Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GÜNÜMÜZ SANATINDAN GÜNCEL KESİTLER:KÜRESELLEŞMENİN SANATA ETKİLERİ, POSTSANAT, İLİŞKİSEL SANAT VE TEMELLÜK SANATI HAKKINDA

Yıl 2015, Cilt: 5 Sayı: 2, 72 - 87, 01.12.2015
https://doi.org/10.20488/austd.36081

Öz

Günümüz sanatı küreselleşme etkisiyle kaotik bir bünye haline gelmiştir. Yakın geçmişte gündeme gelmiş olan sanatın halen yaşamakta olup olmadığı tartışmaları sonrası, bugün küreselleşmenin sanatı değiştirmiş olduğu ve bundan böyle bu farklı yapının süregideceği noktasına gelinmiştir. Bu metin, küreselleşmenin sanatın küresel dolaşımı, sanat piyasası, sanat eserinin metalaşması ve mübadele değeri gibi maddi olgularla günümüz sanat dünyasına yön vermekte olduğu fikrinden hareket etmektedir. Bu olgularla birlikte, bunların güncel sanatsal ifade biçimlerine yansımasının örnekleri olarak görülen ilişkisel sanat ve temellük sanatı, bu metinde ele alınmıştır. 

Kaynakça

  • Artun, Ali (2011). 9/11: Yıkıntı Estetiği, https://www.aliartun.com/detail/66 (erişim tarihi 3 Nisan 2012).
  • Artun, Ali (2013, 21 Şubat). Sahte Sanat, E-skop dergi. http://www.e-skop.com/skop-bulten/sahte-sanat/1162 (erişim ta- rihi 16 Eylül 2014).
  • Artun, Ali (Ed.) (2014). “Sunuş / Sanat Emeği”, Sanat Emeği, Kültür İşçileri ve Prekarite, İletişim, İstanbul.
  • BAUDRILLARD, Jean (2004). Gösterge Ekonomi Politiği Hakkında bir Eleştiri, (Çev.O.Adanır, A.Bilgin) Boğaziçi Üniver- sitesi Yayınevi, İstanbul.
  • BAUDRILLARD, Jean (2011). Sanat Komplosu, (Çev. I.Ergüden vd,) İletişim, İstanbul. BENJAMIN, Walter (2002). Pasajlar, (Çev. Ahmet Cemal), YKY, İstanbul.
  • Beith, Malcolm (2001). Japan’s Man of Many Faces: Yasumasa Morimura, Röportaj, Newsweek International, August,
  • http://findarticles.com/p/articles/mi_hb3335-/is_200108/ai_n8055882, (erişim tarihi 5 Ekim 2009).
  • BOURRIAUD, Nicolas (2005a). İlişkisel Estetik, (Çev. Saadet Özen), Bağlam, İstanbul.
  • BOURRIAUD, Nicolas (2005b). Postprodüksiyon, (Çev. Nermin Saybaşılı), Bağlam, İstanbul.
  • BOURRIAUD, Nicolas (2009). Radicant, Lukas & Sternberg, New York.
  • Bryson, Norman (1995). “Morimura: 3 Readings”, Art and Text, 52, 74-75 www.arts.usyd.edu.au/departs/arthistory/docu- ments/MCAABIBFINAL2007.pdf, (erişim Tarihi 5 Ocak 2011).
  • Chapuis, Yvane (2001, Ocak). “Rirkrit Tiravanija: the space of unconditional action”, Parachute: Contemporary Art Maga- zine, http://findarticles.com/p/articles/-mi_hb6689/is_200101/ai_n26668332/, (erişim Tarihi 5 Mart 2012).
