BibTex RIS Kaynak Göster

Kalite belgelendirme sisteminin hasta bakım kalitesi ve hemşirelerin kalite algılayışına olan etkisinin belirlenmesi

Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 1, 31 - 40, 01.01.2016

Öz

OzetSağlık sektöründe son yıllarda yaşanılan değişimlerin başında hasta merkezli bir yaklaşım dikkat çekmektedir. Önemi her geçen gün artan bu yaklaşım sağlık hizmetlerindeki beklentileri de yükseltmektedir. Beklentilerin yükselmesi, hizmet kalitesinde yüksek bir standardın yakalanması ve bu doğrultuda sağlık bakımının güvenli olmasını hedeflemektedir. Ülkemizde bu amaçlara yönelik olarak hastanelerde kalite çalışmalarından yürütülmektedir. Bu kalite sistemlerinde biri olan ISO-9000 grubu kalite yönetim standartlarının hasta memnuniyetini artırması beklenmektedir. Bu araştırma Ankara ilinde Sağlık Bakanlığına bağlı ISO 9001:2000 kalite yönetim belgesi olan eğitim ve araştırma hastanesi ve bu belgeye sahip olmayan eğitim ve araştırma hastanesinde hemşirelerin hasta bakım kalitesine yönelik algılarını belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Veri toplamak amacıyla kalite belgeli hastanede 147, kalite belgesiz hastanede 128 hemşireye anket uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 15,0 programı kullanılarak değerlendirilmiştir. Bu araştırma sonuçlarına göre; ISO 9001:2000 kalite yönetim belgesinin hasta-merkezli bakım anlayışını yeterince karşılamadığı, kalite belgeli ve belgesiz hastaneler arasında araştırmaya katılan hemşire algılarında hasta bakımına yansıyan önemli farklılıklar olmadığı ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Donabedian A. Explorations in quality Assessment and monitoring: The Definition of Quality and Approaches to Its Assessment, Michigan: Healty Administration Press, Ann Arbor,1980; 5.
  • Barton PL. Understanding the U.S. Health Services System, Chicago: Health Administration Press, 1999; 410.
  • Simms LM, Price SA. Quality Movement In Health Care: The Professional Practise of Nursing Administration, Oakland: Delmar Publishers, 1994; 259-264.
  • Çatalca H. Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi, İstanbul: Beta Yayınları, 2003; 11-23.
  • Yılmaz M. Sağlık Bakım Kalitesinin Bir Ölçütü: Hasta Memnuniyeti, Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 2001; 5 (2): 69-74.
  • Türk Standartları Enstitüsü (İnternet), Ulaşım adresi: http:// www.tse.org.tr/Turkish/kaliteyonetimi/iso9001.pdf, (Ulaşım tarihi: 12/01/2009).
  • Bekaroğlu ŞB. Toplam Kalite Yönetimi Uygulamalarının ve ISO 9000 Kalite Güvencesine Sahip Olmanın Hastane Performansına Etkileri: İstanbul’daki Özel Hastaneler Üzerine Bir Araştırma, Akdeniz Üniversitesi İİBF Dergisi, 2005; 5 (9): 18-32.
  • Greenfield D, Braithwaite J. Health Sector Accreditation Research:A Systematic Review, INT J QUAL HEALTH CARE, 2008; 20 (3): 172-175.
  • Ertem G, Sevil Ü. Geliştirilen Standartlar Doğrultusunda Verilen Hemşirelik Bakımının Bakım Kalitesine ve Hasta Memnuniyetine Olan Etkisinin İncelenmesi, Uluslararası İnsanbilimleri Dergisi, 2007; 4 (2):1-13 2.
  • El-Jardalı F, Jamal D, Dimassi H, Ammar W, Tchaqhchaqhian V. The impact of hospital accreditation on quality of care: perception of lebanese nurses, INT J QUAL HEALTH CARE, 2008; 20 (5): 363-371.
  • Kaya S. Sağlık Hizmetlerinde Sürekli Kalite İyileştirme, Ankara: Pelikan Kitabevi, 2005; 18-178.
  • Collopy, BT. Clinical Indicators in Accreditation: An Effective Stimulus to İmprove Patient Care, INT J QUAL HEALTH CARE, 2000; 12 (3): 211-216.
  • International Society for Quality in Healthcare (ISQua) (İnternet), Ulaşım adresi: http://www.isqua.org/isquaPages/ Conferences/paris, (Ulaşım tarihi: 21/03/2009).

Determination Of Quality Certified System’s Effects On Patient Care Quality And Nurses’ Perceptions Of Quality

Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 1, 31 - 40, 01.01.2016

Öz

AbstractInthehealthsector in recentyears at thebeginning of changes in patient-centeredapproach is todrawattention. A growingimportance in healthcare, thisapproachalsoboostsexpectations. Expectationshigh tide, a highstandard of service qualityandcapturethetarget in thisdirection is tosecurehealthcare. Forthispurpose in ourcountry in hospitals, qualitystudiesareconducted. This is one of thequalitysystem ISO-9000 group of standardsforqualitymanagement is expectedtoincreasepatientsatisfaction. Thisstudydocumentsto ISO 9001:2000 qualitymanagement of theMinistry of Health Training andResearchHospital, and do not havethisdocument in Training andResearchHospital of thenursetopatientperception of quality of caretodeterminetheidentifier is in. Togatherqualitydata on certifiedhospitals at 147 nurses, at 128 nurseswithoutqualitycertificate in theHospitalstothequestionnaireswereapplied. Thedatawereevaluatedusingthe SPSS 15.0 program. Accordingtotheresults of thisresearch, the ISO 9001:2000 qualitymanagementcertificate of patient-centeredcarethatdoes not meetenoughqualitywithoutcertifieddocumentsandresearchhospitalsparticipating in theperception of thenursetopatientcarereflected in thesignificantdifferencesthatemerged.

Kaynakça

  • Donabedian A. Explorations in quality Assessment and monitoring: The Definition of Quality and Approaches to Its Assessment, Michigan: Healty Administration Press, Ann Arbor,1980; 5.
  • Barton PL. Understanding the U.S. Health Services System, Chicago: Health Administration Press, 1999; 410.
  • Simms LM, Price SA. Quality Movement In Health Care: The Professional Practise of Nursing Administration, Oakland: Delmar Publishers, 1994; 259-264.
  • Çatalca H. Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi, İstanbul: Beta Yayınları, 2003; 11-23.
  • Yılmaz M. Sağlık Bakım Kalitesinin Bir Ölçütü: Hasta Memnuniyeti, Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 2001; 5 (2): 69-74.
  • Türk Standartları Enstitüsü (İnternet), Ulaşım adresi: http:// www.tse.org.tr/Turkish/kaliteyonetimi/iso9001.pdf, (Ulaşım tarihi: 12/01/2009).
  • Bekaroğlu ŞB. Toplam Kalite Yönetimi Uygulamalarının ve ISO 9000 Kalite Güvencesine Sahip Olmanın Hastane Performansına Etkileri: İstanbul’daki Özel Hastaneler Üzerine Bir Araştırma, Akdeniz Üniversitesi İİBF Dergisi, 2005; 5 (9): 18-32.
  • Greenfield D, Braithwaite J. Health Sector Accreditation Research:A Systematic Review, INT J QUAL HEALTH CARE, 2008; 20 (3): 172-175.
  • Ertem G, Sevil Ü. Geliştirilen Standartlar Doğrultusunda Verilen Hemşirelik Bakımının Bakım Kalitesine ve Hasta Memnuniyetine Olan Etkisinin İncelenmesi, Uluslararası İnsanbilimleri Dergisi, 2007; 4 (2):1-13 2.
  • El-Jardalı F, Jamal D, Dimassi H, Ammar W, Tchaqhchaqhian V. The impact of hospital accreditation on quality of care: perception of lebanese nurses, INT J QUAL HEALTH CARE, 2008; 20 (5): 363-371.
  • Kaya S. Sağlık Hizmetlerinde Sürekli Kalite İyileştirme, Ankara: Pelikan Kitabevi, 2005; 18-178.
  • Collopy, BT. Clinical Indicators in Accreditation: An Effective Stimulus to İmprove Patient Care, INT J QUAL HEALTH CARE, 2000; 12 (3): 211-216.
  • International Society for Quality in Healthcare (ISQua) (İnternet), Ulaşım adresi: http://www.isqua.org/isquaPages/ Conferences/paris, (Ulaşım tarihi: 21/03/2009).
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Nükhet Bayer

Nurettin Parıltı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bayer, N., & Parıltı, N. (2016). Kalite belgelendirme sisteminin hasta bakım kalitesi ve hemşirelerin kalite algılayışına olan etkisinin belirlenmesi. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 3(1), 31-40. https://doi.org/10.5455/sad.13-1462812597
INDEX: “Index Copernicus, EBSCO Central & Eastern European Academic Source, EBSCO CINAHL,EuroPub, Sobiad, Asos Index, Turk Medline, Google Sholar, Dergipark,Türkiye Atıf Dizini ve Araştırmax...




Creative Commons License


Sağlık Akademisyenleri Dergisi  Creative Commons Attribution 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmaktadır.