Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EĞİTİM YÖNETİCİLERİNİN YÖNETİCİ NORM KADROLARINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 1, 47 - 58, 15.06.2023

Öz

Bu araştırmada eğitim yöneticilerinin norm kadro sayılarının yeterli olup olmadığına, yaşanan sorunların neler olduğuna, norm kadro planlamasına yönelik algıların incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma desenlerinden biri olan durum çalışması uygulandığı çalışmanın verileri yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiştir. İstanbul ili Tuzla ilçesindeki ilkokul, ortaokul, anadolu lisesi ve meslek lisesinde görev yapan 10 okul müdürü, 22 okul müdür yardımcısıyla görüşülerek çalışma gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın sonucunda yönetici norm kadrolarının yeterli olmadığı; “öğrenci sayı kriterinin düşürülmesi”, “iş yüküne göre kadro”, “sabit yönetici kadrosu”, “müdür başyardımcılığı kadrosu açılması” görüşleri ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Acar, H. (2000). Millî Eğitim kurumlarına bağlı eğitim kurumlarında yönetici ve öğretmenler bakımından norm kadro uygulaması ve Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi mezunlarının istihdam sorunları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 33(1).
  • Baki, F., & Acar, O. K. (2020). Millî Eğitim Bakanlığında norm kadro uygulaması: Isparta ilinde okul yöneticileri üzeinden bir değerlendirme. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (44), 141-150.
  • Bulut, T., & Karataş, İ. H. (2020). Millî Eğitim şuralarında eğitim ve okul yöneticiliği. Alanyazın, 1(2), 108-130. Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2021). Research design (5. Baskı). G. Kayır (Çev.). Nobel Yayınları.
  • Çelik, S. (2021). Okul müdürlerinin benimsedikleri eğitim felsefelerine, yönetsel anlayışlarına ve davranışlarına yönelik okul müdürlerinin ve öğretmenlerin görüşlerinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Gaziantep Üniversitesi.
  • Düzgün, M. E. (2004). Millî Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda norm kadro uygulamalarının değerlendirilmesi (Ankara İli Örneği) (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi.
  • Kara, M. (2020). Okul yöneticilerinin insan kaynağını geliştirme. Akademik Platform Eğitim ve Değişim Dergisi, 3(2), 130-146.
  • Karaca, İ., Özcan, M., & Karaca, N. (2021). 2021 yılında yayınlanan MEB'e bağlı eğitim kurumlarına yönetici seçme ve görevlendirme yönetmeliğinin 2023 vizyonu bağlamında incelenmesi. Alanyazın, 2(1), 26-32.
  • Karakütük, K., Özbal, E. Ö. & Türedi, A. (2020). İnsan gücü planlaması kapsamında okullarda norm kadro uygulamalarıyla ilgili okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin görüşleri. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(4), 1866-1880.
  • Kazak, E. (2021). Öğretmenlerin okul yöneticiliğini tercih etme nedenleri. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 9(1), 59-73.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Okul öncesi eğitim ve ilköğretim kurumları yönetmeliği. (2014, 07 26). https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=19942&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5
  • Millî Eğitim Bakanlığı ortaöğretim kurumları yönetmeliği. (2013, 09 07). https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=18812&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5
  • Millî Eğitim Bakanlığına bağlı eğitim kurumları yönetici ve öğretmenlerinin norm kadrolarına İlişkin Yönetmelik. (2019, 06 26). https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=20146459&MevzuatTur=21&MevzuatTertip=5
  • Saatçioğlu, Ö. (1987). İnsangücü planlaması ve verimliliğe katkısı. Makine Tasarım ve İmalat Dergisi, 1(3), 122-126.
  • Sayan, İ., & Yıldırım, N. (2019). Okul yöneticisi atama türlerinin, öğretmenler, okul yöneticileri ve eğitim öğretim süreçleri üzerine etkilerinin nitel bir analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 2(1), 13-34.
  • Sever, T. (2006). İlköğretim Okullarında Norm Kadro Yönetmeliği Uygulamasının 2001-2002 ve 2005-2006 Yıllarında Yönetici ve Öğretmen Görüşlerine Göre Karşılaştırmalı Olarak Değerlendirilmesi (İstanbul İli Kartal İlçesi Örneği) (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi.
  • Tekin, H. H. (2006). Nitel araştırma yönteminin bir veri toplama tekniği olarak derinlemesine görüşme. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 3(13), 101-116.
  • Tutan, A. , Tuna, C. & Demir, M. (2020). Okul Müdürlerinin Öğretim Liderliği Rollerini Yerine Getirme Düzeyi . Eğitim Yönetimi ve Politikaları Dergisi , 1 (1) , 0-0 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/eypd/issue/55692/677312

THE OPİNİONS OF THE EDUCATİON ADMİNİSTRATORS ON THE STANDARD STAFF OF ADMİNİSTRATORS

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 1, 47 - 58, 15.06.2023

Öz

The efficiency of the standard staff of administrators, the problems encountered, the perceptions on the planning of standard staff are aimed to study in this research. The data of the study which is one of the methods of qualitative research by using the structured interviewer form. The study is performed by interviewing with 10 school managers and 22 assistant managers working in primary, secondary, anatolian and vocational scholls of İstanbul, Tuzla district. As a result of the study the following opinions are revealed; the inefficiency of the standard staff of the Administrative staff, the requirement of reducing the criteria of the number of students, suitable standard staff for the workload, stable executive staff and the need of staffing of the head-assistant manager position.

Kaynakça

  • Acar, H. (2000). Millî Eğitim kurumlarına bağlı eğitim kurumlarında yönetici ve öğretmenler bakımından norm kadro uygulaması ve Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi mezunlarının istihdam sorunları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 33(1).
  • Baki, F., & Acar, O. K. (2020). Millî Eğitim Bakanlığında norm kadro uygulaması: Isparta ilinde okul yöneticileri üzeinden bir değerlendirme. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (44), 141-150.
  • Bulut, T., & Karataş, İ. H. (2020). Millî Eğitim şuralarında eğitim ve okul yöneticiliği. Alanyazın, 1(2), 108-130. Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2021). Research design (5. Baskı). G. Kayır (Çev.). Nobel Yayınları.
  • Çelik, S. (2021). Okul müdürlerinin benimsedikleri eğitim felsefelerine, yönetsel anlayışlarına ve davranışlarına yönelik okul müdürlerinin ve öğretmenlerin görüşlerinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Gaziantep Üniversitesi.
  • Düzgün, M. E. (2004). Millî Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda norm kadro uygulamalarının değerlendirilmesi (Ankara İli Örneği) (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi.
  • Kara, M. (2020). Okul yöneticilerinin insan kaynağını geliştirme. Akademik Platform Eğitim ve Değişim Dergisi, 3(2), 130-146.
  • Karaca, İ., Özcan, M., & Karaca, N. (2021). 2021 yılında yayınlanan MEB'e bağlı eğitim kurumlarına yönetici seçme ve görevlendirme yönetmeliğinin 2023 vizyonu bağlamında incelenmesi. Alanyazın, 2(1), 26-32.
  • Karakütük, K., Özbal, E. Ö. & Türedi, A. (2020). İnsan gücü planlaması kapsamında okullarda norm kadro uygulamalarıyla ilgili okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin görüşleri. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(4), 1866-1880.
  • Kazak, E. (2021). Öğretmenlerin okul yöneticiliğini tercih etme nedenleri. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 9(1), 59-73.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Okul öncesi eğitim ve ilköğretim kurumları yönetmeliği. (2014, 07 26). https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=19942&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5
  • Millî Eğitim Bakanlığı ortaöğretim kurumları yönetmeliği. (2013, 09 07). https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=18812&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5
  • Millî Eğitim Bakanlığına bağlı eğitim kurumları yönetici ve öğretmenlerinin norm kadrolarına İlişkin Yönetmelik. (2019, 06 26). https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=20146459&MevzuatTur=21&MevzuatTertip=5
  • Saatçioğlu, Ö. (1987). İnsangücü planlaması ve verimliliğe katkısı. Makine Tasarım ve İmalat Dergisi, 1(3), 122-126.
  • Sayan, İ., & Yıldırım, N. (2019). Okul yöneticisi atama türlerinin, öğretmenler, okul yöneticileri ve eğitim öğretim süreçleri üzerine etkilerinin nitel bir analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 2(1), 13-34.
  • Sever, T. (2006). İlköğretim Okullarında Norm Kadro Yönetmeliği Uygulamasının 2001-2002 ve 2005-2006 Yıllarında Yönetici ve Öğretmen Görüşlerine Göre Karşılaştırmalı Olarak Değerlendirilmesi (İstanbul İli Kartal İlçesi Örneği) (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi.
  • Tekin, H. H. (2006). Nitel araştırma yönteminin bir veri toplama tekniği olarak derinlemesine görüşme. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 3(13), 101-116.
  • Tutan, A. , Tuna, C. & Demir, M. (2020). Okul Müdürlerinin Öğretim Liderliği Rollerini Yerine Getirme Düzeyi . Eğitim Yönetimi ve Politikaları Dergisi , 1 (1) , 0-0 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/eypd/issue/55692/677312
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Serhat Seyyar 0000-0001-6484-8826

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 22 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Seyyar, S. (2023). EĞİTİM YÖNETİCİLERİNİN YÖNETİCİ NORM KADROLARINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Okul Yönetimi, 3(1), 47-58.