Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Assessment of Noise Level in Primary School Sampleand Evaluation of Teachers' Views: The Case of İzmir

Yıl 2019, Sayı: 37, 1 - 26, 30.06.2019

Öz

Noise pollution
has been imposed on every aspect of our lives as undesirable voices, creating negative
physical, physiological and psychological effects in human beings. The aim of
this study is to measure noise level in a primary school and to evaluate teachers'
opinions about noise through question nairesand interviews. The study was carried
out in a primary school in Çiğli, Izmir. Decibel meter device was used to measure
the sound level in the school. Twenty six teachers were surveyed at the school.
The collected data were analyzed for frequency. The interview was conducted  with six teachers. Noise measure mentsindicate
that the sound level in the school is higher than the values stated in there gulation.
According to the results of the survey and interviews, the majority of teachers
generally find the noise level of their schools high. In order to prevent noise
pollution in schools, trainings should be given starting from youngages. On the
otherhand, in order to provide auditory comfort in the school, it is suggested that
there levant institutions should work to ward simproving the acoustics of the classes.
The Ministry of National Education and TUBITAK can call for a joint project on
acoustic improvement in the school.

Kaynakça

  • Abakaya, H.,& Bulunuz, M. (2017). Okul İçi Ve Okul Dışı Gürültü Düzeylerinin Karşılaştırılması.Academy Journal of Educational Sciences [ACJES],2(1),53-65.
  • Aydın, A(1998). Sınıf Yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Başar, H. (2000). Sınıf Yönetimi. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Bilal, F. (2009). Okullarda Akustik Düzenleme ve Gürültü. Yalıtım Dergisi, 78, 66-67
  • Binaların Gürültüye Karşı Korunması Hakkındaki Yönetmelik. (2017). T.C. Resmi Gazete, 30082, 31 Mayıs 2017. http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2018/05/20180531-2.htm
  • Bulunuz, N. (2014). Noise Pollution in Turkish Elementary Schools: Evaluation of Noise PollutionAwareness and Sensitivity Training. International Journal of Environmental and Science Education, 9 (2), 215-234.
  • Bulunuz,N., Bulunuz,M., Orbak, A.Y., Mutlu,N. & Tavşanlı.Ö.F (2017). An Evaluation of Primary School Students' Views about Noise Levels in School. International Electronic Journal of Elementary Education, 9(4). 725-740.
  • Bulunuz, M., & Güner, F. (2017). Öğretmen Görüşlerine Göre Okulda Gürültü Düzeyinin Değerlendirilmesi: Fransa Ve Türkiye Örneği. Electronic Turkish Studies, 12(35).
  • Bulunuz, M., Bulunuz, N. & Kelmendi-Tuncal, J. (2017) Akustik İyileştirme Yapılmış Bir Okulda Gürültü Düzeyinin Değerlendirilmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 13 (4), 637- 658.
  • Bulunuz, M., Bulunuz, N., Tavşanlı, Ö.F., Orbak, A.Y., ve Mutlu, N. (2018). İlkokullarda gürültü kirliliğinin düzeyi, etkileri ve kontrol edilmesine yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Education Journal, 26(3), 661-671. doi:10.24106/kefdergi.412246.
  • Bulunuz, M., Ovalı, D. E., Çıkrıkçı, A. İ. & Mutlu, E. (2017). Anasınıfında Gürültü Düzeyi ve Kontrol Edilmesine Yönelik Eğitim Uygulamalarının Değerlendirilmesi: Eylem Araştırması. Eğitim ve Bilim, 192 (42). 211- 232.
  • Bulunuz, M.,Orbak, Y., Bulunuz, N., Tavşanlı, F.& Mutlu, N. (2015). Okulda Gürültü Kirliliği: Nedenleri, Etkileri ve Kontrol Edilmesi, TÜBİTAK 1001: 114K738 nolu Proje: Ankara. Cebenoyan,A.(2018).Gürültünün Çocuklar Üzerindeki Psikolojik Etkileri. İzodergi,133,28-30.
  • Chouinard, M.A.(2003). “Niveau sonore des classes au primaire - Le vacarme à l'école est tel qu'il nuit àl'apprentissage” http://www.ledevoir.com/2003/05/01/26660.html?282 Du jeudi 1er mai 2003.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K.(1996). A Guide To Teaching Practice. Routledge, Great Britain By Clays Ltd, St Ives Plc, Fourth Edition. London ve New York.
  • Crook, M.,& Langdon, F. (1974). The effect of aircraft noise in schools around London airport. Journal of Sound and Vibration, 34, 221-232
  • Erden, M.(1998). Öğretmenlik Mesleğine Giriş, İstanbul: Alkım Yayıncılık.
  • Engin, A. O.,Özen,Ş., & Bayoğlu, V. (2009). Öğrencilerin okul öğrenme başarilarini etkileyen bazi temel değişkenler. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 1(3), 125-156.
  • Goldsmith, Mike(2012) Discord: The Story of Noise, Oxford: Oxford University Press.
  • Grebennikov, L. (2006). Preschool teachers’ exposure to classroom noise. International Journal of EarlyYears Education, 14 (1), 35-44.
  • Gurbetoğlu, A. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. 22 Mayıs 2016, http:// agurbetoglu.com/files/2-%20ARA%C5%9ETIRMA%20%20T%C3%9CRLER%C4%B0.pdf adresinden erişildi
  • Güremen, L . (2012). Amasya Kentinde İlköğretim Okullarında İç Ve Dış Çevre Gürültü Koşullarının Değerlendirilmesi. Engineering Sciences, 7 (2), 415-435. Retrievedfrom http://dergipark.gov.tr/nwsaeng/issue/19854/212615
  • Hasgür, İ. (1998). Gürültü kirliliğinin Türk mevzuatındaki yeri. Çevre Dergisi, 1, 31-33.
  • Hendy, D. (2014). Gürültü: Sesin Beşeri Tarihi (Çev. Ç. Çidamlı). İstanbul: Kolektif Kitap.
  • Ikenberrgy, L.D. (1974). School noise and itscontrol. Journal of Environmental Health, 36
  • Imhof, M.,Henning, N. &Kreft, S. (2009). Effects of backround noise on cognitive performmance in elementary school children. Listening Education, 2: 1-10.
  • Ko, N. (1979). Responce of teachers to aircraft noise. Journal of Sound and Vibration, 62, 277-292
  • Millî Eğitim Bakanlığı Halkla İlişkiler ve Organizasyon Hizmetleri.(2012). Araştırma planı hazırlama. Modul Kodu:342PR0037, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı Millî Eğitim İstatistikleri. (2016). Örgün eğitim 2015/’16, Ankara.
  • Özbıçakçı, F. Ş., Çapık, C., Gördes, N., Ersin, F., & Kıssal, A. (2012). Bir okul toplumunda gürültü düzeyi tanılaması ve duyarlılık eğitimi. Eğitim ve Bilim, 37(165), 238-245
  • Öztürk, A.(2010). Bir işyerinde katılımcı yöntemlerle gürültü kontrol programının uygulanması ve sonuçları.Doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Picard, M.(2003). “Trop de bruit dans les salles de classe !” http://www.iforum.umontreal.ca/ForumExpress/article01.html Mardi 8 juillet 2003
  • Polat, S.,& Buluş-Kırıkkaya, E. (2007). İlk ve ortaöğretim okullarındaki ses düzeyleri. İzalasyon Dergisi, 66, 78-82.
  • Sargent, J.,Gidman, M., humphreys, M., and Utley, W. (1980). The disturbancecaused by school teachers to noise. Journal of Sound and Vibration, 62, 277-292.
  • Sezgin, S.,& Mutlu, A. (2017). Ülkemizde Gürültü Farkındalığı Sorunu: Şişli Örneği. Gazi Universitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(2), 676.
  • Singh, N.,& Davar, S. C. (2004). Noise pollution-sources, effects and control. Journal of Human Ecology, 16(3), 181-187.
  • Şahin, K., Şahin, A., & Bağcı, H. R. (2014). Sinop şehri ve yakın çevresindeki bazı okullarda gürültü kirliliği. Osmanlı Hâkimiyet Sahası Çalışmaları, 4(6), 20-31.
  • Şentürk, C.,& Sağnak, M. (2012). İlköğretim Okulu Müdürlerinin Liderlik Davranışları İle Okul İklimi Arasındaki İlişki, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 29-47.
  • Tamer-Bayazıt, N., Küçükçiftçi, S., & Şan, B. (2011). İlköğretim Okullarında Gürültüden Rahatsızlığın Alan Çalışmalarına Bağlı Olarak Saptanması, İTÜ Dergisi, 10(2), 169181.
  • Taş,S. (2010). Yenilikçi bir eğitim anlayışı: zilsiz okul. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2010(22), 207-226.
  • Tüzel, S. (2013). Sınıf içi gürültünün öğrencilerin dinleme sürecindeki bilişsel performansına etkisi. Eğitimde Kuram ve Uygulama. 2013, 9(4): 363-378
  • Varış, F. (1998). Eğitim Bilimine Giriş, İstanbul: Alkım Yayınları.

