The isnād is the main building block of the science of hadith in terms of introducing narrators who in the centre of the narrative tradition and revealing the information value of the narrations. Jarḥ taʿdīl terms and informations in biographical sources are supporting datum the isnād system. Jarḥ-taʿdīl terms used are the results of the critiques intended for narrator within the framework of ḥadīth sciences. These terms determine the fate of the narration in terms of acceptance and rejection. In addition, there are different concepts that are not used as terms of jarḥ and taʿdīl but used in introducing of narrator. These concepts, point to the general identity of the narrator in the history of narration, accompanied the jarḥ-taʿdīl terms as well as used detachedly. Ṣāḥib ḥadīth is one of the mentioned concepts. This concept, which is more known with the use of Aṣḥāb ḥadīth that is the name of a system of thought and attitude, is frequently used in works of jarḥ taʿdīl and sources of biographical. In most of these introductions, are raised through the mentioned concept; the features of narrator in the tradition of narration, the narration accumulation of him, the ḥadīths which he narrated or he was mentioned in the isnāds and the narrators and towns which he obtained the narration accumulation. Thus it is informed about identy of mentioned narrator because of phenomenon of the ḥadīth narration.
Ahatlı, Erdinç. “Yahya b. Maîn’in Eserleri ve Kullandığı İhtilaflı ve Garib Lafızlar”. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 1(1996): 211-232.
Aydınlı, Abdullah. Hadis Istılahları Sözlüğü. İstanbul: MÜİF Yayınları, 2011.
Begavî, Ebu’l-Kâsım. Mu’cemu’s-sahâbe. Nşr. Muhammed el-Emîn b. Muhammed Mahmûd Ahmed. 5 Cilt. Kuveyt: Mektebetü Dâru’l-Beyân, ts.
Herevî, Ebu’l-Fadl. el-Mu’cemu fî müştebehi esâmi’l-muhaddisîn. Thk. Nazar Muhammed el-Fâreyâbî. Riyâd: Mektebetü’r-Rüşd, 1411/1991.
İbn Abdülhâdî, Ebû Abdillah ed-Dımeşkî. Tabakâtü ulemâi’l-hadis. Thk. Ekrem el-Bûşî, İbrahim ez-Zebîk. 4 Cilt. Beyrut: Müessesetü’r-Risâle, 1417/1996.
İbn Adî, Ebû Ahmed el-Cürcânî. el-Kâmil fî duafâi’r-ricâl. Thk. Adil Ahmed Abdülmevcûd, Muhammed Muavviz, Abdülfettah Ebû Sünne. 8 Cilt. Beyrut: el-Kütübü’l-İlmiyye, 1418/1997.
İbn Asâkir, Ebu’l-Kâsım. Târîhu Dımeşk. Thk. Amr b. Garâme el-Amrî. 80 Cilt. Beyrut: Dâru’l-Fikr, 1415/1995.
İbn Ebû Hâtim, Ebû Muhammed Abdurrahman. el-Cerh ve’t-ta’dîl. 9 Cilt. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, Haydarâbâd, 1372/1953 tarihli baskının ofseti.
İbn Ebû Hayseme, Ebû Bekir. et-Târîhu’l-kebîr. Thk. Salâh b. Fethî Hilâl. 4 Cilt. Kahire: el-Fâru’l-Hadîsiyye, 1427/2006.
İbn Hacer, Ebu’l-Fadl el-Askalânî. en-Nüket alâ kitâbi İbni’s-Salâh. Nşr. Rebi’ b. Hâdî Umeyr. Riyâd: Dâru’r-Râye, 1415/1994.
İbn Hacer, Ebu’l-Fadl el-Askalânî. Lisânu’l-Mîzân. 7 Cilt. Beyrut: Müessesetü’l-İlmî, 1390/1971.
İbn Hacer, Ebu’l-Fadl el-Askalânî. Takrîbu’t-Tehzîb. Thk. Muhammed Avvâme. Suriye: Dâru’r-Reşîd, 1406/1986.
Nesâî, Ebû Abdirrahman. Tesmiyetü meşâyihi Ebî Abdirrahman Ahmed b. Şuayb b. Ali en-Nesâî ellezîne semia minhum ve zikru’l-müdellisîn. Nşr. eş-Şerif Hâtim b. Arif el-Avnî. Mekke: Dâru Âlemi’l-Fevâid, 1423/2003.
Rivâyet geleneğinin merkezinde yer alan râvîleri tanıtması, rivâyetlerin bilgi değerini ortaya koyması açısından isnâd, hadis ilminin temel yapı taşıdır. Cerh-tadil terimleri ve biyografik kaynaklardaki bilgiler isnâd sistemini destekleyen verilerdir. Kullanılan cerh- tadil lafızları hadis ilimleri çerçevesinde râvîye yönelik yapılan kritiğin sonuçlarıdır. Bu lafızlar, kabul ve red açısından rivâyetin âkibetini belirlemektedir. Bunun yanında cerh ve tadil terimleri olarak değerlendirilmeyen ancak râvînin tanıtımında kullanılan farklı lafızlar bulunmaktadır. Râvînin daha çok rivâyet tarihindeki genel kimliğine işaret eden bu lafızlar, cerh- tadil terimlerine eşlik ettiği gibi müstakil olarak da kullanılmıştır. Sâhibu hadis söz konusu lafızlardan biridir. Daha çok bir düşünce sistemi ve tavrın adı olan Ashâb-ı hadis kullanımıyla bilinen bu kavrama, cerh- tadil türü eserlerde ve biyografik kaynaklarda râvî tanıtımlarında sıklıkla başvurulmaktadır. Bu tanıtımların çoğunda söz konusu kavram aracılığı ile râvînin; rivâyet geleneğindeki özellikleri, rivâyet birikimi, rivâyet ettiği veya senedinde yer aldığı hadisler, rivâyet birikimini elde ettiği râvîler ve beldeler gündeme getirilmektedir. Böylece hadis rivâyet olgusu açısından söz konusu râvînin kimliği hakkında bilgilendirme yapılmaktadır.
Ahatlı, Erdinç. “Yahya b. Maîn’in Eserleri ve Kullandığı İhtilaflı ve Garib Lafızlar”. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 1(1996): 211-232.
Aydınlı, Abdullah. Hadis Istılahları Sözlüğü. İstanbul: MÜİF Yayınları, 2011.
Begavî, Ebu’l-Kâsım. Mu’cemu’s-sahâbe. Nşr. Muhammed el-Emîn b. Muhammed Mahmûd Ahmed. 5 Cilt. Kuveyt: Mektebetü Dâru’l-Beyân, ts.
Herevî, Ebu’l-Fadl. el-Mu’cemu fî müştebehi esâmi’l-muhaddisîn. Thk. Nazar Muhammed el-Fâreyâbî. Riyâd: Mektebetü’r-Rüşd, 1411/1991.
İbn Abdülhâdî, Ebû Abdillah ed-Dımeşkî. Tabakâtü ulemâi’l-hadis. Thk. Ekrem el-Bûşî, İbrahim ez-Zebîk. 4 Cilt. Beyrut: Müessesetü’r-Risâle, 1417/1996.
İbn Adî, Ebû Ahmed el-Cürcânî. el-Kâmil fî duafâi’r-ricâl. Thk. Adil Ahmed Abdülmevcûd, Muhammed Muavviz, Abdülfettah Ebû Sünne. 8 Cilt. Beyrut: el-Kütübü’l-İlmiyye, 1418/1997.
İbn Asâkir, Ebu’l-Kâsım. Târîhu Dımeşk. Thk. Amr b. Garâme el-Amrî. 80 Cilt. Beyrut: Dâru’l-Fikr, 1415/1995.
İbn Ebû Hâtim, Ebû Muhammed Abdurrahman. el-Cerh ve’t-ta’dîl. 9 Cilt. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, Haydarâbâd, 1372/1953 tarihli baskının ofseti.
İbn Ebû Hayseme, Ebû Bekir. et-Târîhu’l-kebîr. Thk. Salâh b. Fethî Hilâl. 4 Cilt. Kahire: el-Fâru’l-Hadîsiyye, 1427/2006.
İbn Hacer, Ebu’l-Fadl el-Askalânî. en-Nüket alâ kitâbi İbni’s-Salâh. Nşr. Rebi’ b. Hâdî Umeyr. Riyâd: Dâru’r-Râye, 1415/1994.
İbn Hacer, Ebu’l-Fadl el-Askalânî. Lisânu’l-Mîzân. 7 Cilt. Beyrut: Müessesetü’l-İlmî, 1390/1971.
İbn Hacer, Ebu’l-Fadl el-Askalânî. Takrîbu’t-Tehzîb. Thk. Muhammed Avvâme. Suriye: Dâru’r-Reşîd, 1406/1986.
Nesâî, Ebû Abdirrahman. Tesmiyetü meşâyihi Ebî Abdirrahman Ahmed b. Şuayb b. Ali en-Nesâî ellezîne semia minhum ve zikru’l-müdellisîn. Nşr. eş-Şerif Hâtim b. Arif el-Avnî. Mekke: Dâru Âlemi’l-Fevâid, 1423/2003.
Engin, S. (2018). BİR KAVRAMIN ANALİZİ: HADİS İLİMLERİ AÇISINDAN “SÂHİBU HADİS”. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 20(38), 57-85. https://doi.org/10.17335/sakaifd.469151
AMA
Engin S. BİR KAVRAMIN ANALİZİ: HADİS İLİMLERİ AÇISINDAN “SÂHİBU HADİS”. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. Aralık 2018;20(38):57-85. doi:10.17335/sakaifd.469151
Chicago
Engin, Sezai. “BİR KAVRAMIN ANALİZİ: HADİS İLİMLERİ AÇISINDAN ‘SÂHİBU HADİS’”. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 20, sy. 38 (Aralık 2018): 57-85. https://doi.org/10.17335/sakaifd.469151.
EndNote
Engin S (01 Aralık 2018) BİR KAVRAMIN ANALİZİ: HADİS İLİMLERİ AÇISINDAN “SÂHİBU HADİS”. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 20 38 57–85.
IEEE
S. Engin, “BİR KAVRAMIN ANALİZİ: HADİS İLİMLERİ AÇISINDAN ‘SÂHİBU HADİS’”, Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 20, sy. 38, ss. 57–85, 2018, doi: 10.17335/sakaifd.469151.
ISNAD
Engin, Sezai. “BİR KAVRAMIN ANALİZİ: HADİS İLİMLERİ AÇISINDAN ‘SÂHİBU HADİS’”. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 20/38 (Aralık 2018), 57-85. https://doi.org/10.17335/sakaifd.469151.
JAMA
Engin S. BİR KAVRAMIN ANALİZİ: HADİS İLİMLERİ AÇISINDAN “SÂHİBU HADİS”. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2018;20:57–85.
MLA
Engin, Sezai. “BİR KAVRAMIN ANALİZİ: HADİS İLİMLERİ AÇISINDAN ‘SÂHİBU HADİS’”. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 20, sy. 38, 2018, ss. 57-85, doi:10.17335/sakaifd.469151.
Vancouver
Engin S. BİR KAVRAMIN ANALİZİ: HADİS İLİMLERİ AÇISINDAN “SÂHİBU HADİS”. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2018;20(38):57-85.