Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tarihi ve Kültürel Mekanların Sergi Alanı Olarak Kullanımında Yaşanan Sorunlar: Kktc Örneği

Yıl 2019, , 36 - 56, 01.06.2019
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.600010

Öz





Bu çalıma, tarihi ve kültürel mekanların sanat eserlerinin sergilenmesi amacıyla kullanılması
sırasında ya
anan sergileme sorunlarının tespitini ve bu sorunlara yönelik çözüm önerileri
getirmeyi amaçlamaktadır. Bu makalenin hedefleri arasında söz konusu mekanların işletmesini
elinde bulunduran kurumların sorunların varlıına yönelik olarak dikkatlerini çekmek de
bulunmaktadır. Amaç do
rultusunda Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nin üç turizm kenti olan
Le
fkoa, Mausa ve Girne’deki yapılar makaleye konu edilmiş ve bunlarla sınırlandırılmıtır.
Çalı
mada nitel aratırma yöntemi kullanılmıtır. Aratırma alanlarında gözlem yapılmı, tarihi
mekanların balı bulundukları kurum ve yöneticilerden mekanların mimari ve fiziki durumları ile
kullanım ajandaları hakkında b
ilgiler temin edilmiştir. Ayrıca konuyla ilintili bilimsel makaleler
taranmı
, deerlendirmeler bu bilgi ve gözlemler çerçevesinde yapılmıtır. Orijinal fonksiyonunu
y
itirmiş ve günümüzde kültür turizmine hizmet etmekte olan bu yapılar sanatsal aktiviteler
sırasında da gözlemlenm
iş, incelenmiş ve mevcut olanaklarıyla ihtiyaca ne ölçüde cevap verdikleri
belirlenmiştir. Söz konusu yapıların sanat eserlerinin sergilenmesine uygunluu çadasergileme
kr
iterleri çerçevesinde deerlendirilmiştir. 