İlkokul Örnekleminde Gürültü Düzeyi Ölçümü ve Öğretmen Görüşleri Açısından Değerlendirilmesi: İzmir Örneği

Yıl 2019, Sayı: 37, 1 - 26, 30.06.2019

Öz

Gürültü
kirliliği insanoğlunda olumsuz fiziksel, fizyolojik ve psikolojik etkiler
yaratan, arzu edilmeyen sesler olarak hayatımızın her alanına girmiştir. Bu
araştırmanın amacı örnekleme dâhil olan bir ilkokulda gürültü seviyesini ölçmek
ve öğretmenlerin gürültü konusundaki görüşlerini anket ve bireysel görüşme
yoluyla değerlendirmektir. Araştırma İzmir ili Çiğli ilçesinde uygun örnekleme
yöntemiyle bir ilkokulda gerçekleştirilmiştir. Veri toplama araçları olarak
desibel metre cihazı, öğretmen anketi ve araştırmacı gözlemi kullanılmıştır.
Okuldaki yirmi altı öğretmene anket uygulanmıştır. Toplanan veriler ile frekans
analizi yapılmıştır. Bireysel görüşmeler ise altı öğretmen ile
gerçekleştirilmiştir. Gürültü ölçümleri okulda ses seviyesinin yönetmelikte
belirtilen 39dB ile 49dBdeğerlerinden yüksek olduğunu ortaya koymaktadır. Anket
ve görüşme sonuçlarına göre öğretmenlerin büyük çoğunluğu genel olarak
okullarının gürültü düzeyini yüksek bulmaktadır. Okullarda gürültü kirliliğinin
engellenmesi için küçük yaşlardan başlanarak eğitimlerin verilmelidir.Diğer
yandan okulda işitsel konforun sağlanması için ilgili kurumların sınıfların
akustiğinin iyileştirilmesine yönelik gerekli tedbir ve çalışmaları yapması
önerilmektedir.   Milli Eğitim Bakanlığı
ve TÜBİTAK’a okulda akustik iyileştirme sağlanması konusunda ortak bir proje
çağrısında bulunabilir. 

Kaynakça

  • Abakaya, H.,& Bulunuz, M. (2017). Okul İçi Ve Okul Dışı Gürültü Düzeylerinin Karşılaştırılması.Academy Journal of Educational Sciences [ACJES],2(1),53-65.
  • Aydın, A(1998). Sınıf Yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Başar, H. (2000). Sınıf Yönetimi. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Bilal, F. (2009). Okullarda Akustik Düzenleme ve Gürültü. Yalıtım Dergisi, 78, 66-67
  • Binaların Gürültüye Karşı Korunması Hakkındaki Yönetmelik. (2017). T.C. Resmi Gazete, 30082, 31 Mayıs 2017. http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2018/05/20180531-2.htm
  • Bulunuz, N. (2014). Noise Pollution in Turkish Elementary Schools: Evaluation of Noise PollutionAwareness and Sensitivity Training. International Journal of Environmental and Science Education, 9 (2), 215-234.
  • Bulunuz,N., Bulunuz,M., Orbak, A.Y., Mutlu,N. & Tavşanlı.Ö.F (2017). An Evaluation of Primary School Students' Views about Noise Levels in School. International Electronic Journal of Elementary Education, 9(4). 725-740.
  • Bulunuz, M., & Güner, F. (2017). Öğretmen Görüşlerine Göre Okulda Gürültü Düzeyinin Değerlendirilmesi: Fransa Ve Türkiye Örneği. Electronic Turkish Studies, 12(35).
  • Bulunuz, M., Bulunuz, N. & Kelmendi-Tuncal, J. (2017) Akustik İyileştirme Yapılmış Bir Okulda Gürültü Düzeyinin Değerlendirilmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 13 (4), 637- 658.
  • Bulunuz, M., Bulunuz, N., Tavşanlı, Ö.F., Orbak, A.Y., ve Mutlu, N. (2018). İlkokullarda gürültü kirliliğinin düzeyi, etkileri ve kontrol edilmesine yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Education Journal, 26(3), 661-671. doi:10.24106/kefdergi.412246.
  • Bulunuz, M., Ovalı, D. E., Çıkrıkçı, A. İ. & Mutlu, E. (2017). Anasınıfında Gürültü Düzeyi ve Kontrol Edilmesine Yönelik Eğitim Uygulamalarının Değerlendirilmesi: Eylem Araştırması. Eğitim ve Bilim, 192 (42). 211- 232.
  • Bulunuz, M.,Orbak, Y., Bulunuz, N., Tavşanlı, F.& Mutlu, N. (2015). Okulda Gürültü Kirliliği: Nedenleri, Etkileri ve Kontrol Edilmesi, TÜBİTAK 1001: 114K738 nolu Proje: Ankara. Cebenoyan,A.(2018).Gürültünün Çocuklar Üzerindeki Psikolojik Etkileri. İzodergi,133,28-30.
  • Chouinard, M.A.(2003). “Niveau sonore des classes au primaire - Le vacarme à l'école est tel qu'il nuit àl'apprentissage” http://www.ledevoir.com/2003/05/01/26660.html?282 Du jeudi 1er mai 2003.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K.(1996). A Guide To Teaching Practice. Routledge, Great Britain By Clays Ltd, St Ives Plc, Fourth Edition. London ve New York.
  • Crook, M.,& Langdon, F. (1974). The effect of aircraft noise in schools around London airport. Journal of Sound and Vibration, 34, 221-232
  • Erden, M.(1998). Öğretmenlik Mesleğine Giriş, İstanbul: Alkım Yayıncılık.
  • Engin, A. O.,Özen,Ş., & Bayoğlu, V. (2009). Öğrencilerin okul öğrenme başarilarini etkileyen bazi temel değişkenler. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 1(3), 125-156.
  • Goldsmith, Mike(2012) Discord: The Story of Noise, Oxford: Oxford University Press.
  • Grebennikov, L. (2006). Preschool teachers’ exposure to classroom noise. International Journal of EarlyYears Education, 14 (1), 35-44.
  • Gurbetoğlu, A. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. 22 Mayıs 2016, http:// agurbetoglu.com/files/2-%20ARA%C5%9ETIRMA%20%20T%C3%9CRLER%C4%B0.pdf adresinden erişildi
