM). KPSS 2016/6: Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşları Tercih Kılavuzu ve Bilgileri. (http://dokuman.osym.gov.tr/ pdfdokuman/2016/KPSS/TERCIH6/TABLO-3_12102016.pdf).
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı (ÖSYM). KPSS 2016/7: Tercih Kılavuzu ve Tablolar. (http://www. osym.gov.tr/TR,12739/kpss-20167-tercih-kilavuzu-ve- tablolar.html).
  • Chan DSK. Association Between Student Learning Outcomes From Their Clinical Placement and Their Perceptions of The Social Climate of The Clinical Learning Environment. Internatinal Journal of Nursing Studies 2002;39:517-524.
  • Çalışkan T, Akgöz S. Sağlık Yüksek Okulu Öğrencilerini Mesleki Yaşama Hazırlamada Yıl İçi ve Yaz Stajlarının Katkısı. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2005;31(1):9-13.
  • Karaöz S. Hemşirelikte Klinik Öğretime Genel Bir Bakış ve Etkin Klinik Öğretim İçin Öneriler. Hemşirelikte Araştırma ve Geliştirme Dergisi 2001;3:15-21.
  • Tengilimoğlu D, Işık O, Akbolat M. Sağlık İşletmeleri Yönetimi. Nbel Yayın Dağıtım, Ankara, 2009.
  • Akwahle W. An Urgent Call to Professionalize Leadership and Management in Health Care Worldwide. Management Sciences For Health 2006; (4):1–21.
  • Şahman İ, Tengilimoğlu D, Işık O. Özel Hastanelerde Yönetimin Profesyonelleşmesinin, Kurumsallaşma Süreci Üzerindeki Etkisini Belirlemeye Yönelik Alan Çalışması. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2008;10(2):1-23.
  • Adıgüzel O, Tanrıverdi H, Özkan DS. Mesleki Profesyonellik ve Bir Meslek Mensupları Olarak Hemşireler Örneği. Yönetim Bilimleri Dergisi 2011;9(2):237-259.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. Sağlıkta Dönüşüm. Ankara, Aralık 2003.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme
Yazarlar

Yasin Uzuntarla

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Uzuntarla, Y. (2017). Sağlık yönetimi bölümünün üniversite sınavında ve kamuya personel alımlarındaki kontenjanları: 2016 yılı değerlendirmesi. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 4(1), 17-22. https://doi.org/10.5455/sad.13-1483426746
INDEX: “Index Copernicus, EBSCO Central & Eastern European Academic Source, EBSCO CINAHL,EuroPub, Sobiad, Asos Index, Turk Medline, Google Sholar, Dergipark,Türkiye Atıf Dizini ve Araştırmax...




Creative Commons License


Sağlık Akademisyenleri Dergisi  Creative Commons Attribution 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmaktadır.