HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN FÜTÜRİZM ALGILARI BİREYSEL DEĞERLERİNDEN NASIL ETKİLENİR?
Yıl 2022,
Cilt: 9 Sayı: 1, 11 - 18, 01.03.2022
Satı Dil
,
Pınar Çiçekoğlu Öztürk
,
Tuğba Yıldırım
Öz
Amaç: Bu araştırma, bireysel değerlerin hemşirelik öğrencilerinin gelecek zaman algılarına etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Tanımlayıcı ve ilişkisel araştırma, Türkiye'de İç Anadolu Bölgesi' nde bir devlet üniversitesine devam eden 270 hemşirelik öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerin yaşları 18 ile 30 arasında değişiklik göstermektedir (yaş ortalaması = 20.74 ±1.69). Veriler, bir anket formu ve 2 ölçek: Gelecek Zaman Algısı Ölçeği (FTP) ve Değerler Ölçeği (VS) ile Nisan - Haziran 2018 tarihleri arasında toplanmıştır. Bulgular: Bulgular, öğrencilerin gelecek zaman ve değer algıları puanlarının yüksek olduğunu göstermektedir. Erkek öğrencilerin gelecek zaman algısı puanlarının ve kız öğrencilerin değer algıları puanlarının diğerlerine göre daha yüksek olduğu ve son sınıf öğrencilerinin çeşitli alt boyut puanlarının diğer sınıf öğrencilerinin puanlarına göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Akademik başarı arttıkça Gelecek Zamanı Algısı Ölçeği puanları artmış ve mesleği bilerek seçen öğrencilerin Değerler Ölçeği puanları yükselmiştir. Ayrıca, Gelecek Zaman Algısı Ölçeği ile Değerler Ölçeği arasında güçlü bir pozitif ilişki olduğu ve değerler algısı arttıkça gelecek zaman seviyelerinin de arttığı tespit edilmiştir. Sonuç: Bu çalışma, öğrencilerin gelecek zaman algısı kazanmalarının ve bireysel değerler algısının yaşamlarını şekillendirmelerinde önemli bir faktör olduğunu gösterebilir.
Kaynakça
- 1. TDK (Türk Dil Kurumu). Turkish Language Association. (Retrieved 29.10.2018, from www.tdk.gov.tr.)
- 2. Passing D. (2003). Future time span as a cognitive skill in future studies. Futures Research Quarterly, 19, 27-47.
- 3. Zimbardo PG, Boyd JN. (1999). Putting time in perspective: A valid, reliable individual differences-metric. Journal of Personality and Social Psychology, 77: 1271-1288.
- 4. Kooij DTAM, Kanfer R, Betts M, Rudolph, CW. (2018). Future time perspective: A systematic review and meta-analysis. Journal of Applied Psychology, 103: 867-893.
- 5. Avcı S, Erden M. (2009). Gelecek zaman algısı ölçeği’ nin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3: 1-12.
- 6. Avcı S, Erden M. (2013). Gelecek zaman algısı ve akademik alanda arzuların ertelenmesinin öğretmen adaylarının akademik başarıları üzerindeki etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14: 389-406.
- 7. Nurmi JE, Poole ME, Kalakoski V. (1994). Age differences in adolescent future-oriented goals, concerns, and related temporal extension in different sociocultural contexts. Journal of Youth and Adolescence, 23: 471-487.
- 8. Bozkurt T, Tevruz S. (2000). Üniversite öğrencilerinin dini ve siyasi tutumları ile gelecekle ilgili beklentileri arasındaki ilişkiler. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16: 19-30.
- 9. Öncül R. (2000). Eğitim ve Eğitim Bilimleri Sözlüğü, İstanbul: Milli Eğitim Yayınları. 1.Baskı.
- 10. Kuşdil ME, Kağıtçıbaşı Ç. (2000). Türk öğretmenlerin değer yönelimleri ve Schwartz değer kuramı. Türk Psikoloji Dergisi, 15: 59-76.
- 11. Güneş A. (2015). Manevi-insani değerler eğilim ölçeği (MİDÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması [Spiritual-human values tendency scale (SHVS): Validity and reliability study]. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8: 1354-1355.
- 12. Kaya H, Küçük Yüceyurt N, Şenyuva E, Ulupınar S. (2018). Değer temelli hemşirelik eğitimi. Journal of Human Sciences, 15: 1727-1738.
- 13. Çalışkan EA. (2004). Milli eğitimi geliştirme projesine bağlı okullardaki öğrencilerin gelecek zaman perspektifleri üzerine bir araştırma. Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Bursa.
- 14. Akbaba Altun S. (2003). Eğitim yönetimi ve değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 1: 7–18.
- 15. Kaya H, Işık B, Şenyuva E, Kaya N. (2012). Hemşirelik öğrencilerinin bireysel ve profesyonel değerleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 15: 18-26.
- 16. Archibald MM, Barnard A. (2017). Futurism in nursing: technology, robotics and the fundamentals of care. Journal of Clinical Nursing, 27: 2473-2480.
- 17. Dilmac B, Arıcak TO, Cesur S. (2014). A validity and reliability study on the development of the values scale in Turkey. Educational Sciences: Theory & Practice, 14: 1661-1671.
- 18. Çalışkur A, Aslan AE. (2013). Rokeach değerler envanteri güvenirlik ve geçerlik çalışması. Balikesir University the Journal of Social Sciences Institute, 16: 81-105.
- 19. Altun İ. (2002). Burnout and nurses’ personal and professional values. Nursing Ethics, 9: 269- 278.
- 20. Orak NŞ. (2005). İstanbul ilindeki hemşirelerin profesyonel hemşirelik değerleri ve etkileyen faktörlerin analizi. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi. İstanbul.
- 21. Gürler A. (2017). Ergenlerde anne baba tutumları ile benlik saygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi: Başakşehir örneği. İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aile Danışmanlığı ve Eğitimi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
HOW NURSING STUDENTS' FUTURISM PERCEPTIONS ARE AFFECTED BY THEIR INDIVIDUAL VALUES?
Yıl 2022,
Cilt: 9 Sayı: 1, 11 - 18, 01.03.2022
Satı Dil
,
Pınar Çiçekoğlu Öztürk
,
Tuğba Yıldırım
Öz
Objective: This study was conducted to analyse the impact of individual values on future time perceptions of nursing students. Method: The descriptive and correlational study was conducted 270 nursing students attending a state university of Central Anatolia Region in Turkey. Students’ ages ranged from 18 to 30 years (Mean age= 20.74 ±1.69). Data were collected from April 2018 to June 2018 using a questionnaire and two questionnaires: Future Time Perception Scale (FTP) and Values Scale (VS). Results: Findings indicated that students had high scores in future time and value perceptions. It was determined that the future time perception scores of the male students and the value perceptions of the female students were higher than the others and various subdimensions of scales scores of the last year students were higher compared to the scores of students of other grades also that the Future Time Perception Scale’ scores increased as the academic success increased and that the Values Scale’ scores of the students who chose the profession on purpose were higher. Moreover, it was determined that there is a strong positive correlation between the Future Time Perception Scale and the Values Scale and that as the values perception increases the future time levels also increase. Conclusion: This study can indicate that the students to gain future time perception and individual perception of values are an important factor in them shaping their lives.
Kaynakça
- 1. TDK (Türk Dil Kurumu). Turkish Language Association. (Retrieved 29.10.2018, from www.tdk.gov.tr.)
- 2. Passing D. (2003). Future time span as a cognitive skill in future studies. Futures Research Quarterly, 19, 27-47.
- 3. Zimbardo PG, Boyd JN. (1999). Putting time in perspective: A valid, reliable individual differences-metric. Journal of Personality and Social Psychology, 77: 1271-1288.
- 4. Kooij DTAM, Kanfer R, Betts M, Rudolph, CW. (2018). Future time perspective: A systematic review and meta-analysis. Journal of Applied Psychology, 103: 867-893.
- 5. Avcı S, Erden M. (2009). Gelecek zaman algısı ölçeği’ nin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3: 1-12.
- 6. Avcı S, Erden M. (2013). Gelecek zaman algısı ve akademik alanda arzuların ertelenmesinin öğretmen adaylarının akademik başarıları üzerindeki etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14: 389-406.
- 7. Nurmi JE, Poole ME, Kalakoski V. (1994). Age differences in adolescent future-oriented goals, concerns, and related temporal extension in different sociocultural contexts. Journal of Youth and Adolescence, 23: 471-487.
- 8. Bozkurt T, Tevruz S. (2000). Üniversite öğrencilerinin dini ve siyasi tutumları ile gelecekle ilgili beklentileri arasındaki ilişkiler. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16: 19-30.
- 9. Öncül R. (2000). Eğitim ve Eğitim Bilimleri Sözlüğü, İstanbul: Milli Eğitim Yayınları. 1.Baskı.
- 10. Kuşdil ME, Kağıtçıbaşı Ç. (2000). Türk öğretmenlerin değer yönelimleri ve Schwartz değer kuramı. Türk Psikoloji Dergisi, 15: 59-76.
- 11. Güneş A. (2015). Manevi-insani değerler eğilim ölçeği (MİDÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması [Spiritual-human values tendency scale (SHVS): Validity and reliability study]. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8: 1354-1355.
- 12. Kaya H, Küçük Yüceyurt N, Şenyuva E, Ulupınar S. (2018). Değer temelli hemşirelik eğitimi. Journal of Human Sciences, 15: 1727-1738.
- 13. Çalışkan EA. (2004). Milli eğitimi geliştirme projesine bağlı okullardaki öğrencilerin gelecek zaman perspektifleri üzerine bir araştırma. Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Bursa.
- 14. Akbaba Altun S. (2003). Eğitim yönetimi ve değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 1: 7–18.
- 15. Kaya H, Işık B, Şenyuva E, Kaya N. (2012). Hemşirelik öğrencilerinin bireysel ve profesyonel değerleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 15: 18-26.
- 16. Archibald MM, Barnard A. (2017). Futurism in nursing: technology, robotics and the fundamentals of care. Journal of Clinical Nursing, 27: 2473-2480.
- 17. Dilmac B, Arıcak TO, Cesur S. (2014). A validity and reliability study on the development of the values scale in Turkey. Educational Sciences: Theory & Practice, 14: 1661-1671.
- 18. Çalışkur A, Aslan AE. (2013). Rokeach değerler envanteri güvenirlik ve geçerlik çalışması. Balikesir University the Journal of Social Sciences Institute, 16: 81-105.
- 19. Altun İ. (2002). Burnout and nurses’ personal and professional values. Nursing Ethics, 9: 269- 278.
- 20. Orak NŞ. (2005). İstanbul ilindeki hemşirelerin profesyonel hemşirelik değerleri ve etkileyen faktörlerin analizi. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi. İstanbul.
- 21. Gürler A. (2017). Ergenlerde anne baba tutumları ile benlik saygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi: Başakşehir örneği. İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aile Danışmanlığı ve Eğitimi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.