Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sağlık disiplini öğrencilerinin klinik uygulamalara yönelik düşünce ve kaygı düzeyleri

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 4, 507 - 514, 31.12.2024

Öz

Amaç: Bu çalışma sağlık disiplini öğrencilerinin klinik uygulamalara yönelik düşünce ve kaygı düzeylerini belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Çalışma 20.07.2023-20.10.2023 tarihleri arasında yürütülmüştür. Araştırmaya Samsun Eğitim ve Araştırma Hastanesi veri toplama sürecinde staj yapan 180 sağlık disiplini öğrencisi dahil edilmiştir. Veriler, araştırmacılar tarafından literatür doğrultusunda geliştirilen 14 maddeden oluşan Tanıtıcı Bilgi Formu ve Durumluk Sürekli Kaygı Ölçeği kullanılarak toplanmıştır.
Bulgular : Çalışmamızda durumluk kaygı ölçeği puanı 34.53±5.6, sürekli kaygı ölçeği puanı 36(19-79) olarak belirlenmiştir. Sağlık disiplini öğrencilerinin durumluluk ve sürekli kaygı düzeyleri hafif seviyede olarak saptanmıştır. Bölümü isteyerek seçenlerin, bölümü okumaktan memnun olanların, kendini bölüme uygun ve staja çıkmaya hazır hissedenlerin, staj için teorik bilgisini yeterli bulanların ve stajda olumsuz bir deneyim yaşamaktan korkmayanların durumluluk ve sürekli kaygı ölçeği puanları daha düşük bulunmuştur.
Sonuç: Sağlık disiplini öğrencilerinin klinik uygulamalardan beklenilen kazanımları sağlayabilmeleri için klinik uygulamalar öncesinde eğitim sürecinde öğrenciyi merkeze alan düzenlemeler yapılması, sağlık disiplini öğrencilerinin meslek algılarının güçlendirilmesi, uygun eğitim ve öğretim ortamlarının oluşturulması ve teorik eğitimlerin uygulama öncesi etkin danışmanlıklarla pekiştirilerek klinik uygulamaya hazırlanması gerekmektedir. Böylece öğrencilerinin kaygılarının kontrol altına alınabileceği düşünülmektedir. Bu doğrultuda gelecekteki çalışmalarda sağlık disiplini öğrencilerinin klinik uygulama öncesi kaygı düzeylerinin derinlemesine ele alınması, daha fazla örneklem ve farklı bölümlerin de dahil edildiği kapsamlı çalışmaların yapılması önerilmektedir.

Kaynakça

  • Açıksöz S, Uzun Ş, Arslan, F. Hemşirelik öğrencilerinde öz yeterlilik algısı ile klinik uygulamaya ilişkin kaygı ve stres durumu arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gülhane Tıp Dergisi 2016;58(1):129- 135. doi: 10.5455/gulhane. 169643
  • Ahmed, F. A., Alrashidi, N., Mohamed, R. A., Asiri, A., Al Ali, A., Aly, K. H., ... & Almowafy, A. A. (2023). Satisfaction and anxiety level during clinical training among nursing students. BMC nursing, 22(1), 187. https://doi.org/10.1186/s12912-023-01352-3
  • Alatawi, A., Domantay, A. A., ALatawi, M., Qawwadi, S., ALhiri, M., ALbalawi, T., ... & ALatawi, H. (2020). Nursing Students’ Satisfaction of the Clinical Learning Environment in Saudi Arabia. International journal of Nursing Didactics, 10(06), 09-17. DOI: https://doi.org/10.15520/ijnd.v10i06.2999.
  • Arabacı, L. B., Korhan, E. A., Tokem, Y., & Torun, R. (2015). Hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin ilk klinik deneyim öncesi-sırası ve sonrası anksiyete ve stres düzeyleri ve etkileyen faktörler. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 2(1), 1-16.
  • Atıf Tuna, A., &Öskan, D. (2022). Hemşirelik bölümü öğrencilerinin öğrenmesinde yeni bir gerçeklik: Sanal gerçeklik. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(32), 320-331. doi: 10.29228/INESJOURNAL.64133
  • Bayar, K., Çadır, G., & Bayar, B. (2009). Hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamaya yönelik düşünce ve kaygı düzeylerinin belirlenmesi. TAF Preventive Medicine Bulletin, 8(1):37-42.
  • Durgun, H, Can, T, Avcı, AB, Kalyoncuoğlu, B. (2021). Covid-19 sürecinde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik görüşleri ve kaygı düzeyleri. Dokuz Eylül Üniversitesi. Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 14 (2), 141–147. https://doi.org/10.46483/deuhfed.824109
  • Genç Köse B, Bakoğlu E, Purut HP, et al. (2021). Yaşlı Bakımı öğrencilerinin Klinik uygulama deneyimlerinin niteliksel değerlendirilmesi. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 30(1), 1-8. https://doi.org/10.17942/sted.860317
  • Güner, E. K., Akbaba, Ö., Karabulutlu, E. Y., & Öztürk, H. (2022). Pandemi Sürecinde Klinik Uygulama Yapamayan İlk ve Acil Yardım Öğrencilerinin Mesleki Yaşam İle İlgili Kaygı Düzeylerinin ve İlişkili Faktörlerin Belirlenmesi. Hastane Öncesi Dergisi, 7(3), 331-347.
  • Küçük, U., & Demirbağ, B. C. (2022). Hemşirelik Öğrencilerinin Halk Sağlığı Hemşireliği Uygulamasına Yönelik Kaygı Durumlarının İncelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(3), 1160-1166. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1093752
  • Mckenna, L., & Plummer, V. (2013). Indonesian student nurses' perceptions of stress in clinical learning: a phenomenological study. Journal of Nursing Education and Practice, 3(5), 56. DOI : 10.5430/ jnep.v3n5p56
  • Oner, N., & Kaygı, L. A. D. S. (1985). El Kitabı (State-Trait Anxiety Inventory Handbook), 2. Baskı. Istanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Özden, D., Karagözoğlu, Ş., & Yıldız, F. T. (2013). Entegre program hemşirelik öğrencilerinin klinik stres düzeyi ve etkileyen faktörler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 16(2), 89-95.
  • Özsaban, A., &Bayram, A. (2020). Türkiye’de hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulama deneyimlerini etkileyen faktörler: sistematik derleme. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(2), 124-145. DOI: https://www.doi.org/10.46971/ausbid.750585.
  • Perveen, N., Mondal, S., & Afrose, S. (2021). Stress among Nursing Students during Initial Clinical Practice in Bangladesh. OIRT J Sci Res, 1(2), 29-35.
  • Rodrigues Lavina, P. D., Abin, K., Shwetha, R., & Priya, M. N. (2021). Anxiety among the nursing students during the initial clinical experience. Int J Curr Res Rev, 13, 161. DOI: http://dx.doi.org/10.31782/IJCRR.2021.131412
  • Savcı, C., Şerbetçi, G., & Kılıç, Ü. (2019). Sağlık Disiplini Öğrencilerinin Klinik Uygulama Alanlarında Sorun Yaşama Durumları ve Beklentilerinin Belirlenmesi. Turkiye Klinikleri Journal of Health Sciences, 4(3). DOI:10.5336/healthsci.2018-64261
  • Savitsky, B., Findling, Y., Ereli, A., & Hendel, T. (2020). Anxiety and coping strategies among nursing students during the covid-19 pandemic. Nurse education in practice, 46, 102809. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2020.102809
  • Solmaz, M., & Solmaz, T. (2017). Hastanelerde iş sağlığı ve güvenliği. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(3), 147-156.
  • Solvik, E., & Struksnes, S. (2018). Training nursing skills: a quantitative study of nursing students’ experiences before and after clinical practice. Nursing Research and Practice. 1,1-9. https://doi.org/10.1155/2018/8984028 Spielberger CD, Gorsuch RL, and Lushene R.E. Manual for the State-Trait Anxiety Inventory. California : Consulting Psychologists Press.1970.
  • Şahin, M. (2019). Fear, anxiety and anxiety (anxiety) disorders. Eurasian J Res Soc Econ, 10, 117-135.
  • Taslak, S., & Işıkay, Ç. (2015). A study for the investigation of the nursing students' perceptions of education and anxiety and hopelessness levels: the case of the school of health. SDU Journal of Health Science Institute, 6(3), 108-115.
  • Taşdelen, S., & Zaybak, A. (2013). Hemşirelik öğrencilerinin ilk klinik deneyim sırasındaki stres düzeylerinin incelenmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 21(2), 101-106.
  • Tektaş N, Yayla A, Sarıkaş A, Polat Z, Tektaş M, Öz Ceviz N. (2016). Ön lisans öğrencilerinin staj uygulamalarının değerlendirilmesi: Marmara Üniversitesi örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 5: 310-318.
  • Tüfekci, Ö. Ü. N., & Türktemiz, Ö. G. H. (2019). Sağlık Hizmetleri Alanlarında Eğitim Gören Mezuniyet Aşamasındaki Üniversite Öğrencilerinin Kaygı Durumları İle Kariyer Geleceğinin Değerlendirilmesi. 3. Uluslararası 13. Ulusal Sağlık ve Hastane İdaresi Kongresi. 970-979.
  • Ulutaşdemir, N., Şahan, O., & Tuna, H. (2020). Hemşirelik Öğrencilerinin Uygulamada Karşılaştıkları Risk Faktörlerinin Anksiyete Düzeyine Etkisi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 7(2), 227-237. doi:10.5222/SHYD.2020.02411
  • Uysal, N., Bölükbaş, F., & Sağlam, A. (2021). İki Farklı Öğrenme Ortamının Hemşirelik Öğrencilerinin Bilgi Düzeylerine ve Öğrenme Yaklaşımlarına Etkisi. Turkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences, 13(3). DOI: 10.5336/nurses.2020-80115
  • Ünsar, S. Erol, Ö. ve Turan, N. (2006). “Meslek Esasları Dersi Alan Hemşirelik ve Ebelik 1. Sınıf Öğrencilerinin Durumluk-Sürekli Kaygı Düzeylerinin Belirlenmesi”. Hemşirelik Forumu Dergisi, 3, 94-99.
  • Yılmaz, M., Yaman, Z., & Erdoğan, S. (2017). Öğrenci hemşirelerde stres yaratan durumlar ve baş etme yöntemleri. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(2), 88-99. https://doi.org/10.26559/mersinsbd.285766

Health discipline students' thoughts and anxiety levels towards clinical practices

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 4, 507 - 514, 31.12.2024

Öz

Objective: The aim of this study was to determine the thoughts and anxiety levels of health discipline students towards clinical practice.
Materials and Method: The study was conducted between 20.07.2023-20.10.2023. The study included 180 health discipline students doing internship at Samsun Training and Research Hospital during the data collection process. Data were collected using a 14-item Descriptive Information Form and State Trait Anxiety Scale developed by the researchers in line with the literatüre.
Results: In our study, the state anxiety scale score was 34.53±5.6 and the trait anxiety scale score was 36 (19-79). State and trait anxiety levels of health discipline students were found to be mild. The state and trait anxiety scale scores of those who chose the department willingly, those who were satisfied with studying the department, those who felt themselves suitable for the department and ready for internship, those who found their theoretical knowledge sufficient for internship, and those who were not afraid of having a negative experience in internship were found to have lower state and trait anxiety scale scores.
Conclusion and recommendations: In order for health discipline students to achieve the expected gains from clinical practice, it is necessary to make student-centered arrangements in the education process before clinical practice, to strengthen health discipline students' perception of their profession, to create appropriate education and training environments, and to prepare them for clinical practice by reinforcing theoretical education with effective counseling before practice. Thus, it is thought that students' anxiety can be controlled. In this direction, it is recommended that in future studies, the anxiety levels of health discipline students before clinical practice should be addressed in depth, and comprehensive studies with more samples and different departments should be conducted.

Kaynakça

  • Açıksöz S, Uzun Ş, Arslan, F. Hemşirelik öğrencilerinde öz yeterlilik algısı ile klinik uygulamaya ilişkin kaygı ve stres durumu arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gülhane Tıp Dergisi 2016;58(1):129- 135. doi: 10.5455/gulhane. 169643
  • Ahmed, F. A., Alrashidi, N., Mohamed, R. A., Asiri, A., Al Ali, A., Aly, K. H., ... & Almowafy, A. A. (2023). Satisfaction and anxiety level during clinical training among nursing students. BMC nursing, 22(1), 187. https://doi.org/10.1186/s12912-023-01352-3
  • Alatawi, A., Domantay, A. A., ALatawi, M., Qawwadi, S., ALhiri, M., ALbalawi, T., ... & ALatawi, H. (2020). Nursing Students’ Satisfaction of the Clinical Learning Environment in Saudi Arabia. International journal of Nursing Didactics, 10(06), 09-17. DOI: https://doi.org/10.15520/ijnd.v10i06.2999.
  • Arabacı, L. B., Korhan, E. A., Tokem, Y., & Torun, R. (2015). Hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin ilk klinik deneyim öncesi-sırası ve sonrası anksiyete ve stres düzeyleri ve etkileyen faktörler. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 2(1), 1-16.
  • Atıf Tuna, A., &Öskan, D. (2022). Hemşirelik bölümü öğrencilerinin öğrenmesinde yeni bir gerçeklik: Sanal gerçeklik. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(32), 320-331. doi: 10.29228/INESJOURNAL.64133
  • Bayar, K., Çadır, G., & Bayar, B. (2009). Hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamaya yönelik düşünce ve kaygı düzeylerinin belirlenmesi. TAF Preventive Medicine Bulletin, 8(1):37-42.
  • Durgun, H, Can, T, Avcı, AB, Kalyoncuoğlu, B. (2021). Covid-19 sürecinde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik görüşleri ve kaygı düzeyleri. Dokuz Eylül Üniversitesi. Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 14 (2), 141–147. https://doi.org/10.46483/deuhfed.824109
  • Genç Köse B, Bakoğlu E, Purut HP, et al. (2021). Yaşlı Bakımı öğrencilerinin Klinik uygulama deneyimlerinin niteliksel değerlendirilmesi. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 30(1), 1-8. https://doi.org/10.17942/sted.860317
  • Güner, E. K., Akbaba, Ö., Karabulutlu, E. Y., & Öztürk, H. (2022). Pandemi Sürecinde Klinik Uygulama Yapamayan İlk ve Acil Yardım Öğrencilerinin Mesleki Yaşam İle İlgili Kaygı Düzeylerinin ve İlişkili Faktörlerin Belirlenmesi. Hastane Öncesi Dergisi, 7(3), 331-347.
  • Küçük, U., & Demirbağ, B. C. (2022). Hemşirelik Öğrencilerinin Halk Sağlığı Hemşireliği Uygulamasına Yönelik Kaygı Durumlarının İncelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(3), 1160-1166. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1093752
  • Mckenna, L., & Plummer, V. (2013). Indonesian student nurses' perceptions of stress in clinical learning: a phenomenological study. Journal of Nursing Education and Practice, 3(5), 56. DOI : 10.5430/ jnep.v3n5p56
  • Oner, N., & Kaygı, L. A. D. S. (1985). El Kitabı (State-Trait Anxiety Inventory Handbook), 2. Baskı. Istanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Özden, D., Karagözoğlu, Ş., & Yıldız, F. T. (2013). Entegre program hemşirelik öğrencilerinin klinik stres düzeyi ve etkileyen faktörler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 16(2), 89-95.
  • Özsaban, A., &Bayram, A. (2020). Türkiye’de hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulama deneyimlerini etkileyen faktörler: sistematik derleme. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(2), 124-145. DOI: https://www.doi.org/10.46971/ausbid.750585.
  • Perveen, N., Mondal, S., & Afrose, S. (2021). Stress among Nursing Students during Initial Clinical Practice in Bangladesh. OIRT J Sci Res, 1(2), 29-35.
  • Rodrigues Lavina, P. D., Abin, K., Shwetha, R., & Priya, M. N. (2021). Anxiety among the nursing students during the initial clinical experience. Int J Curr Res Rev, 13, 161. DOI: http://dx.doi.org/10.31782/IJCRR.2021.131412
  • Savcı, C., Şerbetçi, G., & Kılıç, Ü. (2019). Sağlık Disiplini Öğrencilerinin Klinik Uygulama Alanlarında Sorun Yaşama Durumları ve Beklentilerinin Belirlenmesi. Turkiye Klinikleri Journal of Health Sciences, 4(3). DOI:10.5336/healthsci.2018-64261
  • Savitsky, B., Findling, Y., Ereli, A., & Hendel, T. (2020). Anxiety and coping strategies among nursing students during the covid-19 pandemic. Nurse education in practice, 46, 102809. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2020.102809
  • Solmaz, M., & Solmaz, T. (2017). Hastanelerde iş sağlığı ve güvenliği. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(3), 147-156.
  • Solvik, E., & Struksnes, S. (2018). Training nursing skills: a quantitative study of nursing students’ experiences before and after clinical practice. Nursing Research and Practice. 1,1-9. https://doi.org/10.1155/2018/8984028 Spielberger CD, Gorsuch RL, and Lushene R.E. Manual for the State-Trait Anxiety Inventory. California : Consulting Psychologists Press.1970.
  • Şahin, M. (2019). Fear, anxiety and anxiety (anxiety) disorders. Eurasian J Res Soc Econ, 10, 117-135.
  • Taslak, S., & Işıkay, Ç. (2015). A study for the investigation of the nursing students' perceptions of education and anxiety and hopelessness levels: the case of the school of health. SDU Journal of Health Science Institute, 6(3), 108-115.
  • Taşdelen, S., & Zaybak, A. (2013). Hemşirelik öğrencilerinin ilk klinik deneyim sırasındaki stres düzeylerinin incelenmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 21(2), 101-106.
  • Tektaş N, Yayla A, Sarıkaş A, Polat Z, Tektaş M, Öz Ceviz N. (2016). Ön lisans öğrencilerinin staj uygulamalarının değerlendirilmesi: Marmara Üniversitesi örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 5: 310-318.
  • Tüfekci, Ö. Ü. N., & Türktemiz, Ö. G. H. (2019). Sağlık Hizmetleri Alanlarında Eğitim Gören Mezuniyet Aşamasındaki Üniversite Öğrencilerinin Kaygı Durumları İle Kariyer Geleceğinin Değerlendirilmesi. 3. Uluslararası 13. Ulusal Sağlık ve Hastane İdaresi Kongresi. 970-979.
  • Ulutaşdemir, N., Şahan, O., & Tuna, H. (2020). Hemşirelik Öğrencilerinin Uygulamada Karşılaştıkları Risk Faktörlerinin Anksiyete Düzeyine Etkisi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 7(2), 227-237. doi:10.5222/SHYD.2020.02411
  • Uysal, N., Bölükbaş, F., & Sağlam, A. (2021). İki Farklı Öğrenme Ortamının Hemşirelik Öğrencilerinin Bilgi Düzeylerine ve Öğrenme Yaklaşımlarına Etkisi. Turkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences, 13(3). DOI: 10.5336/nurses.2020-80115
  • Ünsar, S. Erol, Ö. ve Turan, N. (2006). “Meslek Esasları Dersi Alan Hemşirelik ve Ebelik 1. Sınıf Öğrencilerinin Durumluk-Sürekli Kaygı Düzeylerinin Belirlenmesi”. Hemşirelik Forumu Dergisi, 3, 94-99.
  • Yılmaz, M., Yaman, Z., & Erdoğan, S. (2017). Öğrenci hemşirelerde stres yaratan durumlar ve baş etme yöntemleri. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(2), 88-99. https://doi.org/10.26559/mersinsbd.285766
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer)
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Dilek Kıymaz 0000-0002-0460-5192

Ümmühan Kılıç 0000-0003-0961-5960

Esra Saraçoğlu 0000-0003-3808-1531

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 22 Nisan 2024
Kabul Tarihi 25 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Kıymaz, D., Kılıç, Ü., & Saraçoğlu, E. (2024). Sağlık disiplini öğrencilerinin klinik uygulamalara yönelik düşünce ve kaygı düzeyleri. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 11(4), 507-514.
INDEX: “Index Copernicus, EBSCO Central & Eastern European Academic Source, EBSCO CINAHL,EuroPub, Sobiad, Asos Index, Turk Medline, Google Sholar, Dergipark,Türkiye Atıf Dizini ve Araştırmax...




Creative Commons License


Sağlık Akademisyenleri Dergisi  Creative Commons Attribution 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmaktadır.