Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Analysis Of Hegel’s Master-slave Dialectic In Barbara Kruger Artworks Via Dependent And Independent Self-consciousness Indicators

Yıl 2018, , 128 - 144, 21.12.2018
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.529719

Öz









The paper starts with an attempt to analyze Hegel’s master-slave dialectic on the basis of the
concepts of consciousness and self-consciousness within the context of Hegel’s interpretation of
history, accompanied by major terms such as absolutism, liberation and self-consciousness. The
next step to take is to include the moment self-consiousness steps in the field of art, as well as critical
discourse in artistic creations; in order to pave the way for a reinterpretation of the following-
regarding critical consciousness as focus: 1. The awareness that the artist develops against the reality
surrounding her/him, 2. To put a rebellion into practice via the art works performed, and, 3. The
major movements in art belonging to the different eras of art history, which are reflections of the
mentioned rebellion. The further analyses in the field of art include feminist rhetoric as a rebellion
to the awareness mentioned, along with language and critical awareness in the sample of Barbara
Kruger. Analyzing Barbara Kruger’s works within the context of Hegel’s master-slave dialectic
provides us with the possibility of examining sampled works, space designs and collage designs with
the written-visual figures, with regard to dependent and independent self-consciousness indicators.
The method of research is a descriptive study on the basis of universe and of the sample. In the
study, using the affinity model, the comparison type screening method was used in the relational
screening model. 





Kaynakça

  • Antmen, A. (2008). Sanat cinsiyet (Haz. Antmen, Ahu). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bumin, T. (2010). Hegel- Bilme Problemi, Efendi-Köle Diyalektiği, Praksis Felsefesi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Cevizci, A. (2012). Felsefenin kısa tarihi. İstanbul: Say Yayınları.
  • Coşkuner K., C. (2016). Simone de Beauvoir: Ötekiliğin kabulü. Beytulhikme an International Journal of Philosophy. 6(2): 227-243.
  • Dede, E. (2015). 1960 sonrası tüketim kültürünün sanata yansımaları. Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi. 3(4): 17-46.
  • Freeland, C. (2008). Sanat Kuramı (Çev. Demir, Fisun). Ankara: Dost Kitabevi.
  • Gornick, V. (1973). Toward a definition of female sensibility. The Village Voice’den aktaran Peterson, T. ve Mathews, P. (2008). Sanat cinsiyet, sanat tarihi ve feminist eleştiri (Haz. Antmen, Ahu). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Günay, M. (2003). Felsefe tarihinde insan sorunu. İzmir: İlya Yayınevi.
  • Hegel, G. W. F. (1980). La Phenomenologie de l’Esprit (Fr.Çev. Hyppolite, J.). Aubier’den aktaran Bumin, T. (2010). Hegel- Bilme Problemi, Efendi-Köle Diyalektiği, Praksis Felsefesi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Hegel, G. W. F. (2004). Tinin görüngübilimi (Çev.Yardımlı, Aziz). İstanbul: İdea Yayınevi’nden aktaran Kiraz, S. (2011). Yabancılaşmanın kökeni üstüne. FLSF Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 12, s. 147-169.
  • Kiraz, S. (2011). Yabancılaşmanın kökeni üstüne. FLSF Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 12, s. 147-169.
  • Kozlu, D. (2009). Modernizm sonrası postmodern hareket içinde kadının yeri. ART-E Süleyman Demirel Üniversitesi Gü- zel Sanatlar Fakültesi Dergisi.
  • Owens, C. (2001). Discourse of Others: Feminist and Postmodernism (1983), Art and Feminism, (Ed: Helena Reckitt, Peggy Phelan). Hong Kong: Phadion Press Ltd.’den aktaran Kozlu, D. (2009). Modernizm sonrası postmodern hareket içinde kadının yeri. ART-E Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi.
  • Özüdoğru, Ş. (2010). Feminist sanata iki farklı yaklaşım: Gerilla kızlar ve Cindy Sherman. Gazi Üniversitesi Sanat ve Ta- sarım Dergisi. Sayı 6, s. 111-133.
  • Peterson, T. ve Mathews, P. (2008). Sanat cinsiyet, sanat tarihi ve feminist eleştiri (Haz. Antmen, Ahu). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Sağlık, E. (2013). Kamusal alanda kadınlık hallerinin temsili. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi. Sayı 24, s. 41-52.
  • Saygı, S. (2016 ). Kamusal alanda sözcüklerle sanat. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi. Sayı 29, s. 87-99
  • Selmanpakoğlu, C. (2015). Gerçekliğin kimlik kurgusuna ajansal sanat girişimi. Sanat, Gerçeklik ve Paradoks Uluslararası Sanat Sempozyumu, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi. s. 513-526.
  • Tekeli, Ş. (1987). Kadınlar için yazılar. İstanbul: Alan Yayıncılık’tan aktaran Yörük, A. (2009). Feminizm/ler. Sosyoloji Notları Dergisi. Sayı 7, s. 63-76.
  • Watkins, A. S., Rueda, M. ve Rodriguez, M. (1996). Yeni başlayanlar için feminizm (Çev. Arıkan, Ö.). İstanbul: Milliyet Yayınları.
  • Warner, W. (1990). The resistance to popular culture. Oxford University, American Literary History. 2 (4) 726-742’den aktaran Dede, E. (2015). 1960 sonrası tüketim kültürünün sanata yansımaları. Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi. 3(4): 17-46.
  • Yılmaz, M. (2006). Modernizmden postmodernizme sanat. Ankara: Ütopya Yayınevi. Yörük, A. (2009). Feminizm/ler. Sosyoloji Notları Dergisi. Sayı 7, s. 63-76.
  • Görsel 1. Barbara Kruger, Untitled ( You are very special person) http://www.artnet.com/artists/barbara-kruger/untitled-you-are-a-very-special-person-a-6X3gyezl1uTx8SPCkmyMuA2 (Erişim: 28.05.2017)
  • Görsel 2. Barbara Kruger, ‘‘Untitled’’(I shop therefore I am / Alışveriş yapıyorum öyleyse varım) http://www.spruethmagers.com/artists/barbara_kruger@@viewq42 (Erişim: 18. 05. 2017)
  • Görsel 3. Barbara Kruger, Untitled (We don’t need another hero) https://www.sartle.com/artwork/untitled-we-dont-need- another-hero-barbara-kruger (Erişim: 18. 05. 2017)
  • Görsel 4. Barbara Kruger, ‘‘Untitled (I know you are, but what am I? / Kim olduğumu biliyorum ama ben kimim?)’’ http://www.theworldsbestever.com/2012/06/08/pee-wee-herman-in-a-barbara-kruger-style/ (Erişim: 18. 05. 2017)
  • Görsel 5. Barbara kruger, ‘‘Untitled (Is this my only purpose? / Bu yapmam gereken tek şey mi?)’’ http://restlessmindsandconstantfetishes.tumblr.com/post/83950895819/fruitbodies-is-this-my-only-purpose-barbara (Erişim: 28.05.2017).
  • Görsel 6. Barbara Kruger, ‘‘Untitled (It’s all about me / I mean you / I mean me / A world of vanity)’’ https://tr.pinterest. com/pin/122512052343416517/ (Erişim: 18. 05. 2017)
  • Görsel 7. Barbara Kruger, ‘‘Untitled (You’re not yourself / Sen kendin değilsin) http://www.nytimes.com/slideshow/2017/02/13/t-magazine/the-pictures-generations-greatest-hits/s/pictures-generation- slide-MYOG.html?_r=0 (Erişim: 18. 05. 2017)
  • Görsel 8. Barbara Kruger, ‘‘Untitled (It’s our pleasure to disgust you)’’ https://tr.pinterest.com/mariekazalia/ed-ruscha-etc/ (Erişim: 18. 05. 2017)
  • Görsel 9. Barbara Kruger, ‘‘between being born and dying’’ Interior installation http://twilightstarsong.blogspot.com.tr/2011/05/arty-farty-friday-barbara-kruger.html (Erişim: 28. 05. 2017)

Hegel’in Efendi Köle Diyalektiğinin Barbara Kruger’in Eserlerinde Bağımlı Ve Bağımsız Özbilinç Göstergeleri İle Çözümlenmesi

Yıl 2018, , 128 - 144, 21.12.2018
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.529719

Öz





Araştırmada Hegel’in bilinç ve özbilinç kavramları üzerinden Efendi-Köle diyalektiği analiz
edilerek mutlaklaşma, özgürleşme ve kendinin bilincinde olma durumları Hegel’in tarih yorumu etkisinde incelenmektedir. Ardından sanat alanında özbilincin devreye girdiği dönem ve sanat
yaratımlarında eleştirel söylem dili araştırmaya dahil edilerek, sanatçının kendisi etrafındaki gerçeklik karşısında geliştirdiği farkındalık ve ortaya konulan sanat eserleri ile bilinçli bir başkaldırı
gerçekleştirmesi ve bunun sanat tarihindeki yansımaları olan farklı dönemlere ait sanat hareketleri
eleştirel bilinç odağında yeniden yorumlanmaktadır. Bu farkındalığa bir başkaldırı niteliği taşıyan
feminist söylem dili ve eleştirel bilincin sanat alanında göstergeleri Barbara Kruger örnekleminde
analiz edilmektedir. Barbara Kruger’ın çalışmaları Hegel’in Efendi-Köle diyalektiği bağlamında
incelenerek örnekleme alınan çalışmalar ve mekan tasarımları ile yazıgörsel figürlü kolaj tasarımları bağımlı ve bağımsız özbilinç göstergeleri ile çözümlenmektedir. Araştırmanın yöntemi evren ve örneklem üzerinde yapılan betimsel bir araştırmadır. Benzeşim modelinden yararlanılan
araştırmada ilişkisel tarama modelinde karşılaştırma türü tarama yöntemi kullanılmıştır. 





Kaynakça

  • Antmen, A. (2008). Sanat cinsiyet (Haz. Antmen, Ahu). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bumin, T. (2010). Hegel- Bilme Problemi, Efendi-Köle Diyalektiği, Praksis Felsefesi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Cevizci, A. (2012). Felsefenin kısa tarihi. İstanbul: Say Yayınları.
  • Coşkuner K., C. (2016). Simone de Beauvoir: Ötekiliğin kabulü. Beytulhikme an International Journal of Philosophy. 6(2): 227-243.
  • Dede, E. (2015). 1960 sonrası tüketim kültürünün sanata yansımaları. Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi. 3(4): 17-46.
  • Freeland, C. (2008). Sanat Kuramı (Çev. Demir, Fisun). Ankara: Dost Kitabevi.
  • Gornick, V. (1973). Toward a definition of female sensibility. The Village Voice’den aktaran Peterson, T. ve Mathews, P. (2008). Sanat cinsiyet, sanat tarihi ve feminist eleştiri (Haz. Antmen, Ahu). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Günay, M. (2003). Felsefe tarihinde insan sorunu. İzmir: İlya Yayınevi.
  • Hegel, G. W. F. (1980). La Phenomenologie de l’Esprit (Fr.Çev. Hyppolite, J.). Aubier’den aktaran Bumin, T. (2010). Hegel- Bilme Problemi, Efendi-Köle Diyalektiği, Praksis Felsefesi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Hegel, G. W. F. (2004). Tinin görüngübilimi (Çev.Yardımlı, Aziz). İstanbul: İdea Yayınevi’nden aktaran Kiraz, S. (2011). Yabancılaşmanın kökeni üstüne. FLSF Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 12, s. 147-169.
  • Kiraz, S. (2011). Yabancılaşmanın kökeni üstüne. FLSF Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 12, s. 147-169.
  • Kozlu, D. (2009). Modernizm sonrası postmodern hareket içinde kadının yeri. ART-E Süleyman Demirel Üniversitesi Gü- zel Sanatlar Fakültesi Dergisi.
  • Owens, C. (2001). Discourse of Others: Feminist and Postmodernism (1983), Art and Feminism, (Ed: Helena Reckitt, Peggy Phelan). Hong Kong: Phadion Press Ltd.’den aktaran Kozlu, D. (2009). Modernizm sonrası postmodern hareket içinde kadının yeri. ART-E Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi.
  • Özüdoğru, Ş. (2010). Feminist sanata iki farklı yaklaşım: Gerilla kızlar ve Cindy Sherman. Gazi Üniversitesi Sanat ve Ta- sarım Dergisi. Sayı 6, s. 111-133.
  • Peterson, T. ve Mathews, P. (2008). Sanat cinsiyet, sanat tarihi ve feminist eleştiri (Haz. Antmen, Ahu). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Sağlık, E. (2013). Kamusal alanda kadınlık hallerinin temsili. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi. Sayı 24, s. 41-52.
  • Saygı, S. (2016 ). Kamusal alanda sözcüklerle sanat. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi. Sayı 29, s. 87-99
  • Selmanpakoğlu, C. (2015). Gerçekliğin kimlik kurgusuna ajansal sanat girişimi. Sanat, Gerçeklik ve Paradoks Uluslararası Sanat Sempozyumu, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi. s. 513-526.
  • Tekeli, Ş. (1987). Kadınlar için yazılar. İstanbul: Alan Yayıncılık’tan aktaran Yörük, A. (2009). Feminizm/ler. Sosyoloji Notları Dergisi. Sayı 7, s. 63-76.
  • Watkins, A. S., Rueda, M. ve Rodriguez, M. (1996). Yeni başlayanlar için feminizm (Çev. Arıkan, Ö.). İstanbul: Milliyet Yayınları.
  • Warner, W. (1990). The resistance to popular culture. Oxford University, American Literary History. 2 (4) 726-742’den aktaran Dede, E. (2015). 1960 sonrası tüketim kültürünün sanata yansımaları. Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi. 3(4): 17-46.
  • Yılmaz, M. (2006). Modernizmden postmodernizme sanat. Ankara: Ütopya Yayınevi. Yörük, A. (2009). Feminizm/ler. Sosyoloji Notları Dergisi. Sayı 7, s. 63-76.
  • Görsel 1. Barbara Kruger, Untitled ( You are very special person) http://www.artnet.com/artists/barbara-kruger/untitled-you-are-a-very-special-person-a-6X3gyezl1uTx8SPCkmyMuA2 (Erişim: 28.05.2017)
  • Görsel 2. Barbara Kruger, ‘‘Untitled’’(I shop therefore I am / Alışveriş yapıyorum öyleyse varım) http://www.spruethmagers.com/artists/barbara_kruger@@viewq42 (Erişim: 18. 05. 2017)
  • Görsel 3. Barbara Kruger, Untitled (We don’t need another hero) https://www.sartle.com/artwork/untitled-we-dont-need- another-hero-barbara-kruger (Erişim: 18. 05. 2017)
  • Görsel 4. Barbara Kruger, ‘‘Untitled (I know you are, but what am I? / Kim olduğumu biliyorum ama ben kimim?)’’ http://www.theworldsbestever.com/2012/06/08/pee-wee-herman-in-a-barbara-kruger-style/ (Erişim: 18. 05. 2017)
  • Görsel 5. Barbara kruger, ‘‘Untitled (Is this my only purpose? / Bu yapmam gereken tek şey mi?)’’ http://restlessmindsandconstantfetishes.tumblr.com/post/83950895819/fruitbodies-is-this-my-only-purpose-barbara (Erişim: 28.05.2017).
  • Görsel 6. Barbara Kruger, ‘‘Untitled (It’s all about me / I mean you / I mean me / A world of vanity)’’ https://tr.pinterest. com/pin/122512052343416517/ (Erişim: 18. 05. 2017)
  • Görsel 7. Barbara Kruger, ‘‘Untitled (You’re not yourself / Sen kendin değilsin) http://www.nytimes.com/slideshow/2017/02/13/t-magazine/the-pictures-generations-greatest-hits/s/pictures-generation- slide-MYOG.html?_r=0 (Erişim: 18. 05. 2017)
  • Görsel 8. Barbara Kruger, ‘‘Untitled (It’s our pleasure to disgust you)’’ https://tr.pinterest.com/mariekazalia/ed-ruscha-etc/ (Erişim: 18. 05. 2017)
  • Görsel 9. Barbara Kruger, ‘‘between being born and dying’’ Interior installation http://twilightstarsong.blogspot.com.tr/2011/05/arty-farty-friday-barbara-kruger.html (Erişim: 28. 05. 2017)
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tuba Gütekin Bu kişi benim

Ezgi Tokdil

Yayımlanma Tarihi 21 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Gütekin, T., & Tokdil, E. (2018). Hegel’in Efendi Köle Diyalektiğinin Barbara Kruger’in Eserlerinde Bağımlı Ve Bağımsız Özbilinç Göstergeleri İle Çözümlenmesi. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 8(2), 128-144. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.529719