Çevre eğitimi ve iklim değişikliği dersi öğrencilerin çevreye karşı duyarlı ve sorumluluk sahibi bireyler olarak yetişmesini sağlamak amacıyla 2022-2023 eğitim-öğretim döneminde ilköğretim programına eklenmiş seçmeli bir derstir. Ancak ilgili derste hedeflenen kazanımların nasıl kazandırılması gerektiğine ilişkin örnek etkinliklerin öğretim programı ve ders kitaplarında yeterince olmadığı görülmektedir. Bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Bundan dolayı çevre eğitimi ve iklim değişikliği dersi için geliştirilen etkinliklerin uygulanması sonucunda elde edilen öğrenci çalışmalarının, öğrenci görüşlerinin ve araştırmacı günlüklerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Sakarya ilinde bir devlet okulunda öğrenim gören 28 ilköğretim 8. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışma grubunda haftalık iki saat olmak üzere üç hafta boyunca üç etkinlik yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak öğrenci çalışmaları, yarı yapılandırılmış bireysel görüşme formu ve araştırmacı günlükleri kullanılmıştır. Bireysel görüşmelerden, araştırmacı günlüklerinden ve öğrenci ürünlerinden elde edilen veriler içerik analiziyle analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre “Nereden çıktı bu balon balıkları?” etkinliğinde öğrencilerin daha çok doğal denge, ekosistem ve besin zinciri kavramını yansıttığı, “Yapay et” etkinliğinde ikilemlerin tartışıldığı ve öğrencilerin doğal dengeyi göz önünde bulundurarak argümanlar geliştirdiği, “Proje yapıyorum” etkinliğinde toplumsal farkındalık oluşturacak projelerin geliştirildiği görülmüştür. Genel olarak öğrencilerin etkinlikleri sevdiği, ilginç buldukları, doğal dengeye ait bilgilerinin arttığı, çevre duyarlılıklarının geliştiği, ekosistem kavramını anladıkları, ikilem oluşturan konular için argüman geliştirebildikleri ve doğal denge için proje geliştirebildikleri sonuçlarına ulaşılmıştır.
Çevre eğitimi ve iklim değişikliği dersi etkinlikler ortaokul öğrencileri öğrenci çalışmaları günlükler bireysel görüşme durum çalışması
Araştırma sürecinde etkinlikleri içtenlikle yapan öğrencilerime, çalışmada uzman görüşlerini esirgemeyen ve çalışmanın şekillenmesinde her zaman destek veren değerli hocalarım Doç. Dr. Eda Demirhan’a, Doç. Dr. Aysun Öztuna Kaplan’a ve Prof. Dr. İsmail Önder’e teşekkür ederim.
Environmental education and climate change course is an elective course added to the primary education program in the 2022-2023 academic year in order to raise students as individuals who are sensitive and responsible for the environment. However, it is seen that sample activities on how to gain the targeted acquisitions in the relevant course are not enough in the curriculum and textbooks. In this study, the case study pattern, which is one of the qualitative research methods, was used. Therefore, it is aimed to evaluate the student studies, student opinions and researcher diaries obtained as a result of the implementation of the activities developed for the environmental education and climate change course. The study group of the research consists of 28 primary school 8th grade students studying in a state school in Sakarya. Three activities were carried out for three weeks, two hours per week, in the study group. Student studies, semi-structured individual interview form and researcher diaries were used as data collection tools. Data obtained from individual interviews, researcher diaries and student products were analyzed by content analysis. According to the results obtained, "Where did these puffer fish come from?" In the activity, it was seen that the students mostly reflected the concept of natural balance, ecosystem and food chain, the dilemmas were discussed in the "Artificial meat" activity, the students developed arguments by considering the natural balance, and the projects that would create social awareness were developed in the "I am making a project" activity. In general, it was concluded that the students liked the activities, found it interesting, their knowledge of the natural balance increased, their environmental awareness improved, they understood the concept of ecosystem, they could develop arguments for issues that cause dilemmas, and they could develop projects for natural balance.
Environmental education and climate change lesson activities secondary school students student studies diaries individual interview case study
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Haziran 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 2 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 23 Sayı: 1 |