Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

DEVİSE TİYATRO VE BİR ÖRNEK OLARAK THE WOOSTER GROUP

Yıl 2024, , 670 - 685, 23.12.2024
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1603223

Öz

II. Dünya Savaşı sonrası İngiltere ve Amerika’da sıklıkla uygulandığı gözlemlenen Devise tiyatronun, bu anlayışla çalışan tiyatro gruplarına sanatsal üretim konusunda özgürlük sağladığı görülmektedir. Anlayışın uygulanmaya başlanması ile ilgili kesin bir dönem bulunmamakla birlikte, günümüzde popülerleşen bir çalışma yöntemi olmuş ve Türkiye’de de çeşitli tiyatro gruplarında uygulanmaya başlanmıştır. Bu çalışma yönteminin ilerleyiş biçiminin, tiyatro grubunu oluşturan ve reji, oyunculuk, tasarım, dramaturji gibi farklı alanlarda çalışan üyeler tarafından belirlendiği anlaşılmaktadır. Ancak yöntemi uygulayan tiyatro grupları açısından ortaklaşılan çıkış noktasının, çoğunlukla mevcut bir kurgusal hikaye seçilerek başlanması ve grup üyelerinin otobiyografik bilgileriyle harmanlanması
olduğu görülmektedir. Devise tiyatro anlayışıyla yapılan tiyatro çalışmalarında, kurgu ile gerçeğin bir araya getirilmesi değişkenlik göstermektedir. Uygulanış şekli tiyatro grupları arasında farklılık gösterdiği için, bu çalışmada pratik anlamda somutlaştırılması açısından The Wooster Group adlı tiyatro grubunun çalışmasına odaklanılmıştır. Bu makalede, Devise tiyatronun özellikleri üzerinde durulmuş ve tiyatroda uygulanışına yönelik özgün bir örnek olarak The Wooster Group hakkında bilgi verilmiş ve grubun Brace Up! adlı oyunu incelenmiştir.

Kaynakça

  • Arratia, E. (1992). Island Hopping Rehearsing the Wooster Group’s Brace up!!. TDR, 36 (4), 121-142.
  • Barton, B. (Ed.) (2008). Collective Creation, Collaboration, and Devising, Canada: Playwrights Canada Press.
  • Bicat, T. and Baldwin, C. (2012). Devised and Collaborative Theatre A Practical Guide, UK: The Crowood Press.
  • Bierman, J. (1979). Three Places in Rhode Island. TDR, 23 (1), 13-30.
  • Dunkelberg, K. (2005). Confrontation, Simulation, Admiration: The Wooster Group’s Poor Theater, TDR, 49 (3), 43-57.
  • Etchells, T. (1999). Certain Fragments: Contemporary Performance and Forced Entertainment, UK: Routledge.
  • Govan, E. Nicholson, H. and Normington, K. (2007). Making a Performance: Devising Histories and Contemporary Practices, UK: Routledge.
  • Graham, S. and Hoggeth, S. (2009). The Frantic Assembly, Book of Devising Theatre, UK: Routledge.
  • Heddon, D. and Milling, J. (2006). Devising Performance: A Critical History, London: Palgrave Macmillan.
  • Kerrigan, S. (2001). The Performer’s Guide to the Collaborative Process, Portsmouth: Heinemann.
  • Marranca, B. (2003). The Wooster Group: A Dictionary of Ideas, PAJ: A Journal of Performance and Art, 25 (2), 1-18.
  • Mee, S. (1992). Chekhov’s “Three Sisters” and the Wooster Group’s “Brace up!, TDR, 36 (4), 143-153.
  • Mermikides, A. and Smart, J. (2010). Devising in Process, London: Palgrave Macmillan.
  • Mia, P. (2011). Theatre and Knowing: Considering the Pedagogical Spaces in Devised Theatre, Youth Theatre Journal, 25 (1), 63-74.
  • Oddey, A. (1994). Devising Theatre a Practical And Theoretical Handbook, UK: Routledge.
  • Savran, D. (1988). Breaking the Rules: The Wooster Group, New York: Theatre Communications Group
  • Uğurlu, G. (2014). Tiyatro’da Ortaklaşa Yaratım ve Türkiye’deki Yansımaları (Devising Theatre). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Weber, J. E. (2010). Defining Approaches to Collaboratively – Generated Devised Theatre, Boston: Emerson College.
  • İnternet Kaynakları
  • http 1. https://dictionary.cambridge.org/tr/s%C3%B6zl%C3%BCk/ingilizce/devise (Erişim Tarihi: 20.04.2024)

