Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

THE IMPACT OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE ON DESIGN: THE EXAMPLE OF DALL-E

Yıl 2024, , 374 - 397, 28.06.2024
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1506116

Öz

Applications of artificial intelligence, initially utilized during the Digital Revolution and
continuously developing with advancing technology, are starting to appear more frequently
in the field of design. Today, we encounter artificial intelligence in a wide range of fields,
and, wittingly or unwittingly, one can benefit from it. The study is concerned primarily
with the uses of artificial intelligence in graphic design, which is a visual art form communicating
ideas and demanding creativity, and the potential future outcomes of machine
learning-based design. In this context, the artificial network developed by OpenAI called
Dall-E, which converts texts in written language into images, was examined as an example.
The qualitative research method was used in the study. Printed publications and visuals
related to artificial intelligence, technology, and design were scanned, and data collected by
observation and document scanning was compiled. Samples were produced using artificial
intelligence applications, after which they were interpreted and analyzed using descriptive
analysis method. In conclusion, we consider that machine learning programs cannot go
beyond the data they process and that they cannot have human emotions, intelligence, and
creativity even if they can generate infinite variations by being ‘inspired’ by a work of art.
By this assumption, in terms of discussing the effects of artificial intelligence on the field of
design, it is significant to understand that, while the value of what is produced by artificial
intelligence will decrease, the value of the original work will continue to increase in that the
original will always be more valuable.

