This research aims to reveal the importance of the somaesthetic approach in immersive art.
In other words, it aims to reveal that the perceptions of reality transform and change as a
whole with the body while the immersive art events take place. Somaesthetics is a philosophy
in which the body is important as a center of perception. Soma, meaning body, includes
what is traditionally distinguished (and divided) into mind and body. So the Soma includes
the union of body and mind. It is possible to understand the concept of soma when the term
mind is conceived as an important verb or function of the body rather than as a separate
substance. According to the somaesthetic philosophy, understanding the truth occurs through
the body and sensory perception. Body experience is also important in the variability of
perceptions. Art is the highest level in which the integrity of the body can be experienced.
In immersive art, the body can perceive the virtual environment with various technological
devices that can imitate human senses, and can provide artistic experience only with its
body. The body can also transform into virtual bodies in some immersive art events with
its immersive technology equipment. In this study, Elyne Legarnisson’s XR experience (Un)
Balance, case study was selected and analyzed. Since the beginning of the 20th century, the
body has come to the forefront as a subject and an object in art. However, as bodily perceptions
change, different experiences are experienced and different realities emerge as a result
of the 21st century and immersive art stands before us.
Immersive art Immersive technology Somaesthetics Pragmatist aesthetic
Bu araştırma, sürükleyici sanatta (immersive art) somaestetik yaklaşımın önemini ortaya
çıkarmayı amaçlamaktadır. Bir başka ifade ile sürükleyici sanat olayları gerçekleşirken,
gerçeklik algılarının, bedenle bir bütün olarak dönüşüp değiştiğini ortaya koymayı amaçlamaktadır.
Somaestetik, bedenin bir algı merkezi olarak önem taşıdığı bir felsefedir. Beden
anlamına gelen soma, geleneksel olarak zihin ve beden olarak ayırt edilen (ve bölünen)
şeyleri içerir. Yani soma, beden ve zihin birlikteliğini içerir. Zihin terimi ayrı bir tözden
ziyade bedenin önemli bir fiil veya işlevi olarak kavrandığında soma kavramını anlamak
mümkündür. Somaestetik felsefeye göre gerçeği anlamak beden ve duyusal algı yoluyla gerçekleşir.
Algıların değişkenliğinde de beden deneyimi önemlidir. Bedenin bütünselliğinin
deneyimlenebildiği en üst mertebe sanattır. Sürükleyici sanatta beden, sanal çevreyi insan
duyularını taklit edebilen çeşitli teknolojik cihazlarla algılayabilmekte ve sanatsal deneyimi
kişi ancak bedeni ile sağlayabilmektedir. Beden, sürükleyici teknoloji donanımları ile
bazı sürükleyici sanat olaylarında sanal bedenlere de dönüşebilmektedir. Bu çalışmada, Elyne
Legarnisson’un XR (genişletilmiş gerçeklik) deneyimi (Un)Balance, örnek olay seçilmiş
ve bu durumun analizi yapılmıştır. 20. yüzyıl başlarından itibaren sanatta beden, özne ve
nesne olarak öne çıkmıştır. Bununla birlikte bedensel algılar değiştikçe farklı deneyimlerin
yaşandığı, neticesinde farklı gerçekliklerin ortaya çıktığı bir dönem olarak 21. yüzyıl ve
sürükleyici sanat karşımızda durmaktadır.
Sürükleyici sanat Sürükleyici teknoloji Somaestetik Pragmatist estetik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Plastik Sanatlar (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |