This study aims to find out factors such as gender, age, graduated high school, parent’s educational status, family income level, instrument played and won the test case concern do influence the students concern, for this survey we took the applicants of the entrance/specıal talent exams for the department of music education. The study was conducted by using guestionnaires with 255 participant the applicants of the entrance/specıal talent exams for the department of music education in Ondokuz Mayıs Üniversity. The data was collected through the “self evaluation guestionnaire” that was developed by C.D. Spielberg and adapted to Turkish by Necla Öner and Ayhan Le Compte (1998) and the “personal information questionnaire” that included to give correct results on concern level. The data was organized and statistically analyzed. The group differencess were tested by t-test and F statistics with kruskal walls H test and U test. The data analysis revealed that while candidates’ concern level was effected by their gender, won the test case, it was unaffected by their age, graduated high school, parent’s educational status, family income level, insrument played.
Bu çalışmanın amacı, Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Giriş/Özel Yetenek Sınavına giren
adayların cinsiyet, yaş, mezun olunan lise, anne-babanın eğitim durumu, ailenin gelir
düzeyi, çalınan çalgı ve sınavı kazanma durumlarının kaygı düzeylerini nasıl etkilediğini
incelemektir. Araştırma, 2008-2009 yılında Ondokuz Mayıs Üniversitesi Müzik Eğitimi
Anabilim Dalı’nda Giriş/Özel Yetenek Sınavına giren 255 aday öğrenciyi kapsamaktadır.
Araştırmanın verileri C.D. Spielberger ve arkadaşları tarafından geliştirilip, Öner (1990)
tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Kendini Değerlendirme Anketi” ve kaygı düzeyini
etkileyebileceği düşünülen sekiz değişkenden oluşan “Kişisel Bilgi Anketi” ile toplanmıştır.
Elde edilen veriler düzenlenerek, bağımsız gruplar t-testi, varyans analizi, kruskal wallis H
testi ve mann-whitney U- testi kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz sonucu adayların kaygı
düzeylerinin, cinsiyet ve sınav başarı durumuna göre farklılaştığı; mezun olunan lise, yaş,
anne-babanın eğitim durumu, ailenin gelir düzeyi ve çalınan çalgı durumuna göre
farklılaşmadığı görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Mayıs 2013 |
Gönderilme Tarihi | 30 Ocak 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Sayı: 18 |