The
aim of this study is to investigate articles covering technology aided
cooperative learning environments in terms of various properties with content
analysis technique. The study includes 102 articles from 57 international
journals published between 2010 and 2015. The data were collected based on “the
Educational Technology Publishment Classification Form” and analysed according
to the themes which are classified in the same form. With this form, the
articles have been examined under the headings of tags, type, topic, method,
data collection means, samples, data analysis method, dependent-independent
variables and findings. The tendencies about the topic have been identified by making
content analysis of gathered data. According to the results, this research area
has been studied in the articles mostly during 2011 and 2014. Quantitative
methods have been used mostly rather than qualitative ones and questionnaires
have been preferred as data collection means more than others. Random, easily
accessible sample choice is fashionable and descriptional data analyses have
been preferred most. Compared with traditional face to face cooperative
learning, technology aided cooperative learning environments are better in
increasing motivations.
Bu araştırmanın amacı, uluslararası dergilerde yayınlanan
teknoloji destekli işbirliğine dayalı eğitim ortamlarıyla ilgili araştırma
makalelerini çeşitli özellikler bakımından incelemektir. Çalışmada 2010-2015
yılları arasında yayınlanmış 57 uluslararası dergide teknoloji destekli
işbirliğine dayalı eğitim ortamlarını içeren 102 araştırma makalesinin içerik
analizi yapılmıştır. Eğitim Teknolojileri Yayın Sınıflama Formu baz alınarak
toplanan veriler yine bu formda kullanılan tema sınıflandırılmasına göre
betimlenmiştir. Bu form ile makaleler; araştırma sorusu, bağımlı-bağımsız değişkenler,
konusu, yöntemi, veri toplama araçları, örneklem, veri analiz yöntemi,
bulgular, tartışma ve sonuç başlıklarına göre incelenmiştir.Elde edilen veriler
betimsel analiz ve içerik analizi yapılarak konu hakkındaki eğilimler
belirlenmiştir. Sonuçlara göre makalelerde en çok 2011 ve 2014 yıllarında bu
araştırma konusunun incelendiği belirlenmiştir. Araştırmalarda en çok nicel
yöntemlere yer verilmiş, veri toplama aracı olarak da çoğunlukla anket
kullanılmıştır. Örneklem seçiminde rastgele ve kolay ulaşılabilir örneklem
seçim şekli, veri analiz yöntemi olarak da betimsel analizler daha çok tercih
edilmiştir. Teknoloji destekli işbirlikli öğrenme ortamlarının, geleneksel yüz
yüze işbirlikli öğrenmeye göre motivasyonun artırılmasında daha etkili
olduğunun belirlendiği görülmüştür. Elde edilen sonuçların gelecek çalışmalara
ışık tutacağı düşünülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 30 Kasım 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 35 |