Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETME BECERİLERİNİ EDİNMELERİNDE, İPUCU VE DÖNÜT BİRLİKTE VE SADECE DÖNÜT VERİLEREK YAPILAN UYGULAMALARIN ETKİLİLİKLERİ VE VERİMLİLİKLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI

Yıl 2011, Cilt: 21 Sayı: 21, 33 - 64, 10.10.2013

Öz

Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının öğretme becerilerini edinmelerinde
ipucu ve dönütün birlikte ve sadece dönütün yer aldığı uygulamaların
etkililiklerinin farklılaşıp faklılaşmadığını, hangisinin daha verimli olduğunu,
genellemeye ve kalıcılığa olan etkilerini belirlemektir. Araştırmada uyarlamalı
dönüşümlü uygulamalar modeli kullanılmıştır. Araştırmanın deneklerini, iki
öğretmen adayı oluşturmuştur. Araştırmada veriler grafiksel olarak analiz
edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, deneklere ipucu ve dönüt verilerek ve sadece
dönüt verilerek yapılan uygulamanın, öğretme becerilerinin edindirilmesinde etkili
oldukları ve az da olsa ipucu ve dönüt verilerek yapılan öğretimin farklılığının
olduğu görülmüştür. Araştırmada deneklerin edindikleri öğretme becerilerini 38,
86 ve 160 gün sonra sürdürmeleri ve genellemeleri bakımından ise farklılık
göstermediği izlenimi edinilmektedir.

