Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COVID-19 pandemi sürecinde yaşanan sosyal izolasyonun hemşirelik öğrencileri üzerindeki etkileri: Niteliksel araştırma

Yıl 2021, Cilt: 8 Sayı: 2, 103 - 112, 01.06.2021

Öz

Giriş ve Amaç: Covid-19 pandemi sürecinde uygulanan sosyal izolasyon ve sokağa çıkma kısıtlaması, bireysel ve toplumsal yaşamda bazı değişikliklere yol açarak toplum yaşamını çeşitli şekillerde etkilemiştir. Bu süreçte, birçok kişide yalnızlık, çaresizlik, korku ve kaygı düzeyleri artmıştır. Bu çalışma, Covid-19 pandemi sürecinde yaşanan sosyal izolasyonun hemşirelik öğrencileri üzerindeki etkilerini belirlemek amacıyla yapılmıştır.

Gereç ve Yöntem: Bu niteliksel araştırma, 8 Mayıs-15 Haziran 2020 tarihleri arasında Türkiye’nin güneydoğusundaki bir devlet üniversitesinin hemşirelik bölümü 4. sınıfında okuyan ve çalışmaya katılmayı kabul eden 49 öğrenci ile yapılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından hazırlanmış olan ve toplam sekiz sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmaya ait veriler, tümevarım yöntemi ile analiz edilmiştir. Veri çözümlenmesi araştırmacılar tarafından elde kodlama ile gerçekleştirilmiştir.
Bulgular: Öğrencilerle yapılan görüşmelerden elde edilen verilere göre, 3 ana tema ve 8 alt tema belirlenmiştir. Öğrenciler sosyal izolasyon süreci nedeniyle; ‘Davranışsal Belirtiler’, ‘Sosyal Belirtiler’, ‘Fizyojik Belirtiler’ ve ‘Psikolojik Belirtiler’ alt temalarında stres belirtileri tariflemişlerdir. İzolasyon sürecinin öğrencilerin hayatına etkisi ‘Olumlu Etkiler’ ve ‘Olumsuz Etkiler’ olmak üzere iki alt temada incelenmiştir. Pandemi sürecinde öğrencilerin hemşirelik mesleğine ilişkin görüşleri ‘Hemşirelik Mesleğine İlişkin Pozitif Düşünceler’ ve ‘Hemşirelik Mesleğine İlişkin Negatif Düşünceler’ alt temalarında gruplandırılmıştır.