  • Güremen, L . (2012). Amasya Kentinde İlköğretim Okullarında İç Ve Dış Çevre Gürültü Koşullarının Değerlendirilmesi. Engineering Sciences, 7 (2), 415-435. Retrievedfrom http://dergipark.gov.tr/nwsaeng/issue/19854/212615
  • Hasgür, İ. (1998). Gürültü kirliliğinin Türk mevzuatındaki yeri. Çevre Dergisi, 1, 31-33.
  • Hendy, D. (2014). Gürültü: Sesin Beşeri Tarihi (Çev. Ç. Çidamlı). İstanbul: Kolektif Kitap.
  • Ikenberrgy, L.D. (1974). School noise and itscontrol. Journal of Environmental Health, 36
  • Imhof, M.,Henning, N. &Kreft, S. (2009). Effects of backround noise on cognitive performmance in elementary school children. Listening Education, 2: 1-10.
  • Ko, N. (1979). Responce of teachers to aircraft noise. Journal of Sound and Vibration, 62, 277-292
  • Millî Eğitim Bakanlığı Halkla İlişkiler ve Organizasyon Hizmetleri.(2012). Araştırma planı hazırlama. Modul Kodu:342PR0037, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı Millî Eğitim İstatistikleri. (2016). Örgün eğitim 2015/’16, Ankara.
  • Özbıçakçı, F. Ş., Çapık, C., Gördes, N., Ersin, F., & Kıssal, A. (2012). Bir okul toplumunda gürültü düzeyi tanılaması ve duyarlılık eğitimi. Eğitim ve Bilim, 37(165), 238-245
  • Öztürk, A.(2010). Bir işyerinde katılımcı yöntemlerle gürültü kontrol programının uygulanması ve sonuçları.Doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Picard, M.(2003). “Trop de bruit dans les salles de classe !” http://www.iforum.umontreal.ca/ForumExpress/article01.html Mardi 8 juillet 2003
  • Polat, S.,& Buluş-Kırıkkaya, E. (2007). İlk ve ortaöğretim okullarındaki ses düzeyleri. İzalasyon Dergisi, 66, 78-82.
  • Sargent, J.,Gidman, M., humphreys, M., and Utley, W. (1980). The disturbancecaused by school teachers to noise. Journal of Sound and Vibration, 62, 277-292.
  • Sezgin, S.,& Mutlu, A. (2017). Ülkemizde Gürültü Farkındalığı Sorunu: Şişli Örneği. Gazi Universitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(2), 676.
  • Singh, N.,& Davar, S. C. (2004). Noise pollution-sources, effects and control. Journal of Human Ecology, 16(3), 181-187.
  • Şahin, K., Şahin, A., & Bağcı, H. R. (2014). Sinop şehri ve yakın çevresindeki bazı okullarda gürültü kirliliği. Osmanlı Hâkimiyet Sahası Çalışmaları, 4(6), 20-31.
  • Şentürk, C.,& Sağnak, M. (2012). İlköğretim Okulu Müdürlerinin Liderlik Davranışları İle Okul İklimi Arasındaki İlişki, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 29-47.
  • Tamer-Bayazıt, N., Küçükçiftçi, S., & Şan, B. (2011). İlköğretim Okullarında Gürültüden Rahatsızlığın Alan Çalışmalarına Bağlı Olarak Saptanması, İTÜ Dergisi, 10(2), 169181.
  • Taş,S. (2010). Yenilikçi bir eğitim anlayışı: zilsiz okul. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2010(22), 207-226.
  • Tüzel, S. (2013). Sınıf içi gürültünün öğrencilerin dinleme sürecindeki bilişsel performansına etkisi. Eğitimde Kuram ve Uygulama. 2013, 9(4): 363-378
  • Varış, F. (1998). Eğitim Bilimine Giriş, İstanbul: Alkım Yayınları.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Merkit

Mızrap Bulunuz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 13 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 37

Kaynak Göster

APA Merkit, M., & Bulunuz, M. (2019). İlkokul Örnekleminde Gürültü Düzeyi Ölçümü ve Öğretmen Görüşleri Açısından Değerlendirilmesi: İzmir Örneği. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(37), 1-26.