Kaynakça

  • Alberto, P., and Troutman, A. C. (1986). Applied behavior analysis for teachers (Second Edition). OH: Charles E. Merrill Publishing Company.
  • Akyüz, Y. (2001). Başlangıçtan 2001’e Türk eğitim tarihi. (8. Baskı). İstanbul: ALFA Basım Yayım.
  • Altunya, N. (2006). Gazi Eğitim Enstitüsü Gazi Orta Öğretmen Okulu ve Eğitim Enstitüsü (1926-1980). Ankara: G.Ü. İletişim Fakültesi Basımevi.
  • Baumgart, D., and Ferguson, D. L. (1991). Personnel preperation directions fort the next decade. In L. Meyer, C. Peck and Brown (Eds), Critical Issues In The Lives Of People Withsevere Disabilities (p. 313-352). Baltimore: Paul H. Brookes.
  • Conderman, G., Morin, J., and Stephens T. J. (2005). Special education student teaching practices. Preveting School Failure, 49(3), 5-10.
  • Cooper, J. O., Heron T.E., and Heward W.L. (1987). Applied behaviour analysis. Columbus: A. Bell and Howeil Company.
  • Coulter, G. A., and Grossen, B. (1997). The effectiveness of ın-class ınstructive feedback versus after-class ınstructive feedback for teachers learning direct ınstruction teaching behaviors. Effective School Practices, 16(4).
  • Cruickshank, D. R., and Metcalf, K. K. (1990). Training within teacher preparation. In W. R. Houston, M. Haberman ve J. Sikula (Eds), Handbook of Research on Teacher Education: A Project of the Association of Teacher Educators (p. 469-497). New York: Macmillan Publishing Company.
  • Daresh, J. C. (1989). Supervision as a proactive process. New York: Longman.
  • Dayı, E., ve Özyürek, M. (2009). Swot analizi kullanılarak Türkiye’de var olan özel eğitim öğretmenlik uygulamalarının değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi 19. Ulusal Özel Eğitim Kongresi. Yayınlanmamış Sözlü Bildiri, Marmaris.
  • Doğan, M. (1999). Öğretmen yetiştirme politikası. Cumhuriyet Bilim Teknik Dergisi, 635, 15-16.
  • Eisner, E. W. (1982). An artistic approach to supervision. In T. Sergovanni (Ed.), Supervision Teaching (p. 53-56) Alexandria, VA: ASCD.
  • Eraslan, L. (2008). Yenilenen öğretmen yetiştirme programları bağlamında sınıf öğretmenliği programının değerlendirilmesi.
  • Unpublished doctoral thesis, University of Illinois at Urbana Champaign, USA.
  • O’reilly, M. F., Renzaglia, A., Koterba-Buss, L., Clayton, M., Halle, J. W., and Izen, C. (1992). Teaching systematic ınstruction competencies to special education student teachers; an applied behavioral supervision model. The Association for Persons with Severe Handicaps, 17(2), 104-111.
  • O’reilly, M. F. (1993). An analysis of behavioral supervision for teaching systematic instruction skills to preservice teachers in practicum settings. The Irish Journal of Psychology, 14(2), 233-252.
  • O’reilly, M. F., Renzaglia, A., and Lee, S. (1994). An analysis of acquisition, generalization and maintenance of systematic ınstruction competencies by preservice teachers using behavioral supervision techniques. Education and Training in Mental Retardation and Developmental Disabilities, March, 22-33.
  • O’reilly, M. F., and Renzaglia, A. (1994). A systematic approach to curriculum selection and supervision strategies: A preservice supervision model. Teacher Education and Special Education, 17(3), 170-180.
  • Özyürek, M. (2003). Bologno süreci ışığında: Engellilere yeterliliğe dayalı öğretmen yetiştirme. Yayınlanmamış Sözlü Bildiri. Kırgızistan.
  • Özyürek, M. (2008). Nitelikli öğretmen yetiştirmede sorunlar ve çözümler: Özel eğitim örneği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 189-226.
  • Özyürek, M. (2009). Bilişsel ve devimsel davranışları öğretmeyi kazanma. Ankara: Daktylos Yayınevi.
  • Peck, W. D., and Williams, B. F. (1997). The effects of simulation and feedback on preservice teachers and their acquisition of specific direct instruction teaching skills. Effective School Practice,16(4).
  • Rathel, J. M., Drasgow, E., and Christle, C. C. (2008). Effects of supervisor performance feedback on increasing preservice teachers’ positive communication behaviors with students with emotional and behavioral disorders. Journal Emotional an Behavioral Disorders, 16(2), 67-77.
  • Scheeler, M. C. (2002). Effects of immediate corrective feedback on preservice teacher performance. Unpublished doctoral thesis, The Pennsylvania State University, United State.
  • Scheeler, M. C., Rulh, K. L., and Mcafee, J. K. (2004). Providing performance feedback to teachers: A review. Teacher Education and Special Education, 27(4), 396-407.
  • Scheeler, M. C., and Lee, D. L. (2002). Using technology to deliver immediate corrective feedback to preservice teachers. Journal of Behavioral Education, 11(4), 231-241.
  • Schuster, J. W., and Stevens, K. B. (1991). Supervising practicum students. Establishing competencies. Teacher Education and Special Education, 14(3), 169-176.
  • Tawney, W. J., and Gast, L. D. (1983). Single Subject Research in Special Education. Columbus: Merrill Publishing Company
  • Tekin, E. (2000). Karşılaştırmalı tek-denekli araştırma modelleri. Özel Eğitim Dergisi, 2(4), 1-12.
  • Toro-Zambrana, W. (1996). An evaluation of supervision in a field-based practicum experience in severe disabilities. Unpublished doctoral thesis,. Purdue University, USA.
  • Uygun, S. (2007). Öğretmen okulları. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Üstüner, M. (2004). Geçmişten günümüze Türk eğitim sisteminde öğretmen yetiştirme ve günümüz sorunları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,5(7).
  • Varol, N (1996). Beceri öğretim materyali geliştirme ve beceri öğretiminde ipuçlarının kullanımı. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 35- 46.
  • Varol, N (1999). Öğretim uygulaması derslerinin amaçları ve öğretmen adaylarında amaçları gerçekleştirme süreci. Anadolu Üniversitesi 9. Ulusal Özel Eğitim Kongresi. Yayınlanmamış Bildiri Özeti.
  • Wolery, M., Ault, M. J., and Doyle, P. M. (1992). Teaching Students with Moderate to Severe Disabilities. Longman Publishing Grouph.
  • YÖK (T.C. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı). (1998). Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları. Ankara.
  • YÖK (2006). Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları. Ankara.
  • YÖK (2007). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Fakülteleri (1982-2007). Ankara
  • Zeichner, K., and Tabachnic, R. (1982). The belief system of university supervisors in an elementary student teaching program. Journal of Education for Teaching, 8, 34-53.
  • Zimpher, N. (1984). Current trends in research on university supervision of student teaching. In M. Haberman, and J. M. Backus (Eds). Advances In Teachers Education. 3, New Jersey.
  • http://www.ozelegitim.gazi.edu.tr/zihinselengelliler/dersler.htm
  • http://www.turkce.gazi.edu.tr/turkceabd/dersler.htm
  • http://www.sinifogr.gazi.edu.tr/dersler.htm

ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETME BECERİLERİNİ EDİNMELERİNDE, İPUCU VE DÖNÜT BİRLİKTE VE SADECE DÖNÜT VERİLEREK YAPILAN UYGULAMALARIN ETKİLİLİKLERİ VE VERİMLİLİKLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI

Yıl 2011, Cilt: 21 Sayı: 21, 33 - 64, 10.10.2013

Öz

The purpose of study is to compare effectiveness and efficiency of delivering prompts and feedback and only feedback of applications in teaching skills by prospective teachers for students with mental retardation in practicum site. The alternating treatment design was used. Data were analyzed graphically. As a result of applying to deliver prompts and feedback together and to deliver only feedback to the subjects to acquire teaching skills has been found effective. However, small amount of difference was founded between two applications in favor of delivering
prompts and feedback. Both applications in maintenance and generalization were found to have similar effectiveness. 

Kaynakça

  • Alberto, P., and Troutman, A. C. (1986). Applied behavior analysis for teachers (Second Edition). OH: Charles E. Merrill Publishing Company.
  • Akyüz, Y. (2001). Başlangıçtan 2001’e Türk eğitim tarihi. (8. Baskı). İstanbul: ALFA Basım Yayım.
  • Altunya, N. (2006). Gazi Eğitim Enstitüsü Gazi Orta Öğretmen Okulu ve Eğitim Enstitüsü (1926-1980). Ankara: G.Ü. İletişim Fakültesi Basımevi.
  • Baumgart, D., and Ferguson, D. L. (1991). Personnel preperation directions fort the next decade. In L. Meyer, C. Peck and Brown (Eds), Critical Issues In The Lives Of People Withsevere Disabilities (p. 313-352). Baltimore: Paul H. Brookes.
  • Conderman, G., Morin, J., and Stephens T. J. (2005). Special education student teaching practices. Preveting School Failure, 49(3), 5-10.
  • Cooper, J. O., Heron T.E., and Heward W.L. (1987). Applied behaviour analysis. Columbus: A. Bell and Howeil Company.
  • Coulter, G. A., and Grossen, B. (1997). The effectiveness of ın-class ınstructive feedback versus after-class ınstructive feedback for teachers learning direct ınstruction teaching behaviors. Effective School Practices, 16(4).
  • Cruickshank, D. R., and Metcalf, K. K. (1990). Training within teacher preparation. In W. R. Houston, M. Haberman ve J. Sikula (Eds), Handbook of Research on Teacher Education: A Project of the Association of Teacher Educators (p. 469-497). New York: Macmillan Publishing Company.
  • Daresh, J. C. (1989). Supervision as a proactive process. New York: Longman.
  • Dayı, E., ve Özyürek, M. (2009). Swot analizi kullanılarak Türkiye’de var olan özel eğitim öğretmenlik uygulamalarının değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi 19. Ulusal Özel Eğitim Kongresi. Yayınlanmamış Sözlü Bildiri, Marmaris.
  • Doğan, M. (1999). Öğretmen yetiştirme politikası. Cumhuriyet Bilim Teknik Dergisi, 635, 15-16.
  • Eisner, E. W. (1982). An artistic approach to supervision. In T. Sergovanni (Ed.), Supervision Teaching (p. 53-56) Alexandria, VA: ASCD.
  • Eraslan, L. (2008). Yenilenen öğretmen yetiştirme programları bağlamında sınıf öğretmenliği programının değerlendirilmesi.
  • Unpublished doctoral thesis, University of Illinois at Urbana Champaign, USA.
  • O’reilly, M. F., Renzaglia, A., Koterba-Buss, L., Clayton, M., Halle, J. W., and Izen, C. (1992). Teaching systematic ınstruction competencies to special education student teachers; an applied behavioral supervision model. The Association for Persons with Severe Handicaps, 17(2), 104-111.
  • O’reilly, M. F. (1993). An analysis of behavioral supervision for teaching systematic instruction skills to preservice teachers in practicum settings. The Irish Journal of Psychology, 14(2), 233-252.
  • O’reilly, M. F., Renzaglia, A., and Lee, S. (1994). An analysis of acquisition, generalization and maintenance of systematic ınstruction competencies by preservice teachers using behavioral supervision techniques. Education and Training in Mental Retardation and Developmental Disabilities, March, 22-33.
  • O’reilly, M. F., and Renzaglia, A. (1994). A systematic approach to curriculum selection and supervision strategies: A preservice supervision model. Teacher Education and Special Education, 17(3), 170-180.
  • Özyürek, M. (2003). Bologno süreci ışığında: Engellilere yeterliliğe dayalı öğretmen yetiştirme. Yayınlanmamış Sözlü Bildiri. Kırgızistan.
  • Özyürek, M. (2008). Nitelikli öğretmen yetiştirmede sorunlar ve çözümler: Özel eğitim örneği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 189-226.
  • Özyürek, M. (2009). Bilişsel ve devimsel davranışları öğretmeyi kazanma. Ankara: Daktylos Yayınevi.
  • Peck, W. D., and Williams, B. F. (1997). The effects of simulation and feedback on preservice teachers and their acquisition of specific direct instruction teaching skills. Effective School Practice,16(4).
  • Rathel, J. M., Drasgow, E., and Christle, C. C. (2008). Effects of supervisor performance feedback on increasing preservice teachers’ positive communication behaviors with students with emotional and behavioral disorders. Journal Emotional an Behavioral Disorders, 16(2), 67-77.
  • Scheeler, M. C. (2002). Effects of immediate corrective feedback on preservice teacher performance. Unpublished doctoral thesis, The Pennsylvania State University, United State.
  • Scheeler, M. C., Rulh, K. L., and Mcafee, J. K. (2004). Providing performance feedback to teachers: A review. Teacher Education and Special Education, 27(4), 396-407.
  • Scheeler, M. C., and Lee, D. L. (2002). Using technology to deliver immediate corrective feedback to preservice teachers. Journal of Behavioral Education, 11(4), 231-241.
  • Schuster, J. W., and Stevens, K. B. (1991). Supervising practicum students. Establishing competencies. Teacher Education and Special Education, 14(3), 169-176.
  • Tawney, W. J., and Gast, L. D. (1983). Single Subject Research in Special Education. Columbus: Merrill Publishing Company
  • Tekin, E. (2000). Karşılaştırmalı tek-denekli araştırma modelleri. Özel Eğitim Dergisi, 2(4), 1-12.
  • Toro-Zambrana, W. (1996). An evaluation of supervision in a field-based practicum experience in severe disabilities. Unpublished doctoral thesis,. Purdue University, USA.
  • Uygun, S. (2007). Öğretmen okulları. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Üstüner, M. (2004). Geçmişten günümüze Türk eğitim sisteminde öğretmen yetiştirme ve günümüz sorunları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,5(7).
  • Varol, N (1996). Beceri öğretim materyali geliştirme ve beceri öğretiminde ipuçlarının kullanımı. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 35- 46.
  • Varol, N (1999). Öğretim uygulaması derslerinin amaçları ve öğretmen adaylarında amaçları gerçekleştirme süreci. Anadolu Üniversitesi 9. Ulusal Özel Eğitim Kongresi. Yayınlanmamış Bildiri Özeti.
  • Wolery, M., Ault, M. J., and Doyle, P. M. (1992). Teaching Students with Moderate to Severe Disabilities. Longman Publishing Grouph.
  • YÖK (T.C. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı). (1998). Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları. Ankara.
  • YÖK (2006). Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları. Ankara.
  • YÖK (2007). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Fakülteleri (1982-2007). Ankara
  • Zeichner, K., and Tabachnic, R. (1982). The belief system of university supervisors in an elementary student teaching program. Journal of Education for Teaching, 8, 34-53.
  • Zimpher, N. (1984). Current trends in research on university supervision of student teaching. In M. Haberman, and J. M. Backus (Eds). Advances In Teachers Education. 3, New Jersey.
  • http://www.ozelegitim.gazi.edu.tr/zihinselengelliler/dersler.htm
  • http://www.turkce.gazi.edu.tr/turkceabd/dersler.htm
  • http://www.sinifogr.gazi.edu.tr/dersler.htm
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Eylem Devrim Dayı Bu kişi benim

Mehmet Özyürek Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 10 Ekim 2013
Gönderilme Tarihi 30 Ocak 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 21 Sayı: 21

Kaynak Göster

APA Devrim Dayı, E., & Özyürek, M. (2013). ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETME BECERİLERİNİ EDİNMELERİNDE, İPUCU VE DÖNÜT BİRLİKTE VE SADECE DÖNÜT VERİLEREK YAPILAN UYGULAMALARIN ETKİLİLİKLERİ VE VERİMLİLİKLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(21), 33-64.