This study is conducted to investigate information technology teachers’ practices related to instructional adaptations for mainstreaming students at information technology courses. In the research, the data were collected with the qualitatively patterned and semi-structured interview form. The data obtained from the interviews were analyzed through content analysis. The research findings indicate that information technology teachers at information technology courses carry out such practices as selecting the goal that is appropriate to the performance levels of mainstreaming children; repeating the education in accordance with their level, if necessary; using verbal or social reinforcements for accurate responses; simplifying skills and separating them into sub-parts; giving additional time to complete their work. Besides, it is also found out that information technology teachers do not prepare Individualized Education Programs (IEP), they are not sufficiently informed about the mainstreaming, and number of students in the classrooms is not conducive to mainstreaming. Also, the study presents a series of proposals for the solution of problems related to mainstreaming.
Individualized education plan instructional practices mainstreaming students
Bu çalışma, bilişim teknolojisi öğretmenlerinin kaynaştırma öğrencilerine yönelik bilişim teknolojisi derslerinde gerçekleştirdikleri öğretimsel uyarlamalara ilişkin yaptıkları çalışmaları belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma, nitel araştırma olarak desenlenmiş ve yarı yapılandırılmış görüşme formu ile veriler toplanmıştır. Görüşmelerden elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiştir. Araştırma bulguları, bilişim teknolojisi öğretmenlerinin bilişim teknolojisi derslerinde kaynaştırma performans düzeylerine uygun amaç seçme; gerektiğinde seviyelerine uygun olarak tekrar öğretim yapma; doğru tepkilerine sözel ya da sosyal pekiştireçler kullanma; becerileri basitleştirme ve alt basamaklara ayırma; çalışmalarını tamamlamaları için ek süre verme gibi uyarlamalar yaptıklarını ortaya koymaktadır. Bunun yanında bilişim teknolojisi öğretmenlerin Bireyselleştiriliş Eğitim Programı (BEP) hazırlamadıkları, kaynaştırma hakkında yeterli düzeyde bilgi sahibi olmadıkları, sınıf mevcutlarının kaynaştırma için elverişli olmadığı bulgularına da ulaşılmıştır. Ayrıca kaynaştırmaya yönelik sorunların çözümüne ilişkin bir dizi öneri de sunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ocak 2014 |
Gönderilme Tarihi | 30 Ocak 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Sayı: 25 |