This research aims to analyze the originality in which Sean Scully caught using
geometrical abstract forms with the details and his contemporary approach in seeking for humanistic values. The artist believing that it is impossible to escape from
abstraction for our age draws attention of the art critics with the density of details
in his paintings and the emphasis upon humanistic values in recent years. He considers it necessary to reflect human sensation, human sensibility in mechanizing
world more than absolute formal elements such as color, form, line. His approaching to the horizontal-vertical quadrangle forms adding an extraordinary amount
of sensational density and his highlighting the spiritual side of the art which has
become complicated nowadays with the help of his paintings and writings are of
the important reasons for analyzing him.
Enright, Robert. The Dark But Vital Light: An Interview with Sean Scully, Border Crossings, Ağustos, Sayı:103, 2007. http:// www.bordercrossingsmag.com/issue103/article/16, (Erişim, 10 Haziran 2011)
Haber, John. Cracks in a Wall of Light In New York City, 2007, http://www.haberarts.com/scully.htm (Erişim, 15 Mayıs 2011)
Hubbard, Sue, Sean Scully: Wall of Light Desert Night (1999), 2007 http://www.independent.co.uk/arts, (Erişim, 26 Temmuz 2010)
Kuspit, Donald, Nuance and Intensity in Sean Scully: Humanism in abstract disguise, National Galery of Australia, 2004, http://nga.gov.au/Exhibition/Scully/Default.cfm?MnuID=4&Essay=4 (Erişim, 22.07.2011)
Bu araştırma, ülkemizde pek de bilinmeyen Sean Scully’nin, geometrik soyut biçimleri kullanarak ayrıntılarla yakaladığı özgünlüğünü, insani değerleri aramadaki çağdaş yaklaşımını incelemeyi amaçlamaktadır. Soyutlamanın çağımız için de kaçınılmaz olduğuna inanan sanatçı, resimlerindeki ayrıntıların yoğunluğu ve insani değerlere yaptığı vurgu ile son yıllarda sanat eleştirmenlerinin dikkatini çeker. Renk, biçim, çizgi gibi salt biçimsel elemanlardan çok, mekanikleşen dünyada, insan duygusunu, insan duyarlığını yansıtabilmeyi gerekli görür. Yatay-dikey dörtgen biçimlere alışılmışın dışında bir duygu yoğunluğu katarak ele alışı ile günümüzde karmaşık hale gelen sanatın tinsel yönünü resimleri ve yazıları ile öne çıkarması Scully’i araştırmanın önemli nedenlerindendir.
Enright, Robert. The Dark But Vital Light: An Interview with Sean Scully, Border Crossings, Ağustos, Sayı:103, 2007. http:// www.bordercrossingsmag.com/issue103/article/16, (Erişim, 10 Haziran 2011)
Haber, John. Cracks in a Wall of Light In New York City, 2007, http://www.haberarts.com/scully.htm (Erişim, 15 Mayıs 2011)
Hubbard, Sue, Sean Scully: Wall of Light Desert Night (1999), 2007 http://www.independent.co.uk/arts, (Erişim, 26 Temmuz 2010)
Kuspit, Donald, Nuance and Intensity in Sean Scully: Humanism in abstract disguise, National Galery of Australia, 2004, http://nga.gov.au/Exhibition/Scully/Default.cfm?MnuID=4&Essay=4 (Erişim, 22.07.2011)