Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Fagot Eğitiminde Kamış Yapımının Önemi

Yıl 2017, , 128 - 134, 01.06.2017
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.563052

Öz





Günümüze kadar olan süreçte fagot kamıı hakkında yapılan bilimsel aratırmaların yetersizliği standart bir fagot kamıı modelinin ortaya çıkmasına engel olmuve eğitim sürecini zora
sokmu
tur. Çalgının gelişim sürecinde yapımcıların çalgıyı bireysel olarak geliştirme çabaları, süreçteki kronolojik düzensizlikler, perde sistemindeki farklılıklar ve günümüze kadar çok az sayıda çalgının ulaolması, kamıyapımının standart bir yapıya kavumasını engellemiştir. Bu
durum fagot kamı
ı yapımındaki ölçülendirmeler ve üretim tekniklerine yansıyarak günümüze
kadar b
irbirine benzer karaktere ve dengeli bir titreşime sahip standart bir fagot kamıının ortaya
çıkmasını da güçle
tirmiştir.


Fagot eğitimi, nefes tekniğinin örenilmesi, teknik becerinin salanması ve kamıyapımının
renilmesi bakımından birbiriyle balantılı üç temel konudan oluur. Bu süreçte nefes tekniği ve
tekn
ik becerinin salanarak kamıyapımının göz ardı edilmesi, mesleki yaamda yorumcuların
kar
ılaı en büyük sorunlardan biri olarak ortaya çıkmaktadır. Bu nedenle, verimli bir eğitim
sürec
i salanması ve örencinin motivasyonunun dümemesi iin fagot kamıının yapılması kaçınılmazdır.


Bu çalımada, fagot eğitimindeki temel faktörlerden biri olan fagot kamıı yapımının önemi
vurgulanarak eğitim sürecine katkı salaması amaçlanmaktadır. 





Kaynakça

  • Almenräder, C. (1843). Die Kunst des Fagottblasens oder Vollständige Theoretisch Praktische Fagottschule. Mainz: B. Schott Söhne.
  • Carland, J.A. (1987). A Waveform Analysis of Bassoon Reed Profiles. A treatise submitted to the Scholl of Music in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Music, The Florida State University Scholl of Music.
  • Cooper, H. (1991). Reed Making Notes: Selection and Preparation of Gauged Cane. Journal of the International Double Society Vol.19.
  • Ewell, T.B. (2010). A Pedagogy for Finishing Reeds for the German-System (Heckel-System) Bassoon. The Double Reed, Vol.23, No.3.
  • Hopa, E. (2010). Kamış Yapımının Fagotun Performansı Üzerindeki Etkileri. Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Lowe, C.L.C. (2008). Norman Herzberg: An Icon of Bassoon Pedagogy. A Research Paper Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of
  • Musical Arts, The University of North Carolina at Greensboro.
  • Moreno, Á.D. (2013). Bassoon Playing in Perspective: Character and Performance Practice from 1800 to 1850. University of Helsinki, Faculty of Arts, Department of Philosophy, History, Culture and Art Studies, Musicology, Doctoral dissertation.
  • Morris, M.B. (2005). The Teaching Methods of Lewis Hugh Cooper. A treatise submitted to the Scholl of Music in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Music, The Florida State University Scholl of Music.
  • Ozi, E. (1803). Nouvelle Methode de Basson. Paris: Naderman, An. IX.
  • Schillinger, C. (2007). The Pedagogy of Bassoon Reed Making. A Research Paper Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of Musical Arts, Arizona State University.
  • Weissenborn, J. (1968). Der Fagott. South Whitley: The Fox Bassoon Company.

The Importance of Reed Making in Bassoon Education

Yıl 2017, , 128 - 134, 01.06.2017
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.563052

Öz









The lack of scientific research about bassoon reed has prevented the emergence of a stan-
dard bassoon reed model, wh
ich has made basson education difficult. In the developmental
process of the
instrument, the individual efforts of producers to develop the instrument, chro-
nolog
ical irregularities in the process, the differences in the key mechanism and the fact that
few
instruments have reached until today have hindered reed production to reach a standard.
This situation has reflected on the dimensioning and bassoon reed production techniques, and
also
it has made it difficult to emerge a standard bassoon reed having a similar character and
a balanced v
ibration until today.


Bassoon education consists of three basic issues that are linked to each other in terms of le-
arn
ing breathing techniques, the provision of technical skills and learning bassoon production.
In th
is process, ignoring the reed production by providing breathing technique and technical
sk
ill emerges as one of the biggest problems faced by interpreters in their professional lives.
Therefore, it is inevitable to produce bassoon reed in order to provide efficient education and
not to decrease student mot
ivation.


This study focuses on the importance of bassoon reed production, which is one of the main
factors
in bassoon education in order to contribute to bassoon education. 





Kaynakça

  • Almenräder, C. (1843). Die Kunst des Fagottblasens oder Vollständige Theoretisch Praktische Fagottschule. Mainz: B. Schott Söhne.
  • Carland, J.A. (1987). A Waveform Analysis of Bassoon Reed Profiles. A treatise submitted to the Scholl of Music in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Music, The Florida State University Scholl of Music.
  • Cooper, H. (1991). Reed Making Notes: Selection and Preparation of Gauged Cane. Journal of the International Double Society Vol.19.
  • Ewell, T.B. (2010). A Pedagogy for Finishing Reeds for the German-System (Heckel-System) Bassoon. The Double Reed, Vol.23, No.3.
  • Hopa, E. (2010). Kamış Yapımının Fagotun Performansı Üzerindeki Etkileri. Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Lowe, C.L.C. (2008). Norman Herzberg: An Icon of Bassoon Pedagogy. A Research Paper Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of
  • Musical Arts, The University of North Carolina at Greensboro.
  • Moreno, Á.D. (2013). Bassoon Playing in Perspective: Character and Performance Practice from 1800 to 1850. University of Helsinki, Faculty of Arts, Department of Philosophy, History, Culture and Art Studies, Musicology, Doctoral dissertation.
  • Morris, M.B. (2005). The Teaching Methods of Lewis Hugh Cooper. A treatise submitted to the Scholl of Music in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Music, The Florida State University Scholl of Music.
  • Ozi, E. (1803). Nouvelle Methode de Basson. Paris: Naderman, An. IX.
  • Schillinger, C. (2007). The Pedagogy of Bassoon Reed Making. A Research Paper Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of Musical Arts, Arizona State University.
  • Weissenborn, J. (1968). Der Fagott. South Whitley: The Fox Bassoon Company.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emre Hopa

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Hopa, E. (2017). Fagot Eğitiminde Kamış Yapımının Önemi. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 7(1), 128-134. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.563052