Our emotions are the most significant indicators of who we are, why we do what we do, who we want to be for a few minutes or lifelong; and they also directly affect our readiness and ability towards learning. This study provides information on methods that help accurately understand our emotions which contribute to who we are and our learning environments, and use this information in shaping our behaviours; and emotional literacy which is the practice of being able to interact with others, meaning the ability to approach our and others’ emotional states with a certain level of knowledge and adequacy. The study was conducted as a compilation of the review of the literature. In this context, information was regarding what emotional literacy is, the similarities and differences with emotional intelligence, the constituents of emotional literacy, the characteristics of emotionally literate individuals, the contribution of emotional literacy on learning environments. The study concluded that in order for the students to acquire the ability of emotional literacy which will provide a significant contribution to the students’ personal development, effective learning, acquisition of social skills and reduction of undesirable behaviours between students such as bullying and violence; students should be offered emotionally literate environments.
Duygularımız kim olduğumuzun, yaptıklarımızı neden yaptığımızın, birkaç
dakikalığına ya da ömür boyu kim olmak istediğimizin en önemli göstergesi olup;
öğrenmeye karşı hazır oluşumuzu ve becerimizi de doğrudan etkilemektedir. Bu
çalışmada, bizim kim olduğumuza ve öğrenme ortamlarına katkı sağlayan; kendi
duygularımızı doğru şekilde anlayıp, bu bilgiyi davranışlarımızı şekillendirmede
kullanmaya yarayan yöntemlerle, başkaları ile etkileşebilme pratiği yani
kendimizin ve başkalarının duygusal durumlarına belirli bir bilgi ve yeterlilikle
yaklaşabilme becerisi olan duygusal okuryazarlıkla ilgili bilgiler verilmiştir. Bu
çalışma literatüre dayalı bir derleme şeklinde yapılmıştır. Bu bağlamda, duygusal
okuryazarlığın ne olduğuna, duygusal zekayla aralarındaki benzerlik ve
farklıklarına, duygusal okuryazarlığın bileşenlerine, duygusal okuryazar bireylerin
özelliklerine, duygusal okuryazarlığın öğrenme ortamlarına katkılarına ilişkin
bilgiler verilmiştir. Çalışma sonunda, öğrencilerin, kişisel gelişimine, kalıcı
öğrenmelerine, sosyal beceri kazanmalarına, öğrenciler arasında meydana gelen
zorbalık şiddet gibi istenmeyen davranışların azalmasına vb. önemli katkı
sağlayacak duygusal okuryazarlık becerisi için, öğrencilere duygusal okuryazar
ortamlar sunulması için öneriler sunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Mayıs 2013 |
Gönderilme Tarihi | 30 Ocak 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Sayı: 16 |