Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Status of School of Health Students’ Social Media / Internet Usage and Related Factors

Yıl 2021, , 156 - 171, 01.12.2021
https://doi.org/10.25279/sak.754827

Öz

Aim: Uncontrolled social media/Internet use resulted in digital addiction phenomenon. Aim of this study is to determine the relationship between social media/internet usage, associated factors and socio-demographic variables. Material and Methods: Study universe consisted of all students of a School of Health. The data were collected through a questionnaire and evaluated by statistical package program, whereby p<0.05 was considered statistically significant. Results: 79.4% of the students were female while 20.6% were male. Students who consider that they have internet addiction have a rate of 56.6% and rate of using social networks is 77.7%. 34.1% of the students stated that what comes about social media in the first place is sharing and 49.9% stated that they mostly shared photographs. 78.8% of the students stated that they neglect their jobs due to social media usage and 72.9% that their social or school performance was affected by their school or work performances. Gender, department, marital status, availability of internet connection at home, daily internet and social media usage time were found to be statistically significant. Conclusion and Suggestions: Social media/internet use is common among university students. Consideration should be given to the factors that trigger the use of internet/social media and to identify preventive factors.

Kaynakça

  • Ak, Ş., Koruklu, N., Yılmaz, Y. (2013). A study on Turkish adolescent's internet use: possible predictors of Internet addiction. Cyberpsychology, Behavior and Social Networking, 16(3): 205- 209.
  • Akdağ, M.İ.Ü., Şahan, Yılmaz, B., Özhan, U. & et al. (2014). Üniversite öğrencilerinin internet bağımlılıklarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (İnönü Üniversitesi Örneği). İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1): 73-96.
  • Aslan, E., Yazıcı, A. (2016). Üniversite öğrencilerinde internet bağımlılığı ve ilişkili sosyo-demografik faktörler. Klinik Psikiyatri, 19: 109-117.
  • Bakken, I.J., Wenzel, H.G., Götestam, K.G., Johansson, A., Oren, A. (2009). Internet addiction among Norwegian adults: a stratified probability sample study. Scand J Psychol., 50(2): 121–127.
  • Balcı, Ş., Arsal, Gölcü, A., Eray, Öcalan, M. (2013). "Üniversite öğrencileri arasında internet kullanım örüntüleri ". Selçuk İletişim, 7(4): 5-22.
  • Balcı, Ş., Gülnar, B. (2009). Üniversite öğrencileri arasında internet bağımlılığı ve internet bağımlılarının profili. Selçuk İletişim, 6(1): 5-22.
  • Bayraktar, F., Gün, Z. (2007). İncidence and correlates of internet usage among adolescents in north cyprus, Cyberpsychology and Behavior, 10: 2-6.
  • Canan, F., Ataoglu, A., Özcetin, A. & et al. (2012) The association between Internet addiction and dissociation among Turkish college students. Comprehensive psychiatry, 53(5): 422-426.
  • Caplan, S.E. (2007). Incidents and correlates of pathological internet use among college students. Computers in Human Behaviour, 2:465-473.
  • Carbonell, X., Chamarro, A., Beranuy, M., Griffiths, M.D., Obert, U., Cladellas, R. & et al. Problematic internet and cell phone use in Spanish teenagers and young students. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 28(3): 789-796.
  • Diker, Z. (2010). Üniversite öğrencilerinin sosyal ağları kullanım amaçlarına yönelik bir araştırma:Safrabolu Meslek Yüksekokulu Örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1): ISSN: 2146-9199.
  • Dinçer, S, Mavaşoğlu, M., Mavaşoğlu, F. (2014). Üniversite öğrencilerinin internet kullanımlarının sosyal yaşam üzerine etkisi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33 (1): 145-157.
  • Durak, H., Seferoğlu, S.S. (2016). Türkiye'de sosyal medya okuryazarlığı ve sosyal ağ kullanım örüntülerinin incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(46): 526-535.
  • Dursun, F. (2004). Üniversite öğrencilerinin interneti kullanma amaçları. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004 İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya. https://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/49.pdf. Access Date: December 12, 2019. Günüç, S., Kayri, M. (2010). Türkiyede internet bağımlılık profili ve internet bağımlılık ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik-Güvenirlik Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39: 220-232.
  • İnce, M., Koçak, M.C. (2017). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanım alışkanlıkları: necmettin erbakan üniversitesi örneği. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2): 736-749.
  • IWS. (2018). Internet World Stats: Usage and population statistics. http://www.internetworldstats.com/stats4.htm/. Acces Date: November 20, 2018.
  • Kakırman, Yıldız, A. (2012). Sosyal paylaşım sitelerinin dijital yerlilerin bilgi edinme ve mahremiyet anlayışına etkisi. Bilgi Dünyası, 13 (2): 529-542.
  • Liu, T.C., Desai, R.A., Krishnan, Sarin, S., Cavallo, D.A., Potenza, M.N. (2011). Problematic internet use and health in adolescents: data from a high school survey in Connecticut. The Journal Of Clinical Psychiatry, 72(6): 836-845.
  • Mayda, A.S., Yılmaz, M., Bolu, F., Dağlı, S.Ç., Gerçek, G.Ç., Teker, N. and et al. (2015). Bir öğrenci yurdunda kalan üniversite öğrencilerindeki internet bağımlılığı ile Beck Depresyon Ölçeği arasındaki ilişki. Konuralp Tıp Dergisi, 7(1): 6-14.
  • Nalwa, K., Anand, A.P. (2003). Internet Addiction in Students: A Cause of Concern, Cyber Psychology& Behavior, 6 (6): 653-656.
  • Olkun, S., Çakıroğlu, E. (2000). Yurt dışında eğitim alanlarında lisansüstü çalışma yapan türk öğrencileri arasında bilgisayar ve internet kullanımı üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi'nce düzenlenen IV Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi: Bildiriler. Milli Eğitim Basımevi: Ankara. 2000. s. 689-695.
  • Şahin, C., Yağcı, M. (2012). Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği- Yetişkin Formu: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18(1): 523-538.
  • Sai, C.C., Lin, S.S. (2000). Internet addiction of Taiwanese adolescents: an in-depth interview study. Paper presented at the 107th annual convention of the American Psychological Association in 2000. Washington, DC.
  • TÜİK. (2018). Hanehalkı bilişim teknolojileri kullanım araştırması. http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1028. Access Date: November 4, 2018.
  • We Are Social 2016. (2016). Digital in 2016. Çevrim-içi; We Are Social: https://www.slideshare.net/wearesocialsg/digital-in-2016. Access Date: November 13, 2018.
  • WHO. (2018). Child and adolescent health. available at: http://www.who.int/maternal_child_ adolescent/. Access Date: November 30, 2018.
  • Yavuz, O. (2018). Ergenlik döneminde internet bağımlılığının okul başarısı üzerinde etkileri. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(15): 1056-1080.
  • Yılmazsoy, B., Kahraman, M. (2017). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı ile sosyal medyayı eğitsel amaçlı kullanımları arasındaki ilişkinin incelenmesi: Facebook Örneği. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 6(1): 9-20.
  • Yuen, C.N., Lavin, M.J. (2004). Internet dependence in the collegiate population: The Role of Shyness. Cyber Psychology & Behavior, 7(4): 379-383.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Halk Sağlığı, Çevre Sağlığı
Bölüm Orjinal Makaleler
Yazarlar

Vasfiye Bayram Değer 0000-0002-7714-9087

Sema Çifçi 0000-0003-3297-2931

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 18 Haziran 2020
Kabul Tarihi 28 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Bayram Değer, V., & Çifçi, S. (2021). Status of School of Health Students’ Social Media / Internet Usage and Related Factors. Health Academy Kastamonu, 6(3), 156-171. https://doi.org/10.25279/sak.754827

Sağlık Akademisi Kastamonu, 2017 yılından itibaren UAK doçentlik kriterlerine göre 1-b dergiler (SCI, SSCI, SCI-expanded, ESCI dışındaki uluslararası indekslerde taranan dergiler) sınıfında yer almaktadır. SAĞLIK AKADEMİSİ KASTAMONU Dergi kapağı Türk Patent Enstitüsü tarafından tescil edilmiştir.