Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

BASIC PRINCIPLES IN VSEVOLOD MEYERHOLD’S THEATER

Yıl 2024, , 410 - 425, 23.12.2024
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1602923

Öz

This article examines the key principles in the works of renowned theatre director Vsevolod Meyerhold, with a particular focus on his approach to the art of acting, as drawn from primary sources. The article aims to explore the foundational principles of Meyerhold’s work and their relevance to the evolution of theatrical performance. With the evolution of theatre into the performative process, the materiality of stagings has gained importance, and corporeality has been the subject of examination in this direction. The concept of embodiment has evolved over time, with increasing emphasis on corporeality and the actor’s stage presence. Aiming to save the actor from the psychological approach and the view that reduces them to a semiotic object on the stage, Meyerhold conducted studies to improve the actor’s stage presence. As a result of these studies, Meyerhold developed the acting method called biomechanics. The article first examines Meyerhold’s anti-naturalism, followed by his views on Commedia dell’arte, focusing on stylization, masks, and the grotesque. It also explores his educational philosophies and the development of his biomechanical acting method. Finally, the study concludes that what Meyerhold discovered in his theatre studies continues to have an impact on today’s theatre.

Kaynakça

  • Bahtin, M. (2005). Rabelais ve Dünyası. (Çev: Öztek). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Barba, E. ve Savarese, N. (2017). Oyuncunun Gizli Sanatı: Tiyatro Antropolojisi Sözlüğü. (Çev: A. Candan). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Braun, E. (1988). Meyerhold A Revolution in Theatre. London: Methuen Drama
  • Berktay, A. (1997). Tiyatro-Devrim ve Meyerhold. İstanbul: Mitos Boyut Yayıncılık
  • Brocket, O. (2000). Tiyatro Tarihi. (Çev: S.Sokullu, S. Dinçel vd.). Ankara: Dost Kitabevi.
  • Clayton, D.J. (1993). Pierrot in Petrograd, The Commedia dell’Arte/Balaganin Twentieth-Century Russian Theatre and Drama. Canada: McGill-Queen’s University Press
  • Fischer-Lichte, E. (2016). Performatif Estetik. (Çev: T. Acil). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Hodge, A. (2010). Actor Training, London: Routledge
  • Karaboğa, K ve Özçıtak, İ. (1994). Commedia Dell’Arte. Mimesis 5, (s.227-292.)
  • Karaboğa, K. (2011). Oyunculuk Sanatında Yöntem ve Paradoks. İstanbul: Habitus Yayıncılık.
  • Karaboğa,K. (2014). Copeau’dan Terzopoulos’a Oyuncu ve Maske. K. Karaboğa, O. Arıcı (Ed.) Maske Kitabı içinde (s. 94-107). İstanbul: Habitus Yayıncılık
  • Meyerhold, V. (2014). Tiyatro Üzerine. (Çev: T. Kanbur). İstanbul: Mesele Kitapçısı.
  • Meyerhold,V. (2016). On Theatre. (Çev: E. Braun) Bloomsbery.
  • Moody. C. (1978). Vsevolod Meyerhold and the “Commedia dell’arte”, The Modern Language Review, Vol. 73, No. 4 (Oct., 1978), pp. 859-869, Modern Humanities Research Association
  • Pitches, J. (2003). Vsevolod Meyerhold. London and New York: Routledge.
  • Rudlin, J. (1994). Commedia Dell’Arte Oyuncular için elkitabı. (Çev: E. İpekli). İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
  • Süner, L. (2007). Commedia dell’Arte Etkisinde Üç Oyun Beş Yorum. Tiyatro Araştırmaları Dergisi, Cilt.24, Sayı.24. (145-182)
  • Zarrilli, P.B. (2005). Acting (Re)Considered: A Theoretical and Practical Guide, London: Routledge

VSEVOLOD MEYERHOLD TİYATROSUNDA TEMEL PRENSİPLER

Yıl 2024, , 410 - 425, 23.12.2024
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1602923

