Yaratıcılık, en gerekli ve değerli insan yeteneklerinden biridir. Temel bir bakış açısıyla incelendiğinde,
çoğu zaman eğitimcilerin, sınıftaki öğrencileri yaratıcı düşünmeye teşvik etmeleri beklenir ya da istenir.
Fakat bu amacın gerçekleştirilmesi için öncelikle başka bir faktörün incelenmesi gerekmektedir. Eğitimcilerin
yaratıcılık tanımı ve kriterleri ile öğrencilerin yaratımları örtüşmekte midir? Bu makalede, Guilford’un (1950,
1967a) ıraksak düşünme, merak, akıcılık, esneklik, detaylandırma ve özgünlük kavramları bağlamında, AYT
(Alan Yeterlilik Testi) ya da ÖYS (Özel Yetenek Sınavı) ile Güzel Sanatlar ya da Sanat ve Tasarım Fakülte’lerinin
Grafik Tasarım, Görsel İletişim Tasarımı ve İletişim Tasarımı Bölümlerinin birine giren öğrencilerden
hangilerinin ilerideki eğitim dönemleri içerisinde daha yaratıcı oldukları irdelenmiştir. Bu doğrultuda,
aynı profesörün 2018-2020 yılları arasında Türkiye’de birçok farklı üniversitede ders verdiği öğrencilerinin
çalışmalarından seçmeler yapılmış ve Guilford’un yaratıcılık kavramlarına göre yeniden değerlendirilerek
kümelenmiştir. Sonuç olarak, AYT ile giren öğrencilerin yetenek sınavı ile giren akranlarına göre daha az
meraklı, akıcı, esnek, ayrıntılı ve özgün oldukları tespit edilmiştir.
Yaratıcılık Tasarım eğitimi J. P. Guilford Alan yeterlilik testi (AYT) Özel yetenek sınavı (ÖYS)
Creativity is a wanted and desirable human skill. When examined through the viewpoint of
a fundamental exertion, much of the time, educators are asked or urged to encourage creative thinking
in the classroom. However, do the educators’ definition and criteria of creativity match up with students’
creations? In this article, the question whether students who take the national entrance examination or
who take the aptitude tests to study at university are more creative in the sense of Guilford’s (1950, 1967a)
concepts of divergent thinking, curiosity, fluency, flexibility, elaboration and originality was elaborated. In
order to achieve that aim, selections of works of the same professor’s students when he was teaching at
several different universities between 2018-2020 in Turkey have been chosen and clustered as re-evaluated
according to the adoptions of Guilford’s concepts of creativity. In the end, it was found out that students who
take the national entrance examination are more divergent in their thinking while being less curious, fluent,
flexible, elaborate and original than their peers who take the aptitude tests.
Creativity Design education J. P. Guilford Area efficiency test (AYT) Aptitude test (ÖYS)
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |