Psikolojik Danışmanlık (PD) eğitimlerini kendi
ülkeleri dışında alan yabancı öğrenciler, aldıkları bu eğitimleri kendi
ülkelerinde uygularken birçok adaptasyon problemi ve zorluk yaşamaktadır. Literatüre
göre bu konu ile ilgili çok az çalışma vardır. Bu çalışmanın temel amacı Amerika’da
PD alanında yurt dışında doktoraya devam eden Türk öğrenciler ile daha önce
doktora eğitimlerini Amerika`da tamamlamış ve şu anda Türkiye`deki
üniversitelerde çalışan akademisyenlerin yaşadıkları veya yaşayacakları
zorlukları ve deneyimleri araştırmaktır. Çalışma grubu PD alanında uzman toplam
18 kişiden oluşmaktadır. Katılımcılardan 13 kişi şu anda PD alanındaki
eğitimlerini Amerika`da devam ettiren doktora öğrencileri iken, 5 kişi ise daha
önce doktora eğitimlerini Amerika`da tamamlamış ve şu anda Türkiye`deki çeşitli
üniversitelerde PD alanında çalışan akademisyenlerdir. Delphi çalışma tekniği
temel alınarak katılımcıların(uzmanların) görüşleri iki turda alınmıştır. Her
iki gruptaki uzman görüşünü almak için her iki turda ayrı ayrı soru
hazırlanmıştır. Literatür araştırması sonucuna göre hazırlanan bu sorular 5
ayrı konu başlığında toplanmıştır: çok kültürlülük, teori yaklaşımları,
gelişimsel olgunlaşma/iyi olma hali, örgütlenme/profesyonel gelişim ve
psikolojik danışma uygulamaları/öğretimi/araştırma. Açık kodlama temel alınarak
birinci soru turunun sonucunda 37 tema bulunmuştur. Her iki gruptaki uzman
görüşleri temel alınarak yapılan bu çalışma sonucunda akademisyenlerin
Amerika’da aldıkları PD Danışmanlık eğitiminin Türkiye’de uygulanması sürecinde
yaşanılan zorluklar çerçevesinde dikkat çektiği bazı önemli temalar
bulunmuştur. Çıkan bulgulara göre, bunlar; çok kültürlülük, PD uzmanlık alanı,
süpervizyon, PD teorileri ve temel becerileri, etik, PD eğitimi ve klinik
uygulaması ve bürokratik konular.
Psikolojik Danışmanlık Uluslararası Öğrenci Delphi Method Adaptasyon
An ever-increasing number of international
counselor education students are faced with the challenge of meaningfully
incorporating and translating international training experiences to counseling
settings in their home countries. There has been limited research on the
returning process of international counseling students and specifically on
their ‘adaptation and reintegration’ experiences in the home counseling
context. The primary purpose of this study was to explore the challenges, and experiences
of current doctoral level Turkish counselors-in-training (TCITs) who are
studying in the United States (U.S.) and Turkish counselor educators (TCEs) who
previously trained in the U.S. and are presently teaching and practicing in
Turkey. A panel of eighteen (18) experts, including both TCITs (n=13) and TCEs
(n=5), participated in the study. Participants responded to two rounds of
questions based on a modified Delphi method procedure. The questions addressed
knowledge, skills and awareness of core counselor education competencies and
the transferability, applicability and usefulness of content as experienced in
U.S. settings to counseling contexts in Turkey. The initial round of questions
focused on perception of five main essential counseling areas: (a)
multicultural constructs, (b) theoretical approaches, (c) developmental
growth/wellness, (d) organization/professional development, and (e) counseling
practice/teaching/research. Thematic
content analysis using open coding generated 37 themes which were used to
formulate the questions for round two. A second round involved exploration of
consensus on qualitative themes emerged from round 1 responses. The findings of
the study indicated that both groups of panel experts, particularly, identified
the following most important themes regarding to Turkish counseling context:
multiculturalism, counseling profession, supervision, counseling theories and
basic skills, ethics, counseling training and clinic, and bureaucratic issues. The results of this present study, which
emerged from the discussion based on the direction of the modified Delphi
method, addressed several implications and recommendations for counselor
educators who prepare international students and international
counselors-in-training. Further research needs to be conducted regarding the
re-entry transition and re-adaptation period with larger sample size including
a variety of ethnic groups.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 20 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 34 |