  • DANTO, Arthur C. (2010). Sanatın Sonundan Sonra, (Çev. Zeynep Demirsu), Ayrıntı, İstanbul.
  • Emmelhainz, Irmgard (2013). “Sanat ve Kültürel Dönemeç: Özerk Sanatın ve Dava Sanatının Sonu mu?”, Çağdaş Sanat ve Kültüralizm, Ali Artun vd. (Ed.), İletişim, İstanbul.
  • FISCHER, Ernst (2003). Sanatın Gerekliliği, Payel, İstanbul.
  • Francis Bacon, http://www.artyfactory.com/art_appreciation/portraits/francis_bacon.-htm (erişim tarihi 14 Mayıs 2010).
  • FOSTER, Hal (2004). Tasarım ve Suç, (Çev. Elçin Gen), İletişim, İstanbul.
  • FUKUYAMA, Francis (1999), Tarihin Sonu ve Son İnsan, (Çev. Z. Dicleli), Gün Yayınları, İstanbul.
  • Hainley, Bruce (Şubat 1996). Where are we going? And what are we doing? Rirkrit Tiravanija’s art of living, ArtForum Magazine. http://findarticles.com/p/articles/-mi_m0268/is_n6_v34/ai_18163691, (erişim tarihi 6 Ekim 2009).
  • Hinkle, S. & Brown, R.J. (1990). “Intergroup Differentiation And Social Identity: Some Links And Lacunae”, Social Identity Theory: Constructive And Critical Advances, D. Abrams & M.A. Hogg (Ed.), Springer-Verlag, New York.
  • KUSPIT, Donald (2006). Sanatın Sonu, (Çev.Yasemin Tezgiden), Metis, İstanbul.
  • Medina, Cuauhtemoc (2013). “Çağdaş Sanat: 11 Tez”, Çağdaş Sanat Nedir? Ali Artun ve Nursu Örge (Ed.), İletişim, İstanbul.
  • NYSCA, https://www. nysca.org/ public/home.cfm (erişim tarihi 11 Temmuz 2014).
  • Rajchman, John (2013). “Çağdaş: Yeni Bir Fikir mi?”, Çağdaş Sanat Nedir? Ali Artun ve Nursu Örge (Ed.), İletişim, İstan- bul.
  • RANCIÈRE, Jaques (2012). Estetiğin Huzursuzluğu, (Çev. Aziz Ufuk Kılıç), İletişim, İstanbul.
  • Roelstraete, Dieter (2013). “Çağdaş Sanat Ne Değildir?: Jena’dan Bakmak”, Çağdaş Sanat Nedir? Ali Artun ve Nursu Örge (Ed.), İletişim, İstanbul.
  • Saltz, Jerry (1996). “A short history of Rirkrit Tiravanija - Thai artist who cooks meals as installation art”, Art in America, http://findarticles.com/p/articles/ mi_m1248/-is_n2_v84 (erişim tarihi 9 Nisan 2011).
  • STALLABRASS, Julian (2009). Sanat A.Ş. (Çev. E. Soğancılar), İletişim, İstanbul.
  • Steyerl, Hito (2013). “Sanatın Politikası: Çağdaş Sanat ve Post-Demokrasiye Geçiş”. Çağdaş Sanat Nedir? Ali Artun ve Nursu Örge (Ed.), İletişim, İstanbul.
  • Yasumasa Morimura, http://www.answers.com/topic/yasumasa-morimura (erişim tarihi 21 Ekim 2009).

CONTEMPORARY CROSS-SECTIONS FROM TODAY’S ART: ABOUT EFFECTS OF GLOBALIZATION ON ART, POSTART, RELATIONAL ART AND APPROPRIATION ART

Yıl 2015, Cilt: 5 Sayı: 2, 72 - 87, 01.12.2015
https://doi.org/10.20488/austd.36081

Öz









Art of today has become a chaotic body due to the effect of globalization. After the debates of
recent past about whether art is still living or not, a point has been reached that art is still alive but
it has been changed by globalization and this altered structure will live on hereafter. This text is set
out from the idea that globalization is directing the art world by means of material facts like global
circulation of art, art market, commodification of art work and exchange value. These facts, along
with relational art and appropriation art, which seem to be exampling the reflections of these facts
on contemporary artistic expressions, have been addressed in this text. 





Kaynakça

  • Artun, Ali (2011). 9/11: Yıkıntı Estetiği, https://www.aliartun.com/detail/66 (erişim tarihi 3 Nisan 2012).
  • Artun, Ali (2013, 21 Şubat). Sahte Sanat, E-skop dergi. http://www.e-skop.com/skop-bulten/sahte-sanat/1162 (erişim ta- rihi 16 Eylül 2014).
  • Artun, Ali (Ed.) (2014). “Sunuş / Sanat Emeği”, Sanat Emeği, Kültür İşçileri ve Prekarite, İletişim, İstanbul.
  • BAUDRILLARD, Jean (2004). Gösterge Ekonomi Politiği Hakkında bir Eleştiri, (Çev.O.Adanır, A.Bilgin) Boğaziçi Üniver- sitesi Yayınevi, İstanbul.
  • BAUDRILLARD, Jean (2011). Sanat Komplosu, (Çev. I.Ergüden vd,) İletişim, İstanbul. BENJAMIN, Walter (2002). Pasajlar, (Çev. Ahmet Cemal), YKY, İstanbul.
  • Beith, Malcolm (2001). Japan’s Man of Many Faces: Yasumasa Morimura, Röportaj, Newsweek International, August,
  • http://findarticles.com/p/articles/mi_hb3335-/is_200108/ai_n8055882, (erişim tarihi 5 Ekim 2009).
  • BOURRIAUD, Nicolas (2005a). İlişkisel Estetik, (Çev. Saadet Özen), Bağlam, İstanbul.
  • BOURRIAUD, Nicolas (2005b). Postprodüksiyon, (Çev. Nermin Saybaşılı), Bağlam, İstanbul.
  • BOURRIAUD, Nicolas (2009). Radicant, Lukas & Sternberg, New York.
  • Bryson, Norman (1995). “Morimura: 3 Readings”, Art and Text, 52, 74-75 www.arts.usyd.edu.au/departs/arthistory/docu- ments/MCAABIBFINAL2007.pdf, (erişim Tarihi 5 Ocak 2011).
  • Chapuis, Yvane (2001, Ocak). “Rirkrit Tiravanija: the space of unconditional action”, Parachute: Contemporary Art Maga- zine, http://findarticles.com/p/articles/-mi_hb6689/is_200101/ai_n26668332/, (erişim Tarihi 5 Mart 2012).
  • DANTO, Arthur C. (2010). Sanatın Sonundan Sonra, (Çev. Zeynep Demirsu), Ayrıntı, İstanbul.
  • Emmelhainz, Irmgard (2013). “Sanat ve Kültürel Dönemeç: Özerk Sanatın ve Dava Sanatının Sonu mu?”, Çağdaş Sanat ve Kültüralizm, Ali Artun vd. (Ed.), İletişim, İstanbul.
  • FISCHER, Ernst (2003). Sanatın Gerekliliği, Payel, İstanbul.
  • Francis Bacon, http://www.artyfactory.com/art_appreciation/portraits/francis_bacon.-htm (erişim tarihi 14 Mayıs 2010).
  • FOSTER, Hal (2004). Tasarım ve Suç, (Çev. Elçin Gen), İletişim, İstanbul.
  • FUKUYAMA, Francis (1999), Tarihin Sonu ve Son İnsan, (Çev. Z. Dicleli), Gün Yayınları, İstanbul.
  • Hainley, Bruce (Şubat 1996). Where are we going? And what are we doing? Rirkrit Tiravanija’s art of living, ArtForum Magazine. http://findarticles.com/p/articles/-mi_m0268/is_n6_v34/ai_18163691, (erişim tarihi 6 Ekim 2009).
  • Hinkle, S. & Brown, R.J. (1990). “Intergroup Differentiation And Social Identity: Some Links And Lacunae”, Social Identity Theory: Constructive And Critical Advances, D. Abrams & M.A. Hogg (Ed.), Springer-Verlag, New York.
  • KUSPIT, Donald (2006). Sanatın Sonu, (Çev.Yasemin Tezgiden), Metis, İstanbul.
  • Medina, Cuauhtemoc (2013). “Çağdaş Sanat: 11 Tez”, Çağdaş Sanat Nedir? Ali Artun ve Nursu Örge (Ed.), İletişim, İstanbul.
  • NYSCA, https://www. nysca.org/ public/home.cfm (erişim tarihi 11 Temmuz 2014).
  • Rajchman, John (2013). “Çağdaş: Yeni Bir Fikir mi?”, Çağdaş Sanat Nedir? Ali Artun ve Nursu Örge (Ed.), İletişim, İstan- bul.
  • RANCIÈRE, Jaques (2012). Estetiğin Huzursuzluğu, (Çev. Aziz Ufuk Kılıç), İletişim, İstanbul.
  • Roelstraete, Dieter (2013). “Çağdaş Sanat Ne Değildir?: Jena’dan Bakmak”, Çağdaş Sanat Nedir? Ali Artun ve Nursu Örge (Ed.), İletişim, İstanbul.
  • Saltz, Jerry (1996). “A short history of Rirkrit Tiravanija - Thai artist who cooks meals as installation art”, Art in America, http://findarticles.com/p/articles/ mi_m1248/-is_n2_v84 (erişim tarihi 9 Nisan 2011).
  • STALLABRASS, Julian (2009). Sanat A.Ş. (Çev. E. Soğancılar), İletişim, İstanbul.
  • Steyerl, Hito (2013). “Sanatın Politikası: Çağdaş Sanat ve Post-Demokrasiye Geçiş”. Çağdaş Sanat Nedir? Ali Artun ve Nursu Örge (Ed.), İletişim, İstanbul.
  • Yasumasa Morimura, http://www.answers.com/topic/yasumasa-morimura (erişim tarihi 21 Ekim 2009).
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erdem Oğuz

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Oğuz, E. (2015). GÜNÜMÜZ SANATINDAN GÜNCEL KESİTLER:KÜRESELLEŞMENİN SANATA ETKİLERİ, POSTSANAT, İLİŞKİSEL SANAT VE TEMELLÜK SANATI HAKKINDA. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 5(2), 72-87. https://doi.org/10.20488/austd.36081