Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

NAHİV İLMİNDE KIYASA YÖNELTİLEN BAZI İTİRAZLAR

Yıl 2016, Cilt: 18 Sayı: 34, 73 - 91, 15.12.2016
https://doi.org/10.17335/sakaifd.286028

Öz

Arap  dilcileri,  dil  kurallarının  tespit  ve  tahlil  süreçlerinde  başta  istikrâ,  semâ‘  ve  kıyâs  olmak  üzere çeşitli yöntemlere başvurmuşlardır. İlk dönem dilcilerinin kullandıkları bu yöntemler daha  sonra gelen kimi dilciler tarafından eleştiri konusu olmuştur. Her biri kendi içinde eleştirilebilecek ve itiraz edilebilecek noktaları taşımakla birlikte bu itiraz ve eleştiriler daha çok kıyâs yöntemine yöneltilmiştir. Dilcilerin kıyâsa itiraz ettikleri ifade edildiğinde kıyâsa bir yöntem olarak karşı çıktıklarını vurgulamakla birlikte bu yöntemin nahiv ilminde kullanılmasına karşı çıktıklarının  belirtilmesi  yerinde  olacaktır.  Bu  çalışmada  dilcilerin  kıyâs  dışında  kural  tespit  sürecinde başvurdukları yöntem ve delillerden kısaca söz edilecektir. Ancak daha çok nahiv ilminde kıyâsın bir  yöntem  olarak  kullanılmasına  karşı  çıkış  gerekçeleri  ve  bu  itirazlara  verilen  cevaplar  söz konusu edilecektir.

Kaynakça

  • Abdulaziz, Muhammed Hasan, el-Kıyâs fi’l-lugati’l-Arabiyye, Kahire: Dâru’l-fikr el-
  • ArabÉ, 1995.
  • AfgânÉ, SaÉd, Fî usúli’n-nahv, Dımaşk: MüdÉriyyetu’l-kutub ve’l-matbúâti’l-câmiıyye,
  • 1994.
  • Avn, Hasan, el-Lugatu ve'n-nahv, İskenderiye: Matbaatu royâl, 1952.
  • Beşer, Kemâl, el-Lugatu’l-Arabiyye beyne’l-vehm ve súi’l-fehm, Kahire: Dâru garÉb, 1999.
  • Bingöl, Abdülkuddüs, “İstikrâ”, DİA, XXIII, İstanbul: 2001.
  • el-CumahÉ, Muhammed b. Sellâm, Tabakâtu fuhúli’ş-şuarâ (thk. Mahmud Muhammed
  • Şakir), Kahire: Matbaatu’l-medeni, tsz..
  • Çıkar, Mehmet Şirin, Kıyâs Bir ahiv súl İlmi KaynaÂı, Van: Ahenk Yayınları, 2007.
  • Ebú’l-Mekârim, Ali, súlü’t-tefkîri’n-nahvî, Kahire: Dâru ğarÉb, 2007.
  • EmÉn, Ahmed, “Medresetuȇl-kıyâs fiȇl-luga”, el-Mecma' el-ılmî el-Irâkî, sy. 1, Irak: 1950.
  • ȏȏȏȏȏȏȏȏ, Duha’l-İslâm, Kahire: Mektebetu’l-üsra, 2003.
  • GazzâlÉ, Ebú Hâmid Muhammed, Mi’yâru’l-ilm (thk. Süleyman Dünya), Mısır:
  • Dâru’l-maârif, 1961.
  • el-HamevÉ, ŞihâbuddÉn Ebú Abdullah Yâkut b. Abdullah, Muȁcemu’l-udebâ İrşâdu’l-
  • erîb ilâ maȁrifeti’l-edîb (thk. İhsân Abbâs), Beyrut: Daru’l-garbi’l-İslâmÉ, 1993.
  • Hasan, Abbas, “SarÉhu’r-ra’y fÉ’n-nahvi’l-ArabÉ: Dâuhú ve devâuhú”, Mecelletu risâle-
  • ti’l-İslâm, sy. 39, Kahire: tsz.
  • HasânÉn, Afâf, Fî edilleti’n-nahv, Kahire: Mektebetu’l-akademiyye, 1996.
  • Hassân, Temmâm, el-súl, Kahire: lemu’l-kütüb, 2000.
  • ȏȏȏȏȏȏȏȏ, Menâhicu’l-bahsi fî’l-luga, Kahire: Mektebetu’l-Angelo el-Mısriyye 1990.
  • HulvânÉ, Muhammed Hayrǰ súlü’n-nahvi’l-Arabî, Rabat: en-Nâşir el-AtlasÉ, 1983.
  • Hüseyin, Muhammed el-Hıdır, Dirâsâtu’n fî’l-Arabiyye ve târîhıhâ, Dımaşk: el-
  • Mektebu’l-İslâmÉ, Mektebetu Dari’l-feth, 1960.
  • ȏȏȏȏȏȏȏȏ, el-Kıyâs fî’l-lugati’l-Arabiyyeti, Kahire: el-Mektebetu’s-selefiyye, 1353.
  • İbn CinnÉ, Ebu’l-Feth Osman, el-Hasâis (thk. Muhammed Ali Neccâr), Kahire: Mekte-
  • betu’l-ilmiyye, 1952.
  • ȏȏȏȏȏȏȏȏ, el-Munsif şerhu kitâbi’t-Tasrîf (thk. Abdullah Emin İbrahim Mustafa), Kahi-
  • re: İdâratü’l-hayâti’t-türâsi’l-kadÉme, 1954.
  • İbn Hişâm, Ebú Muhammed Abdullah CemâlüddÉn, MuÂni’l-lebîb an kutubi’l-eârib
  • (thk. Abdüllatif Muhammed el-HatÉb), Kuveyt: Silsiletu’t-turâsiyye, 2000.
  • İbn Madâ, Ebu’l-Abbâs Ahmed b. Abdirrahmân b. Muhammed, er-Red ale’n-nuhât
  • (thk. Şevki Dayf), Dâru’l-maârif, tsz.
  • İbn Manzúr, Ebu’l-Fadl CemâlüddÉn Muhammed b. Mukerrem, Lisânu’l-Arab, Bey-
  • rut: Dâru sâdir, 1300.
  • İbnü’l-EnbârÉ, Ebu’l-Berekât Abdurrahman, el-İnsâf fî mesâili’l-hılâf beyne’l-Basriyyîn
  • ve’l-Kúfiyyîn, Kahire: Mektebetu’l-HancÉ, 2002.
  • ȏȏȏȏȏȏȏȏ, Lumau’l-edille fî usúli’n-nahv (thk. SaÉd el-AfgânÉ), Dımaşk: Matbaatu’l-
  • câmiati’s-Súriye, 1957.
  • Cd, Muhammed, súlu’n-nahvi’l-Arabî fî nazari’n-nuhât ve ra’yi İbn Madâ ve dav’i ılmi’l-
  • lugati’l-hadîs, Kahire: lemu’l-kütüb, 1989.
  • KıftÉ, CemâlüddÉn Ali b. Yusuf, İnbâhu’r-ruvât alâ enbâhi’n-nuhât (thk. Muhammed
  • Ebú’l-Fazl İbrahim), Kahire: Dâru’l-fikr el-arabÉ, Beyrut: Müessesetu’l-
  • kütübi’s-sekâfiyye, 1986.
  • MahzúmÉ, MehdÉ, Fî’n-nahvi’l-Arabî nakd ve tevcîh, Beyrut: Dâru’r-râidi’l-ArabÉ, 1986.
  • el-MeşhedânÉ, Mahmud Habib Şilâl/Şelâl, “en-Nahvu’l-ArabÉ muhâvelâtu teysÉrihÉ
  • ve tarâiki tedrÉsihÉ”, Mecelletu kulliyyeti’l-ulúmi’l-islâmiyye, Bağdat: Câmiatu
  • Bağdat, 2011.
  • Mekrem, Abdulâl Sâlim Ali, “en-Nahvu’l-ArabÉ ve’t-tecdÉd”, el-Beyân, sy. 50, Kuveyt,
  • 1970.
  • el-Milh, Hasan HamÉs, et-Tefkîru’l-ılmî fî’n-nahvi’l-Arabî, Ammân: Dâru’ş-şurúk, 2002.
  • Nahle, Mahmud Ahmed, súlu’n-nahvi’l-Arabî, Beyrut: Dâru’l-ulúmi’l-arabiyye,
  • 1987.
  • Ömer, Ahmed Muhtar, el-Bahsu’l-lugavî ınde’l-Arab, Kahire: lemu’l-kütüb, 1988.
  • RâcihÉ, Abduh, el-Lehecâtu’l-arabiyye fi’l-kırââti’l-Kur’âniyye, İskenderiye: Dâru’l-
  • ma’rifeti’l-câmiıyye, 1996.
  • ȏȏȏȏȏȏȏȏ, en-Nahvu’l-arabî ve’d-dersu’l-hadîs: bahsun fi’l-menhec, Beyrut: Dâru’n-
  • nahdati’l-arabiyye, 1979.
  • RummânÉ, Ebú’l-Hasen Ali b. İsa b. Ali, “el-Hudúd fi’n-nahvi li Ali b. İsa er-
  • RummânÉ”, el-Mevrid (thk. Betül Kasım Nasır), sy. 1, Irak: 1995.
  • SaÉd, Abdulvâris Mebrúk, Fî ıslâhı’n-nahvi’l-Arabî, Kuvet: Daru’l-kalem, 1985.
  • es-Saȁrân, Muhammed, Ilmu’l-luga, Beyrut: Dâru’n-nahdati’l-arabiyye, tsz.
  • es-SâmerrâÉ, İbrahim, en-Nahvu’l-Arabî fî muvâceheti’l-asr, Beyrut: Dâru’l-ciyl, 1995.
  • SÉbeveyh, Ebú Bişr Amr b. Osman b. Kanber, el-Kitâb (thk. Abdüsselâm Muhammed
  • Hârun), Kahire: Mektebetu’l-HancÉ, 1988.
  • es-SüyútÉ, CelâlüddÉn, BuÂyetu’l-vuât fî tabakâti’l-lugaviyyîn ve’n-nuhât (thk. Muham-
  • med Ebú’l-Fazl İbrahim), Beyrut: Dâru’l-fikr, 1979.
  • ȏȏȏȏȏȏȏȏ, el-İktirâh fî ılmi usúli’n-nahv, yy., Dâru’l-ma’rifeti’l-câmiıyye, 2006.
  • ȏȏȏȏȏȏȏȏ, Hem’u’l-hevâmi’ fî şerhi Cem’ı’l-cevâmi’ (thk. Ahmed ŞemsüddÉn), Beyrut:
  • Dâru’l-kütübi’l-ilmiyye, 1998.
  • ŞâhÉn, Abdussabúr, “Muşkilâtu’l-kıyâs fi’l-lugati’l-Arabiyye”, Âlemu'l-fikr, sy. 3,
  • Kuveyt: 1970.
  • TerzÉ, Fuâd Hannâ, Fî usúli’l-luga ve’n-nahv, Beyrut: Dâru’l-kütüb, 1969.
  • ZeccâcÉ, Ebú’l-Kâsım Abdurrahman b. İsmail, Mecâlisu’l-ulemâ (thk. Abdüsselâm
  • Muhammed Hârun), Kuveyt: Matbaatu Hukúmeti Kuveyt, 1984.
  • ZübeydÉ, SaÉd Câsim, el-Kıyâs fi’n-nahvi’l-ArabîDZ neş’etuhu ve tatavvuruhu, Amman:
  • Dâru’ş-şurúk, 1997.

Some Objections Directed Against the “Qiyâs” in the Nahw

Yıl 2016, Cilt: 18 Sayı: 34, 73 - 91, 15.12.2016
https://doi.org/10.17335/sakaifd.286028

Öz

Arab linguists apply to distinctive methods in the process of determination and analysis of
language rules mainly such as istiqrâ, semâ’ and qiyâs. These methods, which have been preferred
by the first linguists, have been criticized by the later ones. Although these critiques
have some points criticizable and opposable, they are principally directed towards the method
of qiyâs. It is significant to stress that while the linguists are against qiyâs as a method in
general, they also oppose to the practice of this method in the science of nahw. This study
basically focuses on the grounds of opposition to the practice of qiyâs as a method in the science
of nahw and on the answers to these objections. Moreover, the study aims to provide a brief
exposition of the methods and proofs which have been applied by the linguists in the process of
the determination of the rules besides qiyâs.

Kaynakça

  • Abdulaziz, Muhammed Hasan, el-Kıyâs fi’l-lugati’l-Arabiyye, Kahire: Dâru’l-fikr el-
  • ArabÉ, 1995.
  • AfgânÉ, SaÉd, Fî usúli’n-nahv, Dımaşk: MüdÉriyyetu’l-kutub ve’l-matbúâti’l-câmiıyye,
  • 1994.
  • Avn, Hasan, el-Lugatu ve'n-nahv, İskenderiye: Matbaatu royâl, 1952.
  • Beşer, Kemâl, el-Lugatu’l-Arabiyye beyne’l-vehm ve súi’l-fehm, Kahire: Dâru garÉb, 1999.
  • Bingöl, Abdülkuddüs, “İstikrâ”, DİA, XXIII, İstanbul: 2001.
  • el-CumahÉ, Muhammed b. Sellâm, Tabakâtu fuhúli’ş-şuarâ (thk. Mahmud Muhammed
  • Şakir), Kahire: Matbaatu’l-medeni, tsz..
  • Çıkar, Mehmet Şirin, Kıyâs Bir ahiv súl İlmi KaynaÂı, Van: Ahenk Yayınları, 2007.
  • Ebú’l-Mekârim, Ali, súlü’t-tefkîri’n-nahvî, Kahire: Dâru ğarÉb, 2007.
  • EmÉn, Ahmed, “Medresetuȇl-kıyâs fiȇl-luga”, el-Mecma' el-ılmî el-Irâkî, sy. 1, Irak: 1950.
  • ȏȏȏȏȏȏȏȏ, Duha’l-İslâm, Kahire: Mektebetu’l-üsra, 2003.
  • GazzâlÉ, Ebú Hâmid Muhammed, Mi’yâru’l-ilm (thk. Süleyman Dünya), Mısır:
  • Dâru’l-maârif, 1961.
  • el-HamevÉ, ŞihâbuddÉn Ebú Abdullah Yâkut b. Abdullah, Muȁcemu’l-udebâ İrşâdu’l-
  • erîb ilâ maȁrifeti’l-edîb (thk. İhsân Abbâs), Beyrut: Daru’l-garbi’l-İslâmÉ, 1993.
  • Hasan, Abbas, “SarÉhu’r-ra’y fÉ’n-nahvi’l-ArabÉ: Dâuhú ve devâuhú”, Mecelletu risâle-