Kaynakça

  • AMBROSE, G. and HARRIS, P. (2012) Grafik tasarımın Temelleri. (Çev: M. E. Uslu). Literatür Yayınları, İnkilap Kitabevi, İstanbul.
  • AMBROSE, G. and HARRIS, P. (2013) Grafik tasarımda Tasarım Fikri. (Çev: A.G. Taşçıoğlu ve M. Taşçıoğlu). Literatür Yayınları, İnkilap Kitabevi, İstanbul.
  • ASLAN, E. (2019) Yapay Zeka Resimleri ve Sanatın Başkalaşan Mecrası Üzerine. GSED, Sayı:42, 231-242.
  • BABİLİK, D., GÜZEL, B., ASLAN, C., K.CAN, M., (2019) Yapay Zeka’nın Sanat ve Tasarım Eğitimi Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Uluslararası Sanat Kongresi Bildiri Kitabı, 915-924.
  • BALLI, Ö. (2020) Yapay Zeka ve Sanat Uygulamaları Üzerine Güncel Bir Değerlendirme. STD, Aralık, 277-307.
  • BECER, E. (2011) İletişim ve Grafik Tasarım. Dost Yayınları, 8. Baskı.
  • BEKTAŞ, D. (1992) Çağdaş Grafik Tasarımın Gelişimi. Yapı Kredi Yayınları, 1. Baskı.
  • CASS, J. (2019) Artificial Intelligence & Its Impact on the Design Industry. Just Creative https://justcreative.com/artificial-intelligence-design/ (Erişim Tarihi: 11.11.2022).
  • CHANDRASHEKAR, A., AMAT, F., BASILICO, J., JEBARA, T., (2017) Artwork Personalization at Netflix. Netflix Technology Blog: https://netflixtechblog.com/ artwork-personalization-c589f074ad76 (Erişim Tarihi: 11.11.2022).
  • ÇOBAN, İ. and KILIÇOĞLU, B. (2018) Dijital Çağda Sanatın Akışı: Refik Anadol’un Eriyen Hatıralar Sergisi Örneği. Sobider Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl:5, Sayı:25, 230-243.
  • DEVECİ, M. (2022) Yapay Zeka Uygulamalarının Sanat ve Tasarım Alanlarına Yansıması. Vankulu Sosyal Araştırmalar Dergisi, Sayı:9, 119-140.
  • DOĞANAY, A. ATAİZİ, M. ŞİMŞEK, A. BALABAN, J. AKBULUT, Y. (2018) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • ERSAN, M. (2016) Tablet Ortamında Resimli Çocuk Kitapları; Biçim ve İçerik Özellikleri Üzerine Bir İnceleme. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication – TOJDAC , Sayı:6.
  • GILL, B. (2003) Graphic Design as a Second Language. İmages, 1. Baskı.
  • GUO, Y., LIU, Y., OERLEMANS, A., LAO, S., WU, S., LEW, S. M. (2016) Deep Learning for Visual Understanding: A review. Neurocompiting. Sayı:187, 27-48.
  • GÜNEY, E. (2020) Yapay Zeka ile Sanatsal Üretim Pratiğinde Sanatçının Rolü ve Değişen Sanat Olgusu. STD, 415-439.
  • HASHEMIEH, S. (2020). Distinguishing between Narrow AI, General AI and Super AI: Vega School
  • JAJAL, T. D. (2008) Usage of Artificial Intelligence in Today’s Graphic Design. Mapping Out 2050, Online Archive. https://medium.com/mapping-out-2050/distinguishing- between-narrow-ai-general-ai-and-super-ai-a4bc44172e22 (Erişim Tarihi:10.11.2022).
  • KAPLAN, A. and HAENLEIN, M. (2019) ‘Siri, Siri, in My Hand: Who’s the Fairest in the Land? On the Interpretations, Illustrations, and Implications of Artificial Intellegience’’. Business Horizons, 62(1).
  • KARAATA, E. (2018) Usage of Artificial Intelligence in Today’s Graphic Design. Online Journal of Art and Design, Cilt:6, Sayı:4.
  • KARABULUT, B. (2021) Yapay Zeka Bağlamında Yaratıcılık ve Görsel Tasarımın Geleceği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:20, Sayı:79.
  • KARAŞAHİNOĞLU, Ş. (2020) Yapay Zeka’nın Grafik Tasarım Alanında Kullanım Örneklerinin ve Gelecekteki Olası Rolünün İncelenmesi. ODU Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 10 (3), 612-626.
  • KOCAMAN, Ş. (2021) Grafik Tasarım Endüstrisinde Yapay Zeka. JSHSR Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma Dergisi, 8 (77), 3000-3016.
  • NILSSON, N. J. (2021) Yapay Zeka Geçmişi ve Geleceği. (Çev. DOĞAN, Mehmet.) İstanbul Boğaziçi Üniversitesi Yayın Evi.
  • PHILIPS, M. (2020) The Present and Future of AI in Design (With infographic). Dıgıtal Blog. https://www.toptal.com/designers/product-design/infographic-ai- in-design (Erişim Tarihi: 12.11.2022).
  • PİRİM, H. (2006) Yapay Zeka. Journal of Yaşar University İstanbul Boğaziçi Üniversitesi. Sayı:1
  • RUSSELL, S., NORVIG, P. (2010) Artificial Intelligence: A Modern approach. USA: Prentice Hall Series
  • ŞAHİN, H. (2016) Sanatta Kitsch Olgusu Üzerine. Akdeniz Sanat Dergisi, Cilt:9, Sayı:17.
  • ŞEN, E. and ATİKER, B. (2020) Grafik Tasarım Uygulamalarında Yeni Bir Aktör: Yapay Zeka. JSHSR Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma Dergisi, 7 (63), 3946-3957.
  • ŞEN, E. (2021) GPT3: Dall-e ve JL2P Ekseninde Veri Görselleştirme ve Hareketlendirme Üzerine Bir İnceleme. USBAD Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, 3 (5), 253-280.
  • TEIGENS, V. (2022) Yapay Genel Zeka. Cambridge Stanford Books.
  • TOPAKKAYA, A. And EYİBAŞ, Y. (2019) Yapay Zeka ve Etik İlişkisi. Felsefe Dünyası Dergisi, Sayı:70, 81-99.
  • TURING, M.A. (1950) ‘Computing Machinery and İntelligence’, Mind, (236) 433-460.
  • UÇAR, T. F. (2004) Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, İnkilap Kitabevi, İstanbul.
  • UÇAR, T. F. and AKMAN, M. (2019) Bugünün ve Geleceğin Grafik Tasarımı. Akdeniz Sanat Dergisi, Cilt:14, Sayı:25.
  • UZUN, Y., AKKUZU, B., KAYRICI, M. (2021) Yapay Zeka’nın Kültür ve Sanatla Olan İlişkisi. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, Cilt:28, 753-757.
  • VERGANTI, R., VENDRAMINELLI, L., IANSITI, M. (2020) Inovation and Design in the Age of Artificial Intelligence. J. Prod Innov Manag, Cilt:37, Sayı:3
  • YAKAR, G. and KINIK, M. (2020) Yapay Zeka ile Üretilen Görsel Sanatlar Eserlerinde Fikri Mülkiyet. SDÜ Art-e Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, Cilt:13, Sayı:26.
  • YILDIRIM, Ali. ŞİMŞEK, Hasan. (2008) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Seçkin Yayıncılık. Ankara.
  • ZORLUEL, Mustafa. (2019) Yapay Zeka ve Telif Hakkı. Türkiye Barolar Birliği Dergisi, Sayı:142.

