BibTex RIS Kaynak Göster

İşlevsel Düzenlemelerin, Engelli Hasta Memnuniyetine Olan Yansıması “Erciyes Tıp Örneği”

Yıl 2014, Cilt: 1 Sayı: 2, 128 - 135, 01.04.2014

Öz

Amaç: Bu çalışma, ERÜ Sağlık Uygulama ve Araştırma Merkezi Polikliniklerine başvuran engelli hastaların, daha kolay sağlık hizmeti almalarına yönelik olarak yapılan işlevsel düzenlemeler ile tutum, bilgi ve görüşlerin memnuniyete olan yansımalarını ölçmek amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Kesitsel tipteki bu çalışma; Mart, Nisan ve Mayıs 2014 döneminde gerçekleştirilmiştir. Engelli hastalara, yüz yüze görüşme tekniği ile anket uygulanmıştır. Anket, tanımlayıcı bilgiler ile 27 soruluk formdan oluşmuştur. İstatistiksel analizde; yüzde dağılımı, Ki-Kare ve Friedman Testleri uygulanmıştır. Bulgular: Engelli hastalara yönelik yapılan ankete; %66.4’ü Erkek, %33.6’sı Kadın olmak üzere toplam 214 kişi katılmıştır. Hastaların %78.5’i Evli, %18.2’si Bekar, %3.3’ü Diğer olarak bulunmuştur. Hastaların yaş ortalamaları 37.69±15.711’dir. Çalışmada en fazla 26-45 yaş aralığında olan 115 (%60.5) kişi vardı. Eğitim durumları açısından değerlendirildiğinde %41.1’i “İlkokul/Ortaokul“ grubundaydı. Engelli kişilerin % 53.7’sinin çalışan kişiler olduğu belirlendi. Çalışmaya katılan hastaların %81.9’u Kayseri içerisinden, %87.9 ise Hastaneye daha önceden de gelmişti. Engel durumları açısından değerlendirildiğinde sırasıyla, % 50.0 Süreğen, %44.9 Ortopedik, %2.8 Görme, % 1.9 İşitme ve % 0.5 zihinsel engelli hastalar idi. Çalışmada; Sosyal Güvence ile Cinsiyet, Eğitim Durumu, Medeni Durum, Yaş ve Geldiği Yer, Yaş ile Eğitim, Medeni Durumu ve Engel Durumu arasında anlamlı bir fark vardı (p<0.05). Ayrıca, Engel Durumu ile Hastane Krokilerinden Yararlanma, Hasta Hakları Tabelaları , Yön Tabelaları, Asansör Kullanma Talimatları, Görme Engelli Takip Yüzeyleri, Engelli Tuvaletlerinin Kullanımı arasında anlamlı bir fark bulundu (p<0.05). Sonuç ve öneriler: Memnuniyete yönelik, hastanenin başkalarına önerilmesi, hastaneye gelmesi gerektiğinde tekrar bu hastaneyi tercih etmesi, engellilere yönelik yapılan düzenlemelerin yeterli olduğunun düşünülmesi oranları iyi olarak değerlendirildi. Engelli kişilere, en fazla hekimler yardımcı olmaktadır. Sağlık personeli ve hekimlerin, hizmet içi eğitimlerde engelli hastalara yönelik işlem ve muayenelerde daha hassas bir yapı içerisinde olmaları yönünde eğitimler verilmeli, engelli hastaların ise engelli hakları konusunda bilinçlenmeleri gerekmektedir.

