Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKULÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN STEM UYGULAMALARINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN ALINMASI

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 2, 119 - 136, 31.12.2023

Öz

Bu çalışma STEM etkinliklerini derslerine uyarlayan okulöncesi öğretmenlerinin görüşlerini almak amacıyla hazırlanmıştır. Bu doğrultuda daha önceden STEM eğitimi almış ve bu eğitimler doğrultusunda aktif uygulamalar yapmış olan, Türkiye’nin 15 ilinden 35 öğretmen belirlenerek bir çalışma grubu oluşturulmuştur. Çalışma kapsamında, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak da 5 sorudan oluşan “STEM Öğretmen Görüşme Formu” kullanılmıştır. Bu form ışığında toplanan veriler ile analizler yapılmış ve neticesinde birçok sonuca ulaşılmıştır. Genel anlamda öğretmenlerin, yöneticiler ve meslektaşları tarafından desteklenmediği için motivasyon düşüklüğü yaşadıklarını, ancak öğrencilerde görülen davranış değişiklikleri ve akademik başarılarındaki artış nedeniyle STEM çalışmalarını sürdüreceklerine dair görüşler alınmıştır.

Kaynakça

  • (FeTeMM) eğitimi: Disiplinlerarası çalışmalar ve etkilişimler. 10. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi‟nde sunulmuş bildiri, Niğde, Turkey.
  • Akarsu, M., Okur Akçay., N., ve Elmas, R. (2020). STEM eğitimi yaklaşımının özellikleri ve değerlendirilmesi. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 37, 155-175.
  • Akbıyık, C. Kalkan G. (2014). Okul öncesi yönetici ve öğretmenlerin düşünme becerilerinin öğretimine yönelik algıları: Bir durum çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 29(1), 01-18.
  • Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Çavaş, B., Çorlu, M.S., Öner, T.ve Özdemir, S. (2015). STEM Eğitimi Türkiye Raporu “Günün Modası mı Yoksa Gereksinim mi? Hacettepe Üniversitesi Bilim, Bilim, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik Eğitimi ve Uygulamaları Laboratuvarı sitesinden erişilmiştir: http://www.hstem.hacettepe.edu.tr/tr/menu/yayinlar-5
  • Akgündüz, D. & Akpınar, B.C. (2018). Okul öncesi eğitiminde STEM uygulamaları. İçinde D. Akgündüz (Ed.) Okul öncesinden üniversiteye kuram ve uygulamada STEM eğitimi (s. 135-164). Anı Yayıncılık.
  • Akyol N. (2016.) Okul öncesi dönemde fen eğitiminin uygulanabilirliğine yönelik öğretmen ve yöneticilerin görüşlerinin incelenmesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sınıf Eğitimi Ana Bilim Dalı. Yüksek lisans tezi, Rize: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi.
  • Alshawish, E., Qadous, S., & Yamani, M. A. (2020). Experience of Palestinian women after hysterectomy using a descriptive phenomenological study. The Open Nursing Journal, 14(1), 74-79. doi: 10.2174/1874434602014010074.
  • Altunel, M. (2018), STEM Eğitimi ve Türkiye: Fırsatlar ve Riskler, SETA Perspektif, 207, 1-7.
  • Aral, N., Kandır, A. & Can Yaşar, M. (2002). Okul Öncesi Eğitim, Okul Öncesi Eğitim Programı. YaPa Yayınları.
  • Aydın, M. Z. (2011). Okulda Ahlak Eğitimi ve Ahlak Öğretiminde Örnek Olay İncelemesi Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Brophy, S. Klein, S., Portsmore, M. ve Rogers, C. (2008). Advancing engineering education in K-12 classrooms. Journal of Engineering Education, 97(3), 369-387.
  • Bybee, R. W. (2013). The case for STEM education: Challenges and opportunities. NSTA press.
  • Chesloff, J. D. (2013). STEM education must start in early childhood. Education Week, 32(23), 27-32. Chmiliar, l. (2010). Multiple-case designs. In A. J. Mills, G. Eurepas & E. Wiebe (Eds.), Encyclopedia of case study research (pp 582-583). USA: SAGE Publications.
  • Colaizzi, P. F. (1978). Psychological research as a phenomenologist views it. In R. S. Valle ve M. King (Eds.), Existential-Phenomenological Alternatives for Psychology (pp. 48-71). New York: Oxford University Press.
  • Creswell, J.W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Davison, D. M., Miller, K. W., ve Metheny, D. L. (1995). What does integration of science and mathematics really mean? School Science and Mathematics, 95(5), 226–230.
  • Gökbayrak, S., & Karışan, D. (2017). Stem Etkinliklerinin Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilimsel Süreç Becerilerine Etkisi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(2).
  • Hancock, R.D. & Algozzine, B. (2006). Doing case study research. New York: Teachers College Press.
  • Heaverlo, C. (2011). STEM Development: A Study of 6th-12th Grade Girls' Interest and Confidence in Mathematics and Science. Doctoral dissertation. Iowa.
  • Huntley, M. A. (1998). Design and implementation of a framework for defining integrated mathematics and science education. School Science and Mathematics, 98(6), 320–327.
  • Marpaung, F. K., Pratama, T., Marlie, R., & Liefandy, N. (2021). Effect of Perceptions of Benefits, Perceptions of Ease and Attitudes of Behavior on Consumer Interests in Using the Shopee Online Shopping Site. International Journal of Research and Review, 8(3), 580-584.
  • MEB. (2016). STEM eğitimi raporu. Ankara: Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü. State University, Lowa.
  • MEB. (2019). Kazanım Merkezli Stem Uygulamaları. Ankara: Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü.
  • Merriam, S. B. (1988). Case study research in education: A qualitative approach. San Francisco: Jossey-Bass. Moomaw, S., ve Davis, J. A. (2010). STEM comes to preschool. Young Children, 65(5), 12-18.
  • Morrison, J. (2006). TIES STEM education monograph series, attributes of STEM education. Baltimore, MD: TI
  • Oğuzkan, Ş., ve Oral, G., (1997). Okul öncesi eğitimi. Millî Eğitim Basımevi.
  • Okumuş K., ve Subaşı M. (2017). Bir araştırma yöntemi olarak durum çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 419-426.
  • Oktay, A., ve Unutkan, Ö.P. (2007). Okul öncesi eğitimde güncel konular. Morpa Kültür Yayıncılık.
  • Palinkas LA, Horwitz SM, Green CA, Wisdom JP, Duan N, Hoagwood K. (2015) Purposeful sampling for qualitative data collection and analysis in mixed method implementation research. Administration and Policy in Mental Health and Mental Health Services Research,42(5), 533-44.
  • Papert, S. (1993). The children's machine: rethinking school in the age of computer. New York: Basic Books professional development experience. Journal of Science Teacher Education, 28(5), 444-467.
  • Ring, E. A., Dare, E. A., Crotty, E. A., & Roehrig, G. H. (2017). The evolution of teacher conceptions of stem education throughout an ıntensive professional development experience. Journal of Science Teacher Education, 28(5), 444-467.
  • Rogers, C., & Portsmore, M. (2004). Bringing engineering to elementary school. Journal of STEM Education: innovations and research, 5(3).
  • Salman Yıkmış, M. (2020). Nitel araştırmalarda e-görüşme tekniği. Trakya University Journal of Social Science, 22(1), 183-197. doi: https://doi.org/10.26468/trakyasobed.556296
  • Seggie, N. & Bayyurt, Y. (2017). Nitel araştırma yöntem, teknik, analiz ve yaklaşımlar. Anı Yayıncılık.
  • Strauss, A. L. & Corbin, J. (1990). Basic of qualitative research: grounded theory producers and techniques. Newbury Park, CA: Sage.
  • Subaşı, M., Okumuş, K. (2017), Bir Araştırma Yöntemi Olarak Durum Çalışması, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Haziran 2017 21(2): 419-426.
  • Tunç, C., 2019. Bütünleşik öğretmenlik çerçevesine yönelik hizmet içi eğitim programının uygulanması ve değerlendirilmesi, Yayımlanmamış doktora tezi, Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Yaşar Ekici, F., Bardak, M. & Yousef Zadeh, M. (2018). Erken çocukluk döneminde STEM. K. A. Kırkıç & E. Aydın (Eds.) içinde, Merhaba STEM yenilikçi bir öğretim yaklaşımı (s. 51-78). Eğitim Yayınevi.
  • Yin, R. (1984). Case study research: design and methods. (3. Basım). California: Sage Publications.
  • Yıldırım, B., & Altun, Y. (2015). STEM eğitim ve mühendislik uygulamalarının fen bilgisi laboratuar dersindeki etkilerinin incelenmesi. El-Cezeri Journal of Science and Engineering, 2(2), 28-40.
  • Yıldırım, B., (2016). 7. Sınıf fen bilimleri dersine entegre edilmiş fen teknoloji mühendislik matematik (STEM) uygulamaları ve tam öğrenmenin etkilerinin incelenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınları.
  • Yılmaz, K. ve Altınkurt, Y. (2011). Göreve Yeni başlayan özel dershane öğretmenlerinin kurumlarındaki çalışma koşullarına ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri,11(2), 635-650.