  • ti’l-İslâm, sy. 39, Kahire: tsz.
  • HasânÉn, Afâf, Fî edilleti’n-nahv, Kahire: Mektebetu’l-akademiyye, 1996.
  • Hassân, Temmâm, el-súl, Kahire: lemu’l-kütüb, 2000.
  • ȏȏȏȏȏȏȏȏ, Menâhicu’l-bahsi fî’l-luga, Kahire: Mektebetu’l-Angelo el-Mısriyye 1990.
  • HulvânÉ, Muhammed Hayrǰ súlü’n-nahvi’l-Arabî, Rabat: en-Nâşir el-AtlasÉ, 1983.
  • Hüseyin, Muhammed el-Hıdır, Dirâsâtu’n fî’l-Arabiyye ve târîhıhâ, Dımaşk: el-
  • Mektebu’l-İslâmÉ, Mektebetu Dari’l-feth, 1960.
  • ȏȏȏȏȏȏȏȏ, el-Kıyâs fî’l-lugati’l-Arabiyyeti, Kahire: el-Mektebetu’s-selefiyye, 1353.
  • İbn CinnÉ, Ebu’l-Feth Osman, el-Hasâis (thk. Muhammed Ali Neccâr), Kahire: Mekte-
  • betu’l-ilmiyye, 1952.
  • ȏȏȏȏȏȏȏȏ, el-Munsif şerhu kitâbi’t-Tasrîf (thk. Abdullah Emin İbrahim Mustafa), Kahi-
  • re: İdâratü’l-hayâti’t-türâsi’l-kadÉme, 1954.
  • İbn Hişâm, Ebú Muhammed Abdullah CemâlüddÉn, MuÂni’l-lebîb an kutubi’l-eârib
  • (thk. Abdüllatif Muhammed el-HatÉb), Kuveyt: Silsiletu’t-turâsiyye, 2000.
  • İbn Madâ, Ebu’l-Abbâs Ahmed b. Abdirrahmân b. Muhammed, er-Red ale’n-nuhât
  • (thk. Şevki Dayf), Dâru’l-maârif, tsz.
  • İbn Manzúr, Ebu’l-Fadl CemâlüddÉn Muhammed b. Mukerrem, Lisânu’l-Arab, Bey-
  • rut: Dâru sâdir, 1300.
  • İbnü’l-EnbârÉ, Ebu’l-Berekât Abdurrahman, el-İnsâf fî mesâili’l-hılâf beyne’l-Basriyyîn
  • ve’l-Kúfiyyîn, Kahire: Mektebetu’l-HancÉ, 2002.
  • ȏȏȏȏȏȏȏȏ, Lumau’l-edille fî usúli’n-nahv (thk. SaÉd el-AfgânÉ), Dımaşk: Matbaatu’l-
  • câmiati’s-Súriye, 1957.
  • Cd, Muhammed, súlu’n-nahvi’l-Arabî fî nazari’n-nuhât ve ra’yi İbn Madâ ve dav’i ılmi’l-
  • lugati’l-hadîs, Kahire: lemu’l-kütüb, 1989.
  • KıftÉ, CemâlüddÉn Ali b. Yusuf, İnbâhu’r-ruvât alâ enbâhi’n-nuhât (thk. Muhammed
  • Ebú’l-Fazl İbrahim), Kahire: Dâru’l-fikr el-arabÉ, Beyrut: Müessesetu’l-
  • kütübi’s-sekâfiyye, 1986.
  • MahzúmÉ, MehdÉ, Fî’n-nahvi’l-Arabî nakd ve tevcîh, Beyrut: Dâru’r-râidi’l-ArabÉ, 1986.
  • el-MeşhedânÉ, Mahmud Habib Şilâl/Şelâl, “en-Nahvu’l-ArabÉ muhâvelâtu teysÉrihÉ
  • ve tarâiki tedrÉsihÉ”, Mecelletu kulliyyeti’l-ulúmi’l-islâmiyye, Bağdat: Câmiatu
  • Bağdat, 2011.
  • Mekrem, Abdulâl Sâlim Ali, “en-Nahvu’l-ArabÉ ve’t-tecdÉd”, el-Beyân, sy. 50, Kuveyt,
  • 1970.
  • el-Milh, Hasan HamÉs, et-Tefkîru’l-ılmî fî’n-nahvi’l-Arabî, Ammân: Dâru’ş-şurúk, 2002.
  • Nahle, Mahmud Ahmed, súlu’n-nahvi’l-Arabî, Beyrut: Dâru’l-ulúmi’l-arabiyye,
  • 1987.
  • Ömer, Ahmed Muhtar, el-Bahsu’l-lugavî ınde’l-Arab, Kahire: lemu’l-kütüb, 1988.
  • RâcihÉ, Abduh, el-Lehecâtu’l-arabiyye fi’l-kırââti’l-Kur’âniyye, İskenderiye: Dâru’l-
  • ma’rifeti’l-câmiıyye, 1996.
  • ȏȏȏȏȏȏȏȏ, en-Nahvu’l-arabî ve’d-dersu’l-hadîs: bahsun fi’l-menhec, Beyrut: Dâru’n-
  • nahdati’l-arabiyye, 1979.
  • RummânÉ, Ebú’l-Hasen Ali b. İsa b. Ali, “el-Hudúd fi’n-nahvi li Ali b. İsa er-
  • RummânÉ”, el-Mevrid (thk. Betül Kasım Nasır), sy. 1, Irak: 1995.
  • SaÉd, Abdulvâris Mebrúk, Fî ıslâhı’n-nahvi’l-Arabî, Kuvet: Daru’l-kalem, 1985.
  • es-Saȁrân, Muhammed, Ilmu’l-luga, Beyrut: Dâru’n-nahdati’l-arabiyye, tsz.
  • es-SâmerrâÉ, İbrahim, en-Nahvu’l-Arabî fî muvâceheti’l-asr, Beyrut: Dâru’l-ciyl, 1995.
  • SÉbeveyh, Ebú Bişr Amr b. Osman b. Kanber, el-Kitâb (thk. Abdüsselâm Muhammed
  • Hârun), Kahire: Mektebetu’l-HancÉ, 1988.
  • es-SüyútÉ, CelâlüddÉn, BuÂyetu’l-vuât fî tabakâti’l-lugaviyyîn ve’n-nuhât (thk. Muham-
  • med Ebú’l-Fazl İbrahim), Beyrut: Dâru’l-fikr, 1979.
  • ȏȏȏȏȏȏȏȏ, el-İktirâh fî ılmi usúli’n-nahv, yy., Dâru’l-ma’rifeti’l-câmiıyye, 2006.
  • ȏȏȏȏȏȏȏȏ, Hem’u’l-hevâmi’ fî şerhi Cem’ı’l-cevâmi’ (thk. Ahmed ŞemsüddÉn), Beyrut:
  • Dâru’l-kütübi’l-ilmiyye, 1998.
  • ŞâhÉn, Abdussabúr, “Muşkilâtu’l-kıyâs fi’l-lugati’l-Arabiyye”, Âlemu'l-fikr, sy. 3,
  • Kuveyt: 1970.
  • TerzÉ, Fuâd Hannâ, Fî usúli’l-luga ve’n-nahv, Beyrut: Dâru’l-kütüb, 1969.
  • ZeccâcÉ, Ebú’l-Kâsım Abdurrahman b. İsmail, Mecâlisu’l-ulemâ (thk. Abdüsselâm
  • Muhammed Hârun), Kuveyt: Matbaatu Hukúmeti Kuveyt, 1984.
  • ZübeydÉ, SaÉd Câsim, el-Kıyâs fi’n-nahvi’l-ArabîDZ neş’etuhu ve tatavvuruhu, Amman:
  • Dâru’ş-şurúk, 1997.
Toplam 78 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yonis İnanç

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 18 Sayı: 34

Kaynak Göster

ISNAD İnanç, Yonis. “NAHİV İLMİNDE KIYASA YÖNELTİLEN BAZI İTİRAZLAR”. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 18/34 (Aralık 2016), 73-91. https://doi.org/10.17335/sakaifd.286028.

Cited By

Arap Gramerinde Şâz Olgusu
Bingöl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
ETHEM DEMİR
https://doi.org/10.34085/buifd.620515

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

SAUIFD bilginin yayılması ve zenginleşmesi için Açık Erişim Politikasına uymaktadır.