Giriş: Cerrahi hastalıkları hemşireliği (CHH) alanında lisansüstü eğitimine devam eden/tamamlayan hemşirelerin, kanıta dayalı uygulamaların geliştirilmesi için bilimsel araştırmalara katılmaları, takip etmeleri ve araştırma bulgularını/sonuçlarını yorumlayabilmeleri gerekmektedir. Ancak istatistik kaygısı, hem bilgi-beceri kazanmayı hem de bilimsel araştırmalara katılmayı olumsuz etkileyen bir faktördür. Amaç: CHH alanında lisansüstü eğitime devam eden hemşirelerin istatistik kaygı düzeylerinin değerlendirilmesidir. Gereç ve Yöntemler: Tanımlayıcı tipte olan bu araştırma Türkiye’deki üniversitelerde cerrahi hastalıkları hemşireliği alanında lisansüstü eğitime devam eden ve araştırmaya katılmaya gönüllü olan 114 hemşirenin katılımıyla gerçekleştirildi. Veri toplamada Hemşire Tanıtıcı Bilgi Formu ve Lisansüstü Eğitim Öğrencilerine Yönelik İstatistik Kaygısı Ölçeği (LEÖYİKÖ) kullanıldı. Bulgular: Hemşirelerin LEÖYİKÖ toplam puan ortalamaları 32.3±9.6 bulundu. Hemşirelerin ölçek toplam puan ortalamalarının cinsiyete, lisansüstü eğitim dönemine ve araştırma yöntemleriyle ilgili kursa katılma durumlarına göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık gösterdiği belirlendi. Yedi değişken için, gruplar arasında kaçınma alt boyut puan ortalamaları açısından istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulundu. Sonuç ve Öneriler: Hemşirelerin istatistik kaygılarının ortalamanın altında olduğu görülmektedir. Erkek, yüksek lisans eğitime devam eden ve araştırma yöntemleriyle ilgili kursa katılmayan hemşirelerin istatistik kaygıları daha yüksektir. Erkek hemşireler, akademisyen olmayanlar, yüksek lisans eğitimine devam edenler, bilimsel yayın takip etmeyenler, bilimsel araştırma ve toplantıya katılmayanlar ile araştırma ve istatistik yöntemlerine ilişkin kursa katılmayan hemşireler istatistikten kaçınma eğilimi göstermektedirler. Nispeten kaygı düzeyleri yüksek seyreden erkek, yüksek lisans eğitimine devam eden ve araştırma yöntemleriyle ilgili kurslara katılmamış olan hemşirelerin istatistik kaygısı ile olumlu baş edebilmeleri ve kaçınma eğilimlerinin azaltılabilmesi için desteklenmeleri önerilmektedir.
Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Hemşire Lisansüstü eğitim. anksiyete
Introduction: Nurses continuing/completing postgraduate education in the field of surgical diseases nursing (SDN) should be able to participate in and follow scientific research and interpret research findings/results to develop evidence-based practices. However, statistical anxiety is a factor that negatively affects the learning outcome. Aim: This study aims to evaluate the statistics anxiety levels of nurses who continue postgraduate or doctorate education in the field of SDN. Material and Methods: This descriptive study was conducted with the participation of 114 nurses who were continuing postgraduate or doctorate education in the field of SDN at universities in Turkey. A form and WAESTA scale were used to collect data. Results: The mean score of the WAESTA scale was found to be 32.3±9.6. The scale total score averages of the nurses showed a statistically significant difference according to gender, postgraduate education stage, and participation in the course related to research methods. Statistically, significant differences were found between the groups in seven variable. Conclusion and Suggestions: The statistical concerns of the nurses are below the average. The statistical concerns of male nurses, nurses who continue their graduate education and do not attend a course on research methods are higher. It can be suggested that nurses, who are relatively more anxious, should be supported in order to cope with statistical anxiety positively and to reduce their avoidance tendencies
Anxiety Nurse Statistics Surgical disease nursing Postgraduate education.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik |
Bölüm | Orjinal Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2024 |
Gönderilme Tarihi | 30 Eylül 2022 |
Kabul Tarihi | 6 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
Sağlık Akademisi Kastamonu, 2017 yılından itibaren UAK doçentlik kriterlerine göre 1-b dergiler (SCI, SSCI, SCI-expanded, ESCI dışındaki uluslararası indekslerde taranan dergiler) sınıfında yer almaktadır. SAĞLIK AKADEMİSİ KASTAMONU Dergi kapağı Türk Patent Enstitüsü tarafından tescil edilmiştir.