Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

WHERE ARE THE TWIN ANGELS OF KONYA FLYING TO?

Yıl 2024, , 398 - 416, 28.06.2024
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1506424

Öz

Two angel figures in Konya İnce Minareli Madrasah Stone and Wooden Works Museum
are depicted running or flying towards each other or an object in the middle. These angel
depictions were previously produced by Prof. Dr. It was studied by Selçuk Mülayim and
named as “Twin Angels”. With the study done, “Where are the twin angels running or
where are they flying?” search for an answer to the question. Within the framework of the
study, the connection of another stone trestle in the Museum of Stone and Wooden Works
with the stone works with angel figures was determined. Physical fitness, dimensions and
semantic integration suggest that they were used together in the original of the mentioned
stone works. Therefore, by comparing the mentioned scene with similar scenes and figures
in various materials and styles, including from other cultures, analyzed from a fictional
point of view. The aim of this article is to reveal that the architectural stone works, which
are known to have been brought to Konya İnce Minareli Madrasah Stone and Wooden
Works Museum from Konya Castle and registered in the inventories numbered 883-884
and numbered 935, were originally constructed together.
This research is on the above-mentioned angel figure scene and the symbolic meaning content
of this scene, based on the existing stone works.

Kaynakça

  • Aslan, Y., (2021). “Daire Simgesi ve Kutsal Bağlantıları Üzerine: Manevi Temelde Aşkın Bir Üretim”, Sanat Tarihi Dergisi, S. 30(2), (Ekim), İzmir, 1191-1219.
  • Aslan, Y. ve Duran, R. (2020). Türk sanatında Tengri-Tanrı damgası. Ulakbilge Dergisi, 8(54), Ankara, 1378-1398, doi: 10.7816/ulakbilge-08-54-11.
  • Aslan, Y. ve Duran, R. (2021). Türk Sanatında Cennet Damgası ve Türk Kültüründe Sekize “8” Yüklenen Anlamlar. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 51, Konya, 383-405, http://sutad.selcuk.edu.tr/sutad/article/view/1773.
  • Aslan, Y. ve Duran, R. (2022). “Türk Sanatında “Tanrı” ve “Cennet” Damgalarının Beraber Kullanımı Üzerine”, Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 54, Konya, 365-390.
  • Bayrak Kaya, E. (2021). İslam İnancında Melek Kavramı ve Minyatür Sanatındaki Yorumları, Mecmua - Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (11), 168-191.
  • Claude, G. (2006). “Angels”, Medieval Islamic Civilization, An Encyclopedia, Ed. Joseph W. Meri, I-II, Routledge: New York.
  • Davidson, D. (1968). A Dictionary of Angels, London: The Free Press.
  • Erbaş, A. (2004). “Melek” Maddesi, T.D.V. İslam Ansiklopedisi, C. 29, Ankara, 37-39.
  • Erdemir, Y. (2009). İnce Minare Taş ve Ahşap Eserler Müzesi. Konya: Konya Valiliği İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü Yay.
  • Mülayim, S. (2015). Değişimin Tanıkları: Türk Sanatında İkonografik Dönüşümler, İstanbul: Kaknüs Yay.
  • Ögel, B. (1995). Türk Mitolojisi (Kaynakları ve Açıklamaları ile Destanlar) C. 2, Ankara.
  • Özalan, I. (2010). Bizans Sanatında Melek Tasvirleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Steffler, A.W. (2002). Symbols of the Christian Faith, Wm. B. Eerdmans Publishing: Michigan and Cambridge, United Kingdom.
  • Temekoğlu, E. (2021). “İstanbul’da Bulunan Siyer-i Nebi Yazmalarına Ait Minyatürlerdeki Uçar Vaziyetteki Melek Tasvirleri”. Kalemişi, 19, 166–181.
  • Uludağ, S. (2007). “Nur” Maddesi, T.D.V. İslam Ansiklopedisi, C. 33, İstanbul, 244-245.
  • Yalman, S. (2022). “Görselların Tanıklığı: 19. Yüzyıl Sonunda Konya’da Âsâr-ı Atîka Anlayışı ve Selçuklu Surlarından Bazı Devşirme Rölyeflerin Akıbeti”, Ortaçağ Araştırmaları Dergisi, V(I), 53-72.

KONYA’NIN İKİZ MELEKLERİ NEREYE UÇUYOR?

Yıl 2024, , 398 - 416, 28.06.2024
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1506424

Öz

Konya İnce Minareli Medrese Taş ve Ahşap Eserler Müzesinde yer alan iki melek figürü
birbirlerine doğru veya ortadaki bir nesneye koşar yahut uçar durumda tasvir edilmiştir.
Bu melek tasvirleri, daha önce Prof. Dr. Selçuk Mülayim tarafından incelenmiş ve
“İkiz Melekler” olarak adlandırılmıştır. Yapılan çalışmayla, “İkiz melekler nereye koşuyor
veya nereye uçuyor?” sorusunun yanıtı aranmaktadır. Çalışma çerçevesinde, Taş ve Ahşap
Eserler Müzesinde yer alan diğer bir taş kabaranın, bahsedilen melek figürlü taş eserlerle
bağlantısı tespit edilmiştir. Fiziksel uygunluk, ölçüler ve anlamsal bütünleşme bu taş eserlerin
özgününde beraber kullanıldığını düşündürmektedir. Dolayısıyla bahsedilen sahne,
yöntem olarak, başka kültürler de dâhil olmak üzere, çeşitli malzeme ve stildeki benzer
sahneler ve figürlerle karşılaştırılarak, kurgusal açıdan incelenmiştir. Bu makalenin amacı,
Konya İnce Minareli Medrese Taş ve Ahşap Eserler Müzesine Konya Kalesi’nden getirildiği
bilinen, 883-884 numaralı ve 935 numaralı envanterlere kayıtlı olan mimari taş eserlerin,
özgününde beraber kurgulandığını ortaya koymaktadır.
Bu araştırma, mevcut taş eserlerden yola çıkılarak, yukarıda bahsedilen melek figürlü sahne
ve bu sahnenin sembolik anlam içeriği üzerinedir.

Kaynakça

  • Aslan, Y., (2021). “Daire Simgesi ve Kutsal Bağlantıları Üzerine: Manevi Temelde Aşkın Bir Üretim”, Sanat Tarihi Dergisi, S. 30(2), (Ekim), İzmir, 1191-1219.
  • Aslan, Y. ve Duran, R. (2020). Türk sanatında Tengri-Tanrı damgası. Ulakbilge Dergisi, 8(54), Ankara, 1378-1398, doi: 10.7816/ulakbilge-08-54-11.
  • Aslan, Y. ve Duran, R. (2021). Türk Sanatında Cennet Damgası ve Türk Kültüründe Sekize “8” Yüklenen Anlamlar. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 51, Konya, 383-405, http://sutad.selcuk.edu.tr/sutad/article/view/1773.
  • Aslan, Y. ve Duran, R. (2022). “Türk Sanatında “Tanrı” ve “Cennet” Damgalarının Beraber Kullanımı Üzerine”, Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 54, Konya, 365-390.
  • Bayrak Kaya, E. (2021). İslam İnancında Melek Kavramı ve Minyatür Sanatındaki Yorumları, Mecmua - Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (11), 168-191.
  • Claude, G. (2006). “Angels”, Medieval Islamic Civilization, An Encyclopedia, Ed. Joseph W. Meri, I-II, Routledge: New York.
  • Davidson, D. (1968). A Dictionary of Angels, London: The Free Press.
  • Erbaş, A. (2004). “Melek” Maddesi, T.D.V. İslam Ansiklopedisi, C. 29, Ankara, 37-39.
  • Erdemir, Y. (2009). İnce Minare Taş ve Ahşap Eserler Müzesi. Konya: Konya Valiliği İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü Yay.
  • Mülayim, S. (2015). Değişimin Tanıkları: Türk Sanatında İkonografik Dönüşümler, İstanbul: Kaknüs Yay.
  • Ögel, B. (1995). Türk Mitolojisi (Kaynakları ve Açıklamaları ile Destanlar) C. 2, Ankara.
  • Özalan, I. (2010). Bizans Sanatında Melek Tasvirleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Steffler, A.W. (2002). Symbols of the Christian Faith, Wm. B. Eerdmans Publishing: Michigan and Cambridge, United Kingdom.
  • Temekoğlu, E. (2021). “İstanbul’da Bulunan Siyer-i Nebi Yazmalarına Ait Minyatürlerdeki Uçar Vaziyetteki Melek Tasvirleri”. Kalemişi, 19, 166–181.
  • Uludağ, S. (2007). “Nur” Maddesi, T.D.V. İslam Ansiklopedisi, C. 33, İstanbul, 244-245.
  • Yalman, S. (2022). “Görselların Tanıklığı: 19. Yüzyıl Sonunda Konya’da Âsâr-ı Atîka Anlayışı ve Selçuklu Surlarından Bazı Devşirme Rölyeflerin Akıbeti”, Ortaçağ Araştırmaları Dergisi, V(I), 53-72.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Görsel Kültür
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yunus Aslan 0000-0002-7087-338X

Remzi Duran 0000-0002-7374-6116

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Aslan, Y., & Duran, R. (2024). KONYA’NIN İKİZ MELEKLERİ NEREYE UÇUYOR?. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 14(1), 398-416. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1506424