YAPAY ZEKANIN TASARIMA ETKİSİ VE DALL-E ÖRNEĞİ

Yıl 2024, , 374 - 397, 28.06.2024
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1506116

Öz

Dijital devrim ile başlayan ve geçmişten günümüze teknolojinin gelişmesiyle evrimine
devam eden yapay zeka uygulamaları tasarım alanında da görülmeye başlanmıştır. Bugünlerde
yapay zeka bir çok alanda karşımıza çıkmakta ve kişi isteyerek ya da farkında
olmadan yapay zekadan yararlanmaktadır. Yaratıcılık gerektiren bir görsel iletişim sanatı
olan grafik tasarım alanında yapay zekanın kullanımı ve makine öğrenmesine dayalı tasarımların
gelecekte yol açacağı potansiyel sonuçlar, bu çalışmanın asıl problemini oluşturmaktadır.
Bu bağlamda OpenAI tarafından geliştirilen ve yazı dilindeki metinleri görsellere
dönüştüren yapay bir ağ olan Dall-e örneği incelenmiştir. Araştırmada nitel araştırma
yöntemi kullanılarak yapay zeka, teknoloji ve tasarım konuları ile ilgili basılı yayın ve
görsel taraması yapılmış, gözlem ve belge tarama yöntemi ile toplanan veriler bilgisayar
aracılığıyla, yapay zeka programı kullanılarak örnekler üretilmiş, yorumlanmış ve betimsel
analiz yöntemiyle çözümlenmiştir. Sonuç olarak makine öğrenmesine dayalı programların
işlenen verilerin dışına çıkamayacağı, bir sanat eserinden ‘ilham alarak’ sonsuz diyebileceğimiz
varyasyonları üretebileceği ancak insan duygularına, zekasına ve yaratıcılığına
sahip olamayacağı düşünülmektedir. Bu varsayımla, üretilenlerin değeri düşerken orijinal
eserin değerinin artmaya devam edeceği çünkü özgün olanın her zaman daha değerli
olacağı konusunun anlaşılması, yapay zeka tasarımlarının alana etkilerinin tartışılması
bakımından önemlidir.

