BibTex RIS Kaynak Göster

Müzenin Kamusallığının Sanat Yoluyla Eleştirisi

Yıl 2015, , 62 - 74, 08.06.2015
https://doi.org/10.20488/www-std-anadolu-edu-tr.220240

Öz

21. yüzyılda Avrupa ülkelerindeki, Amerika’daki ve Türkiye’deki bienallerde, sergilerde ve sokaklarda sıkça örneklerine rastlanan katılımcı ve ilişkisel sanat örnekleri, sanatın geleneksel özelliklerini kullanmaz.

Katılımcı ve ilişkisel çalışmalar, geleneksel sanat anlayışındaki gibi, izleyiciye tamamlanmış sanat çalışmasını sunmak yerine, izleyiciyle, sanat çalışmasının ve sanatçının iletişime geçmesini amaçlar.

Bu çalışmada, sanatın geleneksel olarak kamuya sunulma şeklinin nasıl başladığı, müzelerin oluşma süreci, kamusal olarak nitelenen müzelerin kamusallık kavramına uygun olup olmadığı, müzelere yönelik eleştirilerin hem sanatçılar hem kamudaki diğer bireyler tarafından nasıl başlatıldığı ve bu eleştirilerden sonraki süreç araştırılmıştır. 

Kaynakça

  • Artun, A. (2006). Sanat Müzeleri 2, Müze ve Eleştirel Düşünce, İletişim Yayınları: İstanbul.
  • Atakan, N. (2008). Sanatta Alternatif Arayışlar, Karakalem Kitabevi: İzmir.
  • Bishop, C. (2007). Angorizma ve İlişkisel Estetik, (Çev: Nazım Dikbaş, Der: Pelin Tan, Sezgin Boynik), Olasılıklar, Duruş- lar, Müzakere, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları: İstanbul.
  • Bourriaud, N. (2005). İlişkisel Estetik, (Çev: Saadet Özen), Bağlam Yayıncılık: İstanbul.
  • Brenson, M. (2004). Acts of Engagement: Writings on Art, Criticism, and Institutions, 1993-2002 (Kültür ve Politika Seri- sinden), Rowman & Littlefield Publishers: Newyork.
  • Duncan, C. (1995). Civilizing Rituals, Inside Public Art Museums, Routledge Press: New York.
  • Emmelhainz, I. (2013). Sanat ve Kültürel Dönemeç: Özerk Sanatın ve Dava Sanatının Sonu mu? Çağdaş sanat ve Kültüralizm’in içinde, Der: Ali Artun, İletişim Yayınları: İstanbul.
  • Gombrich, E. H. (2004). Sanatın Öyküsü, (Çev: Ömer ve Erol Erduran,) Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Graf, M. (2012). Müzeler ve Kimlik Arayışı, Der: Mehmet Yılmaz, Sanatın Günceli, Güncelin Sanatı’nın içinde, Ütopya Yayınları: İstanbul.
  • Groys, B. (2010). Going Public, E-flux Journal, Sternberg Press: Berlin.