REQUESTING PRESCHOOL TEACHERS' OPINIONS ON STEM APPLICATIONS

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 2, 119 - 136, 31.12.2023

Öz

The aim of this study is to get the opinions of preschool teachers who adapt STEM activities to their lessons. For this purpose, a working group was formed with 33 teachers from 15 provinces of Turkey, who had previously received stem training and made active practices in their classrooms in line with these trainings. Within the scope of the study, the case study method, one of the qualitative research methods, was used. As a data collection tool, "STEM Teacher Interview Form" consisting of 5 questions was prepared and used. In the light of this form, data were collected and analyzed. As a result of the analyzes, many conclusions were reached, and opinions were received that the teachers were not supported by the administrators and colleagues in general, so their motivation decreased, but they would continue their STEM studies due to the behavioral changes they saw in the students and the increase in their academic success.

Kaynakça

  • (FeTeMM) eğitimi: Disiplinlerarası çalışmalar ve etkilişimler. 10. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi‟nde sunulmuş bildiri, Niğde, Turkey.
  • Akarsu, M., Okur Akçay., N., ve Elmas, R. (2020). STEM eğitimi yaklaşımının özellikleri ve değerlendirilmesi. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 37, 155-175.
  • Akbıyık, C. Kalkan G. (2014). Okul öncesi yönetici ve öğretmenlerin düşünme becerilerinin öğretimine yönelik algıları: Bir durum çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 29(1), 01-18.
  • Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Çavaş, B., Çorlu, M.S., Öner, T.ve Özdemir, S. (2015). STEM Eğitimi Türkiye Raporu “Günün Modası mı Yoksa Gereksinim mi? Hacettepe Üniversitesi Bilim, Bilim, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik Eğitimi ve Uygulamaları Laboratuvarı sitesinden erişilmiştir: http://www.hstem.hacettepe.edu.tr/tr/menu/yayinlar-5
  • Akgündüz, D. & Akpınar, B.C. (2018). Okul öncesi eğitiminde STEM uygulamaları. İçinde D. Akgündüz (Ed.) Okul öncesinden üniversiteye kuram ve uygulamada STEM eğitimi (s. 135-164). Anı Yayıncılık.
  • Akyol N. (2016.) Okul öncesi dönemde fen eğitiminin uygulanabilirliğine yönelik öğretmen ve yöneticilerin görüşlerinin incelenmesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sınıf Eğitimi Ana Bilim Dalı. Yüksek lisans tezi, Rize: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi.
  • Alshawish, E., Qadous, S., & Yamani, M. A. (2020). Experience of Palestinian women after hysterectomy using a descriptive phenomenological study. The Open Nursing Journal, 14(1), 74-79. doi: 10.2174/1874434602014010074.
  • Altunel, M. (2018), STEM Eğitimi ve Türkiye: Fırsatlar ve Riskler, SETA Perspektif, 207, 1-7.
  • Aral, N., Kandır, A. & Can Yaşar, M. (2002). Okul Öncesi Eğitim, Okul Öncesi Eğitim Programı. YaPa Yayınları.
  • Aydın, M. Z. (2011). Okulda Ahlak Eğitimi ve Ahlak Öğretiminde Örnek Olay İncelemesi Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Brophy, S. Klein, S., Portsmore, M. ve Rogers, C. (2008). Advancing engineering education in K-12 classrooms. Journal of Engineering Education, 97(3), 369-387.
  • Bybee, R. W. (2013). The case for STEM education: Challenges and opportunities. NSTA press.
  • Chesloff, J. D. (2013). STEM education must start in early childhood. Education Week, 32(23), 27-32. Chmiliar, l. (2010). Multiple-case designs. In A. J. Mills, G. Eurepas & E. Wiebe (Eds.), Encyclopedia of case study research (pp 582-583). USA: SAGE Publications.
  • Colaizzi, P. F. (1978). Psychological research as a phenomenologist views it. In R. S. Valle ve M. King (Eds.), Existential-Phenomenological Alternatives for Psychology (pp. 48-71). New York: Oxford University Press.
  • Creswell, J.W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Davison, D. M., Miller, K. W., ve Metheny, D. L. (1995). What does integration of science and mathematics really mean? School Science and Mathematics, 95(5), 226–230.
  • Gökbayrak, S., & Karışan, D. (2017). Stem Etkinliklerinin Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilimsel Süreç Becerilerine Etkisi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(2).
  • Hancock, R.D. & Algozzine, B. (2006). Doing case study research. New York: Teachers College Press.
  • Heaverlo, C. (2011). STEM Development: A Study of 6th-12th Grade Girls' Interest and Confidence in Mathematics and Science. Doctoral dissertation. Iowa.
  • Huntley, M. A. (1998). Design and implementation of a framework for defining integrated mathematics and science education. School Science and Mathematics, 98(6), 320–327.
  • Marpaung, F. K., Pratama, T., Marlie, R., & Liefandy, N. (2021). Effect of Perceptions of Benefits, Perceptions of Ease and Attitudes of Behavior on Consumer Interests in Using the Shopee Online Shopping Site. International Journal of Research and Review, 8(3), 580-584.
  • MEB. (2016). STEM eğitimi raporu. Ankara: Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü. State University, Lowa.
  • MEB. (2019). Kazanım Merkezli Stem Uygulamaları. Ankara: Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü.
  • Merriam, S. B. (1988). Case study research in education: A qualitative approach. San Francisco: Jossey-Bass. Moomaw, S., ve Davis, J. A. (2010). STEM comes to preschool. Young Children, 65(5), 12-18.
  • Morrison, J. (2006). TIES STEM education monograph series, attributes of STEM education. Baltimore, MD: TI
  • Oğuzkan, Ş., ve Oral, G., (1997). Okul öncesi eğitimi. Millî Eğitim Basımevi.
  • Okumuş K., ve Subaşı M. (2017). Bir araştırma yöntemi olarak durum çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 419-426.
  • Oktay, A., ve Unutkan, Ö.P. (2007). Okul öncesi eğitimde güncel konular. Morpa Kültür Yayıncılık.
  • Palinkas LA, Horwitz SM, Green CA, Wisdom JP, Duan N, Hoagwood K. (2015) Purposeful sampling for qualitative data collection and analysis in mixed method implementation research. Administration and Policy in Mental Health and Mental Health Services Research,42(5), 533-44.
  • Papert, S. (1993). The children's machine: rethinking school in the age of computer. New York: Basic Books professional development experience. Journal of Science Teacher Education, 28(5), 444-467.
  • Ring, E. A., Dare, E. A., Crotty, E. A., & Roehrig, G. H. (2017). The evolution of teacher conceptions of stem education throughout an ıntensive professional development experience. Journal of Science Teacher Education, 28(5), 444-467.
  • Rogers, C., & Portsmore, M. (2004). Bringing engineering to elementary school. Journal of STEM Education: innovations and research, 5(3).
  • Salman Yıkmış, M. (2020). Nitel araştırmalarda e-görüşme tekniği. Trakya University Journal of Social Science, 22(1), 183-197. doi: https://doi.org/10.26468/trakyasobed.556296
  • Seggie, N. & Bayyurt, Y. (2017). Nitel araştırma yöntem, teknik, analiz ve yaklaşımlar. Anı Yayıncılık.
  • Strauss, A. L. & Corbin, J. (1990). Basic of qualitative research: grounded theory producers and techniques. Newbury Park, CA: Sage.
  • Subaşı, M., Okumuş, K. (2017), Bir Araştırma Yöntemi Olarak Durum Çalışması, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Haziran 2017 21(2): 419-426.
  • Tunç, C., 2019. Bütünleşik öğretmenlik çerçevesine yönelik hizmet içi eğitim programının uygulanması ve değerlendirilmesi, Yayımlanmamış doktora tezi, Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Yaşar Ekici, F., Bardak, M. & Yousef Zadeh, M. (2018). Erken çocukluk döneminde STEM. K. A. Kırkıç & E. Aydın (Eds.) içinde, Merhaba STEM yenilikçi bir öğretim yaklaşımı (s. 51-78). Eğitim Yayınevi.
  • Yin, R. (1984). Case study research: design and methods. (3. Basım). California: Sage Publications.
  • Yıldırım, B., & Altun, Y. (2015). STEM eğitim ve mühendislik uygulamalarının fen bilgisi laboratuar dersindeki etkilerinin incelenmesi. El-Cezeri Journal of Science and Engineering, 2(2), 28-40.
  • Yıldırım, B., (2016). 7. Sınıf fen bilimleri dersine entegre edilmiş fen teknoloji mühendislik matematik (STEM) uygulamaları ve tam öğrenmenin etkilerinin incelenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınları.
  • Yılmaz, K. ve Altınkurt, Y. (2011). Göreve Yeni başlayan özel dershane öğretmenlerinin kurumlarındaki çalışma koşullarına ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri,11(2), 635-650.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Okul Öncesi Eğitim
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Havva Küçükbaş 0000-0002-1263-3353

Betül Fil Bu kişi benim 0000-0002-0746-5746

Ayşe Bayhan Bu kişi benim 0009-0008-9233-7159

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 25 Kasım 2023
Kabul Tarihi 19 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Küçükbaş, H., Fil, B., & Bayhan, A. (2023). OKULÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN STEM UYGULAMALARINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN ALINMASI. Okul Yönetimi, 3(2), 119-136.