Kaynakça

  • Büker, Hasan; Alsancak Nurcan (2012)Mağdur Bilimi
  • MAĞDUR BİLİMİ Atatürk Üniversitesi ATA-AÖF yayınları Sh:4-5
  • Çakmak, Naci Münci, (2006),Türk Kamu Hukuku Açısından Engellilerin Hukuk Statüsü, Sosyal Bilimler Enstitüsü Kamu Hukuku A.B.D., Doktora Tezi, Ankara.
  • Çakmak, Münci (2008), Amerika Birleşik Devletleri’ndeki Engelli Tanımı Hakkında bir İnceleme, http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/38/262/2341.pdf Çınarlı, Serkan (2008), Kamu Hizmetlerinin
  • Yürütülmesinde Engelli Hakları, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kamu Hukuku Programı Doktora Tezi. Çolak, Rümeysa (2013) Görme Engelliler, Online
  • Erişim(http://rumeysacolak.com/) Güneş İsmail, Kiraz Kemal, Doğan Tevik (2013), Engelsiz Hastaneler,11 s
  • Kavuncubaşı, Şahin (2000), Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Ankara: Siyasal Kitabevi, Ankara, 295 s Koç Murat (2010), Engelli Bireylerin Yaşadığı Sorunlar
  • Sakarya Örneği, Sakarya Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi, Sosyal Hizmet Bölümü (Araştırma). http://www. belgeler.com/blg/294c/engelli-bireylerin-yaadii-sorunlar (01.09.2012).
  • Murat Emin, Çalpala Suna, Mordoğan Fatma, Toprak Selime, Özyaral Oğuz (2013) Engelli Hasta Memnuniyeti
  • Bir Hastane Çalışması, IV. Uluslararası Sağlıkta Kalite ve Performans Kongresi Sözel Bildiriler Kitabı, 463 s T.C. Sağlık Bakanlığı, Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü (2010), Özürlü Kişilere
  • Yönelik Sağlık Hizmetlerinin Sunumuna İlişkin Genelge, sayı:79. T.C. Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halk Sağlığı Kurumu Başkanlığı (2012), Sağlık Kurumlarında
  • Özürlü Bireyler İçin Ulaşılabilirlik Temel Bilgiler Rehberi, Ankara. www.saglik.gov.tr (09.09.2012). http://www.eyh.gov.tr/tr (11/06/2014). MEB(2013)
  • Erişim:http://mebk12.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/25/20/7 /dosyalar/2013_04/16015627_itmeengelliler.pdf Engelliler, Online Resmi Gazete http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2013/05/20130503- (2013) Konya Valiliği Engelliler Bilgi Sistemi(2013)

The Reflection of Functional Regulations to the Satisfaction of Disabled Patients “Erciyes Medical Faculty Example”

Yıl 2014, Cilt: 1 Sayı: 2, 128 - 135, 01.04.2014

Öz

Objective: This study was made to evaluate the reflection to the satisfaction of attitude, knowledge and opinions of disabled patients who appealed to ERU Practice and Research Center Polyclinics with functional regulations which offer easier accession to healt services for disabled patients. Method: This sectional type of study was carried out within the period of March, April and May 2014. A survey was implemented to the disabled patients with the technic of face to face interview.The survey consisted of 27 questions form with descriptive informations. Percentage distribution, chi-square and Friedman tests were applied for the statistical analysis. Findings: 214 people (%66.4 male, 33.6 female) joined to the survey for disabled patients. %78.5 of patients were married, %18.2 single and %3.3 unspecified. The average age of the patients was 37.69±15.711. There were 115 people, mostly between the age of 26-45, in the study. In case of the evaluation of education; %41.1 people were in the group of elementary school. It was defined that %53.7 of disapled people were employee. %81.9 of the patients who joined to study was from Kayseri, %87. 9 of them had came to the hospital before. When they were evaluated in the term of their handicaps; %50.0 of them chronic, %44.9 orthopedic, %2.8 visual, %1.9 audio and %0.5 of them were mental disabled patients. In the study there were meaningful differences between social assurance and gender, education, marital status, age and nationality, age and education, marital status and disability status (p<0.05). Further; there were meaningful differences between disability status and benefit from hospital charts, facia of patient rights, direction signs, lift usage instruction, disabled person truck surface and usage of disabled person toilet (p<0.05). Results and recommendations: For the satisfaction, recommendation of the hospital to other peoples, repeated preferecces of the hospital by patients and the arragements which made according to disabled patients were evaluated as good. Utmost, doctors help to the disabled patients. Health staffs and doctors must be well educated about being more sensitive in the pocess of examination of disabled patients. Whereas, the awareness of disabled rights of disabled patients must be raised.

