Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Determination of anxiety and attitude towards scientific research of midwifery students

Yıl 2021, Cilt: 8 Sayı: 2, 126 - 132, 01.06.2021

Öz

Objective: This study was carried out descriptively in order to determine the anxiety and attitudes of midwifery students studying at a public university towards scientific research.
Material and Method: The sample of the research carried out in the descriptive pattern consisted of 268 students studying in the 2nd, 3rd and 4th grades of the Midwifery Department (Participation Rate: 93%). The data of the study were collected with the “Personal Information Form”, Anxiety Scale Towards Research and “Attitudes Toward Research Scale”. Descriptive statistics, Mann Whitney U and Kruskal Wallis Test were used to evaluate the data.
Results: It was determined that the average age of midwifery students participating in the study was 21,32 ± 1.15 and 22,4% were members of professional associations. It was determined that 29,9 % of the students took part in the research process, 54,4% attended scientific congresses / symposiums and 25% benefited from scientific studies in patient care and practices. The mean score of the attitude scale towards research was 79,79±10,20, whereas the average score for the anxiety scale for research was 37,94±4,01. While it was determined that the variables of preferring the midwifery department voluntarily and participating in scientific meetings (congresses, symposiums, workshops, etc.) affect the attitude and anxiety towards research, it was determined that class level and following professional periodicals only differentiated the attitude towards research.
Conclusion: In line with the findings of the study, it can be said that the level of anxiety of students towards research is moderate and their attitudes towards research are positive. It is recommended that students support their participation in studies in order to reduce their research anxiety and develop their positive attitudes and to provide opportunities to participate in scientific congresses and symposiums where th ey can present these studies.

Kaynakça

  • Çelik, S., Önder, G., Durmaz, K., Yurdusever, Y., Uysal, N. (2014). Hemşirelik Öğrencilerinin Bilimsel Araştırma Yapmaya Yönelik Kaygı ve Tutumlarının Belirlenmesi. HSP, 1(2), 23-31. Kozier, B. (2004). Historical and Contemporary Nursing Practice. Fundamental of Nursing. Seventh Edition., Londmm on: Pearson Education, 3-17.
  • Karadaş, C., Özdemir, L. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin araştırmaya yönelik farkındalık ve tutumlarının değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 30–39.
  • Campasi, J., Finn, K. (2011). Does active learning ımprove students’ knowledge of and attitudes toward research methods?. Journal of College Science Teaching, 40(4), 38-45.
  • Karaçam, Z. (2016). Türkiye’de Profesyonel Bir Disiplin Olarak Ebelik Mesleğinin Durumu: Yasal Düzenlemeler, Eğitim Ve Araştırma. Lokman Hekim Dergisi, 6(3), 128-136.
  • Aydın, Y., Adıgüzel, A., Topal, E.A. (2015). Ebe ve Hemşirelerin Bilimsel Çalışmalara Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. J Hum Rhythm, 1(4), 168-175.
  • Güner, S., Yurdakul, M., Yetim, N. (2015). Türkiye’de Ebelik Mesleğinin Sorunlarına Akademik Bakışı Yansıtan Nitel Bir Çalışma. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 5, 80–7. https://doi.org/10.5961/jhes.2015.111.
  • Çankaya, s., Nur Kaynar, B., Çöker, G., Alp, M., Döndünur Acar, E., Bayrambey, Z., Yiğit, H., Akbaş, F. (2018). Ebelerin Araştırma Yapma ve Araştırma Sonuçlarını Bakımda Kullanma ile İlgili Görüşlerinin İncelenmesi. ACU Sağlık Bil Derg., 9(2), 177-184.
  • Karaibrahimoğlu, A., Karaoğlu, Nazan. (2018). Tıp Öğrencilerinin İstatistik ve Bilimsel Araştırmaya Yönelik Kaygı ve Tutumları . SDÜ Tıp Fak Derg., 25(4), 420-428 doi:10.17343/sdutfd.419148.
  • Köklü, N. (1992). Araştırmaya Yönelik Bir Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 16(86), 27-36.
  • Büyüköztürk, Ş. (1997). Araştırmaya yönelik kaygı ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim Yönetimi, 3(4), 453-64.
  • Kes, D., Şahin, Ö.Ö. (2019). Hemşirelik Öğrencilerinin Bilimsel Araştırma Yapmaya Yönelik Kaygı ve Tutumlarının Belirlenmesi. Online Türk Sağlık Bilimleri Dergisi, 4, 68-78.
  • Unver, S., Semerci, R., Ozkan, Z., Avcıbaşı, I. (2017). Attitude of nursing students toward scientific research: a cross sectional study in Turkey. JNR, 1-5.
  • Çınar Yücel, Ş., Kocaçal Güler, E., Eşer, İ., Khorshid, L. (2011). İki farklı eğitim sistemi ile öğrenim gören hemşirelik son sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleğinin algılama durumlarının karşılaştırılması. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 27, 3, 1-8.
  • Carlson, C.L., Plonczynski, D.J. (2008). Has the barrier scale changed nursing practice. Integrated review. Journal of Advanced Nursing, 63, 322–333.
  • Ünsar, S., Kostak, M.A., Kurt, S., Erol, Ö. (2011). Hemşirelerin kendini gerçekleştirme düzeyleri ve etkileyen etmenler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 4(1), 2-6.
  • Yılmaz, K., Çokluk, Ö. (2010). Fen-Edebiyat Fakültesi Mezunlarının Araştırma Kaygı Düzeyleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10(1), 1-9.
  • Gerçek, E., Okursoy, A., Dal, N. (2016). Awareness and attitudes of Turkish nursing students towards research and development in nursing. Nurse Education Today, 46, 50–56.

Ebelik öğrencilerinin bilimsel araştırmalara yönelik kaygı ve tutumlarının belirlenmesi

Yıl 2021, Cilt: 8 Sayı: 2, 126 - 132, 01.06.2021

Öz

Amaç: Bu çalışma bir kamu üniversitesinde öğrenim gören Ebelik öğrencilerinin bilimsel araştırmalara yönelik kaygı ve tutumlarının belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı olarak yürütüldü.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı desende yürütülen araştırmanın örneklemini Ebelik Bölümü 2., 3. ve 4. Sınıfta öğrenim gören 268 öğrenci oluşturdu (Katılım Oranı: %93). Araştırmanın verileri, “Kişisel Bilgi Formu”, “Araştırmaya Yönelik Kaygı Ölçeği” ve “Araştırmaya Yönelik Tutum Ölçeği” ile toplandı. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler, Mann Whitney U ve Kruskal Wallis Test kullanıldı.
Bulgular: Çalışmaya katılan ebelik öğrencilerinin yaş ortalaması 21,32±1,15 olduğu ve %22,7’sinin mesleki derneklere üye olduğu belirlendi. Öğrencilerin %29,8’sinin araştırma sürecinde yer aldığı, %54,3’nün bilimsel toplantılara(kongre, sempozyum, çalıştay) katıldıkları ve %25’inin ise hasta bakım ve uygulamalarında bilimsel çalışmalardan yararlandıkları belirlendi. Öğrencileri araştırmaya yönelik tutum ölçeği puan ortalaması 79,79±10,20 iken, araştırmaya yönelik kaygı ölçeği puan ortalamasının ise 37,94±4,01olduğu belirlendi. Ebelik bölümü isteyerek tercih etme ve bilimsel toplantılara katılma değişkenlerinin araştırmaya yönelik tutum ve kaygıyı etkilediği belirlenirken, sınıf düzeyi ve süreli mesleki yayın takip etmenin yalnızca araştırmaya yönelik tutumu farklılaştırdığı belirlendi.
Sonuç: Çalışma bulguları doğrultusunda, öğrencilerin araştırma yapmaya yönelik tutumlarının olumlu ve kaygılarının orta düzeyde olduğu söylenebilir. Öğrencilerin araştırma kaygılarını azaltmak ve olumlu tutumlarını geliştirmek için çalışmalarının ödüllendirilmesi ve bu çalışmaları sunabilecekleri bilimsel kongre ve sempozyumlara katılma olanaklarının sağlanması önerilmektedir

Kaynakça

  • Çelik, S., Önder, G., Durmaz, K., Yurdusever, Y., Uysal, N. (2014). Hemşirelik Öğrencilerinin Bilimsel Araştırma Yapmaya Yönelik Kaygı ve Tutumlarının Belirlenmesi. HSP, 1(2), 23-31. Kozier, B. (2004). Historical and Contemporary Nursing Practice. Fundamental of Nursing. Seventh Edition., Londmm on: Pearson Education, 3-17.
  • Karadaş, C., Özdemir, L. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin araştırmaya yönelik farkındalık ve tutumlarının değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 30–39.
  • Campasi, J., Finn, K. (2011). Does active learning ımprove students’ knowledge of and attitudes toward research methods?. Journal of College Science Teaching, 40(4), 38-45.
  • Karaçam, Z. (2016). Türkiye’de Profesyonel Bir Disiplin Olarak Ebelik Mesleğinin Durumu: Yasal Düzenlemeler, Eğitim Ve Araştırma. Lokman Hekim Dergisi, 6(3), 128-136.
  • Aydın, Y., Adıgüzel, A., Topal, E.A. (2015). Ebe ve Hemşirelerin Bilimsel Çalışmalara Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. J Hum Rhythm, 1(4), 168-175.
  • Güner, S., Yurdakul, M., Yetim, N. (2015). Türkiye’de Ebelik Mesleğinin Sorunlarına Akademik Bakışı Yansıtan Nitel Bir Çalışma. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 5, 80–7. https://doi.org/10.5961/jhes.2015.111.
  • Çankaya, s., Nur Kaynar, B., Çöker, G., Alp, M., Döndünur Acar, E., Bayrambey, Z., Yiğit, H., Akbaş, F. (2018). Ebelerin Araştırma Yapma ve Araştırma Sonuçlarını Bakımda Kullanma ile İlgili Görüşlerinin İncelenmesi. ACU Sağlık Bil Derg., 9(2), 177-184.
  • Karaibrahimoğlu, A., Karaoğlu, Nazan. (2018). Tıp Öğrencilerinin İstatistik ve Bilimsel Araştırmaya Yönelik Kaygı ve Tutumları . SDÜ Tıp Fak Derg., 25(4), 420-428 doi:10.17343/sdutfd.419148.
  • Köklü, N. (1992). Araştırmaya Yönelik Bir Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 16(86), 27-36.
  • Büyüköztürk, Ş. (1997). Araştırmaya yönelik kaygı ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim Yönetimi, 3(4), 453-64.
  • Kes, D., Şahin, Ö.Ö. (2019). Hemşirelik Öğrencilerinin Bilimsel Araştırma Yapmaya Yönelik Kaygı ve Tutumlarının Belirlenmesi. Online Türk Sağlık Bilimleri Dergisi, 4, 68-78.
  • Unver, S., Semerci, R., Ozkan, Z., Avcıbaşı, I. (2017). Attitude of nursing students toward scientific research: a cross sectional study in Turkey. JNR, 1-5.
  • Çınar Yücel, Ş., Kocaçal Güler, E., Eşer, İ., Khorshid, L. (2011). İki farklı eğitim sistemi ile öğrenim gören hemşirelik son sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleğinin algılama durumlarının karşılaştırılması. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 27, 3, 1-8.
  • Carlson, C.L., Plonczynski, D.J. (2008). Has the barrier scale changed nursing practice. Integrated review. Journal of Advanced Nursing, 63, 322–333.
  • Ünsar, S., Kostak, M.A., Kurt, S., Erol, Ö. (2011). Hemşirelerin kendini gerçekleştirme düzeyleri ve etkileyen etmenler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 4(1), 2-6.
  • Yılmaz, K., Çokluk, Ö. (2010). Fen-Edebiyat Fakültesi Mezunlarının Araştırma Kaygı Düzeyleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10(1), 1-9.
  • Gerçek, E., Okursoy, A., Dal, N. (2016). Awareness and attitudes of Turkish nursing students towards research and development in nursing. Nurse Education Today, 46, 50–56.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Yasemin Aydın Kartal 0000-0001-7464-945X

Büşra Hızlıol 0000-0002-3776-9433

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2021
Kabul Tarihi 23 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aydın Kartal, Y., & Hızlıol, B. (2021). Ebelik öğrencilerinin bilimsel araştırmalara yönelik kaygı ve tutumlarının belirlenmesi. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 8(2), 126-132.
INDEX: “Index Copernicus, EBSCO Central & Eastern European Academic Source, EBSCO CINAHL,EuroPub, Sobiad, Asos Index, Turk Medline, Google Sholar, Dergipark,Türkiye Atıf Dizini ve Araştırmax...




Creative Commons License


Sağlık Akademisyenleri Dergisi  Creative Commons Attribution 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmaktadır.