Rus edebiyatının önde gelen temsilcilerinden Viktor Pelevin,
90’lardaki çağdaşı birçok post-Sovyet yazarın aksine eserlerinde sadece Sovyet
dönemini eleştirmekle kalmamış aynı zamanda Sovyetler Birliği dağıldıktan sonra
Rus toplumunun karşı karşıya kaldığı yeni toplumsal sorunları da ele almıştır.
Komünist ideolojinin çökmesiyle birlikte Rus toplumu kendini gerçeklik
duygusunun kaybolduğu düşünsel ve ideolojik bir boşlukta bulmuştur. Uzun yıllar
boyunca sahip olduğu bütün değerler sistemini kaybetmesinin neticesi olarak da yeni
bir kimlik arayışına yönelmiştir. Rus kültüründeki düşünsel ve ideolojik boşluk
olgusu, yeni bir kimlik arayışı Pelevin’in eserlerinin ana konusu olmuştur.
Bu makale, Rusya’da ekonomik, sosyal ve politik dönüşümlerin hızlı bir şekilde gerçekleştiği
1999 yılında yazılan Generation “П” (P Kuşağı) adlı eseri incelemektedir. Generation “П”, düşünsel ve
ideolojik boşluğu tüketici kapitalist hayallerle doldurmaya çalışan
yeni ütopyacı düşünceyi eleştiren distopik bir eserdir. Yazar, Rus toplumunun
kültürel dönüşümünde kapitalizmin ve tüketimin etkisini distopik bir bakış
açısıyla yansıtarak ele alır. Bu etki, eserde genç ve idealist bir şairden
reklam metni yazarına dönüşen eserin kahramanı Vavilen Tatarski’nin deneyimleri
aracılığıyla tasvir edilmektedir. Pelevin ayrıca post-Sovyet dönemdeki reklamcılığın
ve Sovyetler Birliği’ndeki propagandanın, kullandıkları yöntem ve sahip
oldukları manipülatif etki bakımından paralellik gösterdiğine dikkat
çekmektedir. Bu çalışmanın amacı ise eserin eleştirel söylemini ve bu söylemde İngilizce
sözcükler ve reklam sloganları gibi dil araçlarının işlevini tanımlamaktır. Eser,
bir distopya olarak ele alındığından edebiyatta distopya türünün tarihsel
serüvenine kısaca değinilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 2 |