Destinasyon kişiliği kavramı, bir turizm destinasyonunun insani özelliklerle özdeşleştirilmesi anlamına gelmekte olup destinasyonun ayırt edici niteliklerinin, turistler tarafından bir insanın kişilik özellikleri gibi algılanmasını ifade etmektedir. Turistlerin bir destinasyonu tercih etmelerinde, o destinasyonun sahip olduğu kişilik özellikleri büyük rol oynamaktadır. Bu nedenle, destinasyon kişiliği, turizm pazarlamacıları tarafından turistlerin destinasyon seçimlerini etkileyen önemli bir faktör olarak görülmektedir. Çünkü bu kavram destinasyonların kendilerini nasıl sunduklarını ve turistlerin bu destinasyonları nasıl algıladıklarını anlamaya yönelik olarak paydaşlara önemli bir çerçeve sunar. Bu noktadan hareketle, yapılan çalışmanın amacı, Balıkesir iline bağlı Erdek ilçesinin destinasyon kişiliğini ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın örneklemini 2024 yılının haziran ve temmuz aylarında Erdek destinasyonunu ziyaret eden 208 yerli turist oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak katılımcılara anket uygulanmış ve anket formunda Aaker’ın (1997) geliştirdiği “Marka Kişiliği Ölçeği”nin Ekinci ve Hosany (2006) tarafından destinasyonlara uyarlanmış hali olan “Destinasyon Kişiliği Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçekte 27 ifade yer almakta olup anket formları ilçeye gelen turistlere yüz yüze doldurtulmuştur. Elde edilen veriler sosyal bilimler alanında yaygın olarak kullanılan bir paket programa kodlanmış ve verilerin analizinde betimsel analizler (frekans, yüzde ve aritmetik ortalama vb.) ile istatistiksel analizler (faktör analizi, güvenirlik analizi vb.) kullanılmıştır. Analizler sonucunda Erdek destinasyonunun kişiliği, yetkinlik, samimiyet, çekicilik, heyecan verici ve sertlik olmak üzere beş boyut olarak belirlenmiştir. Ölçekte yer alan ifadeler arasında aritmetik ortalaması en yüksek olan üç ifade; aile odaklı, samimi ve özgün olarak tespit edilmiştir. Diğer bir ifadeyle Erdek’e gelen turistler destinasyonu aileye yoğunlaşan, içten ve kendine özgü gibi olumlu kişilik özellikleri ile tanımlamışlardır. En düşük aritmetik ortalamaya sahip üç ifade ise kaba, sert ve erkeksi olarak belirlenmiştir.
Etik kurul onayı alınmış ve dergi sayfasına eklenmiştir.
Bu makale bir proje çıktısı olup TÜBİTAK tarafından desteklenmektedir.
The concept of destination personality refers to associating a tourism destination with human characteristics, implying that the distinctive attributes of a destination are perceived by tourists as akin to the personality traits of a person. Destination personality is considered by tourism marketers to be a significant factor influencing tourists' destination choices. This concept provides stakeholders with a crucial framework to understand how destinations present themselves and how tourists perceive these destinations. The personality traits of a destination play a significant role in tourists’ preferences for that destination. Based on this perspective, the aim of this study is to reveal the destination personality of Erdek, a district of Balıkesir Province. The sample of the research consists of 208 domestic tourists who visited the Erdek destination in June and July 2024. As a data collection tool, a survey was conducted with participants, utilizing the "Destination Personality Scale," an adaptation of Aaker's (1997) "Brand Personality Scale" to destinations by Ekinci and Hosany (2006). The scale contains 27 items, and the survey forms were filled out face-to-face by tourists visiting the district. The collected data were coded into a software package commonly used in the social sciences, and descriptive analyses (frequency, percentage, arithmetic mean, etc.) as well as statistical analyses (factor analysis, reliability analysis, etc.) were performed. The analyses revealed that the destination personality of Erdek consists of five dimensions: competence, sincerity, attractiveness, excitement, and ruggedness. Among the items in the scale, the three with the highest arithmetic means were identified as family-oriented, sincere, and unique. In other words, tourists visiting Erdek characterized the destination with positive personality traits such as family-focused, genuine, and distinctive. Conversely, the three items with the lowest arithmetic means were identified as rude, rugged, and masculine.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Rekreasyon, Tatil ve Turizm Coğrafyası |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 26 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 28 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 3 |