Noise pollution
has been imposed on every aspect of our lives as undesirable voices, creating negative
physical, physiological and psychological effects in human beings. The aim of
this study is to measure noise level in a primary school and to evaluate teachers'
opinions about noise through question nairesand interviews. The study was carried
out in a primary school in Çiğli, Izmir. Decibel meter device was used to measure
the sound level in the school. Twenty six teachers were surveyed at the school.
The collected data were analyzed for frequency. The interview was conducted with six teachers. Noise measure mentsindicate
that the sound level in the school is higher than the values stated in there gulation.
According to the results of the survey and interviews, the majority of teachers
generally find the noise level of their schools high. In order to prevent noise
pollution in schools, trainings should be given starting from youngages. On the
otherhand, in order to provide auditory comfort in the school, it is suggested that
there levant institutions should work to ward simproving the acoustics of the classes.
The Ministry of National Education and TUBITAK can call for a joint project on
acoustic improvement in the school.
Education management noise at school noise pollution learning environments physical environment
Gürültü
kirliliği insanoğlunda olumsuz fiziksel, fizyolojik ve psikolojik etkiler
yaratan, arzu edilmeyen sesler olarak hayatımızın her alanına girmiştir. Bu
araştırmanın amacı örnekleme dâhil olan bir ilkokulda gürültü seviyesini ölçmek
ve öğretmenlerin gürültü konusundaki görüşlerini anket ve bireysel görüşme
yoluyla değerlendirmektir. Araştırma İzmir ili Çiğli ilçesinde uygun örnekleme
yöntemiyle bir ilkokulda gerçekleştirilmiştir. Veri toplama araçları olarak
desibel metre cihazı, öğretmen anketi ve araştırmacı gözlemi kullanılmıştır.
Okuldaki yirmi altı öğretmene anket uygulanmıştır. Toplanan veriler ile frekans
analizi yapılmıştır. Bireysel görüşmeler ise altı öğretmen ile
gerçekleştirilmiştir. Gürültü ölçümleri okulda ses seviyesinin yönetmelikte
belirtilen 39dB ile 49dBdeğerlerinden yüksek olduğunu ortaya koymaktadır. Anket
ve görüşme sonuçlarına göre öğretmenlerin büyük çoğunluğu genel olarak
okullarının gürültü düzeyini yüksek bulmaktadır. Okullarda gürültü kirliliğinin
engellenmesi için küçük yaşlardan başlanarak eğitimlerin verilmelidir.Diğer
yandan okulda işitsel konforun sağlanması için ilgili kurumların sınıfların
akustiğinin iyileştirilmesine yönelik gerekli tedbir ve çalışmaları yapması
önerilmektedir. Milli Eğitim Bakanlığı
ve TÜBİTAK’a okulda akustik iyileştirme sağlanması konusunda ortak bir proje
çağrısında bulunabilir.
Eğitim yönetimi okulda gürültü gürültü kirliliği öğrenme ortamları fiziksel çevre
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 13 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 37 |