Sonuç: Geleceğin sağlık profesyoneli olan hemşirelik öğrencilerinin Covid-19 pandemisi sosyal izolasyon sürecinde stres kaynaklı davranışsal, sosyal, fizyolojik ve psikolojik bir takım sorunlar yaşadıkları belirlenmiştir. Bu süreçte öğrencilerin hayatlarının hem olumlu hem de olumsuz olarak etkilendiği ve pandemi sürecinin öğrencilerin hemşirelik ile ilgili düşüncelerini de etkilediği belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Uğraş, D.A., Kına, M., Özkan, S., İlhan, M. (2020). COVID-19 Epidemiyolojisi: Pandemiden Ne Öğrendik . Journal of Biotechnology and Strategic Health Research, 1 (Özel Sayı): 29-36.
  • Oliveira, G.M., Rossi, M.I.D. (2020). COVID-19, Social Isolation and Human Stress: Comparative Behavior & Welfare. NY Sci J, 13(5):14-22.
  • Çeti̇ntepe, S., İlhan, M. (2020). COVİD-19 Salgınında Sağlık Çalışanlarında Risk Azaltılması. Journal of Biotechnology and Strategic Health Research, 1 (Özel Sayı): 50-54.
  • Üstün, Ç., Özçi̇ftçi̇, S. (2020). COVID-19 Pandemisinin Sosyal Yaşam ve Etik Düzlem Üzerine Etkileri: Bir Değerlendirme Çalışması. Anatolian Clinic the Journal of Medical Sciences, 25 (Special Issue on COVID 19): 142-153.
  • Stankovska, G., Memedı, I., Dımıtrovskı, D. (2020). Coronavırus Covıd-19 Dısease, Mental Health and Psychosocıal Support. Society Register, 4(2): 33-48.
  • Aykut, S., Soner, A.S. (2020). Kovid-19 Pandemisi ve Travma Sonrası Stres Bozukluğu Temelinde Sosyal Hizmetin Önemi. Sosyal Politika Dergisi, 1 (1): 56-66.
  • Akoğlu, G., Karaaslan, B. (2020). COVID-19 ve İzolasyon Sürecinin Çocuklar Üzerindeki Olası Psikososyal Etkileri. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5 (2): 99-103.
  • Bozkurt, Y., Zeybek, Z., Aşkın, R. (2020). COVİD-19 Pandemisi: Psikolojik Etkileri ve Terapötik Müdahaleler. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (37): 304-18.
  • Hocaoğlu, Ç., Erdoğan, A. (2020). COVID-19 ve intihar. Coşar, B. (Editör). Psikiyatri ve COVID-19. (s.35-42). Türkiye Klinikleri.
  • Naeem, F., Irfan, M., Javed, A. (2020). Coping with COVID-19: urgent need for building resilience through cognitive behaviour therapy. Khyber Med Univ J, 12(1): 1-3.
  • Fofana, N.K., Latif, F., Sarfraz, S., Bilal, S., Bashir, M.F., Komal, B. (2020). Fear and agony of the pandemic leading to stress and mental illness: An emerging crisis in the novel coronavirus (COVID-19) outbreak. Psychiatry Research, 291, 113230.
  • Brooks, S.K., Webster, R.K., Smith, L.E., Woodland, L., Wessely, S., Greenberg, N., Rubin, G.D. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. The Lancet, 395(10227):912-20.
  • Torales, J., O’Higgins, M., Castaldelli-Maia, J. M., Ventriglio, A. (2020). The outbreak of COVID-19 coronavirus and its impact on global mental health. International Journal of Social Psychiatry, 66(4):317–20.
  • Luo, M., Guo, L., Yu, M., Jiang, W., Wange, H. (2020). The psychological and mental impact of coronavirus disease 2019 (COVID 19) on medical staff and general public–A systematic review and metaanalysis. Psychiatry Research, 291, 113190.
  • Liu, Q., Luo, D., Haase, J.E., Guo, Q., Wang, X.Q., Liu, S., Xia, L., Liu, Z., Yang, J., Yang, B.X. (2020). The experiences of health-care providers during the COVID-19 crisis in China: a qualitative study. The Lancet Global Health, 8(6): 790-98.
  • Kavas, B.E., Develi, A. (2020). Çalışma Yaşamındaki Sorunlar Bağlamında COVİD-19 Pandemisinin Kadın Sağlık Çalışanları Üzerindeki Etkisi. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2): 84-112.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Başkale, H. (2016). Determination of Validity, Reliability and Sample Size in Qualitative Studies. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1): 23-8.
  • Kaya, B. (2020). Effects of pandemic on mental health. J Clin Psy, 23(2): 123-24.
  • Erdoğan, A., Hocaoğlu, Ç. (2020). Enfeksiyon Hastalıklarının ve Pandeminin Psikiyatrik Yönü: Bir Gözden Geçirme. J Clin Psy, (Baskıdaki Makaleler).
  • Aktürk, H. (2020). Yeni Koronavirüs Hastalığı Pandemisi Döneminde Online Yaşam ve Psikolojik Etkileri. Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Cao, W., Fang, Z., Hou, G., Han, M., Xu, X., Dong, J., Zheng, J. (2020). The psychological impact of the COVID-19 epidemic on college students in China. Psychiatry Research, 287, 112934.
  • Naser, A.Y., Dahmash, E.Z., Al-Rousan, R., Alwafi, H., Alrawashdeh, H.M., Ghoul, I., ... & Abuthawabeh, R. (2020). Mental health status of the general population, healthcare professionals, and university students during 2019 coronavirus disease outbreak in Jordan: a cross-sectional study. medRxiv.
  • Bilge, Y., Bilge, Y. (2020). Koronavirüs salgını ve sosyal izolasyonun psikolojik semptomlar üzerindeki etkilerinin psikolojik sağlamlık ve stresle baş etme tarzları açısından incelenmesi. Klinik Psikiyatri Dergisi, 23 (Baskıdaki Makaleler).
  • Yazıcı, Ç.G. (2020). Covid 19 Salgınına İlişkin Tepkilerin Psikolojik Sağlamlık Açısından İncelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 8:471-83.
  • Dong, Z.Q., Ma, J., Hao, Y.N., Shen, X.L., Liu, F., Gao, Y., Zhang, L. (2020). The social psychological impact of the COVID-19 pandemic on medical staff in China: A crosssectional study. European Psychiatry, 63(1):1–8.
  • Spoorthy, S.M., Pratapa, S.K., Mahant, S. (2020). Mental health problems faced by healthcare workers due to the COVID-19 pandemic–A review. Asian Journal of Psychiatry, 51, 102119.
  • Zhang, Y., Wei, L., Li, H., Pan, Y., Wang, J., Li, Q., Wu, Q., Wei, H. (2020). The Psychological Change Process of Frontline Nurses Caring for Patients with COVID-19 during Its Outbreak. Mental Health Nursing, 41(6):525-30.
  • Swift, A., Banks, L., Baleswaran, A., Cooke, N., Little, C., McGrath, L., Meechan, R.R., Neve, A., Rees, H., Tomlinson, A., Williams, G. (2020), COVID-19 and student nurses: A view from England. J Clin Nurs, 29: 3111-14.

The effects of social isolation experienced during the COVID-19 pandemic process on nursing students: Qualitative study

Yıl 2021, Cilt: 8 Sayı: 2, 103 - 112, 01.06.2021

Öz

Introduction and Aim: The social isolation and curfew restrictions applied during the Covid-19 pandemic process have affected community life in various ways by causing some changes in individual and social life. During this process, loneliness, hopelessness, fear and, anxiety levels increased in many people. This study was conducted to determine the effects of social isolation experienced during the Covid-19 pandemic on nursing students.

Materials and Methods: This qualitative study was carried out between 8 May to 15 June 2020 in a nursing department of a state university in southeastern Turkey with 49 students who agreed to participate in the study who were in 4th grade. In the study, as a data collection tool, a semi-structured interview form consisting of eight questions prepared by the researchers was used. The data of the research were analyzed by the method of induction. Data analysis was carried out by the researchers using hand-coding.

Results: Due to the social isolation process of the students described stress symptoms under the sub-themes of "Behavioral Symptoms", "Social Symptoms", "Physiological Symptoms" and "Psychological Symptoms". The effect of the isolation process on the lives of students was examined under two sub-themes as "Positive Effects" and "Negative Effects". During the pandemic process, students' views on the nursing profession are grouped under the subthemes "Positive Thoughts on Nursing Profession" and "Negative Thoughts on Nursing Profession".

Conclusion: It has been determined that nursing students, who are future health professionals, experience a number of stress-related behavioral, social, physiological and, psychological problems during the social isolation process of the Covid-19 pandemic. In this process, it was determined that the students' lives was affected both positively and negatively, and and the pandemic process also affected students' thoughts about nursing.

Kaynakça

  • Uğraş, D.A., Kına, M., Özkan, S., İlhan, M. (2020). COVID-19 Epidemiyolojisi: Pandemiden Ne Öğrendik . Journal of Biotechnology and Strategic Health Research, 1 (Özel Sayı): 29-36.
  • Oliveira, G.M., Rossi, M.I.D. (2020). COVID-19, Social Isolation and Human Stress: Comparative Behavior & Welfare. NY Sci J, 13(5):14-22.
  • Çeti̇ntepe, S., İlhan, M. (2020). COVİD-19 Salgınında Sağlık Çalışanlarında Risk Azaltılması. Journal of Biotechnology and Strategic Health Research, 1 (Özel Sayı): 50-54.
  • Üstün, Ç., Özçi̇ftçi̇, S. (2020). COVID-19 Pandemisinin Sosyal Yaşam ve Etik Düzlem Üzerine Etkileri: Bir Değerlendirme Çalışması. Anatolian Clinic the Journal of Medical Sciences, 25 (Special Issue on COVID 19): 142-153.
  • Stankovska, G., Memedı, I., Dımıtrovskı, D. (2020). Coronavırus Covıd-19 Dısease, Mental Health and Psychosocıal Support. Society Register, 4(2): 33-48.
  • Aykut, S., Soner, A.S. (2020). Kovid-19 Pandemisi ve Travma Sonrası Stres Bozukluğu Temelinde Sosyal Hizmetin Önemi. Sosyal Politika Dergisi, 1 (1): 56-66.
  • Akoğlu, G., Karaaslan, B. (2020). COVID-19 ve İzolasyon Sürecinin Çocuklar Üzerindeki Olası Psikososyal Etkileri. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5 (2): 99-103.
  • Bozkurt, Y., Zeybek, Z., Aşkın, R. (2020). COVİD-19 Pandemisi: Psikolojik Etkileri ve Terapötik Müdahaleler. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (37): 304-18.
  • Hocaoğlu, Ç., Erdoğan, A. (2020). COVID-19 ve intihar. Coşar, B. (Editör). Psikiyatri ve COVID-19. (s.35-42). Türkiye Klinikleri.
  • Naeem, F., Irfan, M., Javed, A. (2020). Coping with COVID-19: urgent need for building resilience through cognitive behaviour therapy. Khyber Med Univ J, 12(1): 1-3.
  • Fofana, N.K., Latif, F., Sarfraz, S., Bilal, S., Bashir, M.F., Komal, B. (2020). Fear and agony of the pandemic leading to stress and mental illness: An emerging crisis in the novel coronavirus (COVID-19) outbreak. Psychiatry Research, 291, 113230.
  • Brooks, S.K., Webster, R.K., Smith, L.E., Woodland, L., Wessely, S., Greenberg, N., Rubin, G.D. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. The Lancet, 395(10227):912-20.
  • Torales, J., O’Higgins, M., Castaldelli-Maia, J. M., Ventriglio, A. (2020). The outbreak of COVID-19 coronavirus and its impact on global mental health. International Journal of Social Psychiatry, 66(4):317–20.
  • Luo, M., Guo, L., Yu, M., Jiang, W., Wange, H. (2020). The psychological and mental impact of coronavirus disease 2019 (COVID 19) on medical staff and general public–A systematic review and metaanalysis. Psychiatry Research, 291, 113190.
  • Liu, Q., Luo, D., Haase, J.E., Guo, Q., Wang, X.Q., Liu, S., Xia, L., Liu, Z., Yang, J., Yang, B.X. (2020). The experiences of health-care providers during the COVID-19 crisis in China: a qualitative study. The Lancet Global Health, 8(6): 790-98.
  • Kavas, B.E., Develi, A. (2020). Çalışma Yaşamındaki Sorunlar Bağlamında COVİD-19 Pandemisinin Kadın Sağlık Çalışanları Üzerindeki Etkisi. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2): 84-112.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Başkale, H. (2016). Determination of Validity, Reliability and Sample Size in Qualitative Studies. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1): 23-8.
  • Kaya, B. (2020). Effects of pandemic on mental health. J Clin Psy, 23(2): 123-24.
  • Erdoğan, A., Hocaoğlu, Ç. (2020). Enfeksiyon Hastalıklarının ve Pandeminin Psikiyatrik Yönü: Bir Gözden Geçirme. J Clin Psy, (Baskıdaki Makaleler).
  • Aktürk, H. (2020). Yeni Koronavirüs Hastalığı Pandemisi Döneminde Online Yaşam ve Psikolojik Etkileri. Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Cao, W., Fang, Z., Hou, G., Han, M., Xu, X., Dong, J., Zheng, J. (2020). The psychological impact of the COVID-19 epidemic on college students in China. Psychiatry Research, 287, 112934.
  • Naser, A.Y., Dahmash, E.Z., Al-Rousan, R., Alwafi, H., Alrawashdeh, H.M., Ghoul, I., ... & Abuthawabeh, R. (2020). Mental health status of the general population, healthcare professionals, and university students during 2019 coronavirus disease outbreak in Jordan: a cross-sectional study. medRxiv.
  • Bilge, Y., Bilge, Y. (2020). Koronavirüs salgını ve sosyal izolasyonun psikolojik semptomlar üzerindeki etkilerinin psikolojik sağlamlık ve stresle baş etme tarzları açısından incelenmesi. Klinik Psikiyatri Dergisi, 23 (Baskıdaki Makaleler).
  • Yazıcı, Ç.G. (2020). Covid 19 Salgınına İlişkin Tepkilerin Psikolojik Sağlamlık Açısından İncelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 8:471-83.
  • Dong, Z.Q., Ma, J., Hao, Y.N., Shen, X.L., Liu, F., Gao, Y., Zhang, L. (2020). The social psychological impact of the COVID-19 pandemic on medical staff in China: A crosssectional study. European Psychiatry, 63(1):1–8.
  • Spoorthy, S.M., Pratapa, S.K., Mahant, S. (2020). Mental health problems faced by healthcare workers due to the COVID-19 pandemic–A review. Asian Journal of Psychiatry, 51, 102119.
  • Zhang, Y., Wei, L., Li, H., Pan, Y., Wang, J., Li, Q., Wu, Q., Wei, H. (2020). The Psychological Change Process of Frontline Nurses Caring for Patients with COVID-19 during Its Outbreak. Mental Health Nursing, 41(6):525-30.
  • Swift, A., Banks, L., Baleswaran, A., Cooke, N., Little, C., McGrath, L., Meechan, R.R., Neve, A., Rees, H., Tomlinson, A., Williams, G. (2020), COVID-19 and student nurses: A view from England. J Clin Nurs, 29: 3111-14.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Derya Yanık 0000-0001-8004-6786

İlknur Yeşilçınar 0000-0003-2864-4935

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2021
Kabul Tarihi 21 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yanık, D., & Yeşilçınar, İ. (2021). COVID-19 pandemi sürecinde yaşanan sosyal izolasyonun hemşirelik öğrencileri üzerindeki etkileri: Niteliksel araştırma. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 8(2), 103-112.
INDEX: “Index Copernicus, EBSCO Central & Eastern European Academic Source, EBSCO CINAHL,EuroPub, Sobiad, Asos Index, Turk Medline, Google Sholar, Dergipark,Türkiye Atıf Dizini ve Araştırmax...




Creative Commons License


Sağlık Akademisyenleri Dergisi  Creative Commons Attribution 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmaktadır.