Examining the transformations experienced in urban spaces in contemporary works of art
leads to the conclusion that architectural productions are the subject of sharp criticism of
art, beyond the moderate criticism of daily life and artists. Lately, artists have been critically
bringing up the effects of projects that have been implemented in different understandings
and scales on the inhabitants of the city, and the physical and socio-economic changes
of cities. In this study, the structuring processes of cities and the changes until today have
been examined through the works on the subject of the city, which have been exhibited in
the Istanbul biennials since 2000. These examined works were analyzed through David
Harvey’s definitions of the concept of capitalism. It aimed to directly readability of the relations
between the concepts of the analyzed works about the city in a pragmatic manner. In
this context, it can be said that together with the inclusion of cities in the production area
of contemporary art, interferes with the cultural and physical body of the city. When the
capitatalism crises are viewed critically from the social scale pointed out by contemporary
art, it has been revealed that the crises can be read through art.
Kentsel mekânlarda yaşanan dönüşümlerin çağdaş sanat eserlerinde irdelenmesi, mimari
üretimlerin, günlük yaşamın ve sanatçıların ılımlı eleştirilerinin ötesinde, sanatın keskin
eleştirisinin öznesi olduğu sonucunu çıkarmaktadır. Sanatçılar özellikle son dönemlerde,
kent kavramının farklı anlayış ve ölçeklerde uygulanmakta olan projelerin kentte yaşayan
insanlar üzerindeki etkilerini, kentlerin fiziksel ve sosyo-ekonomik boyutlarında sebep olduğu
değişimleri, kendilerine eleştirel yaklaşımlarla gündeme getirmektedir. Bu çalışmada
öncelikle günümüze kadar, kentlerin yapılaşma proseslerinin değişim süreçleri ve yaşanan
değişimler ile 2000 yılından itibaren düzenlenmiş olan İstanbul bienallerde sergilenmiş
olan, kent konusunu ele alan eserler irdelenmiştir. İrdelenen bu eserler, David Harvey ’in
kapitalizm kavramı tanımlarından üzerinden analiz edilmiştir. Analizi yapılan eserlerin
kent ile ilgili ele aldığı kavramların arasındaki ilişkilerin pragmatik biçimde, doğrudan
okunabilirliğini amaçlamıştır. Bu bağlamda, kentlerin çağdaş sanatın üretim alanına dahil
olmasıyla beraber sanatın da kentin kültürel ve fiziksel bedenine müdahele ettiği söylenebilir.
Kent krizlerine çağdaş sanatın işaret ettiği toplumsal ölçekten eleştirel bir gözle bakıldığında,
krizlerin sanat üzerinden okunabileceği ortaya konulmuştur.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Plastik Sanatlar (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |