Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BEYDÂVÎ TEFSİRİ’NDE BESMELE TAHLİLİ

Yıl 2012, Cilt: 14 Sayı: 26, 91 - 107, 15.12.2012

Öz

İslam dinine göre her işe besmele ile başlamak önemlidir. Yapılacak olan işe besmele ile başlamak ise şu anlama gelmektedir; Besmeleyi çeken kişi yaptığı işin cinsine uygun bir takdir yaparak örneğin; Allah'ın adı ile bu işe başlıyorum, (başlamak anlamında), O'nun adı ile yiyorum, O'nun adı ile okuyorum tarzında Bismillahirrahmanirrahim ifadesini söylemiş olur. Bir işin başında besmeleyi çekmenin, o işin bereketli olmasına vesile olacağı inancı, dinimizde yaygın olan bir kanaattir. Besmele konusuyla ilgili birçok makale yazılmıştır. Ancak, Beydavi tefsirindeki kadar beliğ ve felsefi bir şekilde diğer eserlerde ele alındığı söylenemez. Beydavi tefsirinde bu konuyla ilgili olan detayların (belağat açısından) diğer tefsir kaynaklarından daha çok olduğu; her kelimesinin tek tek incelendiği görülmektedir. Biz de bu çalışmamızda müellifin konuyla alakalı görüşlerini gün yüzüne çıkarmaya çalıştık.

Kaynakça

  • Aclûni, İsmail b. Muhammed, Keşful-Hafâ ve Müzilu'l-İlbâs amma İştehere mine'l- Ahâdisi alâ Elsineti'n-Nas, Beyrut: 1999.
  • Altuntaş, Halil-Şahin, Muzaffer, Kur’an Meâli, Ankara: DİB Yayınları, 2009.
  • Beğavi, Ebu Muhammed Hüseyin b.Mes’ud el Ferra, Meâlimü’t-Tenzil fi’t- Tefsiri ve’t- Te’vil, Beyrut: 1985.
  • Beyhaki, Ahmed b. Hüseyin, es-Sünenü’l-Kübrâ, Haydarâbâd,1355.
  • Bilmen, Ö. Nasuhi, Kur’an-ı Kerim’in Türkçe Meâli Âlisi ve Tefsiri, İstanbul, Bilmen Yayınevi,1994.
  • Cessas, Ebu Bekr Ahmed b. Ali er-Râzi, Ahkâmu’l-Kur’an, Beyrut: Dâru İhyâi’t-Turâs, 1985
  • Heyet, Mu’cemu’l-Vesît, , İstanbul: Çağrı Yayınları,1990.
  • İbn Âşur, Muhammed et-Tâhir b. Muhammed, et-Tahrir ve’t-Tenvir, Beyrut, 2000.
  • Karaman ve Diğerleri, Kur’an Yolu, Ankara: DİB Yayınları, 2006.
  • Konevi, Isamüddin İsmail b. Muhammed, Hâşiyetü Konevi alâ Tefsiri’l- Beydâvi, Bey- rut, 2001.
  • Şamil İslam Ansiklopedisi, İstanbul, trs.
  • Şeyhzâde, Muhyiddin Muhammed b. Muslihuddin Mustafa, Haşiye alâ Tefsiri Bey- dâvî, Beyrut,1999.
  • Şihâb, Ahmed b. Muhammed b. Ömer el-Hafâcî el-Mısrî, Haşiyetü’ş-Şihâb/ Înâyetü’l- Kâdî ve Kifâyetü’r-Râdî alâ Tefsîri’l-Beydâvî, Beyrut, trs.
  • Yazır, Elmalılı, Muhammed Hamdi, Hak Dini Kur’an Dili, İstanbul: Eser Neşriyat, 1979.
  • Suat,Yıldırım, ‚Besmele‛, DİA., İstanbul: TDV Yayınları,1992.

Analysis of Basmala in Beydavi’s Interpretation

Yıl 2012, Cilt: 14 Sayı: 26, 91 - 107, 15.12.2012

Öz

In Islam to start with Basmala is important for every work. To recite bismillah at the beginning
of every work means that the person has a mind to perfom an action in the name of Allah,the
compassionate, the merciful. The belief that to recite basmala leads to blessing is a common
belief in Islam. Many articles have been written on Basmala so far. But these articles are not so
fluent and philosophical as Baydawi‟s interpretation. In Baydawi commentary the details (in
terms of eloquence) of basmala are more than other sources of interpretation. Baydavi analyzed
each word his study carefully. In this study is handled Baydavi‟s view related to Basmala.
According to Islam it for any piece of work.. To recite bismillah while doing a piece of work
leads to blessing- plenteousness, or so to speak divine gift- is a common belief in Islam.. The
details pertaning to this topic in Baydawi‟s interpretation are much more in size and what‟s
more every word is analyzed or so to speak scrutinized carefully, so with this object in mind we
have humbly tried to brought to light the author‟s view regarding the topic.

Kaynakça

  • Aclûni, İsmail b. Muhammed, Keşful-Hafâ ve Müzilu'l-İlbâs amma İştehere mine'l- Ahâdisi alâ Elsineti'n-Nas, Beyrut: 1999.
  • Altuntaş, Halil-Şahin, Muzaffer, Kur’an Meâli, Ankara: DİB Yayınları, 2009.
  • Beğavi, Ebu Muhammed Hüseyin b.Mes’ud el Ferra, Meâlimü’t-Tenzil fi’t- Tefsiri ve’t- Te’vil, Beyrut: 1985.
  • Beyhaki, Ahmed b. Hüseyin, es-Sünenü’l-Kübrâ, Haydarâbâd,1355.
  • Bilmen, Ö. Nasuhi, Kur’an-ı Kerim’in Türkçe Meâli Âlisi ve Tefsiri, İstanbul, Bilmen Yayınevi,1994.
  • Cessas, Ebu Bekr Ahmed b. Ali er-Râzi, Ahkâmu’l-Kur’an, Beyrut: Dâru İhyâi’t-Turâs, 1985
  • Heyet, Mu’cemu’l-Vesît, , İstanbul: Çağrı Yayınları,1990.
  • İbn Âşur, Muhammed et-Tâhir b. Muhammed, et-Tahrir ve’t-Tenvir, Beyrut, 2000.
  • Karaman ve Diğerleri, Kur’an Yolu, Ankara: DİB Yayınları, 2006.
  • Konevi, Isamüddin İsmail b. Muhammed, Hâşiyetü Konevi alâ Tefsiri’l- Beydâvi, Bey- rut, 2001.
  • Şamil İslam Ansiklopedisi, İstanbul, trs.
  • Şeyhzâde, Muhyiddin Muhammed b. Muslihuddin Mustafa, Haşiye alâ Tefsiri Bey- dâvî, Beyrut,1999.
  • Şihâb, Ahmed b. Muhammed b. Ömer el-Hafâcî el-Mısrî, Haşiyetü’ş-Şihâb/ Înâyetü’l- Kâdî ve Kifâyetü’r-Râdî alâ Tefsîri’l-Beydâvî, Beyrut, trs.
  • Yazır, Elmalılı, Muhammed Hamdi, Hak Dini Kur’an Dili, İstanbul: Eser Neşriyat, 1979.
  • Suat,Yıldırım, ‚Besmele‛, DİA., İstanbul: TDV Yayınları,1992.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yakup Yüksel

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 14 Sayı: 26

Kaynak Göster

ISNAD Yüksel, Yakup. “BEYDÂVÎ TEFSİRİ’NDE BESMELE TAHLİLİ”. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 14/26 (Aralık 2012), 91-107. https://doi.org/10.17335/suifd.50967.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

SAUIFD bilginin yayılması ve zenginleşmesi için Açık Erişim Politikasına uymaktadır.