Kaynakça

  • AMBROSE, G. and HARRIS, P. (2012) Grafik tasarımın Temelleri. (Çev: M. E. Uslu). Literatür Yayınları, İnkilap Kitabevi, İstanbul.
  • AMBROSE, G. and HARRIS, P. (2013) Grafik tasarımda Tasarım Fikri. (Çev: A.G. Taşçıoğlu ve M. Taşçıoğlu). Literatür Yayınları, İnkilap Kitabevi, İstanbul.
  • ASLAN, E. (2019) Yapay Zeka Resimleri ve Sanatın Başkalaşan Mecrası Üzerine. GSED, Sayı:42, 231-242.
  • BABİLİK, D., GÜZEL, B., ASLAN, C., K.CAN, M., (2019) Yapay Zeka’nın Sanat ve Tasarım Eğitimi Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Uluslararası Sanat Kongresi Bildiri Kitabı, 915-924.
  • BALLI, Ö. (2020) Yapay Zeka ve Sanat Uygulamaları Üzerine Güncel Bir Değerlendirme. STD, Aralık, 277-307.
  • BECER, E. (2011) İletişim ve Grafik Tasarım. Dost Yayınları, 8. Baskı.
  • BEKTAŞ, D. (1992) Çağdaş Grafik Tasarımın Gelişimi. Yapı Kredi Yayınları, 1. Baskı.
  • CASS, J. (2019) Artificial Intelligence & Its Impact on the Design Industry. Just Creative https://justcreative.com/artificial-intelligence-design/ (Erişim Tarihi: 11.11.2022).
  • CHANDRASHEKAR, A., AMAT, F., BASILICO, J., JEBARA, T., (2017) Artwork Personalization at Netflix. Netflix Technology Blog: https://netflixtechblog.com/ artwork-personalization-c589f074ad76 (Erişim Tarihi: 11.11.2022).
  • ÇOBAN, İ. and KILIÇOĞLU, B. (2018) Dijital Çağda Sanatın Akışı: Refik Anadol’un Eriyen Hatıralar Sergisi Örneği. Sobider Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl:5, Sayı:25, 230-243.
  • DEVECİ, M. (2022) Yapay Zeka Uygulamalarının Sanat ve Tasarım Alanlarına Yansıması. Vankulu Sosyal Araştırmalar Dergisi, Sayı:9, 119-140.
  • DOĞANAY, A. ATAİZİ, M. ŞİMŞEK, A. BALABAN, J. AKBULUT, Y. (2018) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • ERSAN, M. (2016) Tablet Ortamında Resimli Çocuk Kitapları; Biçim ve İçerik Özellikleri Üzerine Bir İnceleme. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication – TOJDAC , Sayı:6.
  • GILL, B. (2003) Graphic Design as a Second Language. İmages, 1. Baskı.
  • GUO, Y., LIU, Y., OERLEMANS, A., LAO, S., WU, S., LEW, S. M. (2016) Deep Learning for Visual Understanding: A review. Neurocompiting. Sayı:187, 27-48.
  • GÜNEY, E. (2020) Yapay Zeka ile Sanatsal Üretim Pratiğinde Sanatçının Rolü ve Değişen Sanat Olgusu. STD, 415-439.
  • HASHEMIEH, S. (2020). Distinguishing between Narrow AI, General AI and Super AI: Vega School
  • JAJAL, T. D. (2008) Usage of Artificial Intelligence in Today’s Graphic Design. Mapping Out 2050, Online Archive. https://medium.com/mapping-out-2050/distinguishing- between-narrow-ai-general-ai-and-super-ai-a4bc44172e22 (Erişim Tarihi:10.11.2022).
  • KAPLAN, A. and HAENLEIN, M. (2019) ‘Siri, Siri, in My Hand: Who’s the Fairest in the Land? On the Interpretations, Illustrations, and Implications of Artificial Intellegience’’. Business Horizons, 62(1).
  • KARAATA, E. (2018) Usage of Artificial Intelligence in Today’s Graphic Design. Online Journal of Art and Design, Cilt:6, Sayı:4.
  • KARABULUT, B. (2021) Yapay Zeka Bağlamında Yaratıcılık ve Görsel Tasarımın Geleceği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:20, Sayı:79.
  • KARAŞAHİNOĞLU, Ş. (2020) Yapay Zeka’nın Grafik Tasarım Alanında Kullanım Örneklerinin ve Gelecekteki Olası Rolünün İncelenmesi. ODU Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 10 (3), 612-626.
  • KOCAMAN, Ş. (2021) Grafik Tasarım Endüstrisinde Yapay Zeka. JSHSR Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma Dergisi, 8 (77), 3000-3016.
  • NILSSON, N. J. (2021) Yapay Zeka Geçmişi ve Geleceği. (Çev. DOĞAN, Mehmet.) İstanbul Boğaziçi Üniversitesi Yayın Evi.
  • PHILIPS, M. (2020) The Present and Future of AI in Design (With infographic). Dıgıtal Blog. https://www.toptal.com/designers/product-design/infographic-ai- in-design (Erişim Tarihi: 12.11.2022).
  • PİRİM, H. (2006) Yapay Zeka. Journal of Yaşar University İstanbul Boğaziçi Üniversitesi. Sayı:1
  • RUSSELL, S., NORVIG, P. (2010) Artificial Intelligence: A Modern approach. USA: Prentice Hall Series
  • ŞAHİN, H. (2016) Sanatta Kitsch Olgusu Üzerine. Akdeniz Sanat Dergisi, Cilt:9, Sayı:17.
  • ŞEN, E. and ATİKER, B. (2020) Grafik Tasarım Uygulamalarında Yeni Bir Aktör: Yapay Zeka. JSHSR Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma Dergisi, 7 (63), 3946-3957.
  • ŞEN, E. (2021) GPT3: Dall-e ve JL2P Ekseninde Veri Görselleştirme ve Hareketlendirme Üzerine Bir İnceleme. USBAD Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, 3 (5), 253-280.
  • TEIGENS, V. (2022) Yapay Genel Zeka. Cambridge Stanford Books.
  • TOPAKKAYA, A. And EYİBAŞ, Y. (2019) Yapay Zeka ve Etik İlişkisi. Felsefe Dünyası Dergisi, Sayı:70, 81-99.
  • TURING, M.A. (1950) ‘Computing Machinery and İntelligence’, Mind, (236) 433-460.
  • UÇAR, T. F. (2004) Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, İnkilap Kitabevi, İstanbul.
  • UÇAR, T. F. and AKMAN, M. (2019) Bugünün ve Geleceğin Grafik Tasarımı. Akdeniz Sanat Dergisi, Cilt:14, Sayı:25.
  • UZUN, Y., AKKUZU, B., KAYRICI, M. (2021) Yapay Zeka’nın Kültür ve Sanatla Olan İlişkisi. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, Cilt:28, 753-757.
  • VERGANTI, R., VENDRAMINELLI, L., IANSITI, M. (2020) Inovation and Design in the Age of Artificial Intelligence. J. Prod Innov Manag, Cilt:37, Sayı:3
  • YAKAR, G. and KINIK, M. (2020) Yapay Zeka ile Üretilen Görsel Sanatlar Eserlerinde Fikri Mülkiyet. SDÜ Art-e Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, Cilt:13, Sayı:26.
  • YILDIRIM, Ali. ŞİMŞEK, Hasan. (2008) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Seçkin Yayıncılık. Ankara.
  • ZORLUEL, Mustafa. (2019) Yapay Zeka ve Telif Hakkı. Türkiye Barolar Birliği Dergisi, Sayı:142.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Görsel İletişimde Bilgisayar Destekli Tasarım
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Birsen Çeken 0000-0001-8112-992X

Bartuğ Akgöz Bu kişi benim 0000-0002-6210-4679

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Çeken, B., & Akgöz, B. (2024). THE IMPACT OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE ON DESIGN: THE EXAMPLE OF DALL-E. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 14(1), 374-397. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1506116