  • Grunenberg, C. (1999). Modern Sanat Müzesi, Sanat Müzeleri 2’nin içinde, (Der: Ali Artun), İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Habermas, J. (2012). Kamusal Alanın Yapısal Dönüşümü, (Çev: Tanıl Bora, Mithat Sancar), İletişim Yayınları: İstanbul.
  • Jacop, M. J. (1996). Mapping the Terrain New Genre Public Art, Bay Press, Seattle, Washington.
  • Özbek, M. (2004). Kamusal Alan, Hil Yayınları: İstanbul.
  • Özgür, F. (2014). Deneysel Resim Teknikleri Dersi Ders Notları, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Plastik Sanatlar Anasanat Dalı, İstanbul.
  • O’Doherty (1986) Insıde the White Cube, California University Press: Losangeles.
  • Ranciere, R. (2013). Özgürleşen Seyirci, (Çev: Burak Şaman), Metis Yayınları: İstanbul.
  • Şentürk, L. (2012). Analitik Resim Çözümlemeleri, Ayrıntı Yayınları: İstanbul.
  • Elektronik Kaynaklar
  • Artun, A. (2013). Haraç Mezat Koleksiyon,E-Skop Sanat Tarihi ve Eleştiri Dergisi. http://www.e-skop.com/skopbulten/ harac-mezat-koleksiyon/1134 (Erişim: 07/03/2013).
  • Artun, A. (2008). “Müzecilikte Kamusallığın Kaynakları ve Özel Müzeler”, http://www.aliartun.com/content/detail/20 (Erişim: 04/10/2014).
  • Bozdağ, L. (2012). Kamusal Sanat Laboratuvarı Korsan Eylemlerine (!) Devam Ediyor! http://www.muhalefet.org/haber- -%E2%80%9Ckamusal-sanat-laboratuvari%E2%80%9D-korsan-eylemlerine-devam-ediyor-22-1575.aspx
  • (Erişim: 04.11.2014).
  • Köksal, A. H. (2013) Özel Müzede Kamusal Alanın Dönüşümü Genç Sanat, Nisan 2013, Sayı: 215. file:///Users/mac/ Downloads/Ozelmuzedekamusalalan-libre.pdf (Erişim: 20/02/2015).
  • Yıldırım, Z. (2013). Sergi salonu; çöp tenekeleri, 27/11/2013. http://yesilgazete.org/blog/2013/11/27/sergi-salonu-cop- tenekeleri/ (Erişim: 20/02/2015).
  • Yılmaz, İ. (2012). İstanbul Bienali’nden Geriye Kalan, eskop sanat ve eleştiri dergisi. http://www.e-skop.com/skopbulten/ istanbul-bienalinden-geriye-kalan/486 (Erişim: 04/10/2014).
  • http://www.tate.org.uk/whats-on/tate-modern-tanks-tate-modern/exhibition/tania-bruguera-immigrant-movement-in- ternational (Erişim: 20/02/2015).
  • http://www.youtube.com/watch?v=YUas4dL1VNw (Erişim: 20/02/2015).

The Criticism of Publicness of Museum by Art

Yıl 2015, , 62 - 74, 08.06.2015
https://doi.org/10.20488/www-std-anadolu-edu-tr.220240

Öz









In 21th century, the examples of relational and participatory art works which can be often seen
at the bienalles, exhibitions and streets of Europian countries, America and Turkey, don’t use the
traditional specialities of art.


The relational and participatory works aim to make a connection between the viewer and the
art work and sometimes between the artist instead of showing the final work of art to the viewer.


In this study, how the traditional system of showing the final work of art was started, the period
of the museums were occured, if the museums called as public are really public according to the
meaning of the concpt of publicity, how the criticisms about museums were began and the period
after these comments were researched. 





Kaynakça

  • Artun, A. (2006). Sanat Müzeleri 2, Müze ve Eleştirel Düşünce, İletişim Yayınları: İstanbul.
  • Atakan, N. (2008). Sanatta Alternatif Arayışlar, Karakalem Kitabevi: İzmir.
  • Bishop, C. (2007). Angorizma ve İlişkisel Estetik, (Çev: Nazım Dikbaş, Der: Pelin Tan, Sezgin Boynik), Olasılıklar, Duruş- lar, Müzakere, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları: İstanbul.
  • Bourriaud, N. (2005). İlişkisel Estetik, (Çev: Saadet Özen), Bağlam Yayıncılık: İstanbul.
  • Brenson, M. (2004). Acts of Engagement: Writings on Art, Criticism, and Institutions, 1993-2002 (Kültür ve Politika Seri- sinden), Rowman & Littlefield Publishers: Newyork.
  • Duncan, C. (1995). Civilizing Rituals, Inside Public Art Museums, Routledge Press: New York.
  • Emmelhainz, I. (2013). Sanat ve Kültürel Dönemeç: Özerk Sanatın ve Dava Sanatının Sonu mu? Çağdaş sanat ve Kültüralizm’in içinde, Der: Ali Artun, İletişim Yayınları: İstanbul.
  • Gombrich, E. H. (2004). Sanatın Öyküsü, (Çev: Ömer ve Erol Erduran,) Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Graf, M. (2012). Müzeler ve Kimlik Arayışı, Der: Mehmet Yılmaz, Sanatın Günceli, Güncelin Sanatı’nın içinde, Ütopya Yayınları: İstanbul.
  • Groys, B. (2010). Going Public, E-flux Journal, Sternberg Press: Berlin.
  • Grunenberg, C. (1999). Modern Sanat Müzesi, Sanat Müzeleri 2’nin içinde, (Der: Ali Artun), İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Habermas, J. (2012). Kamusal Alanın Yapısal Dönüşümü, (Çev: Tanıl Bora, Mithat Sancar), İletişim Yayınları: İstanbul.
  • Jacop, M. J. (1996). Mapping the Terrain New Genre Public Art, Bay Press, Seattle, Washington.
  • Özbek, M. (2004). Kamusal Alan, Hil Yayınları: İstanbul.
  • Özgür, F. (2014). Deneysel Resim Teknikleri Dersi Ders Notları, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Plastik Sanatlar Anasanat Dalı, İstanbul.
  • O’Doherty (1986) Insıde the White Cube, California University Press: Losangeles.
  • Ranciere, R. (2013). Özgürleşen Seyirci, (Çev: Burak Şaman), Metis Yayınları: İstanbul.
  • Şentürk, L. (2012). Analitik Resim Çözümlemeleri, Ayrıntı Yayınları: İstanbul.
  • Elektronik Kaynaklar
  • Artun, A. (2013). Haraç Mezat Koleksiyon,E-Skop Sanat Tarihi ve Eleştiri Dergisi. http://www.e-skop.com/skopbulten/ harac-mezat-koleksiyon/1134 (Erişim: 07/03/2013).
  • Artun, A. (2008). “Müzecilikte Kamusallığın Kaynakları ve Özel Müzeler”, http://www.aliartun.com/content/detail/20 (Erişim: 04/10/2014).
  • Bozdağ, L. (2012). Kamusal Sanat Laboratuvarı Korsan Eylemlerine (!) Devam Ediyor! http://www.muhalefet.org/haber- -%E2%80%9Ckamusal-sanat-laboratuvari%E2%80%9D-korsan-eylemlerine-devam-ediyor-22-1575.aspx
  • (Erişim: 04.11.2014).
  • Köksal, A. H. (2013) Özel Müzede Kamusal Alanın Dönüşümü Genç Sanat, Nisan 2013, Sayı: 215. file:///Users/mac/ Downloads/Ozelmuzedekamusalalan-libre.pdf (Erişim: 20/02/2015).
  • Yıldırım, Z. (2013). Sergi salonu; çöp tenekeleri, 27/11/2013. http://yesilgazete.org/blog/2013/11/27/sergi-salonu-cop- tenekeleri/ (Erişim: 20/02/2015).
  • Yılmaz, İ. (2012). İstanbul Bienali’nden Geriye Kalan, eskop sanat ve eleştiri dergisi. http://www.e-skop.com/skopbulten/ istanbul-bienalinden-geriye-kalan/486 (Erişim: 04/10/2014).
  • http://www.tate.org.uk/whats-on/tate-modern-tanks-tate-modern/exhibition/tania-bruguera-immigrant-movement-in- ternational (Erişim: 20/02/2015).
  • http://www.youtube.com/watch?v=YUas4dL1VNw (Erişim: 20/02/2015).
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülçin Karaca Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 8 Haziran 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015

Kaynak Göster

APA Karaca, G. (2015). Müzenin Kamusallığının Sanat Yoluyla Eleştirisi. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 5(8), 62-74. https://doi.org/10.20488/www-std-anadolu-edu-tr.220240