Kaynakça

  • Ceylan, S; Somuncu, M. (2016). M. Kültür Turizmi Alanlarında Turizmin Çeşitlendirilmesine Eleştirel Bir Bakış: Safranbolu UNESCO Dünya Miras Alanı. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, Cilt:1 No:1, Kastamonu.
  • Çalışkan,C.(2016). Sergileme Tasarımının gelişimi Ve Müze İle Sanat Galerilerinin Karşılaştırılması. Arel Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Medya ve İletişim Sistemleri Bölümü, İstanbul.
  • Çetin,İ.(2015). Ankara’ da Seçilmiş Sanat Galerilerinin Sergileme Olanaklarının İncelenmesi ve Bir Uygulama Çalışması, Yüksek Lisans Tezi, Bileşik Sanatlar Anasanat Dalı, Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.
  • Çolak, B. (2011), Tarihsel süreç içerisinde müzelerle birlikte değişen sergileme mekanları; New York Modern Sanat Müzesi (Moma) ve Frankfurt Modern Sanat Müzesi (MMK) örneği, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Sayı: 30. S.38, Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Ankara.
  • Demir Ç. (2009). Günümüz Sergileme Tasarımı Türleri ve Londra’dan Sergileme Tasarımı Örnekleri, Gazi Üniversitesi Sanat ve Tasarım Yayınları, Ankara.
  • Dolunay, A. (2015). Türk Hukukunda ve Kıbrıs Türk Hukukunda Yabancı Mahkemelerinin Tanınması ve Tenfizi, İstanbul: 12 Levha.
  • Dolunay, A. & Keçeci, G. (2017). Multidisciplinary Assessment of Citizenship Approach in Modern Law and Problem of “Denaturalisation” on the Basis of Law and Communication, Journal of History Culture and Art Research, 6(4), 14-39. DOI: 10.7596/taksad.v6i4.1094 (12.3.2019).
  • Ergen, B.A. (2013). Sanat Yapıtı Sergileme ve Sunum Çeşitlerine Örnekler Eşliğinde Bir Bakış-Akdeniz Sanat Dergisi, Antalya (130-143).
  • Ergi, S.M. (2015). Eski Susa’da Çömlekçilik, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Seramik Anasanat Dalı, İzmir.
  • Kartal, Ş. (2015) Müzenin Tarihi Gelişimi ve Eğitim Sistemine Katkısı, Köşe Yazısı, http://www.turizmhaberleri.com/ koseyazisi.asp?ID=2997 (Erişim Tarihi: 12.3.2019)
  • Mengeş, F. (2012) Sanat Yapıtının Farklı Mekanlarda Anlam Problematiği, Işık Üniversitesi http://www.kypros.org/Cyprus/history (Erişim Tarihi: 12.3.2019). https://www.lefkosabelediyesi.org/ (Erişim Tarihi: 12.3.2019).
  • Kıbrıs Vakıflar İdaresi, Bedesten Tanıtım broşürü, 2005, Lefkoşa. http://www.turkcab.com/muzeler-saraylar (Erişim Tarihi: 08.09.2018).
  • M. Hastürk, M., Beyit, D. ve Bağışkan, T. (2017). Kişisel iletişim, 04.03.2017. Çağın, Aytaç. Kıbrıs Sanat Derneği Başkanı, (2017) Kişisel iletişim. KKTC Eğitim ve Kültür Bakanlığı, Kültür Dairesi, İsmet Vehit Güney Sergi Salonu Ajandası. Saçaklı Ev Müdürlüğü sergi ajandası. Eğitim ve Kültür Bakanlığı Defne Dergisi, Sayı: 34, 2016.
  • Özdeşer, H. Şafaklı, O. (2002). KKTC Ekonomisinin Genel Analizi, Doğuş Üniversitesi Dergisi, (5), 151-171.
  • Türsoy, T. Eminer, E. (2006). KKTC’deki Yatırımlarda Kamu ve Finans Sektörlerinin Değerlendirilmesi, Turkish Economic Association, International Conference on Economics, At Ankara, September.
  • GÖRSEL KAYNAKÇA
  • Görsel 2-3: Fotoğraf: Gazi Yüksel, 2008.
  • Görsel 4-5: www.discoverwalks.com/blog/things-to-do-near-paris-picasso-museum/
  • Görsel 6-7: www.aa.com.tr/tr/dunya/yunanistandaki-tarihi-camiler-muze-olarak-kullaniliyor/894780. Fotoğraf Ayhan Mehmet, AA, 2017.
  • Görsel 12-13: Fotoğraf Gazi Yüksel, 2018.
  • Görsel 17-18 Fotoğraf Gazi Yüksel, 2008.
  • Görsel 21-22: Fotoğraf Gazi Yüksel, 2016.
  • Görsel 23-24: Fotoğraf Gazi Yüksel, 2008 ve Fotoğraf Osman Yüksek, 2017. Görsel 25-26: Fotoğraf Gazi Yüksel, 2017.

The Complications of Using Historical and Cultural Sites as Exhibition Hall: Trnc Example

Yıl 2019, , 36 - 56, 01.06.2019
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.600010

Öz









This article aims to identify problems and offer solutions about the use of historical and cultural
s
ites as exhibition areas for art pieces. This article also aims to draw the attention of institutions
adm
inistering the sites in question, namely, Nicosia, Famagusta and Kyrenia -the three major
tour
istic centers in Turkish Republic of Northern Cyprus. In this article, qualitative research
approach
is utilized, which includes observations on the above-mentioned sites, data collection on
s
ites’ architectural and physical conditions as well as their event calendar. In addition, these sites
wh
ich have lost their original purpose of construction have been observed during events in order to
f
ind out to what extent they meet the needs. Also, the level of usability has been identified with their
current ut
ilities based on the criteria of the modern exhibition techniques of art pieces. 





Kaynakça

  • Ceylan, S; Somuncu, M. (2016). M. Kültür Turizmi Alanlarında Turizmin Çeşitlendirilmesine Eleştirel Bir Bakış: Safranbolu UNESCO Dünya Miras Alanı. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, Cilt:1 No:1, Kastamonu.
  • Çalışkan,C.(2016). Sergileme Tasarımının gelişimi Ve Müze İle Sanat Galerilerinin Karşılaştırılması. Arel Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Medya ve İletişim Sistemleri Bölümü, İstanbul.
  • Çetin,İ.(2015). Ankara’ da Seçilmiş Sanat Galerilerinin Sergileme Olanaklarının İncelenmesi ve Bir Uygulama Çalışması, Yüksek Lisans Tezi, Bileşik Sanatlar Anasanat Dalı, Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.
  • Çolak, B. (2011), Tarihsel süreç içerisinde müzelerle birlikte değişen sergileme mekanları; New York Modern Sanat Müzesi (Moma) ve Frankfurt Modern Sanat Müzesi (MMK) örneği, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Sayı: 30. S.38, Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Ankara.
  • Demir Ç. (2009). Günümüz Sergileme Tasarımı Türleri ve Londra’dan Sergileme Tasarımı Örnekleri, Gazi Üniversitesi Sanat ve Tasarım Yayınları, Ankara.
  • Dolunay, A. (2015). Türk Hukukunda ve Kıbrıs Türk Hukukunda Yabancı Mahkemelerinin Tanınması ve Tenfizi, İstanbul: 12 Levha.
  • Dolunay, A. & Keçeci, G. (2017). Multidisciplinary Assessment of Citizenship Approach in Modern Law and Problem of “Denaturalisation” on the Basis of Law and Communication, Journal of History Culture and Art Research, 6(4), 14-39. DOI: 10.7596/taksad.v6i4.1094 (12.3.2019).
  • Ergen, B.A. (2013). Sanat Yapıtı Sergileme ve Sunum Çeşitlerine Örnekler Eşliğinde Bir Bakış-Akdeniz Sanat Dergisi, Antalya (130-143).
  • Ergi, S.M. (2015). Eski Susa’da Çömlekçilik, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Seramik Anasanat Dalı, İzmir.
  • Kartal, Ş. (2015) Müzenin Tarihi Gelişimi ve Eğitim Sistemine Katkısı, Köşe Yazısı, http://www.turizmhaberleri.com/ koseyazisi.asp?ID=2997 (Erişim Tarihi: 12.3.2019)
  • Mengeş, F. (2012) Sanat Yapıtının Farklı Mekanlarda Anlam Problematiği, Işık Üniversitesi http://www.kypros.org/Cyprus/history (Erişim Tarihi: 12.3.2019). https://www.lefkosabelediyesi.org/ (Erişim Tarihi: 12.3.2019).
  • Kıbrıs Vakıflar İdaresi, Bedesten Tanıtım broşürü, 2005, Lefkoşa. http://www.turkcab.com/muzeler-saraylar (Erişim Tarihi: 08.09.2018).
  • M. Hastürk, M., Beyit, D. ve Bağışkan, T. (2017). Kişisel iletişim, 04.03.2017. Çağın, Aytaç. Kıbrıs Sanat Derneği Başkanı, (2017) Kişisel iletişim. KKTC Eğitim ve Kültür Bakanlığı, Kültür Dairesi, İsmet Vehit Güney Sergi Salonu Ajandası. Saçaklı Ev Müdürlüğü sergi ajandası. Eğitim ve Kültür Bakanlığı Defne Dergisi, Sayı: 34, 2016.
  • Özdeşer, H. Şafaklı, O. (2002). KKTC Ekonomisinin Genel Analizi, Doğuş Üniversitesi Dergisi, (5), 151-171.
  • Türsoy, T. Eminer, E. (2006). KKTC’deki Yatırımlarda Kamu ve Finans Sektörlerinin Değerlendirilmesi, Turkish Economic Association, International Conference on Economics, At Ankara, September.
  • GÖRSEL KAYNAKÇA
  • Görsel 2-3: Fotoğraf: Gazi Yüksel, 2008.
  • Görsel 4-5: www.discoverwalks.com/blog/things-to-do-near-paris-picasso-museum/
  • Görsel 6-7: www.aa.com.tr/tr/dunya/yunanistandaki-tarihi-camiler-muze-olarak-kullaniliyor/894780. Fotoğraf Ayhan Mehmet, AA, 2017.
  • Görsel 12-13: Fotoğraf Gazi Yüksel, 2018.
  • Görsel 17-18 Fotoğraf Gazi Yüksel, 2008.
  • Görsel 21-22: Fotoğraf Gazi Yüksel, 2016.
  • Görsel 23-24: Fotoğraf Gazi Yüksel, 2008 ve Fotoğraf Osman Yüksek, 2017. Görsel 25-26: Fotoğraf Gazi Yüksel, 2017.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gazi Yüksel Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Yüksel, G. (2019). Tarihi ve Kültürel Mekanların Sergi Alanı Olarak Kullanımında Yaşanan Sorunlar: Kktc Örneği. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 9(1), 36-56. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.600010