Amaç: Bu çalışma, ERÜ Sağlık Uygulama ve Araştırma Merkezi Polikliniklerine başvuran engelli hastaların, daha kolay sağlık hizmeti almalarına yönelik olarak yapılan işlevsel düzenlemeler ile tutum, bilgi ve görüşlerin memnuniyete olan yansımalarını ölçmek amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Kesitsel tipteki bu çalışma; Mart, Nisan ve Mayıs 2014 döneminde gerçekleştirilmiştir. Engelli hastalara, yüz yüze görüşme tekniği ile anket uygulanmıştır. Anket, tanımlayıcı bilgiler ile 27 soruluk formdan oluşmuştur. İstatistiksel analizde; yüzde dağılımı, Ki-Kare ve Friedman Testleri uygulanmıştır. Bulgular: Engelli hastalara yönelik yapılan ankete; %66.4’ü Erkek, %33.6’sı Kadın olmak üzere toplam 214 kişi katılmıştır. Hastaların %78.5’i Evli, %18.2’si Bekar, %3.3’ü Diğer olarak bulunmuştur. Hastaların yaş ortalamaları 37.69±15.711’dir. Çalışmada en fazla 26-45 yaş aralığında olan 115 (%60.5) kişi vardı. Eğitim durumları açısından değerlendirildiğinde %41.1’i “İlkokul/Ortaokul“ grubundaydı. Engelli kişilerin % 53.7’sinin çalışan kişiler olduğu belirlendi. Çalışmaya katılan hastaların %81.9’u Kayseri içerisinden, %87.9 ise Hastaneye daha önceden de gelmişti. Engel durumları açısından değerlendirildiğinde sırasıyla, % 50.0 Süreğen, %44.9 Ortopedik, %2.8 Görme, % 1.9 İşitme ve % 0.5 zihinsel engelli hastalar idi. Çalışmada; Sosyal Güvence ile Cinsiyet, Eğitim Durumu, Medeni Durum, Yaş ve Geldiği Yer, Yaş ile Eğitim, Medeni Durumu ve Engel Durumu arasında anlamlı bir fark vardı (p<0.05). Ayrıca, Engel Durumu ile Hastane Krokilerinden Yararlanma, Hasta Hakları Tabelaları , Yön Tabelaları, Asansör Kullanma Talimatları, Görme Engelli Takip Yüzeyleri, Engelli Tuvaletlerinin Kullanımı arasında anlamlı bir fark bulundu (p<0.05). Sonuç ve öneriler: Memnuniyete yönelik, hastanenin başkalarına önerilmesi, hastaneye gelmesi gerektiğinde tekrar bu hastaneyi tercih etmesi, engellilere yönelik yapılan düzenlemelerin yeterli olduğunun düşünülmesi oranları iyi olarak değerlendirildi. Engelli kişilere, en fazla hekimler yardımcı olmaktadır. Sağlık personeli ve hekimlerin, hizmet içi eğitimlerde engelli hastalara yönelik işlem ve muayenelerde daha hassas bir yapı içerisinde olmaları yönünde eğitimler verilmeli, engelli hastaların ise engelli hakları konusunda bilinçlenmeleri gerekmektedir.
Objective: This study was made to evaluate the reflection to the satisfaction of attitude, knowledge and opinions of disabled patients who appealed to ERU Practice and Research Center Polyclinics with functional regulations which offer easier accession to healt services for disabled patients. Method: This sectional type of study was carried out within the period of March, April and May 2014. A survey was implemented to the disabled patients with the technic of face to face interview.The survey consisted of 27 questions form with descriptive informations. Percentage distribution, chi-square and Friedman tests were applied for the statistical analysis. Findings: 214 people (%66.4 male, 33.6 female) joined to the survey for disabled patients. %78.5 of patients were married, %18.2 single and %3.3 unspecified. The average age of the patients was 37.69±15.711. There were 115 people, mostly between the age of 26-45, in the study. In case of the evaluation of education; %41.1 people were in the group of elementary school. It was defined that %53.7 of disapled people were employee. %81.9 of the patients who joined to study was from Kayseri, %87. 9 of them had came to the hospital before. When they were evaluated in the term of their handicaps; %50.0 of them chronic, %44.9 orthopedic, %2.8 visual, %1.9 audio and %0.5 of them were mental disabled patients. In the study there were meaningful differences between social assurance and gender, education, marital status, age and nationality, age and education, marital status and disability status (p<0.05). Further; there were meaningful differences between disability status and benefit from hospital charts, facia of patient rights, direction signs, lift usage instruction, disabled person truck surface and usage of disabled person toilet (p<0.05). Results and recommendations: For the satisfaction, recommendation of the hospital to other peoples, repeated preferecces of the hospital by patients and the arragements which made according to disabled patients were evaluated as good. Utmost, doctors help to the disabled patients. Health staffs and doctors must be well educated about being more sensitive in the pocess of examination of disabled patients. Whereas, the awareness of disabled rights of disabled patients must be raised.
Disabled patient unobstructed hospital disabled satisfaction
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 1 Sayı: 2 |