Kaynakça

  • Büker, Hasan; Alsancak Nurcan (2012)Mağdur Bilimi
  • MAĞDUR BİLİMİ Atatürk Üniversitesi ATA-AÖF yayınları Sh:4-5
  • Çakmak, Naci Münci, (2006),Türk Kamu Hukuku Açısından Engellilerin Hukuk Statüsü, Sosyal Bilimler Enstitüsü Kamu Hukuku A.B.D., Doktora Tezi, Ankara.
  • Çakmak, Münci (2008), Amerika Birleşik Devletleri’ndeki Engelli Tanımı Hakkında bir İnceleme, http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/38/262/2341.pdf Çınarlı, Serkan (2008), Kamu Hizmetlerinin
  • Yürütülmesinde Engelli Hakları, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kamu Hukuku Programı Doktora Tezi. Çolak, Rümeysa (2013) Görme Engelliler, Online
  • Erişim(http://rumeysacolak.com/) Güneş İsmail, Kiraz Kemal, Doğan Tevik (2013), Engelsiz Hastaneler,11 s
  • Kavuncubaşı, Şahin (2000), Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Ankara: Siyasal Kitabevi, Ankara, 295 s Koç Murat (2010), Engelli Bireylerin Yaşadığı Sorunlar
  • Sakarya Örneği, Sakarya Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi, Sosyal Hizmet Bölümü (Araştırma). http://www. belgeler.com/blg/294c/engelli-bireylerin-yaadii-sorunlar (01.09.2012).
  • Murat Emin, Çalpala Suna, Mordoğan Fatma, Toprak Selime, Özyaral Oğuz (2013) Engelli Hasta Memnuniyeti
  • Bir Hastane Çalışması, IV. Uluslararası Sağlıkta Kalite ve Performans Kongresi Sözel Bildiriler Kitabı, 463 s T.C. Sağlık Bakanlığı, Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü (2010), Özürlü Kişilere
  • Yönelik Sağlık Hizmetlerinin Sunumuna İlişkin Genelge, sayı:79. T.C. Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halk Sağlığı Kurumu Başkanlığı (2012), Sağlık Kurumlarında
  • Özürlü Bireyler İçin Ulaşılabilirlik Temel Bilgiler Rehberi, Ankara. www.saglik.gov.tr (09.09.2012). http://www.eyh.gov.tr/tr (11/06/2014). MEB(2013)
  • Erişim:http://mebk12.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/25/20/7 /dosyalar/2013_04/16015627_itmeengelliler.pdf Engelliler, Online Resmi Gazete http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2013/05/20130503- (2013) Konya Valiliği Engelliler Bilgi Sistemi(2013)
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Kudret Doğru Bu kişi benim

Borlu Murat Bu kişi benim

Özyurt Özcan Bu kişi benim

Kayabaşı Aydemir Bu kişi benim

Yenisu Murat Bu kişi benim

İbrahim Barın Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Doğru, K., Murat, B., Özcan, Ö., Aydemir, K., vd. (2014). İşlevsel Düzenlemelerin, Engelli Hasta Memnuniyetine Olan Yansıması “Erciyes Tıp Örneği”. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 1(2), 128-135. https://doi.org/10.3/1000 ventilatör günü, 2009 yılında 8.1/1000
INDEX: “Index Copernicus, EBSCO Central & Eastern European Academic Source, EBSCO CINAHL,EuroPub, Sobiad, Asos Index, Turk Medline, Google Sholar, Dergipark,Türkiye Atıf Dizini ve Araştırmax...




Creative Commons License


Sağlık Akademisyenleri Dergisi  Creative Commons Attribution 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmaktadır.