The main purpose of the study is to determine the
perceptions of children ages of 48-84 months towards different cultures. For
this objective, children’s perceptions about different cultures were evaluated
in terms of having a Syrian refugee classmate, gender, age, parent’s education
and occupation. After obtaining the necessary permits, the research was carried
out with a total of 253 children aged between 48 and 84 months attending in
public schools in the province of Altındağ, Ankara. The Different Cultural
Background sub-dimension of The Scale of Respect for Diversities (Ekmişoğlu,
2007) was used to collect the data. The scale was applied as individual
interviews with the children. In the analysis of the data, independent groups t
test and one way analysis of variance (ANOVA) were used. As a result of the
research, there was a significant difference in the perception of children
towards different cultures in terms of having Syrian refugee classmate, the age
of the children and mother's education and father’s occupation. On the other
hand, there was no significant difference in terms of the gender of children,
the mother's occupation and father's education.
Araştırmanın
amacı 48-84 aylık çocukların farklı kültürlere yönelik algılarının
belirlenmesidir. Bu genel amaç doğrultusunda çocukların farklı kültürlere
yönelik algıları sınıfında Suriyeli mülteci çocuk bulunma, cinsiyet, yaş ve
anne-baba eğitim ve meslek durumlarına göre değerlendirilmiştir. Araştırma,
gerekli izinler alındıktan sonra Ankara ili Altındağ ilçesinde dört resmi
okulun anasınıfı ve birinci sınıfında eğitimine devam eden 48-84 aylık toplam
253 çocuk ile yürütülmüştür. Verilerin toplanmasında Farklılıklara Saygı
Ölçeği'nin (Ekmişoğlu, 2007) Farklı Kültürel Geçmiş alt boyutu kullanılmıştır.
Ölçek, çocuklarla bireysel görüşmeler şeklinde uygulanmıştır. Verilerin
analizinde bağımsız gruplar t testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA)
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; çocukların farklı kültürlere yönelik
algılarında, sınıfında Suriyeli mülteci çocuk bulunma durumuna, çocukların
yaşına ve anne eğitim ve baba meslek durumuna göre anlamlı fark bulunurken,
çocukların cinsiyetine, anne meslek ve baba eğitim durumuna göre anlamlı fark
bulunamamıştır
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 8 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 36 |