Bu çalışmada Türkiye'de eğitim yöneticilerinin yetiştirilme ve atanma süreçleri Avrupa ülkelerinden Finlandiya, Almanya ve İngiltere ile birlikte betimlenerek uygulamalar arasındaki farklılıkların ve benzerliklerin neler olduğu ifade edilmeye çalışılmıştır. Araştırmada doküman analizi metodu kullanılmış olup, konu ile ilgili araştırma makaleleri ve ilgili ülkenin kanun ve yönetmelikleri incelenerek sonuç bölümünde karşılaştırılmıştır. Sonuç olarak, araştırmaya konu olan ülkelerde eğitim yöneticilerinin genel olarak öğretmenlik yeterliliğine sahip kişiler arasından seçildiği görülmektedir. Türkiye hariç diğer ülkelerde okul yöneticilerinin yetiştirilmesi ve atanmasında okulda kurulan konseyler, belediyeler ve öğretmenler söz sahibidir ve işe alım merkezi olarak değil her okul tarafından yerel olarak yapılmaktadır. Finlandiya, İngiltere ve Almanya'da okul müdürleri henüz iş başına gelmeden yetiştirilmekteyken Türkiye'de okul müdürlerinin yetiştirilmesi görev başına geldikten sonra hizmet içi eğitim yoluyla ve çoğunlukla bireysel çabalarla gerçekleşmektedir. Bu çalışma Türkiye’de okul yöneticilerinin seçim ve yetiştirilme prosedürlerini karşılaştırmalı olarak incelemesi bakımından farklı ülkelerdeki uygulamaların benzer ve farklı yönlerini ortaya koymaktadır. Bu bağlamda çalışmanın sonuçlarının eğitim yöneticilerinin seçim ve yetiştirilme süreçlerini iyileştirmeye yardımcı olması amaçlanmaktadır.
okul yöneticilerinin seçimi eğitim yönetimi eğitim yöneticilerinin yetiştirilmesi kalite yönetimi
In this study, the training and appointment processes of education administrators in Turkey were described together with the European countries Finland, Germany and England, and the differences and similarities between the practices were tried to be expressed. In the research, document analysis method was used; research articles related to the subject and the laws and regulations of the relevant country were examined and compared in the conclusion section. As a result, it is seen that the education administrators in the countries that are the subject of the research are generally chosen among those who have teaching qualifications. In other countries, except Turkey, the councils, municipalities and teachers established at the school have a say in the training and appointment of school administrators, and it is done locally by each school, not as a recruitment center. In Finland, England and Germany, school principals are trained before they come to work, while in Turkey, school principals are trained through in-service training and mostly individual efforts after they take office. This study reveals the similar and different aspects of the practices in different countries in terms of comparatively examining the selection and training procedures of school administrators in Turkey. In this context, it is aimed that the results of the study will help to improve the selection and training processes of educational administrators.
selection of school administrators education management training of education administrators quality management
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ocak 2023 |
Gönderilme Tarihi | 7 Ocak 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 2 |