İgor Stravinski 20. yüzyıl müziğinin lider bestecilerinden birisidir. Asimetrik ritmik yapı kulla- nımları, kuru ses tınısı, disonans kullanımı, yeni armonizasyon teknikleri, açık anlatım yöntemi ve orkestrasyondaki farklılıklarıyla, müzik literatürüne yenilikçi teknikler kazandırmıştır. Besteci döneminin süregelen müzik estetiği algısını kariyeri boyunca yeniden şekillendirmeyi başarmıştır.
Le Sacre du Printémps, Türkçe başlığıyla Bahar Ayini, bestecinin 1913 yılındaki müzisyenlerin dikkatini üzerine çektiği eseridir. Kendi müzikal üslubunun başarısını bu eserin ününe borçludur. Bu çalışmada, Stravinski’ nin İlkelcilik Akımını yansıtan sahneyi oluşturabilmek için kullandığı müzik teknikleri yüzeysel olarak irdelenecektir. Bestecinin yirminci yüzyıl müziğinde oluşturduğu etki örneklerle gösterilecektir.
Boucourechliev, A. (1987). Stravinsky. London: Victor Gollancz LTD.
Eren, O. (2014). Kırılma Anları. Ankara: Sevda Cenap And Müzik Vakfı Yayınları.
Palisca, C. V., & Burkholder, J. P. (2006). Norton Anthology of Western Music, Volume 2: Classic to Twentieth Century. New York: W. W. Norton & Company, Inc.
Taruskin, R. (2009). Aristocratic Maximalism. Music in the Early Twentieth Century (s. 170-190). içinde New York: Oxford University Press.
Toorn, V. d. (1987). Stravinsky and The Rite of Spring. New York: Oxford University Press.
Görsel Listesi
Görsel 1: Valentine Hugo Çizimi (Taruskin, 2009)
Görsel 2: İgor Stravinski, Bahar Ayini. “Introduction” bölümünün ilk dört ölçüsündeki fagotun seslendirdiği tema http:// imslp.us/php/linkhandler.php?path=/scores/Stravinsky_Igor_1971/Stravinsky_-_RiteOfSpring_OrchScore.pdf (day of re- ach: 15.10.2014)
Görsel 3: Henri Rousseau - In a Tropical Forest. Struggle between Tiger and Bull -1909 http://www.arthermitage.org/ Henri-Rousseau/In-a-Tropical-Forest-Struggle-between-Tiger-and-Bull.html (day of reach: 15.10.2014)
Görsel 4: İgor Stravinski, Bahar Ayini. Vaslav Ninjinsky’ nin Koreografisi http://igorandmore.blogspot.com.tr/2010/05/ variations-on-le-sacre-du-printemps.html (day of reach: 15.10.2014)
Fotoğraf: Tristram Kenton http://www.theguardian. com/stage/gallery/2009/mar/26/swan-lake-bolshoi-bourne (day of reach: 15.10.2014)
Görsel 10: The Rite of Spring –Thurust Company -2010 http://theredlist.com/media/database/settings/performing-art/ ballet/The-rite-of-spring/004_the-rite-of-spring_theredlist.jpg (day of reach: 15.10.2014)
Görsel 11: İgor Stravinski, Le Sacre du Printémps. “Les Augures printaniers” Blok fikirlerin nasıl kullanıldığını göstermek için bir motif analizi. 1. ve 71. ölçüler arası
Görsel 12: İgor Stravinski, Le Sacre du Printémps. “Glorification de l’elue”. 114. ve115. ölçüler. (Taruskin, 2009)
Görsel 13: İgor Stravinski, Le Sacre du Printémps. “Les Augures printaniers”. 1. ve 3. ölçüler arası.
Görsel 14 -Görsel 8ile aynı: Bir oktatonik dizinin dört tetrakorda bölünmesi (Taruskin, 2009)
Görsel 15: Tetrakord özellikli Rus Halk Şarkısı, Oy vir vir kolodez, Agregena Glinkina,’ nın şarkılamasından, Smolensk, Rusya (Taruskin, 2009)
Görsel 16: İgor Stravinski, Le Sacre du Printémps. “Action rituelle des ancêstres” (Taruskin, 2009)
Igor Stravinsky was the leading composer in the first decades of 20th Century. With his contribution to musical literature by his innovative technical usages as asymmetric rhythmic patterns,
dry sound, dissonance usage, new harmonization techniques, direct expression and a different
dimension on orchestration, Stravinsky redefined the understanding of music in an esthetical manner thorough his career.
Le Sacre du Printémps, in English title the Rite of Spring is one of his works with whom he had
been taken into consideration by classical music community in 1913. It is the work that he has built
his musical brand with. In this work, the musical techniques which he used in the work in order to
create a primitive scene will be discussed in a surface level. The impact that Stravinsky created will
be shown by examples.
Boucourechliev, A. (1987). Stravinsky. London: Victor Gollancz LTD.
Eren, O. (2014). Kırılma Anları. Ankara: Sevda Cenap And Müzik Vakfı Yayınları.
Palisca, C. V., & Burkholder, J. P. (2006). Norton Anthology of Western Music, Volume 2: Classic to Twentieth Century. New York: W. W. Norton & Company, Inc.
Taruskin, R. (2009). Aristocratic Maximalism. Music in the Early Twentieth Century (s. 170-190). içinde New York: Oxford University Press.
Toorn, V. d. (1987). Stravinsky and The Rite of Spring. New York: Oxford University Press.
Görsel Listesi
Görsel 1: Valentine Hugo Çizimi (Taruskin, 2009)
Görsel 2: İgor Stravinski, Bahar Ayini. “Introduction” bölümünün ilk dört ölçüsündeki fagotun seslendirdiği tema http:// imslp.us/php/linkhandler.php?path=/scores/Stravinsky_Igor_1971/Stravinsky_-_RiteOfSpring_OrchScore.pdf (day of re- ach: 15.10.2014)
Görsel 3: Henri Rousseau - In a Tropical Forest. Struggle between Tiger and Bull -1909 http://www.arthermitage.org/ Henri-Rousseau/In-a-Tropical-Forest-Struggle-between-Tiger-and-Bull.html (day of reach: 15.10.2014)
Görsel 4: İgor Stravinski, Bahar Ayini. Vaslav Ninjinsky’ nin Koreografisi http://igorandmore.blogspot.com.tr/2010/05/ variations-on-le-sacre-du-printemps.html (day of reach: 15.10.2014)
Fotoğraf: Tristram Kenton http://www.theguardian. com/stage/gallery/2009/mar/26/swan-lake-bolshoi-bourne (day of reach: 15.10.2014)
Görsel 10: The Rite of Spring –Thurust Company -2010 http://theredlist.com/media/database/settings/performing-art/ ballet/The-rite-of-spring/004_the-rite-of-spring_theredlist.jpg (day of reach: 15.10.2014)
Görsel 11: İgor Stravinski, Le Sacre du Printémps. “Les Augures printaniers” Blok fikirlerin nasıl kullanıldığını göstermek için bir motif analizi. 1. ve 71. ölçüler arası
Görsel 12: İgor Stravinski, Le Sacre du Printémps. “Glorification de l’elue”. 114. ve115. ölçüler. (Taruskin, 2009)
Görsel 13: İgor Stravinski, Le Sacre du Printémps. “Les Augures printaniers”. 1. ve 3. ölçüler arası.
Görsel 14 -Görsel 8ile aynı: Bir oktatonik dizinin dört tetrakorda bölünmesi (Taruskin, 2009)
Görsel 15: Tetrakord özellikli Rus Halk Şarkısı, Oy vir vir kolodez, Agregena Glinkina,’ nın şarkılamasından, Smolensk, Rusya (Taruskin, 2009)
Görsel 16: İgor Stravinski, Le Sacre du Printémps. “Action rituelle des ancêstres” (Taruskin, 2009)
Ünlenen, E. (2014). Bale Müziğindeki Büyük Evrim Igor Stravinski’nin Bahar Ayini İsimli Bale Eseri Üzerine Genel bir Analiz. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 7(7), 126-158. https://doi.org/10.20488/austd.41977