Introduction and Aim: Health perception is defined as the ability to self-evaluate one’s health. Those who perceive themselves as healthy exhibit a high awareness of rational drug use. The purpose of this study was to look at the relationship between nursing students' rational drug usage and their perception of their health.
Materials and Methods: Prior to beginning the research, institutional authorisation and ethics committee approval were obtained, which involved 341 volunteering nursing students in the Nursing Department of the Faculty of Health Sciences at a university. The data were collected using the personal information form developed by the researchers (gender, age, marital status, class etc.), a 15-item “Health Perception Scale (HPS)”, and a 21-item “Rational Drug Use Scale (RDUS)” in the classroom environment at the time when the students were available. Descriptive statistical methods in the SPSS package program were used for data analysis.
Results and Conclusion: A statistically significant difference was found between the mean score of HPS and gender; the score of the precision subdimension and the mean score of RDUS; and the students’ alcohol use status, their classes, and the importance of the health subdimension of HPS. A positive, significant relationship was observed between the mean scores of the control center and precision sub-dimensions of the HPS and the importance of the health and awareness sub-dimensions of the HPS. Additionally, there was a positive relationship between the total HPS score and all its subdimension scores. Furthermore, a significant positive relationship emerged between the total scores of the HPS and RDUS and the control center subdimension score of the HPS and between the scores of the HPS and RDUS.
Hemşirelik Öğrencilerinde Sağlık Algısı ve Akıllı İlaç Kullanımının Belirlenmesi
Öz
Amaç: Sağlık algısı kişinin kendi sağlığını değerlendirebilme kabiliyetidir. Bu çalışmanın amacı hemşirelik öğrencilerinin akılcı ilaç kullanımı ve sağlık algılarının belirlenmesidir. Materyal ve Yöntem: Bu tanımlayıcı ve kesitsel araştırmanın örneklemini, Türkiye'de bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü'nde öğrenim görmekte olan ve çalışmaya katılmayı gönüllü olarak kabul eden 341 hemşirelik öğrencisi oluşturmaktadır. Veriler kişisel bilgi formu, 15 maddelik “Sağlık Algısı Ölçeği” ve 21 maddelik “Akılcı İlaç Kullanımı Ölçeği” kullanılarak öğrencilerin müsait olduğu saatlerde sınıf ortamında toplanmıştır. Verilerin özelliklerine göre parametrik veriler için One Way ANOVA ve t-testi, parametrik olmayan veriler için ise Mann-Whitney U ve Kruskal-Wallis testleri kullanıldı. Veriler arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla regresyon analizi yapılmıştır. Bulgular: Toplam sağlık algısı ölçeği puanı ile tüm alt boyut puanları arasında da pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Ayrıca, Sağlık Algısı Ölçeği toplam puanı ile Akılcı İlaç Kullanımı Ölçeği toplam puanı arasında ve Sağlık Algısı Ölçeği’nin Kontrol Merkezi alt boyutu ile Akılcı İlaç Kullanımı Ölçeği puanları arasında da pozitif yönlü anlamlı ilişki saptanmıştır. Sonuç: Çalışmanın örnekleminde yer alan öğrencilerin sağlık algıları ve akılcı ilaç kullanımı düzeyleri iyi düzeyde bulunmuştur.
Anahtar Kelimeler: Sağlık Tutumu, İlaç Kullanma, Hemşirelik Öğrencisi
Our study was approved by the Ordu University Ethics Committee (Date: 12/05/2023 decision number: 133).
yok
No
We thank the students who participated in the research.
Aim: Health perception is defined as the ability to self-evaluate one’s health. This study aims to determine nursing students' rational drug usage and their perception of their health. Materials and Methods: This research employed a descriptive and cross-sectional design, involving a total of 341 nursing students who voluntarily participated in the study. All participants were enrolled in the Department of Nursing within the Faculty of Health Sciences at a public university in Türkiye. The data were collected using the personal information form, a 15-item “Health Perception Scale”, and a 21-item “Rational Drug Use Scale” in the classroom environment at the time when the students were available. Based on the data characteristics, the One Way ANOVA and t-test were employed for parametric data, while the Mann-Whitney U and Kruskal-Wallis tests were utilized for nonparametric data. Regression analysis was used to ascertain the correlation among the data. Results: There was a positive relationship between the total health perception scale score and all its subdimension scores. Moreover, a statistically significant positive correlation was identified between the overall scores on the Health Perception Scale and the Rational Drug Use Scale, as well as between the control center subdimension of the Health Perception Scale and the Rational Drug Use Scale scores. Conclusion: The findings indicated that the participating students demonstrated a generally high level of health perception and rational drug use.
Araştırmanın Etik Yönü Çalışmaya katılmaya gönüllü olan öğrencilerden bilgilendirilmiş yazılı onam alınmıştır. Onam formunda, sorulara verilen yanıtlarının gizli kalacağı ve hiçbir yerde paylaşılmayacağı, çalışmaya katılmanın tamamen isteğe bağlı olduğu, hiçbir zorunluluğun olmadığı ve katılımcının çalışmadan istediği zaman çekilebileceğine dair açıklamalar yer almaktadır. E- posta ile “Sağlık Algısı Ölçeği” ve “Akılcı İlaç kullanım Ölçeği” yazarlarından izin alınmıştır. Çalışma için Ordu Üniversitesi Bilimsel Araştırmalar Etik Kurulundan etik onay (Tarih: 12/05/2023 karar sayısı:133) ve çalışmanın yapıldığı üniversitenin Hemşirelik Bölüm Başkanlığı’ndan yazılı izin alınmıştır.
No
No
The authors thank the participants
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi, Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Proje Numarası | No |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 5 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 8 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 3 |