In this research, it was proposed that investigate the relation between self esteem and peer pressure of elementary students. The sample was consisted of four hundred fifty nine students which are educated in Bingöl central and town. Applied data collection method in the research is ‘Coopersmith Self Esteem Inventory’ for investigating self-esteem of students with ‘Person Information Questionnaire’ (Coopersmith, 1967) and ‘ Peer Pressure Scale’ for peer pressure ( Kıran, 2003). The findings of this study indicate that opposite correlations whit self-esteem and peer pressure with in elementary school students and peer pressure of schoolboys are more than schoolgirl peer pressure.
Bu çalışma ile ilköğretim öğrencilerinin benlik saygısı ile akran baskısı arasındaki
ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2008-2009 öğretim
yılında Bingöl ili merkez ve ilçelerinde öğrenim görmekte olan 459 öğrenci
oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, ‘Kişisel Bilgi Formu’ ile
birlikte, öğrencilerin özsaygı düzeyini ölçmek için ‘Coopersmith Benlik Saygısı
Envanteri (Coopersmith, 1967); akran baskısı için ‘Akran Baskısı Ölçeği (ABÖ)
(Kıran, 2002)’ kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, ilköğretim öğrencilerinde
benlik saygısı ile akran baskısı arasında ters yönde bir ilişkinin var olduğu
görülürken, erkek öğrencilere yönelik akran baskısının kız öğrencilerinkinden
yüksek olduğu görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Mayıs 2013 |
Gönderilme Tarihi | 30 Ocak 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Sayı: 17 |