Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MATEMATİK DERSLERİNDE KULLANILABİLECEK BİR ÖĞRETİM YAZILIMI GELİŞTİRME ÇALIŞMASI

Yıl 2009, Sayı: 18, 124 - 146, 09.05.2013

Öz

Bilişim teknolojilerindeki gelişmelerin yansımaları eğitimin her alanında olduğu gibi
matematik öğretiminde de yoğun bir şekilde hissedilmektedir. Bu çalışmada, ilk ve
ortaöğretim seviyesinde matematik derslerinde cebirsel ve geometrik işlemleri aynı
ortamda sunmayı hedefleyen bir yazılım geliştirmek amaçlanmıştır. Yazılım, matematik
öğretiminde çoğu soyut olan kavramları somutlaştırarak, etkileşime imkân veren, üç
boyutlu ortamlardaki çalışmalara olanak sağlayan niteliklere sahiptir. Yazılımın
geliştirilmesi öncelikle ihtiyaç tespiti ile başlamıştır. Bu süreçte; matematik eğitiminde 3
akademisyen, ilk ve ortaöğretim kurumlarında çalışan 20 matematik öğretmeniyle anket
ve mülakat çalışmaları yürütülmüştür. Çalışmayı yürüten araştırmacılar, bu alanda daha
önceden geliştirilmiş olan 20 matematik öğretim yazılımını incelemiş ve katılımcıların
görüşlerini yazılı mülakat yardımıyla almışlardır. Elde edilen bulgular, katılımcıların
cebirsel ve geometrik işlemleri bir arada sunabilen bir matematik öğretim yazılımının
gerekliliği konusunda hemfikir olduklarını ortaya çıkarmıştır. Geliştirilen yazılımın
kullanabilirliği ile ilgili katılımcı gruba yapılan anketten elde edilen sonuçlar yazılımın;
biçimsel uygunluğunun %93, eğitim programıyla uygunluğunun %76, öğretimsel
uygunluğunun %80 ve programlama uygunluğunun %85 olduğunu ortaya koymuştur.
Yapılan araştırmadan elde edilen bulgular öğretim yazılımının ele alınan tüm boyutlar
açısından yeterli olduğunu göstermektedir. Ancak elde edilen bulgular doğrultusunda
öğretim yazılımının eğitim programı uygunluğunun diğer boyutlarla kıyaslandığında
geliştirilmesi gerektiğini belirtebilir. 

Kaynakça

  • Alessi, S. M., Trollip, S. R. (2001), Multimedia for LEarning: Methods and Development,Allyn and Bacon, USA.
  • Alkan, C. (1997). Eğitim teknolojisi, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Baki, A., Öztekin, B. (2003) , Excel Yardımıyla Fonksiyonlar Konusunun Öğretimi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 2(11),325-338.
  • Baki, A., Öztekin, B., Çelik D., Tiryaki E., (2000), Excel Yardımıyla İlköğretim Matematik Öğretiminde Bilgisayar Destekli Materyal Geliştirme, IV Fen bilimleri Eğitimi Kongresi, Ankara, 658-662.
  • Bishop, A. J. (1989), Review of Research on Visualisation in Mathematics Education. Focus on Learning Problems in Mathematics. 11(1), 7-16.
  • Clark, R. E., Craik, T. G., (1992), Intreactive Multimedia Learning Environments,NATO ASI Series F: Computer and System Sciences, Springer, Berlin.
  • Clements, D., Sarama, J., (2000) 'Mathematical Thinking and Learning: The Earliest Geometry', Teaching Children Mathematics, 6 (2), 82-87.
  • Çalık, T. , Sezgin, F., (2005), Küreselleşme, Bilgi Toplumu ve Eğitim, Kastamonu Eğitim Dergisi, 13, 55-66.
  • Çekbaş,Y., Yakar, H., Yıldırım, B., Savran,A., (2003), Bilgisayar Destekli Eğitimin Öğrenciler Üzerine Etkisi, TOJET, 2(4),76-78.
  • Elliott, J., Bruckman, (2002) A. Design of a 3D Interactive Math Learning Environment. Proceedings of DIS 2002 (ACM conference on Designing Interactive Systems). London, UK, June.
  • Ersoy, Y. (1997), Matematik Eğitiminde Yönelişler, Çağdaş Eğitim, 230, 11- 13.
  • Ersoy, Y. (2005), Matematik Eğitimini Yenileme Yönünde İleri Hareketler- I:Teknoloji Destekli Matematik Öğretimi, TOJET, 4, 51-63.
  • Ertürk, S. (1972), Eğitimde Program Geliştirme. H.Ü. Basımevi, Ankara.
  • Filiz, M. (2008), GeoGebra ve Cabri Geometri II Dinamik Geometri Yazılımlarının Web Destekli Ortamlarda Kullanılmasının Öğrenci Başarısına Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Frederkıng, B. (2005) , Simulations and Student Learning, Journal of Political Science Education, 1, 385-393.
  • Güven, B., Karataş, İ. (2004), İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Sınıf Ortamı Tasarımı, İlköğretim-Online, 3, 25-34.
  • Jonassen, D. H, Peck, K.L., Wilson, B.G., (1999), Learning with Technology: A Constructivist Perspective, Prentice Hall, New Jersey.
  • Jones, K. (2001), Developing New Pedagogy For Geometry, Proceeding of the British Society for Resarch into Learning Mathematics, 21(3) .
  • Karahan, M., (2006), Eğitimde Bilgi Teknolojileri, BÖTE ders Notları, http://mmyo.inonu.edu.tr/bolumler/Bilgisayar/ogr_cal/e_book/pdf/4 bolum.pdf (Erişim Tarihi 06 /03/2006)
  • Kutluca T., Birgin O., (2007), 7. Sınıf Matematik Dersinde Excel ve Coypu Programları Yardımıyla Çalışma Yapraklarının Geliştirilmesi, EDU7, 2 (2).
  • Kutluca T., Osman B., (2007) , Doğru Denklemi Konusunda Geliştirilen Bilgisayar Destekli Öğretim Materyali Hakkında Matematik Öğretmeni Adaylarının Görüşlerinin Değerlendirilmesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27 (2), 81-97.
  • Renshaw, C. E, Taylor, H. A (2000). The educational effectiveness of computer- based instruction. Computers and Geosciences, 26(6), 677-682.
  • Tezci, E., Gürol, A., (2001), Oluşturmacı Öğretim Tasarımda Teknolojinin Rolü, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, 151-156.
  • URL-1, http://www.unf.edu/~rzucker/cot3100dir/parser.html, Infix-Postfix, (Erişim Tarihi 21 Haziran 2005).
  • Vural, F. T., Polat, F., Güler,M. (1998), Türkiye’de ve Dünyada Bilişim, Cumhuriyet Bilim Teknik Dergisi, 623, 19-20.
  • Yalın, H.İ. (2001), Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Nobel Yayın Dağıtım. 5, ANKARA.
  • Yeh, A. (2004) VRMath: Knowledge Construction of 3D Geometri in Vitrual Reality Microworlds, Conference on Human Factors in Computing Systems, Austria, CHI’04, 1061-1062.

DEVELOPING OF INSTRUCTION SOFTWARE FOR USE IN MATHEMATICS COURSES

Yıl 2009, Sayı: 18, 124 - 146, 09.05.2013

Öz

The implications of recent developments in information technologies can be seen apparently in mathematics instruction as well as in all fields of education. This study was developed in the light of this fact, and its objective is to develop software which will provide both algebraic and mathematical operations at elementary and secondary education levels in the same environment. The software is designed to allow the concretization of mathematical concepts, the majority of which are abstract, and to bring interaction to the forefront and undertake three-dimensional projects. The first stage of the process of developing the software was about the identification of the needs. At this stage, questionnaires were held with 3 academics and 20 mathematics’ teachers from elementary and secondary schools. The findings of the study show that all the participants agree about the need of instructional software in mathematics which will provide both algebraic and mathematical operations. In the subsequent stages, the researcher examined 20 different software samples previously developed in this field and shared ideas with participant academics and mathematics’ teachers. According to the results; formal the compliance of the material was found to be 93%, its compliance with the education environment 76%, instructional compliance 80% and programming compliance 85%. The findings of this study show that developed software can be used as appropriate software for facilitating students’ learning of mathematics. Also the material has to developed the compliance with the education environment.

Kaynakça

  • Alessi, S. M., Trollip, S. R. (2001), Multimedia for LEarning: Methods and Development,Allyn and Bacon, USA.
  • Alkan, C. (1997). Eğitim teknolojisi, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Baki, A., Öztekin, B. (2003) , Excel Yardımıyla Fonksiyonlar Konusunun Öğretimi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 2(11),325-338.
  • Baki, A., Öztekin, B., Çelik D., Tiryaki E., (2000), Excel Yardımıyla İlköğretim Matematik Öğretiminde Bilgisayar Destekli Materyal Geliştirme, IV Fen bilimleri Eğitimi Kongresi, Ankara, 658-662.
  • Bishop, A. J. (1989), Review of Research on Visualisation in Mathematics Education. Focus on Learning Problems in Mathematics. 11(1), 7-16.
  • Clark, R. E., Craik, T. G., (1992), Intreactive Multimedia Learning Environments,NATO ASI Series F: Computer and System Sciences, Springer, Berlin.
  • Clements, D., Sarama, J., (2000) 'Mathematical Thinking and Learning: The Earliest Geometry', Teaching Children Mathematics, 6 (2), 82-87.
  • Çalık, T. , Sezgin, F., (2005), Küreselleşme, Bilgi Toplumu ve Eğitim, Kastamonu Eğitim Dergisi, 13, 55-66.
  • Çekbaş,Y., Yakar, H., Yıldırım, B., Savran,A., (2003), Bilgisayar Destekli Eğitimin Öğrenciler Üzerine Etkisi, TOJET, 2(4),76-78.
  • Elliott, J., Bruckman, (2002) A. Design of a 3D Interactive Math Learning Environment. Proceedings of DIS 2002 (ACM conference on Designing Interactive Systems). London, UK, June.
  • Ersoy, Y. (1997), Matematik Eğitiminde Yönelişler, Çağdaş Eğitim, 230, 11- 13.
  • Ersoy, Y. (2005), Matematik Eğitimini Yenileme Yönünde İleri Hareketler- I:Teknoloji Destekli Matematik Öğretimi, TOJET, 4, 51-63.
  • Ertürk, S. (1972), Eğitimde Program Geliştirme. H.Ü. Basımevi, Ankara.
  • Filiz, M. (2008), GeoGebra ve Cabri Geometri II Dinamik Geometri Yazılımlarının Web Destekli Ortamlarda Kullanılmasının Öğrenci Başarısına Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Frederkıng, B. (2005) , Simulations and Student Learning, Journal of Political Science Education, 1, 385-393.
  • Güven, B., Karataş, İ. (2004), İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Sınıf Ortamı Tasarımı, İlköğretim-Online, 3, 25-34.
  • Jonassen, D. H, Peck, K.L., Wilson, B.G., (1999), Learning with Technology: A Constructivist Perspective, Prentice Hall, New Jersey.
  • Jones, K. (2001), Developing New Pedagogy For Geometry, Proceeding of the British Society for Resarch into Learning Mathematics, 21(3) .
  • Karahan, M., (2006), Eğitimde Bilgi Teknolojileri, BÖTE ders Notları, http://mmyo.inonu.edu.tr/bolumler/Bilgisayar/ogr_cal/e_book/pdf/4 bolum.pdf (Erişim Tarihi 06 /03/2006)
  • Kutluca T., Birgin O., (2007), 7. Sınıf Matematik Dersinde Excel ve Coypu Programları Yardımıyla Çalışma Yapraklarının Geliştirilmesi, EDU7, 2 (2).
  • Kutluca T., Osman B., (2007) , Doğru Denklemi Konusunda Geliştirilen Bilgisayar Destekli Öğretim Materyali Hakkında Matematik Öğretmeni Adaylarının Görüşlerinin Değerlendirilmesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27 (2), 81-97.
  • Renshaw, C. E, Taylor, H. A (2000). The educational effectiveness of computer- based instruction. Computers and Geosciences, 26(6), 677-682.
  • Tezci, E., Gürol, A., (2001), Oluşturmacı Öğretim Tasarımda Teknolojinin Rolü, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, 151-156.
  • URL-1, http://www.unf.edu/~rzucker/cot3100dir/parser.html, Infix-Postfix, (Erişim Tarihi 21 Haziran 2005).
  • Vural, F. T., Polat, F., Güler,M. (1998), Türkiye’de ve Dünyada Bilişim, Cumhuriyet Bilim Teknik Dergisi, 623, 19-20.
  • Yalın, H.İ. (2001), Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Nobel Yayın Dağıtım. 5, ANKARA.
  • Yeh, A. (2004) VRMath: Knowledge Construction of 3D Geometri in Vitrual Reality Microworlds, Conference on Human Factors in Computing Systems, Austria, CHI’04, 1061-1062.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hasan Karal Bu kişi benim

Mustafa Abdüsselam Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 9 Mayıs 2013
Gönderilme Tarihi 30 Ocak 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Sayı: 18

Kaynak Göster

APA Karal, H., & Abdüsselam, M. (2013). MATEMATİK DERSLERİNDE KULLANILABİLECEK BİR ÖĞRETİM YAZILIMI GELİŞTİRME ÇALIŞMASI. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(18), 124-146.