The purpose of this research is to determine what the teacher candidates expect from the university and faculty web-sites who have recently been placed in the university and what kind of information they search. The research was figured as Phenomenological Research. The research was carried out with the teacher candidates who had recently been placed in a state university, in the first week of the commencement date of the education, using a semi-structured interview form. When the expectations of the teacher candidates from the university and faculty web-sites who enrolled in the university were analyzed, it was detected that students delivered opinions on the faculty photographs, information about the instructors, general information, university location, departments, announcements, course contents, postgraduate education opportunities and regulations. When the teacher candidates who have recently enrolled in the university, besides general visitors, are concerned, inclusion of the general information, in other words introductory information about university on the web-pages of the university and prominent design of the site in a manner to attract the visitors will facilitate the access of the visitors to such information.
Orientation University web-site Faculty web-site Teacher candidate
Bilgi ve iletişim teknolojileri bireylerin yaşam döngüsünü değiştirmesinin yanı sıra bireylerin alışveriş, bilgi arama, okuma yazma alışkanlıklarını da değiştirmektedir. İnternetin yaygınlaşması ile bilginin yayılma hızı katlanmakta ve bireyler bilgi arayışlarını internet üzerinden arayışa yoğunlaştırmışlardır. Üniversite, ilköğretim okulu, ortaöğretim okulu vb. eğitim veren kurumların web siteleri kurumların vizyonunu yansıtmakta ve geliştirilen web siteleri sayesinde kurumlar öğrencilere, öğretmenlere, akademisyenlere ve velilere hizmet sunmaktadırlar. Birçok öğrenci herhangi bir okulu tercih etmeden önce kuruma ait olan web sitesini incelemekte ve ilgili okula yerleştikten sonra da okulun sitesinde bilgilere ulaşmaya çalışmaktadırlar. Özellikle üniversite öğrencileri herhangi bir üniversiteye yerleştikten sonra üniversiteye ait web sitesine göz atmakta ve web sitesinden çeşitli bilgiler edinmeye çalışmaktadırlar. Bu bağlamda site üzerinde yer alan tanımlayıcı bilgiler öğrencilere büyük yardım sağlamakta ve bu tür bilgiler oryantasyon döneminde yer alan öğrencilerin fakülte ve üniversiteye aidiyet duygusunu pekiştirmektedir. Bu araştırmanın amacı üniversiteye yeni yerleşen öğretmen adaylarının üniversite ve fakülte web sitelerinden beklentilerini ve ne tür bilgileri aradıklarını belirlemektir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Ekim 2013 |
Gönderilme Tarihi | 30 Ocak 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 21 Sayı: 21 |