BibTex RIS Kaynak Göster

HİV ve Aıds için tıbbi araç gereç eksikliği: kenya’da kaynak ihtiyaçlarının belirlenmesi ve unaıds’in antiretroviral ilaçların artmasına yönelik 90-90-90 hedefleri

Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 3, 89 - 92, 01.08.2016

Öz

OzetGİRİŞ: Kenya UNAIDS’in 2019 için koyduğu 90-90-90 hedeflerine ulaşmakta oldukça kararlı. Bu hedeflere ulaşmak için Haziran 2015’de 871 000 olan antiretroviral ilaç kullanan hasta sayısının Haziran 2019’da 1.4 milyona ulaşması gerekiyor. Bu da, bu hedeflerin ulaşılabilmesi için oldukça önemli olan antiretroviraller (ARV), hızlı test kitleri, laboratuvar araç gereçleri (virüs yükü, erken tanı ve CD4) gibi tıbbi araç gereçlere ve hassas sağlık sistemlerine gösterilen rağbetin artacağı anlamına geliyor. Kenya’nın geçmişti HIV konusunda ciddi kaynak sıkıntıları yaşadığı düşünülürse, DSÖ’nün mevcut yönergelerine ne kadar bağlı kalırlarsa bu sıkıntıların giderilebileceği ve hedeflerine ulaşabilecekleri net değil. YÖNTEM VE SONUÇLAR :Maliyetleme Yaklaşımı, HIV’in demografik görülme sıklığı verilerini elde ederek HIV Kaynak İhtiyaçları Planlama ve Boşluk Analizi modeline (HRNMG) dahil etmeyi, plana yapılacak farklı müdahalelerin hedeflerinin belirlenmesini ve bunları yönergede belirtilen tarihlere göre modele eklemeyi, modele eklenecek farklı işlemlerin birim maliyetinin hesaplanmasını ve toplanmasını ve son olarak da bunları da modele eklemeyi içermiştir. ARV için gereken mali ihtiyaç 2015-2016 mali yılında 168 milyon dolardır ve 2018-2019 mali yılında bu rakam 305 milyon dolara yükselecektir. ARV konusunda 2015-2016 mali yılında 23 milyon dolar olan kaynak açıklığı, 2018-2019 yılında 160 milyon dolara yükselecektir. SONUÇ VE ÖNERİLER: Birinci ve ikinci 90-90-90 hedeflerine ulaşılması test kitlerinde, ARV’de ve hasta görüntülemede kullanılan laboratuvar araç gereçlerinde artış olmasını gerektirecektir. Tahmin edilen kaynak ihtiyaçlarında bir düşüş görülmemiştir. Bu nedenle 90-90-90 hedeflerinin gerçekleştirilebilmesi için devletin ve diğer hisse sahiplerinin kaynak sürdürülebilirliği seçenekleri üzerinde daha çok durması gerekmektedir. Bu konuda, HIV araç gereçleri için kaynak açıklığının kapatılması ve HIV’e karşı yapılan bu çalışmaların daha sürdürülebilir bir hale getirilmesi için yurtiçi kaynakların harekete geçirilmesiyle gereken kaynakların elde edilmesi bir seçenek olabilir. Kenya aynı zamanda mevcut DTÖ anlaşmalarının ticarete ilişkin Fikri Mülkiyet Haklarının esnekliğinde değişiklik yapılmasını sağlayarak antiretroviral ilaç fiyatlarını düşürmek için anlaşmalar imzalayabilir.

Kaynakça

  • Ministry of Health (MOH). 2014. Kenya AIDS Strategic Framework 2014/2015–2018/2019. Nairobi: MOH.
  • Ministry of Health (MOH). 2015. Kenya TB and HIV Global fund concept note under the new funding model. Nairobi: MOH.
  • MOH and National AIDS & STI Control Program (NASCOP). 2015. National Quantification Report for HIV-related Commodities for FY 2015/16 & Forecast for FY 2016/17 and FY 2017/18. Nairobi: MOH and NASCOP.
  • Government of Kenya. 2013. Transforming Health: Accelerating Attainment of Health Goals: Health Sector Strategic and Investment Plan (KHSSP), July 2013–June 2017. Nairobi: Government of Kenya.
  • National Aids Control Council (NACC), National AIDs & STI Control Program (NASCOP). 2014. Kenya HIV Estimates report. Nairobi, Kenya.

HIV and AIDs Commodity Gap: An Estimate of resource needs and envelop under the UNAIDs 90-90-90 targets towards ART scale up in Kenya.

Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 3, 89 - 92, 01.08.2016

Öz

AbstractIntroduction: Kenya has committed to reaching UNAIDS’ ambitious 90-90-90 targets by 2019. Attainment of these goals will require increasing the number of patients on ART from the current 871,000 (as of June 2015) to 1.4 million by June 2019. This will translate to increased demand for commodities (Antiretroviral [ARVs], rapid test kits, lab commodities [viral load, early detection, and CD4]) and a highly responsive health system that are essential for the realization of these targets. Given that in the past Kenya has had significant HIV Resource gap, it not clear how adherence to the current WHO guideline will affect this gap together with targets sustainability. Methodology and Results; The costing approach involved obtaining and inpputting demographic, HIV prevalence data into the HIV Resource Needs, Map and Gap model (HRNMG), obtaining the targets for the different interventions in the plan and inputting them in the model based on the guideline cut-offs, collecting and estimating unit costs of different activities for input into the model and finally inputting the financial data into model. The total financial requirement for ARVs is US$168 million in FY 2015/16, and rises to US$305 million in FY 2018/19. The resource gap for ARVs increases from US$23 million in FY 2015/16 to US$160 million in FY 2018/19. Conclusion and Recommendation: The achievement of the first and second 90-90-90 targets will require an increase in the number of test kits, ARVs, and laboratory commodities used for patient monitoring. The estimated resource needs has not shown any reduction in the future which suggests that realization of the 90-90-90 targets requires a major refocus on resource sustainability options by both government and other stake holders. One such option would be to obtain the required resources through Domestic Resource Mobilization (DRM) to bridge the resource gap for HIV commodities and place the HIV response on a more sustainable path. Kenya would also uphold agreements that would call for a lower cost of ARTs drugs through pushing for changes in the current WTO agreements on Trade-Related Aspect of Intellectual Property Rights (TRIPS) flexibility.

Kaynakça

  • Ministry of Health (MOH). 2014. Kenya AIDS Strategic Framework 2014/2015–2018/2019. Nairobi: MOH.
  • Ministry of Health (MOH). 2015. Kenya TB and HIV Global fund concept note under the new funding model. Nairobi: MOH.
  • MOH and National AIDS & STI Control Program (NASCOP). 2015. National Quantification Report for HIV-related Commodities for FY 2015/16 & Forecast for FY 2016/17 and FY 2017/18. Nairobi: MOH and NASCOP.
  • Government of Kenya. 2013. Transforming Health: Accelerating Attainment of Health Goals: Health Sector Strategic and Investment Plan (KHSSP), July 2013–June 2017. Nairobi: Government of Kenya.
  • National Aids Control Council (NACC), National AIDs & STI Control Program (NASCOP). 2014. Kenya HIV Estimates report. Nairobi, Kenya.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Daniel Mwai Bu kişi benim

Gerishom Kimaiyo Bu kişi benim

Davis Karambi Bu kişi benim

Regina Ombam Bu kişi benim

Moses Muriithi Bu kişi benim

Abhigale Muthoni Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 3 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Mwai, D., Kimaiyo, G., Karambi, D., Ombam, R., vd. (2016). HİV ve Aıds için tıbbi araç gereç eksikliği: kenya’da kaynak ihtiyaçlarının belirlenmesi ve unaıds’in antiretroviral ilaçların artmasına yönelik 90-90-90 hedefleri. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 3(3), 89-92. https://doi.org/10.5455/sad.13-1473509750
INDEX: “Index Copernicus, EBSCO Central & Eastern European Academic Source, EBSCO CINAHL,EuroPub, Sobiad, Asos Index, Turk Medline, Google Sholar, Dergipark,Türkiye Atıf Dizini ve Araştırmax...




Creative Commons License


Sağlık Akademisyenleri Dergisi  Creative Commons Attribution 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmaktadır.