Kur’an’ın nüzul döneminde yazıldığı hususunda İslam dünyasında genel bir ittifak bulunmaktadır. Bu dönemde Hz. Peygamber’in vahiy kâtiplerine Kur’an’ı yazdırdığı kabul edilmektedir. Ancak nüzul döneminin hicretle birlikte Mekke ve Medine olarak ikiye ayrıldığı dikkate alındığında, oryantalistlerin ve bazı Müslüman araştırmacıların Kur’an’ın Mekke döneminde yazılmadığı, yalnızca ezberlendiği yönündeki iddialarının, bazı Müslümanların zihinlerinde Kur’an’ın mevsukiyetine dair soru işaretleri doğurduğu görülmektedir. Bu sebeple kimi Müslüman araştırmacılar, Mekke’de yazım konusunda herhangi bir tereddüdün bulunmadığını vurgulayarak söz konusu iddiaları görmezden gelmiş, kimileri ise bu iddialara cevap vermek ve Mekke döneminde Kur’an’ın yazıldığını delillendirmek amacıyla çeşitli çalışmalar kaleme almıştır. Zira Kur’an’ın başlangıçtan itibaren Mekke’de yazıldığının ortaya konması, metnin mevsukiyeti ve vahyin korunmuşluğu hakkındaki şüphelerin bertaraf edilmesi açısından önemlidir. Kur’an’ın Mekke döneminde yazılması hususunda ön plana çıkarılan rivayet türündeki delillere yaklaşımların değerlendirilmesini ele alan bu çalışma neticesinde, gerekli ilmî titizlik gösterilmeden kullanılan bazı delillerin tutarlı olmadığı, bazılarının ise farklı biçimlerde yorumlandığı tespit edilmiştir. Ayrıca bazı araştırmacıların Medine dönemine ait olan olay ve durumları delil olarak kullanmaları, onların zihinlerinde nüzul döneminin Mekke ve Medine şeklinde iki ayrı safha olarak değil, bütüncül bir dönem olarak tasavvur edildiğini göstermiştir. Bunun yanı sıra delil olarak ileri sürülen bazı varsayımların, esasen günümüzdeki yazılı kültür merkezli anlayışın İslam’ın ilk dönemlerine uyarlanmasından ibaret olduğu da anlaşılmıştır. Dolayısıyla Kur’an’ın Mekke’de yazımını delillendirecek olan çalışmaların rivayetleri, tarihsel bağlamından bağımsız olarak ele almaması ve şayet konuyla ilgili varsayımlar ileri sürülecekse bunların da mümkün olduğunca nüzul döneminin şartlarıyla uyumlu olmasının gerekliliği ortaya çıkmıştır.
Tefsir Kur’an’ın Yazımı Mekke Dönemi Rivayetlerin Tutarlılığı
There exists a general consensus within the Islamic world that the Qur’an was written down during the period of its revelation. It is acknowledged that during this time the Prophet Muhammad dictated the Qur’an to his scribes. However, considering that the period of revelation is divided into the Meccan and Medinan phases with the Hijra as the turning point, the claims of Orientalists and some Muslim researchers that the Qur’an was not written in Mecca but merely memorized have raised questions in the minds of certain Muslims regarding the authenticity of the Qur’an. For this reason, some Muslim scholars have emphasized that there is no doubt about the writing of the Qur’an in Mecca and thus ignored such claims, while others have undertaken various studies with the aim of responding to these assertions and providing evidence that the Qur’an was indeed written during the Meccan period. Demonstrating that the Qur’an was written from the very beginning in Mecca is considered significant in dispelling doubts concerning the authenticity of the text and the preservation of revelation. The present study, which examines the narrational evidence put forward regarding the writing of the Qur’an in Mecca, concludes that certain pieces of evidence employed without sufficient scholarly rigor are inconsistent, while some are interpreted differently. Furthermore, the fact that some researchers have used events and circumstances belonging to the Medinan period as evidence indicates that they conceived of the period of revelation not as two distinct phases—Meccan and Medinan—but as a single, unified whole. In addition, it has become evident that some of the assumptions presented as proof are essentially projections of today’s text-centered culture onto the earliest period of Islam. Consequently, it has emerged that studies aiming to substantiate the writing of the Qur’an in Mecca must avoid treating the reports independently of their historical context, and that if certain assumptions are to be proposed, these should be made as consistent as possible with the conditions of the period of revelation.
Tafsir Qur’an’s Writing Meccan Period Consistency of the Narrations
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | İslam Tarihi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 20 Eylül 2025 |
| Kabul Tarihi | 27 Kasım 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 12 |