With the detection of the first case of Corona Virus disease (COVID-19) in our country, many hospitals were declared as pandemic hospitals, all clinics of these hospitals started to operate as intensive care and there were difficulties in providing protective equipment to the personnel. But soon after, the process began to be successfully managed. Currently, with a decrease in the number of patients, services have started to provide care to their own routine patients. Nurses have undergone a severe process by giving 24-hour care to COVID-19 patients who were unconsciousness and have nutritional, general care, hygiene and emotional needs with very severe condition. Nurses experienced psychological health problems related to catching COVID-19, being separated from their families, and worrying about infecting them, musculoskeletal pain and distraction problems. Despite all, nurses have not compromised their creativity and team work. They have developed new methods while using their personal protective equipment to combat COVID-19. For example, to reduce negative effects of masks’ rubbers, they sewed buttons on bones, and affixed spangles to their faces and noses for not to make marks on. To cover exposed neck parts in overalls they used protective equipment laid on patient beds. In addition, when wearing overalls they wrap wrists of overalls they pass their thumb through overalls, wear first sterile gloves, then non-sterile gloves. Generally, physicians entered dirty area in a limited time, they evaluated patients in accordance with information they received from nurses. This enabled nurses to make quick decisions and intervene patients. This process strengthened team communication and developed desired multidisciplinary understanding. The visibility and value of nurses within team were increased and once again realized they are more concerned with patients.
Ülkemizde ilk Korona Virüs hastalığı (COVID-19) vakasının tespit edilmesiyle birçok hastane pandemi hastanesi ilan edilmiş, bu hastanelerin tüm klinikleri yoğun bakım gibi çalışmaya başlamış ve personele koruyucu ekipman sunulmasında sıkıntılar yaşanmıştır. Ancak kısa bir süre ardından süreç başarılı bir şekilde yönetilmeye başlanmıştır. Şu anda ise hasta sayısındaki azalma ile servisler kendi rutin hastalarına bakım vermeye başlamışlardır. Hemşireler bilinci yerinde olmayan, beslenme, genel bakım, hijyen ve emosyonel ihtiyaçları olan çok ağır durumdaki COVID-19’lu hastalara, 24 saat bakım vererek ağır bir süreç geçirmişlerdir. Verilen bu bakımlarda hemşireler kas- iskelet sistemi ağrıları, dikkat dağınıklığı, COVID-19 virüsünü kapma ve ailelerinden ayrı kalmaları ile onlara da hastalığı bulaştırma endişelerine bağlı psikolojik sağlık sorunları yaşamışlardır. Tüm bunlara rağmen hemşireler yaratıcılıklarından ve takım çalışmasından, ödün vermemişlerdir. COVID-19 ile mücadelede kişisel koruyucu ekipmanlarını kullanırken yeni yöntemler geliştirmişlerdir. Örneğin maskelerin lastiklerinin olumsuz etkilerini azaltmak için bonelerinin üzerine düğme dikmiş, yüz ve burun bölgelerinde iz yapmaması için bu bölgelere spançlar yapıştırmıştır. Boyun kısımlarını korumak amacıyla hasta bakımında kullanılan steril örtüleri tulumun üzerine giymişlerdir. Ayrıca tulumları giyerken ilk önce steril eldivenleri sonra non-steril eldivenleri giyme gibi yöntemler geliştirmişlerdir. Genellikle hekimlerin kirli alana sınırlı süre ile girmesi sebebiyle hemşireler hekimlere bilgi aktarmaktadır. Bu da hemşirelerin hızlı ve doğru şekilde hastalara müdahale etmelerini sağlamıştır. Bu süreç ekip iletişimini güçlendirmiş ve multidisipliner ekip anlayışını geliştirmiştir. Hemşirelerin ekip içindeki görünürlüğü, değeri artmış olup, olağanüstü bir çaba ile hastalara bakım sağlamışlar ve hastalarla yakın ilişki içinde olduğunun bir kez daha farkına varılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2021 |
Kabul Tarihi | 26 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 8 Sayı: 3 |