DEVISE THEATRE AND THE WOOSTER GROUP AS AN EXAMPLE

Yıl 2024, , 670 - 685, 23.12.2024
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1603223

Öz

It is seen that the Devise theater, which was observed to be frequently applied after World War II in England and America, provided freedom in artistic production to theatre groups working with this understanding. Although there is no specific period when this understanding began to be implemented, it has become a popular working method today and has started to be implemented in various theatre groups in Turkey. It is understood that the way the working method progresses is determined by the members who make up the theatre group and work in different fields such as direction, acting, design and dramaturgy. However, it seems that the common starting point for theatre groups applying the understanding is to start by choosing an existing fictional story and blending it with the autobiographical information of the group members. In theatre works performed with the Devise theatre, the combination of fiction and reality varies. Since the application of the understanding varies
between theatre groups, this study focused on the work of the theatre group called The Wooster Group in terms of concretizing it in a practical sense. In this article, the features of the Devise theatre emphasized and information has been given about The Wooster Group as a unique example of its application in theatre and the play named Brace Up! examined.

Kaynakça

  • Arratia, E. (1992). Island Hopping Rehearsing the Wooster Group’s Brace up!!. TDR, 36 (4), 121-142.
  • Barton, B. (Ed.) (2008). Collective Creation, Collaboration, and Devising, Canada: Playwrights Canada Press.
  • Bicat, T. and Baldwin, C. (2012). Devised and Collaborative Theatre A Practical Guide, UK: The Crowood Press.
  • Bierman, J. (1979). Three Places in Rhode Island. TDR, 23 (1), 13-30.
  • Dunkelberg, K. (2005). Confrontation, Simulation, Admiration: The Wooster Group’s Poor Theater, TDR, 49 (3), 43-57.
  • Etchells, T. (1999). Certain Fragments: Contemporary Performance and Forced Entertainment, UK: Routledge.
  • Govan, E. Nicholson, H. and Normington, K. (2007). Making a Performance: Devising Histories and Contemporary Practices, UK: Routledge.
  • Graham, S. and Hoggeth, S. (2009). The Frantic Assembly, Book of Devising Theatre, UK: Routledge.
  • Heddon, D. and Milling, J. (2006). Devising Performance: A Critical History, London: Palgrave Macmillan.
  • Kerrigan, S. (2001). The Performer’s Guide to the Collaborative Process, Portsmouth: Heinemann.
  • Marranca, B. (2003). The Wooster Group: A Dictionary of Ideas, PAJ: A Journal of Performance and Art, 25 (2), 1-18.
  • Mee, S. (1992). Chekhov’s “Three Sisters” and the Wooster Group’s “Brace up!, TDR, 36 (4), 143-153.
  • Mermikides, A. and Smart, J. (2010). Devising in Process, London: Palgrave Macmillan.
  • Mia, P. (2011). Theatre and Knowing: Considering the Pedagogical Spaces in Devised Theatre, Youth Theatre Journal, 25 (1), 63-74.
  • Oddey, A. (1994). Devising Theatre a Practical And Theoretical Handbook, UK: Routledge.
  • Savran, D. (1988). Breaking the Rules: The Wooster Group, New York: Theatre Communications Group
  • Uğurlu, G. (2014). Tiyatro’da Ortaklaşa Yaratım ve Türkiye’deki Yansımaları (Devising Theatre). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Weber, J. E. (2010). Defining Approaches to Collaboratively – Generated Devised Theatre, Boston: Emerson College.
  • İnternet Kaynakları
  • http 1. https://dictionary.cambridge.org/tr/s%C3%B6zl%C3%BCk/ingilizce/devise (Erişim Tarihi: 20.04.2024)
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Uygulamalı Tiyatro
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ece Çelikçapa Özinan 0000-0002-3911-7148

Yayımlanma Tarihi 23 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 12 Şubat 2024
Kabul Tarihi 3 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Çelikçapa Özinan, E. (2024). DEVİSE TİYATRO VE BİR ÖRNEK OLARAK THE WOOSTER GROUP. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 14(2), 670-685. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1603223