Öz

Bu makalede ünlü Rus tiyatro yönetmeni Vsevolod Meyerhold’un çalışmalarında, özellikle oyunculuk sanatına yaklaşımında etkili ve önemli olan prensipler temel kaynaklardan derlenerek bir araya getirilmiştir. Bu derlemenin amacı tiyatro alanında çalışanlara ve tiyatro öğrencilerine Vsevolod Meyerhold’un çalışmalarının temel prensipleri konusunda genel bilgi sunmaktır. Tiyatro sanatının performatif sürece evrilmesi ile sahnelemelerin maddeselliği önem kazanmış, bu doğrultuda bedensellik inceleme konusu edilmiştir. Bedensellik vurgusuyla vücuda getirme kavramı tarihsel olarak değişime uğramış ve oyuncunun sahne mevcudiyeti önem kazanmıştır. Oyuncuyu psikolojik yaklaşımdan ve sahnede göstergesel bir nesne konumuna indirgeyen görüşten kurtarmayı hedefleyen Vsevolod Meyerhold, oyuncunun sahne mevcudiyetini geliştirecek çalışmalar yapmıştır. Bu çalışmalarının sonucunda, Meyerhold biyomekanik olarak adlandırılacak oyunculuk yöntemini geliştirmiştir. Makalede öncelikle onun natüralizm karşıtlığı ele alınmıştır. Sonra sırasıyla stilizasyon, maske ve grotesk alt başlıları ile Commedia dell’Arte üzerine görüşleri, eğitim anlayışı ve sonuçta biyomekanik oyunculuk yöntemine doğru adım adım gelişen çalışmaları ele alınmıştır. Sonuç bölümünde ise Vsevolod Meyerhold’un tiyatro çalışmalarında bulguladıklarının günümüz tiyatrosunda etkisini sürdürdüğü görüşü ile çalışma tamamlanmıştır

Kaynakça

  • Bahtin, M. (2005). Rabelais ve Dünyası. (Çev: Öztek). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Barba, E. ve Savarese, N. (2017). Oyuncunun Gizli Sanatı: Tiyatro Antropolojisi Sözlüğü. (Çev: A. Candan). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Braun, E. (1988). Meyerhold A Revolution in Theatre. London: Methuen Drama
  • Berktay, A. (1997). Tiyatro-Devrim ve Meyerhold. İstanbul: Mitos Boyut Yayıncılık
  • Brocket, O. (2000). Tiyatro Tarihi. (Çev: S.Sokullu, S. Dinçel vd.). Ankara: Dost Kitabevi.
  • Clayton, D.J. (1993). Pierrot in Petrograd, The Commedia dell’Arte/Balaganin Twentieth-Century Russian Theatre and Drama. Canada: McGill-Queen’s University Press
  • Fischer-Lichte, E. (2016). Performatif Estetik. (Çev: T. Acil). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Hodge, A. (2010). Actor Training, London: Routledge
  • Karaboğa, K ve Özçıtak, İ. (1994). Commedia Dell’Arte. Mimesis 5, (s.227-292.)
  • Karaboğa, K. (2011). Oyunculuk Sanatında Yöntem ve Paradoks. İstanbul: Habitus Yayıncılık.
  • Karaboğa,K. (2014). Copeau’dan Terzopoulos’a Oyuncu ve Maske. K. Karaboğa, O. Arıcı (Ed.) Maske Kitabı içinde (s. 94-107). İstanbul: Habitus Yayıncılık
  • Meyerhold, V. (2014). Tiyatro Üzerine. (Çev: T. Kanbur). İstanbul: Mesele Kitapçısı.
  • Meyerhold,V. (2016). On Theatre. (Çev: E. Braun) Bloomsbery.
  • Moody. C. (1978). Vsevolod Meyerhold and the “Commedia dell’arte”, The Modern Language Review, Vol. 73, No. 4 (Oct., 1978), pp. 859-869, Modern Humanities Research Association
  • Pitches, J. (2003). Vsevolod Meyerhold. London and New York: Routledge.
  • Rudlin, J. (1994). Commedia Dell’Arte Oyuncular için elkitabı. (Çev: E. İpekli). İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
  • Süner, L. (2007). Commedia dell’Arte Etkisinde Üç Oyun Beş Yorum. Tiyatro Araştırmaları Dergisi, Cilt.24, Sayı.24. (145-182)
  • Zarrilli, P.B. (2005). Acting (Re)Considered: A Theoretical and Practical Guide, London: Routledge
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Tiyatro Kuramı
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Arzu Turan 0000-0002-9481-9249

Yayımlanma Tarihi 23 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 17 Ocak 2024
Kabul Tarihi 17 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Turan, A. (2024). VSEVOLOD MEYERHOLD TİYATROSUNDA TEMEL PRENSİPLER. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 14(2), 410-425. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1602923